Poistaako sitruunahappo zeoliittijäämät pesukoneesta?
Kommentit (3)
Jos edullisemmin haluat sitä hankkia, kysy apteekiltasi kilon pakkauksen hintaa ja vertaa 50-100g:n pusseihin. Kilon pakkauksia ei yleensä ole varastossa, mutta tilaavat kyllä. Jauhe ei vanhene, niin isosta määrästä ei ongelmaa.
Ja zeoliittijämät pitäisi lähteä koneesta säännöllisillä sitruunahappopesuilla: 100g happoa pesuainelokeroon, 95c (kuumin) ohjelma päälle tyhjällä konella. Ohjelman jälkeen toinen 95c ohjelma ilman mitään aineita.
Itse olen vaihtanut pesuaineet zeoliitittomiin, koska zeoliittia saattaa jäädä myös vaatteiden kuituihin ja aiheuttaa kutinaa. Olen herkkäihoinen.
pehmennintä, jota alettiin käyttää pesuaineissa fosfaatin sijaan ympäristösyistä. Jos pesukonetta käytetään kunnallisen vedenpuhdistuksen alueella, ei fosfaatista ole ongelmaa. Ongelmana zeoliitissa on se, että se kertyy koneeseen ja vaatteiden kuituihin, toisin kuin fosfaatti. Kannattaa lukea pesuaineiden pakkausseloseet, vaihtoehtoja löytyy ihan tavallisita marketeista.
mun tietääkseni vain apteekista. Mun äiti osti sitä aikoinaan, koska meidän silloinen kaivovesi oli erittäin kalkkipitoista. Joskus astiat oli ihan sameita konepesun jälkeen kalkin takia. Sitruunahappo kirkasti hyvin.
Zeoliitista en tiedä, kun en ole varma, mitä se tarkalleen ottaen on...