Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä haittaa 9kk ikäiselle on tavisruoasta?

Vierailija
03.10.2010 |

Mulla hankalampi tyttö. Paljon hankalampi kuin 2 aiempaa. Nimittäin kun jollain muulla on ruokaa, pitää hänen päästä väkisinkin sitä maistelemaan. Eikä auta huijaus omalla ruoalla vaan pitää saada samaa kuin toisilla.

Olen nyt kuukauden ajan antanut maistaa pieniä eriä tavisruokia. Vatsa kestänyt toistaiseksi kaiken, ei mitään allergioita, eikä ilmavaivoja. Tänään annoin maistaa pikkuisen lusikallisen maitoa muroistani. Leipää syö kyllä joka päivä jonkin verran, muutoin kaikki "kielletty" ollut sellaisia suupaloja.

Mitä pahaa tästä voi seurata?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme harvinainen perhe, sillä meidän perheessä kenelläkään ei koskaan ole ollut yhtäkään reikää hampaissaan. Ruinaaminen on tietty kurjaa, mutta tämä vain on sitkeä lyyli. Ei auta vaikka nostetaan 10 kertaa pois aterioivan perheenjäsenen luota. Tulee joka ikinen kerta uudelleen. Isoja annoksia ei saa normaalia ruokaa vaan lähinnä maistelupalasia. Leipä on ainut, jossa olen antanut periksi, mutta sitäkin saa kohtuudella. aapee

lautaselta/samoilla ruokailuvälineillä syödään. Sitäpaitsi en kyllä opettaisi lasta siihen, että ruinaamalla saa jotain jonkun toisen lautaselta. Oma lautanen jokaiselle.

Kariesbakteeri on suussa kaikilla aikuisilla ja lähes kaikilla lapsillakin. Jos kariesbakteeri pääsee valtaamana tilaa suun omilta mikrobeilta se aiheuttaa reikiä. Näin käy jos kariesbakteerin saa alle 3 vuotiaana, jolloin suun oma mikrobikanta ei ole ehtinyt kehittyä tarpeeksi vahvaksi.

Vierailija
2/17 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et laita vauvalle samaa ruokaa omalle lauteselle vaan opetat syömän toisen mikrobit?

Paljonhan gurlin vanhempiakin nykyisin näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa tuon ikäiselle tavallisa ruokaa? Ihmettelen koko kysymystä.. Meillä syötiin pottua ja lihaa jo 4kk iässä kun ei maito eikä velli riittänyt;siirryttiin puuroon ja vähitellen alettiin maistelemaan kiinteitä ruokia.

Vierailija
4/17 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ole jo ihan normaaliakin antaa tuon ikäiselle tavallisa ruokaa? Ihmettelen koko kysymystä..

Ap kysyi otsikossa, että onko ok antaa samaa ruokaa mitä muutkin syövät (suolattomana/vähämausteisempana), mutta kertomuksessaan kuvailee, miten lapsi ruinaa toisten lautasilta ruokaa ja sitä annetaan, koska "no meillä nyt on vaan tämmönen lapsi". :D Onnea vaan matkaan, mahtaa tulla kivaa sitten kun lapsella on samoja tahtotiloja parin vuoden päästä marketissa, lastentapahtumassa, kaverin synttäreillä ja muutenkin pitkin päivää...

Vierailija
5/17 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ole jo ihan normaaliakin antaa tuon ikäiselle tavallisa ruokaa? Ihmettelen koko kysymystä..

Ap kysyi otsikossa, että onko ok antaa samaa ruokaa mitä muutkin syövät (suolattomana/vähämausteisempana), mutta kertomuksessaan kuvailee, miten lapsi ruinaa toisten lautasilta ruokaa ja sitä annetaan, koska "no meillä nyt on vaan tämmönen lapsi". :D Onnea vaan matkaan, mahtaa tulla kivaa sitten kun lapsella on samoja tahtotiloja parin vuoden päästä marketissa, lastentapahtumassa, kaverin synttäreillä ja muutenkin pitkin päivää...

Ap lepsuilee TÄSSÄ asiassa, koska ymmärtää ettei varsinaista ongelmaa ole. Se ei tarkoita sitä, että kaikesta lepsuisi.

Kariesbakteerista vielä, onko tosiaan olemassa äitejä jotka eivät edes välillä syötä lastaan omasta lusikastaan eivätkä suukota suulle?

Vierailija
6/17 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksivuotiaalle ei anneta samaa ruokaa kuin muille. Suolaa ja lehmänmaitoa ei suositella noin pienille. Esim. lehmänmaito voi vaurioittaa lapsen munuaisia. Vaikutukset eivät näy heti. Myöhemmin voi tulla monenlaisia vatsaongelmia. http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/imetys-ja-ravinto/Vauvan-kiell…

Ei noita suosituksia ihan huviksi laiteta. Tässä lisää tietoa.

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni_ja_ravitsemus/ravitsem…

Vierailija
7/17 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetti kaiken kiinteän syömisen. Siihen asti oli syönyt hyvin kotitekoisia soseita. Oli lähes kuukauden pelkällä rinnalla. Lopulta aloin antaa sovellettuna saa ruokaa kuin muillekin. Jos muilla oli esim. pastaa ja jauhelihakastiketta, sekä salaattia. Tein vauvalle samasta annoksesta ruoat, jotka näyttivät samoilta. Keitin pastan ilman suolaa ja otin vauvan annoksen erilleen ennen suolan ja muiden mausteiden lisäämistä. Salaatin pienin pienemmäksi kuin muilla, samoin kurkut tomaatit yms. Pikku hiljaa lisäsin mausteita tietenkin, että niihin tpottui. Mitään maito tuotteita en myöskään ruokiin laittanut. Leivät vauvalle leivoin itse, ilman suolaa.

Oli todella helppoa ja yksinkertaista ja kaikki olivat tyytyväisiä. Meillä vauvan lempiruokasi valikoitui makaroni, lihapullat ja hernemaissipaprika (tätä annoin joskus jos oli jotain missä on maitoa, esim. lasagne).

Meidän vauva on jo 2-vuotias ja aina syönyt hyvällä ruokahalulla ja ennakkoluulottomasti.

Vierailija
8/17 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se ruoka maustetaan aikuisen makuun vasta sitten kun siitä on pienelle otettu oma annos mutta ei ne lapset ole kuolleet ns.tavisruokaan ennenkään.

Missäs määrin ne kaupan vauvanruoat on terveellisempiä kuin itse tekemä muussi ja vihannekset esim? Säilöntäaineita täynnä..

Meillä on ihan terve 10 vuotias lapsi joka on ruokittu ihan suomalaisella kotiruualla siitä lähtien kun kiinteitä on syönyt.

Vierailija
9/17 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen :).

Kariesbakteerista vielä, onko tosiaan olemassa äitejä jotka eivät edes välillä syötä lastaan omasta lusikastaan eivätkä suukota suulle?

Vierailija
10/17 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on vedellyt jo pari kk muiden kanssa suht samaa safkaa. Maitoa ja suolaa on vältelty, muuten menee mausteisetkin ruoat tälle tytölle. Nyt olen jo pari kertaa antanut maitoon tehtyä muusia yms. Ei näiden kolmansien kanssa vaan pysty samaan kuin ensimmäisten kanssa, väitti kuka mitä väitti. Eilen tyttö söi poronkäristystä ja muusia, tänään nuudeleita ja tonnikalakastiketta siinä kuin muutkin perheenjäsenet... ;)

Vielä olen tehnyt niin, että tyttö saa perunan ja hiukan sitä muusia joukkoon, samoin kastikkeen otan yleensä ennen kuin lisään siihen fondia tms suolaista.

Vierailija
11/17 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi jo tavallista maitoa ruveta antamaan, jos hapanmaitotuotteet sopivat. Ja ihan samaa ruokaa muiden kanssa, suolan nyt voi lisätä muiden annokseen jälkikäteen, jos haluaa pilkkua viilata.

Vierailija
12/17 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä anna suolaa isompia määriä (leivässähän sitä tulee kuitenkin), ei maksaa eikä hunajaa. Muutenkaan en antaisi vielä kuin maistella, mutta sehän on jokaisen omassa harkinnassa, etukäteen ei voi tietää mitä ongelmia lapselle tulee myöhemmin (mm. munuaiset ja muut sisäelimet voivat kärsiä joillakin, vaikka yleensä näin ei käykään).

Vierailija
13/17 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lautaselta/samoilla ruokailuvälineillä syödään. Sitäpaitsi en kyllä opettaisi lasta siihen, että ruinaamalla saa jotain jonkun toisen lautaselta. Oma lautanen jokaiselle.

Vierailija
14/17 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme harvinainen perhe, sillä meidän perheessä kenelläkään ei koskaan ole ollut yhtäkään reikää hampaissaan.

Ruinaaminen on tietty kurjaa, mutta tämä vain on sitkeä lyyli. Ei auta vaikka nostetaan 10 kertaa pois aterioivan perheenjäsenen luota. Tulee joka ikinen kerta uudelleen.

Isoja annoksia ei saa normaalia ruokaa vaan lähinnä maistelupalasia. Leipä on ainut, jossa olen antanut periksi, mutta sitäkin saa kohtuudella.

aapee

Vierailija
15/17 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9kk syö kaikkien muiden kanssa samaa aikaa pöydässä.

Mä olen tiukka äiti siinä mielessä, että meillä on ruoka-ajat, silloin tällöin ei mennä kaapista hakemaan milloin mitäkin. Vaan pöytään istutaan ja syödään 5krt päivässä kunnon ateria/välipala.

Ehkä olen vähän nipo, mutta meillä on huonohampaisia suvussa ja yritän tehdä kaikkeni ettei omilleni tulisi ongelmaa. Ja onhan se terveellisempää yleensäkin syödä säännöllisesti.

Vierailija
16/17 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään mitään!

Vierailija
17/17 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ei sillä ruoka-aikojen säännöllisyydellä ole mitään tekemistä tämän ongelman kanssa.

Eikä siitä tosiaan ole mitään iloa, kun lapsi kärttää silti koko ajan muiden ruokia. Kaikenlisäksi oma ruokansa on yleensä ihan samaa - suolatonta ja kermatonta vain. Ja joskus on meidän isompienkin saatava herkutella. Kyllä meillä joskus on vaikka suklaakiisseliä jälkkäriksi. Jos ei siitä anna maistiaisia nuorimmaiselle, niin huudoksi menee ja syöttötuolista pois nousemiseksi. Sitten kun laskee lattialle, niin juoksee jonkun muun luokse ja kiipeää syliin väkisin, jos ei nosteta.

Että tällainen lapsi meillä.

Onneksi meillä on hyvät hampaat, eikä sitä kariesta kellään. Jatketaan näin toistaiseksi nyt sitten. Ehkä se menee joskus ohi. Onhan noi vanhemmatkin lapset syöneet kiltisti omat pöperönsä aina.