Kun asetut kiusaajan yläpuolelle niin kiusaaminen on merkityksetöntä
"Voit muuttaa vain itseäsi. Eli joko kehität itsetuntoasi, niin, että nouset kiusaajan yläpuolelle tai poistut tilanteesta. Kiusaaja ei lopeta, ennenkun sen luonne tai ongelmat poistuvat, joten siihen on turha luottaa, että kiusaaja muuttuisi! "
Tämä alku on lainaus toisesta ketjusta...
Tottakai kiusaamisen yläpuolelle pääsee, en kuitenkaan hyväksy sellaista käsitystä etteikö ihmisten käytöksellä kuuluisi olla joitakin rajoja. Onko kiusaaja IHAN TODELLA täysin kykenemätön säätelemään omaa käytöstään? Vai olisko kiusaaja vain haluton siihen, kukaan ei vaadi käyttäytymään? -Haluan kuvitella että ihmiset kykenevät parempaan!
Toki monille aikuisillekin(!) ihmisille voi olla vaikeaa ottaa vastuuta käytöksestään, uskon kuitenkin että jokainen terve aikuinen siihen pystyy.
Kommentit (22)
nyt riittää, lopeta tuo lapsellinen ja typerä käytös, sillä ei ole enää mitään vaikutusta minuun.
esimerkiksi jos tavarat piilotetaan niin " ei haittaa, kävelen sateessa ilman kenkiä kotiini " ei haittaa seison, kun otitte tuolini... olen yläpuolellanne, kun ilmeisesti olette levitelleet perättömiä juoruja minusta, en kuitenkaan tarkalleen tiedä mitä, ilmeistä vaan päättelen että jotakin outoa minusta luulaan?
nyt riittää, lopeta tuo lapsellinen ja typerä käytös, sillä ei ole enää mitään vaikutusta minuun.
ja yksi merkittävä kiusaamisen keino aikuisilla ihmisillä on sosiaalinen eristäminen, kiusatun saattaminen huonoon valoon puhumalla pahaa ja jopa valehtelemalla. Asetupa siinä sitten esim. työpaikalla kiusatun yläpuolella, kun koko työyhteisö karttelee sinua, sinut eristetään, laitetaan huonoihin hommiin jne.
Totta ihmeessä moni nostaisi kiusaajan vaikka seinälle roikkumaan, elleivät nämä henkisesti sairaat kiusantekijät olisi niin mainioita keksimään muitakin häiritsemisen keinoja kuin suorasanainen mollaaminen. Itse asiassa pitää olla aika yksinkertainen kiusaaja, jos perustaa häirintänsä suorasukaiseen sanalliseen viestintään.
mutta sitä en ymmärrä että joku tulee kiusatuksi niin koulussa, seuraavassa koulussa ja sitten vielä työpaikalla. Silloin minusta pitäisi myös sen kiusatun mennä johonkin terapiaan jossa tutustuisi itseensä ja pohtisi sitä miksi häntä kiusataan joka paikassa.
Kannattaa lukea Cristian Jungersenin kirja Poikkeus säännöstä, pistää ajattelemaan kiusaamista.
esimerkiksi jos tavarat piilotetaan niin " ei haittaa, kävelen sateessa ilman kenkiä kotiini " ei haittaa seison, kun otitte tuolini... olen yläpuolellanne, kun ilmeisesti olette levitelleet perättömiä juoruja minusta, en kuitenkaan tarkalleen tiedä mitä, ilmeistä vaan päättelen että jotakin outoa minusta luulaan?
kiusatun kengät, kiusatun pitää sitten mennä ja piilottaa kiusaajan kengät. Pitää antaa viestiä, että turha tulla kiusaamaan, takaisin tulee samalla mitalla. TAi sitten keksiä jonkun vielä ovelamman tavan v-tuilla kiusaajille.
Todellisuudessa kiusattu ei pysty vaikuttamaan kiusaamiseen, tämä on ihan alkeellinen psykologinen fakta. Jos kiusaamisessa on useita ihmisiä mukana, voi ainoastaan jokin ylemmän tahon puuttuminen katkaista kiusaamisen. Tyypillistä on, että kiusattu syyllistetään, kuten näköjään tälläkin palstalla.
se jäi lähinnä vain yrityksen tasolle, sillä en ottanut sitä "vastaan" eli sillä ei ollut muhun vaikutusta. Ajattelin että olen niin paljon fiksumpi kuin nuo sääliöt, että tosiaankin olen huomattavasti ylemmällä tasolla henkisesti, kuten olinkin. Se sitten kuivui kasaan aika nopeasti, kun kiusaajat saivat minun taholtani reaktioksi lähinnä huvittunut päänpuistelua.
siitä pomolle tai pomon pomolle tai työsuojeluvaltuutetulle tai luottamusmiehelle ja ennen kaikkea kysytään siltä kiusaajalta, että miksi sinä häiritset työni tekoa?
Ja jos tietää että varoitus on aiheeton, niin miksi turhaa siitä välittää?
Hankkikaa hyvät ihmiset vähän sitä henkistä jämäkkyyttä ja uskoa omaan itseenne.
ja kiusaaja on pomo sekä pomon pomo.
Läheltä olen seurannut nyt, kun kaverini joutui eri työtehtävään saman firman sisällä. Hänen paikalleen tuli uusi pomo, joka siirrettiin toisesta toimistosta "astetta alemmalle tasolle", kun oli työpaikan risteilyllä vetänyt turpaan jotain toista pomoa.
Nyt sitten "potkii kissaa" eli tätä kaveriani ilmeisesti sen takia, että itsellään on huono olla. Säälittävintä on se, että hän on selittänyt asian pomolleen niin, että nyt molemmat ovat kaveriani vastaan. Aikaisemmin tuli vain hyvää palautetta useamman vuoden ajan, mutta kun pomo vaihtui niin kiusaaminen alkoi kahdessa päivässä.
En tajua miten sairas ihminen täytyy olla, että pystyy yöunensa nukkumaan siitä huolimatta että tahallaan kiusaa toista ja aiheuttaa pomon oikeudella julkista nolaamista (mene keräämään roskat pihasta -käsky ym.) ja simputusta.
Kaveriani ei ole ikinä ennen kiusattu, ei koulussa eikä missään työpaikassa. Ja tämä kiusaaminen alkoi kahdessa päivässä. No nyt kaverini vaihtaa työpaikkaa, onneksi on niin hyvä työssään, että sai heti uuden työn toisesta firmasta...
Mutta sairasta on myös näin auktoritäärinen työpaikka, jossa pomon oikeudella on mahdollisuus kiusata toista eikä kukaan puutu siihen. Kaverini sai tietää, että joka vuosi joku lähtee tästä työpaikasta kiusaamisen takia, eikä edes ole kovin iso firma kyseessä :(
6: joutuminen toistuvasti kiusatuksi kertoo varmaan siitä että jollain tavalla siitä on tullut tuttu rooli, ja että helposti kiinnittää huomiota kiusaamiseen, on siis herkistynyt sille.
En tutustunut kirjaan sen tarkemmin, mutta nimestä kommentoin, että kiusaamis-tapauksissa kiusaajat kyllä luovat ihan omat sääntönsä siitä millainen ihmisen olisi oltava.
Hirveän paljon on tällaista kiusattua syyllistävää ilmapiiriä: töistä ei saisi ottaa sairaslomaa koska se osoittaa että on vain laiska ja mukavuudenhaluinen eikä osaa keskittyä työpaikalla töihin jne....
Voihan toki olla että ihmiset kannattaa kilpailuttaa tälläkin tavalla, onhan se tavallaan mukava tietää että niin monet mielellään tarjoavat mulle ja mun kaltaisilleni työkyvyttömyyseläkettä.
Hyväntahtoinen kiusottelu on varmasti ainoa kiusaamisen muoto, jonka jokainen omalle kohdalleen hyväksyy.
Sillon se on niin leikinlaskijalle
kuin sen kuulijallekkin ok, koska siitä jää kummallekkin hyvä mieli.
Eikö meidän ole hyvä tuohon pyrkiä?!
Vierailija kirjoitti:
ja yksi merkittävä kiusaamisen keino aikuisilla ihmisillä on sosiaalinen eristäminen, kiusatun saattaminen huonoon valoon puhumalla pahaa ja jopa valehtelemalla. Asetupa siinä sitten esim. työpaikalla kiusatun yläpuolella, kun koko työyhteisö karttelee sinua, sinut eristetään, laitetaan huonoihin hommiin jne.
Totta ihmeessä moni nostaisi kiusaajan vaikka seinälle roikkumaan, elleivät nämä henkisesti sairaat kiusantekijät olisi niin mainioita keksimään muitakin häiritsemisen keinoja kuin suorasanainen mollaaminen. Itse asiassa pitää olla aika yksinkertainen kiusaaja, jos perustaa häirintänsä suorasukaiseen sanalliseen viestintään.
Tästä sinun ei ole tarkoitus välittää ;)
Niin Jumala on pyytänyt.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Jos tuulilasi on varastettu, niin kotiin joutuu ajamaan ilman tuulilasia.
t. Jumala
ei ku siis Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
se jäi lähinnä vain yrityksen tasolle, sillä en ottanut sitä "vastaan" eli sillä ei ollut muhun vaikutusta. Ajattelin että olen niin paljon fiksumpi kuin nuo sääliöt, että tosiaankin olen huomattavasti ylemmällä tasolla henkisesti, kuten olinkin. Se sitten kuivui kasaan aika nopeasti, kun kiusaajat saivat minun taholtani reaktioksi lähinnä huvittunut päänpuistelua.
Niin mutta sitten kun ne varastaa ja rikkoo sun tavarat toistuvasti, niin lässytys ei auta.
Tavarat on varastettu ja rikottu.
Kaikki kun ei näitä asioita ymmärrä.
"6: joutuminen toistuvasti kiusatuksi kertoo varmaan siitä että jollain tavalla siitä on tullut tuttu rooli, ja että helposti kiinnittää huomiota kiusaamiseen, on siis herkistynyt sille."
Ei ääliö. Vaan kun varastaa toisten kamat, niin se on niin kauan asia päällä, kun velat on maksettu takaisin korkojen kera.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa kiusattu ei pysty vaikuttamaan kiusaamiseen, tämä on ihan alkeellinen psykologinen fakta. Jos kiusaamisessa on useita ihmisiä mukana, voi ainoastaan jokin ylemmän tahon puuttuminen katkaista kiusaamisen. Tyypillistä on, että kiusattu syyllistetään, kuten näköjään tälläkin palstalla.
Meillä on ilmeisesti täällä mukana paljon koulukiusaajamammoja, jotka tulivat raskaaksi peruskoulusta valmistuttuaan. ;)
Millä tavalla se kiusattu koko elämänsä sanattomasti käytöksellään osoittaa muille, että "olen kiusattu, tulkaa kiusaamaan"?
Kiusaaminen lyö leimansa, se riistää uhriltaan itsetunnon ja itsevarmuuden. Kiusattu alkaa ympäristönsä palautteen vuoksi pitää itseään surkeana ihmisen irvikuvana, ja hän oppii käyttäytymään tavalla, joka viestittää kilometrin päähän "Hei olen uhri, vetäkää mua turpaan".
Tätä voidaan tietysti pitää tekosyynä kiusaamisen jatkumiselle mallilla "ihan oma syysi", mutta samalla unohdetaan se, että kyllä se kiusaaja on aina ihan itse vastuussa käytöksestään. On todella epäreilua sälyttää suurin osa vastuusta ihmiselle, jolla on täysi työ jo siinä että pitää oman itsensä kasassa ja yrittää selvitä koulu-/työpäivän loppuun asti. Hampaat irvessä, itku kurkussa, hyeenat niskassa.
Itseäni kiusasi oma opettajani, minkä seurauksena kiusaamisen kierre sitten pyörähti käyntiin. Tätä ennen minua siis ei ollut koskaan kiusattu. Vielä nykyäänkin isona immeisenä pelkään ihan tavallisia ihmisiä/kontakteja sellaisella tasolla, johon ei tietoisesti käsiksi pääse. "Ne nauraa."