Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten helpottaa nuhakuumetta raskausaikana?

Vierailija
01.10.2010 |

Olen raskaana ja nuha tuntuu koko ajan pahenevan. Viluttaa, särkee, nenä on tukossa ja punainen niistämisestä... Ihan kamala olo! Normaalisti nappaisin särkylääkettä ja painuisin sänkyyn, mutta nyt ei lääkkeistä ole apua ja lepäämäänkään en pääse kunnolla ennenkuin la ja su iltana.

Mitä kotikonsteja tai kikkakolmosia tähän vaivaan on?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panadolia kunnon annos naamariin vaan. Ja nenäsuihketta kehiin helpottamaan tukkoisuutta. Eihän tuossa mitään sen kummempaa ole.

Vierailija
2/13 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan minulla auta yhtään enempää kuin tavallinen vitamiinipillerikään. Mitkä nenäsuihkeet sopivat raskaanaoleville ja pitääkö niistä ensin keskustella lääkärin kanssa?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ottanu noita muutaman päivässä. Nenäsuihkeita en oo löytäny apteekista, joita vois käyttää. Kysy neuvolasta. Nenäkannu, kato googlesta, lääkkeetön vaihtoehto.

Vierailija
4/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ottanu noita muutaman päivässä. Nenäsuihkeita en oo löytäny apteekista, joita vois käyttää. Kysy neuvolasta. Nenäkannu, kato googlesta, lääkkeetön vaihtoehto.

Vierailija
5/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lääkäriltä saa reseptin Panacodiin.

Vierailija
6/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran saa ottaa vuorokaudessa Panadolia kuin pakkausohjeessa on annostus. Lääkärin toimesta on näin minulle kerrottu. Ei se annostus mitenkään poikkea vaikka onkin raskaana.

Itse olen käyttänyt Vicks nenäsuihketta. Minulle on kaksi lääkäriä sanonut näistä nenäsuihkeista, että niistä ei yhdestäkään ole mitään haittaa sikiölle, koska se on niin paikallinen lääkitys. Ainoa haitta mikä suihkeista voi tulla on se, että äiti jää "koukkuun". Se on syy miksi niitä ei saisi käyttää kuin 10 päivää max. Mutta minullakin on ollut julmettu nuha jo kolmatta viikkoa ja ei puhettakaan, että olisin esimerkiksi öitäni saanut nukuttua ilman suihkeita. Neuvolasta sanoivat myös, että nuhasuihkeitten käyttö on ok.

Vierailija
7/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana uskaltanut lievittää nuhaista oloa lääkkeellisesti muuten kuin suolaliuossuihkeilla (ei kyllä ollut mitään apua, tai tiedä vaikka olis ollutkin: ehkä olo olis ollut vielä karmeampi ilman niitä...).

Kyselin nenäsuihkeistä sekä apteekista että neuvolan terveydenhoitajalta: molemmat sanoivat vastaukseksi, että vaikka suihketta käytetäänkin vain paikallisesti, on olemassa aina riski, että se supistaa verisuonia myös muualla kuin nenän alueella. Terveydenhoitaja sanoi kuitenkin, että jos ei moneen yöhön pysty tukkoisen nenän takia nukkumaan, niin voi harkita laittavansa illalla yhden suihkeen.

Lääkitsin itseäni lähinnä levolla ja suklaalla :). Huomasin myös, että pillillä juotu kylmä juoma avaa nenän ainakin hetkeksi.

Vierailija
8/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselin nenäsuihkeistä sekä apteekista että neuvolan terveydenhoitajalta: molemmat sanoivat vastaukseksi, että vaikka suihketta käytetäänkin vain paikallisesti, on olemassa aina riski, että se supistaa verisuonia myös muualla kuin nenän alueella. Terveydenhoitaja sanoi kuitenkin, että jos ei moneen yöhön pysty tukkoisen nenän takia nukkumaan, niin voi harkita laittavansa illalla yhden suihkeen.

Toiset on todella tiukkoja, ei kerta kaikkiaan mitään lääkettä milloinkaan. Toiset sitten taas sallivampia. Itse käytin ekassakin raskaudessa paljon nenäsuihketta juurikin siitä syystä, että silloinkin iski krooninen nuha. Eipä noista silloinkaan mitään haittaa ollut. Ja uskon tosiaan enemmän lääkärin sanaa kuin neuvolan th:n.

Vierailija
9/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittaa, että tässä tosiaan on kahta eri koulukuntaa. Mun mielestä on kuitenkin hyvä, että mahdollisista riskeistäkin kerrotaan, jotta sitten voi itse tehdä lopullisen päätöksen.

Joskus täytyy myös katsoa kokonaisuutta: jos äiti on tosi kipeä tai sairaus muuten hankaloittaa (jo muutenkin hankalaa?) raskautta, niin tietenkin äiti pitää hoitaa kuntoon. Voihan äidin paha sairauskin olla sikiölle haitallinen.

Tuttu (mies)lääkäri totesikin kerran: "Itse en mielelläni antibiootteja söisin, jos olisin raskaana. En kyllä toisaalta haluaisi raskaana ollessani myöskään sairastaa antibioottihoitoa vaativaa sairautta ilman lääkitystä."

t. #8

No joo, näissä on kahta koulukuntaa aina näissä lääkeasioissa.

Toiset on todella tiukkoja, ei kerta kaikkiaan mitään lääkettä milloinkaan. Toiset sitten taas sallivampia. Itse käytin ekassakin raskaudessa paljon nenäsuihketta juurikin siitä syystä, että silloinkin iski krooninen nuha. Eipä noista silloinkaan mitään haittaa ollut. Ja uskon tosiaan enemmän lääkärin sanaa kuin neuvolan th:n.

Vierailija
10/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se nenän tukkoisuus on aivan normaalia ja kuuluu raskauteen. Johtuu siitä, kun elimistö vahvistaa limakalvoja!!! Elimistö ei vaan osaa erotella ala- ja yläpäätä toisistaan, joten tukkoisuudesta saa kärsiä. Toiset pääsee helpommalla ja toisilla on koko raskauden ajan nenä tukossa. Ei siinä nyt sumutteet kauheasti auta. Toki kääntää sit helpommin myös oikeaa flunssatautia päälle.

Vierailija
11/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se todella toimii. Sitä voi käyttää niin usein kuin haluaa, vaikka monta kertaa päivässä. Pelasti mut, kun olin raskaana flunssassa.

Ja jos ei halua juoda Panadol Hotia, niin vanha kunnon lämmin mustaviinimarjamehu auttaa myös.

Vierailija
12/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se nenän tukkoisuus on aivan normaalia ja kuuluu raskauteen. Johtuu siitä, kun elimistö vahvistaa limakalvoja!!! Elimistö ei vaan osaa erotella ala- ja yläpäätä toisistaan, joten tukkoisuudesta saa kärsiä. Toiset pääsee helpommalla ja toisilla on koko raskauden ajan nenä tukossa. Ei siinä nyt sumutteet kauheasti auta. Toki kääntää sit helpommin myös oikeaa flunssatautia päälle.

ja juuri sen takia, että limakalvot ovat paksummat ne flunssat iskee tiukemmin ja vahvemmin kiinni. Minulla on molemmissa raskauksissa ollut nenä aivan umpitukossa viimeset 2-3 kuukautta ennen synnytystä ja siis ihan tukossa. Nukkuminen ilman nenäsuihkeita on ollut mahdotonta. Sumuttees siis auttoivat ja näiden käyttöön olen lääkäriltä saanut luvan.

Kuten jollakin kirjoittajalla edellä, myös minullakin oli molemmissa raskauksissa aika tiukasti pysyviä nuhiakin. Johtuen vissiin juuri noista limakalvoista. Räkis jatkui ja jatkui ja jatkui. Ja kovana. Silloinkin sumutteet olivat enemmän kuin sata jänistä.

Mua ärsyttää tuo hokema "se ja se kuuluu raskauteen". Joo joo, mutta jos elämänlaatu siitä huononee, niin kyllä asioille voi jotakin tehdä eikä vain lusia marttyyrinä montaa kuukautta.

Vierailija
13/13 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastain pahan flunssan ja sitä Panadolia saa ottaa pakkauksessa annetun määrän ihan huoletta. Ei vaikuta sikiöön. Myös Nasolinia saa ottaa pakkauksen ohjeen mukaan, ei vaikuta sikiöön. Koska saan helposti poskiontelontulehduksia, mulla on lääkärin suositus käyttää tuota suihketta heti nuhan alkaessa, olin raskaana tai en. Sain myös jälkitautina bakteeritulehdukset ja ihmettelen sitäkin, että joku ei niin viitsisi syödä antibiootteja raskausaikana. Onko se muka viitseliäisyyskysymys? Mulla oli päivä olon huonontumisen jälkeen crp 114, kuume huiteli taivaissa, mä oksentelin ja olin niin kipeä että hyvä jos oman nimeni muistin. Mä en ole niin superihminen että olisin katsonut mihin tuo tulehdus ois johtanut ja jättänyt antibiootit syömättä.

Minä myös ostin noita suolasuihkeita, eikä niistä ole minkään valtakunnan hyötyä. Niitä sais olla sumuttamassa ihan joka ikinen sekunti. Lämmin kauratyynykin auttoi huomattavasti paremmin, samoin höyryhengitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi