Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa jos opttaja on HUOLISSAAN lapsen muuttuneesta käytksestä? Kysessä on 9v.

Vierailija
29.09.2010 |

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ope itse osaisi kertoa tarkemmin.

Vierailija
2/13 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään puhutaan huolesta. Se tarkoittaa, että lapsessa on nyt jotain vialla ja asiaan pitäisi puuttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja 9-vuotiaan lapsen kehitysvaiheita? Silloin on käynnissä suuria mielellisiä muutoksia, jotka voivat maallikon silmiin näyttää ehkä huolestuttaviltakin.

Meilläkin on sama ikäkausi menossa, ja toden totta välillä tuntuu, että jo murkkuikäisen kanssa asioisi...

Vierailija
4/13 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja 9-vuotiaan lapsen kehitysvaiheita? Silloin on käynnissä suuria mielellisiä muutoksia, jotka voivat maallikon silmiin näyttää ehkä huolestuttaviltakin.

Meilläkin on sama ikäkausi menossa, ja toden totta välillä tuntuu, että jo murkkuikäisen kanssa asioisi...

Hyvä, että on aikaa havainnoida lapsia, ja huomata ongelmat ajoissa, ennenkuin paisuu isoiksi.

Vierailija
5/13 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sais ainakin varmaan parempaa tietoa siten kuin että täällä av:lla asiaa kyselee!!

Vierailija
6/13 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne tuli mulle tänään yllätyksenä, kun opettaja pyysi mua viikon päästä luokseen juttelemaan huolestumisestaan. lapsi ei ole hiljainen ja syrjäänvetäytyvä, mutta fiksu koulussa. Tiesin että toisina päivinä oli ollut isojakin häiritsemiskohtauksia luokassa. Ei kuitenkaan mitään agressiivisuutta tms.

Eli joo, keskustelemaan olen menossa. Viikon venaaminen vaan turhauttaa! Mietin vain että millainen käytös on opettajasta huolestuttavaa? Siis kun verrataan tokaluokkaan.

Vierailija
7/13 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteekohan sellainen maallikko edes lasta, jos sellaisen jossain näkee? No ei ainakaan yhtä hyvin kuin kotona venyvä av-mamma, jonka maailma pyöriin vain onmien muskujen ympärillä.

Vierailija
8/13 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella vaikea sanoa. Mutta kyseessä voi olla esim. just lapsesi häiritsevä käytös tunneilla. Sellainen, jota alkuopetuksen ajan on katsottu läpi sormien, on ajateltu menevän ohi, kun vähän kypsyy, mutta näin ei ole sitten käynytkään. Jotta opettaja voisi viedä asiaa eteenpäin, hänen täytyy keskustella asiasta ensin huoltajien kanssa.

Jonkun aiemman kirjoittajan mainitsema 9-vuotiskriisi ei ehkä ole terminä(kään) kaikille tuttu, mutta kova kriisihän tuon ikäisillä myös on. Ikäänkuin pienoismurrosikä.

Ap, onko lapsellasi ollut sama opettaja alkuopetuksessa, vai onko kolmoselle tullut uusi opettaja?

Kyselee s-lomalla (flunssa) oleva opettaja

Vierailija
9/13 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi käyttäytyy huonommin kuin aikaisemmin ja opettaja haluaa puuttua siihen heti. Olen itse törmännyt tuohon "olemme huolissamme" -ilmaukseen, ja epäilen että opettajat ei oikein tajua, miltä se vanhemmista kuulostaa. Eli he kuvittelevat sen olevan pehmeä tapa kertoa, että jotain on lapsen käytöksessä vialla - vanhempana kuulen sen aina niin, että kyse ei ehkä olekaan tavallisesta käytösongelmasta vaan opettaja epäilee, että taustalla on muuta isompaa huolen aihetta.

Toivottavasti käytte hyvän keskustelun ja saatte mietittyä jatkotoimenpiteitä. Jos tiedät että teillä on kotona asiat kunnossa ja lapsi sinusta vaikuttaa tasapainoiselta, yritä tuoda sitä esille. Meille on sattunut yksi tavallistakin enemmän huolissaan oleva opettaja, joka ei millään uskonut että lapsi on tulistuva ja hankala temperamenttinen ihan itsestään eikä taustalla ole k-18-pelejä, yliväsymystä tai perhekriisejä. Nyt kun lapsi on vanhempi ja hillitsee itsensä paremmin, opettajakin on myöntänyt että ehkä kyse oli vaan kypsymisestä ja alkukankeudesta koulun suhteen...

Vierailija
10/13 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tulee aika monta tapausta nähtyä aika läheltä vuosien varrella. Lisäksi opettajankoulutukseen kuuluu toki kehityspsykologia myös.

T: Opettaja

Vierailija
11/13 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on siis muotiterminä tuo "huoli", meillä isossa ja levottomassa koulussa oikein korostuu, että vähissä on ne oppilaat, joista ei ole huolikeskusteluja käyty tai huolilomakkeita täytetty.

Sana "huoli" on siis hieman eri vivahteessa kuin yleiskielessä. Se saattaa pitää sisällään mitä vain isoa tai pientä ongelmaa mihin vain lapsen kasvuun, koulunkäyntiin tai kaverisuhteisiin liittyvää.

T. ope

Vierailija
12/13 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niitä on ilmenee usein kolmosella. Ekalla ei oikeastaan vaadita mitään ja häiriköintiä ja muuta katsotaan usein sormien läpi. Toka taas on ekan kertausta joten sekin menee kivuitta.

Kolmosella sitten alkaa se oppiminen, ensimmäinen vieraskieli ja tulee jo abstraktimapaa käsitystä vaativia tehtäviä sekä hyvää lukutaitoa vaaditan reaaliaineissa. Ehkä tehdään jo esitelmia ja vastaavia ja läksyjäkin alkaa olla enemmän.

Vierailija
13/13 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on sama kuin aiemmin. Kotona ei käytösongelmia ole, eikä muutenkaan mitään kummallista. Oikeastaan elämä lapsen kanssa on paljon helpompaa ja hän osaa hillitä itseään ja puhua tunteistaan enemmän kuin aiemmin. Pelaamiset rajoittuu viikonloppuihin, kavereiden kanssa asiat ok. Meillä on aika tiukat rajat kotiintuloaikojen ja läksyjen ym. suhteen, sekä epäkunnioittavaa kielenkäyttöä en salli, heti huomautan. Nämä toimii kaikki, kotona. Lapsesta ope on mukava ja hän luottaa opeen, minä myös hänen ammattitaitoonsa.

Tuo "huolissaan" oli ehkä se mitä mä en oikein ymmärtänyt, mutta ehkä se tosiaan opettajille merkitsee erilaista asiaa kuin mulle :) Sitäkin mietin että olen pari kolme kertaa syksyn aikana saanut viestiä kotiin häiritsevästä käytöksestä, josta ollaan kotona puhuttu ja ne tilanteet ovat jatkossa sujuneet ok. Ilmeisesti mulla on kuitenkin väärä kokonaiskuva tilanteesta kuitenkin. Odotellaan ensi viikkoon ja ollaan silloin fiksumpia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi