Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mulle jäi traumat päiväkodista:( nyt 33v

Vierailija
27.09.2010 |

Haluan kertoa tästä täällä ja kuulla kommentteja.

Olin lapsena vuoropäiväkodissa, ihan pienestä pitäen. Vanhempani pitivät minua kotona niinä päivinä kun olivat päiväsaikaan kotona. eli olin 1-2 päivää viikosta kotona. se oli ihanaa.

MUTTA hoitajat eivät pitäneet siitä että olin epäsäännöllisesti paikalla, siis varta vasten eivät pitäneet siitä että olin POISSA välillä. He purkivat sen minuun, ei vanhempiini. Tunnen yhä sen hyljeksinnän ja tiuskimisen ja alemmuuden, kun minulle valitettiin kun "sinun vanhempasi käyttäytyvät näin" jne. ja kohdeltiin sen mukaan, pidettiin vähän sivussa ja oltiin vihaisia. Siltä ainakin minusta tuntui. olin hylkiö, en muiden lasten, vaan tätien puolelta.

Huippuhan tässä oli sitten se, että kerran tämä minua eniten kiusannut täti (siellä oli kyllä myös pari IHANAA tätiäkin!) näki minut kadulla ja sanoi (Muistan tän selkeesti ja yhä värisyttää) :" sanoppa äidilles ja isälles kun meet kotiin, että sä et enää tule meidän päiväkotiin". menin saman tien kotiin itkien ja vanhempani soittivat päiväkotiin. Sieltä sanottiin että juu teidän lapsi ei ole enää tervetullut koska on välillä poissa, sellaisen päätöksen olemme tehneet. Mun vanhemmat on ujoja ja eivät kai sitten taistelleet asian eteen, plus että mulla oli kamalaa siellä. Vieläkin kalvaa itsetuntoa. Vaihdoin siis päiväkotia, jonka jälkeen kaikki ok koko päiväkotiajan.

Eli onko tällainen normaalia? Asiasta on kylläkin 30 vuotta. Mutta olikohan syy esim se että tosiaan kokivat että vien joltakin paikan kun voin olla kotona pari päivää viikosta, tai päivän. Muun ajanhan vanhempani kävivät vuorotyössä.

ja voi olla että asia on paisunut päässäni, mutta tällaiset tuo on pienen lapsen kokema todellisuus joka yhä kaihertaa. ja vanhempani vahvistavat tämän tapahtuneen näin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä luulin tän herättävän ihmetystä ja keskustelua...

tais olla tylsä juttu:/ kylläkin tosi

ap

Vierailija
2/9 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

herättää vain kysymyksen, miten sulla on tuollainen muisti, että muistat kokonaisia lauseita joita sulle on sanottu kun olit 3 vuotias?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paljon pienempi juttu: olin lapsena sairaalassa ja mun vanhemmat oli kieltäneet multa valohoidon ja yksi lääkäri siitä mulle tiuski ja räyhäsi. (Onneksi siinä kiertoporukassa joku toinen sitä ojensi ,ettei lapsi sille mitään voi, jos vanhemmat kieltää:)

Vierailija
4/9 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän traumasi.

Vierailija
5/9 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan sen sanoman suurin piirtein. ja vanhemmat tietty on kertoneet mitä sanoin kun tulin kotiin.

Vierailija
6/9 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset, myös lapset, kokevat pettymyksiä elämässään. Koeta nyt hyvä ihminen olla märehtimättä kokemaasi vääryyttä. Sullahan menee elämästä iloa paljon ohi, jos vanhoja muistelet.

Vierailija
7/9 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttunut päinvastaiseksi.

Itse muistan, että hoitotätini (pph) laittoi minut pesemään maton, johon vahingossa oksensin. Olin 4-vuotias.

Vierailija
8/9 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teki ilman isaa ja aitia kadulla? Anteeksi etta jankkaudun tahan yksityiskohtaan, jolle on varmaan ihan hyva selitys.

Vierailija
9/9 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä vastaajat, ovatkohan päiväkodin henkilökuntaa?? Tuolloin on käytetty törkeää valtaa lapsiin, vanhemmilla ei kai paljon vaihtoehtoja kun käytävä töissä. Mulla myös traumaattisia kokemuksia päivähoidosta , johon jouduin 9kk iässä yli 35 v sitten. Minut sidottiin sänkyyn kun en olisi halunnut nukkua päiväunia, ja pakkosyötettiin ruokaa niin, että lopulta kuulemma kieltäydyin syömästä muuta kuin appelsiinia. Vai olisikohan tuokin ollut pk:n tätien rangaistus minulle?? Vielä tänäkään päivänä en pysty tiettyjä ruokia syömään, ja uskon että kokemukseni hoidossa ovat olleet vaikuttamassa tähän. Julmaa väkivaltaa sanon minä. Nykyisin olen itse tosi tarkka lasteni hoidon suhteen, mutta onneksi ovat ihanassa hoitopaikassa jossa yhteistyökykyisiä ja -haluisia työntekijöitä. Pitäkäämme lastemme puolia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi