Luin Kaari Utrion perhekirjasta että...
entisaikaan vauvat kapaloitiin tiukkaan kapaloon jossa häntä pidettiin 6kk ikään saakka. 1v saakka jalat paketoitiin tiukasti kapaloon. Miten ne reppanat oppivat liikkumaan ja missä iässä?
Kommentit (11)
Tai mihin asti näin on tehty?
Jossain tutkimuksessa on todettu että Afrikassa äitinsä selässä pystyasennossa kannetut lapset oppivat aikaisemmin liikkumaan (vaikka siis eivät työpäivän aikana pääse itse käytännössä ollenkaan liikkeelle). Onkohan näitä suomalaisia kapaloituja lapsia kannettu vai ovatko maanneet kehdossa?
että 6kk ikään saakka täyskapalo koko ajan ja 1veenäkin vielä jalat paketissa. ÄLYTÖNTÄ!
niin, että nelinkontin liikkumista ja ryömimistä pidettiin jotenkin eläimellisenä tms.
jostain keskiajalta lähtien (kirjan mukaan). Mun maalaisjärkeni sanoo ettei lapsi voi oppia normaalia motoriikkaa jos on puolivuotiaaksi täyskapaloituna koko ajan. Miten se oppii kääntymään, hahmottamaan käsiään, pyörimään akselinsa ympäri. 1veenäkin jalat paketissa joten aika paha siinä opetella ryömimistä, konttaamista saati askeleita. Miksi näin tehty?
mun suvun vanhoissa valokuvissa (1800-luvulta alkaen) vauvat on yllättävänkin vähissä vaatteissa, pelkkä paita vaan useimmiten.
aikaa vahtia joten lapsi oli kovassa kapalossa helppo ripustaa seinälle riippumaan :( siellä se sit huusi kun ei saanut tiukassa kapalossa kunnolla henkeä siinä asennossa. ap
Ja muuten Kaari Utrio ei kirjoita kovin pätevää tekstiä akateemisesti ajatellen, lähdekriitiikki aika heikkoa. On enemmän kaunokirjailija, yleistää usein aika rajusti. Yliopistolla historian laitoksella hänen teoksilleen lähinnä hymähdellään.
yllä kapaloitiin ihan koko päiväksi kirjan mukaan. Alkoi se tapa vähentyä 1800-luvulla....ap
jostain lasten unikirjasta tms luin. Asiaa oli tutkittu ihan länsimaisten toimesta, eikä lasten motorinen kehitys ollut jäljessä, ylläri pylläri!
että jalat kasvaa suoriksi eikä tule sellaiset u-jalat kuten normaalisti pikkulapsilla on eli vähän käyrät. kun jalat on tiukassa paketissa suorina niin tulee kanssa suorat tikkujalat ja ne oli silloin nätit.
Ei se silloin osaa/pysty kääntymään vastsalta selälleen ja päin vastoin.
maissa. USA:ssa vauvat kapaloidaan jo synnytyslaitoksella "wrapping". Tätä perustellaan sillä, että vauva on tottunut jo äidin vatsassa olemaan ahtaissa olosuhteissa ja tuntee siten olonsa turvallisemmaksi tiukan käärön sisällä.