Jos käyn kerran viikossa baarissa, olenko huono äiti?
Lapsi on 8 kk ja nukkuu yönsä hyvin. Menee nukkumaan noin yhdeksältä ja jos ei ole kipeä tms, niin nukkuu vähintään kahdeksaan.
Olen lapsen ainoa vanhempi eikä mulla ole sukulaisia tai semmoisia tuttavia, jotka vahtisivat lasta viikolla että pääsisin harrastuksiin tai vaikkapa kauppaan. Kertaakaan en ole päässyt mihinkään harrastukseen!
Mikäs sen parempi ratkaisu kuin viikoittainen baarireissu (en juo kuin max 5 annosta)?? Lapsi ei joudu olemaan erossa äidistään, hoidan viikolla 24/7 ja viikonloppuna toisena päivänä ei huomaan että äiti on poissa! Ei ikävöintiä eikä peräänitkemistä! Eli lähtisin sen jälkeen kun baby on nukahtanut ja tulen pilkun jälkeen.
Uskamatonta, mutta totta, täällä on helpompi saada viikonloppuna palkattu lapsenvahti kuin viikolla! Lukio/amis-ikäisillä on viikolla kauheasti koulukiireitä ja tulevat mieluummin yövuoroon (saavat vähän paremman liksankin).
Kommentit (33)
Huono äiti - hyvä äiti -keskusteluun en viitsi edes alentua. Se on niin täynnä klisheitä ja äitimyyttiä.
mutta aloin ajatella asiaa että kerta viikossa omaa aikaa... ei se nyt paha ole. Pahan siitä tekee että dokaat aika paljon, vaikket nyt sitä itse huomaakaan ehkä.
Kokemuksella puhun, olen entinen alkkis.
5 alkoholiannosta paljon! No joo, alkoholi ei ole nyt se pääpointti tässä, voin ihan hyvin olla selvistäpäinkin. Tärkeintä on se ystävien ja ihmisten näkeminen. Tosin voisinhan olla lauantaina klo 21-03 jotain muutakin tekemässä sillä aikaa kun lapsi nukkuu, vaikkapa lenkillä, salilla tai vaikka kotona katsomassa yksin telkkaria siiderin ääressä.
Mulla on muuten semmoinen käsitys, että aika monet ottaa viikonloppuna kotona jopa enemmän kuin sen 5 annosta sillä aikaa kun muksut nukkuu (ja jopa molemmat vanhemmat!!). Mulla sentään olisi selvinpäin oleva lapsenvahti!
Ehkäpä huomenna soitan yhdelle tutulle tytölle ja lähden rimpsalle immeisä kattomaan! Koko viikon olenkin ollut lapsen kanssa jotakuinkin kahden, ollaan me kyllä kaupassa välillä käyty ja kassatätille sanottu terve.
(Eihän suomalaisessa mentaliteetissa vaan muuten ole vikaa, kun aika monet ajattelevat baari=edesvastuutonta kännistä örveltämistä??)
ei vauvan äidin tarvitsekaan joka viikko päästä harrastamaan.
ei vauvan äidin tarvitsekaan joka viikko päästä harrastamaan.
Kuinkakohan ison lapsen äiti sitten saa sun mielestä jotain harrastaa?? Koskeeko tuo kaikkia harrastuksia, miten olisi esim. kerran viikossa uimassa käynti? No, sä pääset varmasti taivaaseen. >:(
Meneekö la tai su puolivaloilla? Jos ei, niin ei kai tässä mitään ongelmaa ole.
Itselleni 5 annosta alkoholia on paljon, kun nykyisin juon harvoin. Ja pelkkä valvominen tekee krapulaisen olon.
Mutta olemme erilaisia.. jos susta tuntuu, että jaksat juhlimisesta huolimatta olla lapsen kanssa niin mikäs siinä :)
riskiraja. Liikaa. Toisekseen on epäilyttävää, jos vauvaikäisen äidin on päästävä baariin kerta viikkoon. Aika harvalla äitiyslomalaisella onkaan mahdollisuutta saada lapsenvahtia moneksi tunniksi joka viikko.
alkoholia tulee käytettyä enintään se 5 annosta, luultavammin jää kolmeen. Muutama siideri, kun en sen alkoholin/juhlimisen takia sinne ole kuitenkaan menossa...
Väsymys ei haittaa, sittenpähän otetaan lapsen kanssa päikkärit yhessä.
Ja kukapa ei olisi vauva-aikana muutenkin puolivaloilla että ei siinä väsymyksessä mitään kauhean pahaa ole???
Enpähän näe kavereita ja saapahan vauva huutaa mun perään. Onhan nuo baarit kuitenkin ihan suoraan saatanasta seuraavia...
Ota ilo ja nautinto irti hetkistäsi. Jos et tule pahasti humalaan, on alkoholin käyttösikin hallinnassa.
ja vauva herää siitä kolmen tunnin päästä
Hmm.. pitää alottaa seuraavaksi galluppiketju, jossa kysytään onko alkoholiannosta paljon!
tulen tähän keskustelun ulkopuolelta. Kysymys ei ole niinkään tuosta määrästä. Alkoholistiksi voidaan luokitella ihminen, jonka on pakko saada alkoholia säännöllisesti esimerkiksi kerran viikossa tai jonka alkoholin käyttö häiritsee muuta perhe-elämää.
Osaatko sitten lopettaa viikottaisen juomisen, jos lapsesi alkaa huomaamaan juomisen ja pitää itse sitä vääränä, että juot kerran viikossa. Suomalaisista suuri osa on alkoholisteja tällä mittapuulla. Itsekin join ennen lapsien saamista lähes joka viikonloppu. Nyt vasta olen tajunnut miten erilaista elämää silloin vietin. Ja miten monta iltaa viikonlopusta on mennyt kevyessä humalassa. Ei niistä muista mitään ihmeellistä, vaikka silloin ei ollut mitään muistikatkoksia. Elämä oli yllättävän alkoholikeskittynyttä, vaikka itse alkoholia ei määrällisesti tullut juotua paljon. Viikonloppuja ja sitä perjantaiviinilasillista tai kahta odotti kuitenkin muutaman päivän.
Minusta sinun kannattaisi kyllä tehdä jotain muutakin "omalla ajallasi". Ja voithan sinä sen lapsenkin kanssa mennä jonnekin, missä on muita aikuisia.
varmaan sinä aikana voisi tehdä muutakin kuin olla baarissa.