Mikäsellaista lasta vaivaa jolla on aina suu auki?
Yksi on 4 v. poika ja yksi 1,5 v. tyttö. Ei ole sisaruksia. Niillä on melkein koko aika suu auki ja kieli näkyy mutta kieli pysyy suun sisällä.
Kommentit (39)
mun tutun lapsi menee syksyllä ekalle ja lapsi on pitänyt aina suuta auki ja kieli roikkuu vähän ulkona. lapsi on käynyt vuosia logopediassa mutta äiti sanoo ettei se auta. lapsi sössöttää puhuessaan. nyt äiti sanoi että lapselle pitää laittaa hammasraudat. auttaakohan se sössötykseen? vaikea sanoa.
Meidänkin pojalla 3v on isot risat ja olen huomannut että hänellä on yleensä suu auki. Ei ihan auki eikä ihan raollaan vaan puoliauki. Toivottavasti päästään risaleikkaukseen pian...
meidän naapurin lapsella on ja aina suu auki, samoin yhden kaverini lapsella.
niin ne on aina suu auki sitä varten, että posket roikkuis vähemmän eikä ois ryppyjä.
Onko kellään tietoa / kokemusta tuttavapiiristä suu auki pitävästä lapsesta ja AGU-taudin yhteydestä?
Poika vasta 3v, kehittyy suht normaalisti. Puhuu ihan ikäisensä tasoisesti. Liikkuu ja esim kiipeilee, mutta on vähän kömpelön oloinen likkuessaan. Näyttää hieman lyhytkasvuiselta mittasuhtieltaan. Ulkoisesti näyttää AGU lapselta sen verran mitä googlaamalla löysin kuvia (suu aina auki, nenän varsi littana...). Normaalisti kai tuo diagnosoiodaan noin 5v paikkeilla, mutta onko nöin nuorella muita merkkejä että olis tuo geenisairaus. Pojalla on ollut paljon hengitystienfektioita ja napatyrä leikattu, mitkä ovat myös yleisiä pienillä AGU-lapsilla. Suun auki pitäminen jatkuvasti on se mistä olen ollut eniten huolissaan Kun se ei näytä omaan silmään normaalilta...
kellään mitään tieota kyseisestä sairaudesta (vai mikskä tuota geenivirhettä nyt sitten sanotaankaan?) Tai mitä muuta tuo jatkuva suun auki "hönösti" pitäminen voisi olla Kaikkien noiden muiden juttujen kanssa?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:21"]
Onko kellään tietoa / kokemusta tuttavapiiristä suu auki pitävästä lapsesta ja AGU-taudin yhteydestä?
Poika vasta 3v, kehittyy suht normaalisti. Puhuu ihan ikäisensä tasoisesti. Liikkuu ja esim kiipeilee, mutta on vähän kömpelön oloinen likkuessaan. Näyttää hieman lyhytkasvuiselta mittasuhtieltaan. Ulkoisesti näyttää AGU lapselta sen verran mitä googlaamalla löysin kuvia (suu aina auki, nenän varsi littana...). Normaalisti kai tuo diagnosoiodaan noin 5v paikkeilla, mutta onko nöin nuorella muita merkkejä että olis tuo geenisairaus. Pojalla on ollut paljon hengitystienfektioita ja napatyrä leikattu, mitkä ovat myös yleisiä pienillä AGU-lapsilla. Suun auki pitäminen jatkuvasti on se mistä olen ollut eniten huolissaan Kun se ei näytä omaan silmään normaalilta...
kellään mitään tieota kyseisestä sairaudesta (vai mikskä tuota geenivirhettä nyt sitten sanotaankaan?) Tai mitä muuta tuo jatkuva suun auki "hönösti" pitäminen voisi olla Kaikkien noiden muiden juttujen kanssa?
[/quote]
Voi sen AGUn todeta jo aiemminkin, 5v on vaan sen ikäinen, että oireet huomataan.
Veri tai virtsakoe, siinä se tutkimus.
Kitarisa on yksinään siellä nenänielussa. Nielurisoja on kaksi. Vaikea poistaa siis kitarisaT, ellei toista viedä naapurista.
Mikä voi olla ihan pienelle vauvalla syynä, että suu on jatkuvasti auki?
Myös vanhat ihmiset ovat suu auki koko ajan, oisko joku yhteys?
Niin hämmentävän näköistä
Mun serkulla oli pienenä aina suu auki. Jäänyt jotenkin mieleen ja taisin pitää vähän hönönä, vaikka oli mua vuoden vanhempikin. Aikuisena on suu kiinni ja ihan normaali kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Myös vanhat ihmiset ovat suu auki koko ajan, oisko joku yhteys?
Niin hämmentävän näköistä
Alkava/alkanut dementoituminen. Ennen vanhaan lapsille sanottiin että olet hölmön näköinen kulkiessasi suu auki. Kukaan ei halunnut olla hölmö. Nykylapsia ei kasvateta.
Maitotuotteet limoittavat ja ahtaavat nenäontelot. Maito veks, kaikki kunnossa. Suun kautta hengittäminen johtaa myös leukaluun ylikasvuun.
Kokeilkaa maidotonta ruokavaliota kolme viikkoa. Tähystäkää tai jos mahdollista, ostakaa älypuhelimeen liitettävä korvatähystin (100€). Palauttakaa maitotuotteet ruokavalioon ja ihmetelkää. Limantulo loppuu maidottomassa ruokavaliossa eikä kitarisaleikkauksia vaadita. Myös korvat pysyvät auki.
Ennen suu auki ja lapsi toljotti niin vain kävi hiukan hitaalla?
Ehkä hän on hämmästynyt