Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolassa ehdotettiin korviketta lisäksi, auttakaas vähän

Vierailija
22.09.2010 |

painokäyrä laskussa ollut kokoajan. Tytsi 3kk ja aika pitkä 61,5 cm ja painoa 5250 g. Ehdottivat korviketta illalla annettavaksi. Nyt mä tässä funtsin, että annanko sitä sitten ihan vikana kun on syönyt molemmista tisseistä? Nukahtaa näes ihan kivasti ilman tissiä. Sit mä hiukan ihmettelen, että miksi ei kitise jos maitoa ei riitä tarpeeksi kasvuun? On jopa nyt nukkunut koko öitä (21.30-7). Annan toki korviketta jatkossa kun se kasvukäyrä oli kuin lehmän häntä muodoltaan, mutta ihmettelen vaan miksi ei kitise esim. iltaisin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkäinen vauva ei nukkuisi hyvin, vaan kitisisi jatkuvasti. Sinulla taitaa olla terveydenhoitaja, jolla ei ole imetysohjaajakoulutusta.

th(imetysohjaaja)

Vierailija
2/13 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että korvikkeen anto on sitä paitsi vihon viimeinen keino, ensin tihennetään imetyksiä, pumpataan ja annetaan omaa maitoa, ja jos vielä tuntuu että vauva on nälkäinen, niin sitten korvike. Sitä paitsi vauvasi on hyvänkokoinen!

th

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä jos vauvasi ei ole tottunut siihen saattaa masuvaivat tulla esiin - ja just yöaikaan.

Totuttelisin ensin vaikka muuna aikan että sopiiko korvike.

Et kertonut vauvasi syntymäpainoa. Yleensähän ajatellaan painon kaksinkertaistuvan ½ vuotiaaseen mennessä.

Meillä vauva painoi syntyessään 4 500 g ja pituus oli 54cm. Oli viikon yliaikainen. 31.5 syntynyt painoi 10.8 6290 ja 62cm pitkä.

21.11 n.½-vuotiaana, vähän , 9 000g ja pituus oli 69½cm.

Vierailija
4/13 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo tuli aika yllätyksenä tosiaan neuvolassa. Neuvolamme täti on aivan ihana ja osaava ja kokenut kyllä, mutta ei sitten varmaan imetyksen suhteen niin ajantasalla? Tämä on meidän toinen lapsi ja ekaa imetin 9kk (täysimetin 5kk) ja tätä olin ajatellut imettää about samaan malliin. Kuvittelin, että homma on mennyt hyvin vaikka oonkin huomannut, ettei maitoa tule ihan niin tursuamalla kuin ekasta. Pidin sitä vaan hyvänä seikkana. Tytsi syö n. 2-4 h välein päivällä. Välillä useemmin ja välillä harvemmin. Viihtyy tissillä aika kauan ja ei tosiaan kitise syötyään kuin röyhyä. Äh. Useemmin en oikein voi syöttää kun nyt syötän kuitenkin aina ennen unia ja niiden jälkeen ja illalla helposti tunnin kaks putkeen. Ehkä aamusin voisi tytsin syötyä pumpata? Onko järkee? Illallako sen sit vikaksi antaisi? Ehkä korvike helpompi jos pullolla kuitenkin joutuis pelaa...

AP

Vierailija
5/13 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

52 cm ja 3810g

AP

Vierailija
6/13 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittäisin tihentää imetystä, mitä enemmän imetät niin sen enemmän pitäis maitoakin tulla. Vauva on jo 3 kk joten kohtahan voit antaa jo velliä ja muuta kiinteää. En ehkä lähtisi korvikelinjalle jos vauva vaikuttaa tyytyväiseltä eikä ole mielestäsi nälkäinen. Voithan toki kokeilla korviketta joskus imetyksen jälkeen, eipä se sitä syö jos masu on täynnä!

Vierailija
7/13 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä voisin kokeilla antaa iltapäivällä imetyksen jälkeen vähän nannia ja katsoa syökö? Toisaalta tuskin on kauheen nälkänen kun ei kitise.

AP

Vierailija
8/13 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä harvemmin niin se jotenkin antoi ymmärtää ettei aina ole saanut tarpeeksi maitoa, tuo 2 tunnin väli joskus.

Koska viihtyy tissillä aika kauan voi olla ettei saa sieltä tarpeeksi maitoa. Vaaka olisi hyvä ja punnita ennen sekä jälkeen syötön.

Kannatan lypsämistä jos vaan riittäisi syönnin jälkeen ja sieltä tietämykseni mukaan olisi tulossa vahvempi ns takamaito, vauva sa ensin vatsaystävällistä etumaitoa alottaessaan imemisen.

Luin Ritva Kuusiston kirjan jossa siitä kerrotaan, saa kirjastosta.

Kun vauva on kauan aikaa tissillä ja yrittää imeä tarpeellisen määrän maitoa niin kenties väsyy ja nukkuu siksi hyvin jolloin ajatellaan että olisi saanut tarpeeksi. Koko tisulla olo aikaa ei varmaan jaksa imeä jolloin ei kaikki aika ole maidon saantia.

Painon kehitys antaa kyllä aina viitteitä missä mennään eikä vauvasi ollut ihan pieni syntymäpainoltaan, terveisin 4 500g:n äiti toista kertaa..

Vierailija
9/13 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä testaan tänään illalla antaa lisää maitoa imetyksen jälkeen. Muistin meinaas, että mulla on pakkasessa vähän omaa maitoa. Sit näkee paljon sitä menee. Tissille tämä ei kyllä ole nukahtanut syöttöjen päätteeksi.

AP

Vierailija
10/13 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että vauva ei kitise tai itke syönnin jälkeen, ei merkitse, etteikö olisi voinut jäädä nälkäiseksi. On ehkä vain niin uupunut ja väsynyt liian vähästä ruoasta ja kovasta yrityksestä sitä saada, että nukahtaa. Näin siis meillä. Itse olin tyytyväinen, kun vauva ei lainkaan kitissyt, nukkui paljon ja jaksoi kyllä olla hereillä ollessaan iloinen ja hymyilevä. Niin vain ei saanut tarpeeksi ruokaa, paino laski ja syöttöpunnitukset paljastivat sen kammottavan totuuden, että olin pitänyt vauvaani nälässä.

Suosittelen pumppaamista näin alkuun. Kaikilla ei maitoa tule pumppaamalla mutta kertoohan sekin tietysti jotain (ainakin sen, että vauva saa tehdä töitä saadakseen sitä maitoa). Jos et jaksa, anna korviketta kokeiluluontoisesti ja vain päivällä. Jos vetää kerralla syötön jälkeen esim desin, niin tosiaan jää nälkäiseksi. Jos vain maistelee, niin tuskin jää. Pumppaaminen on siinä mielessä turvallista, että säästytte mahdollisilta vatsakivuilta. Oma vauvani ei mitään vatsakipuja korvikkeesta saanut, mutta jotkut voivat saada.

Vierailija
11/13 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvani tosin vasta kaksiviikkoinen ja syntymäpaino 4325 gr, nyt juuri tänään neuvolassa 3820 gr, maanantaista ei nousua.

Olen kerännyt maidonkerääjällä toisesta rinnasta maitoa ja syöttänyt sitten sitä lisämaitona.

Tänään sain Primperan-kuurin maidonnousemiseen ja katsotaan miten se tehoaa.

Vauvani kanssa nukkuu 8 h yöunet ja on iloinen ja tyytyväinen vauva.

Vierailija
12/13 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä aika huolestunut, jos kaksiviikkoinen, iso vauva nukkuu 8 h putkeen! Herättelisin kyllä pari kertaa tuossa välissä syömään.

Vierailija
13/13 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman mittainen ja painoa 200g vähemmän (poika vielä). Eikä "tyrkytetty" korviketta, vaikka olisin mielelläni antanutkin. Mutta kun kerroin, että tyytyväinen vauva on, niin eivät olleet huolissaan. Söi kuitenkin hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi