Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotiaan taidot?

Vierailija
20.09.2010 |

Mitä kaikkea 4-vuotiaalle pitäisi jo opettaa/pitäisi osata tehdä itse? Lähinnä tarkoitan hygieniaan ja päivittäiseen toimintaan liittyviä puuhia. Käykö pöntöllä, pyyhkiikö? Pukee, riisuu? Kuivaako itsensä kylvyn jälk. Tekeekö itse leivän? Tms.

Esikoinen 4 v. menee jotenkin pienemmän (3 v.) siivellä eikä ole kovinkaan halukas omatoimisuuteen. Itse en edes osaa vaatia vaikka varmasti pystyis enempään.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta lapsesta kehittyy aktiivinen - nythän on sen herkkyyskausi. Toisaalta tuon ikäisen ei tarvitse osata voidella leipiä tai pyyhkiä. Pukea kylläkin.

Vierailija
2/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tartte osata eikä opetella vielä mitään!

Halooooo???? 4 vuotias!! Sehän on ihan pienen pieni lapsi!

Tekee sit, ku siltä tuntuu! Kyllä varmasti oppii itsekseen, kun niin haluaa.

Annan pienen olla pieni!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut kyllä 4-vuotiaalle varmasti pitää jo opettaa taitoja sekä myöskin pitää jotakin osata. Luulen, että pidän lasta liiankin pienenä enkä edes osaa tarjota tilanteita. Jos ei itse oikein halua/hoksaa itse, kun ei ole isomman mallia, niin kai vanhempien tehtävä on tarjota mahdollisuus oppia.

Vierailija
4/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä mikä on "normaalia" mutta tässä jotain mitä meidän 4 v. tyttö osaa niin voit ehkä vähän vertailla?

Osaa:

-lausua ärrän

-pyyhkiä pissat ja kakat (kosteita pyyhkeitä kakkaa varten)

-pukee kaikki vaatteet itse, myös napit ja vetoketjut

-voitelee leivät, laittaa päälliset

-kuorii keitetyt perunat

-osaa kuoria myös raakoja porkkanoita ja perunoita jos haluaa tehdä ruokaa

-laskea numerot 30 asti oikein

-osaa kaikki aakkoset ulkomuistista ja tunnistaa kirjaimet kun näyttää niitä, siis isot kirjaimet

-osaa kirjoittaa perheenjäsenten etu-ja sukunimen

-osaa tehdä hamahelmillä

-osaa pestä hiuksensa ja vartalon itse ja kuivata itsensä suihkun jälkeen, suihkuttelussa autan silti

-osaa pestä hampaat itse mutta tarkistan aina

-osaa solmia kengännauhat

-osaa muovailla ihania juttuja muovailuvahasta, kuten eläimiä ja kakkuja ja ne tunnistaa

-osaa piirtää ihmisiä joilla on narumaiset ruumiinosat, hiukset löytyy, korvatkin ja ilmeet

-osaa paljon lastenlauluja ulkoa

-osaa avata jugurttipurkin kannen

-osaa leikata pehmeitä ruokia veitsellä

-osaa auttaa pikku sisarusta monissa asioissa

hmmm mitähän vielä... nyt ei tule mieleen :)

Vierailija
5/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Pukee ja riisuu ( haluaisi itse päättää kaiken vaatetuksensa ja huutaa aiheesta niinkuin mielipuoli joka päivä )

2.Ei kuivaa itseään, aikuinen kuivaa - ehkä osaisi kuivata, mutta ei kiinnosta; juoksentelee märkänä, jos emme mene kuivaamaan

3. ei pyyhi itse pyllyään, käy pöntöllä, pyyhkiminen vaikeaa, kun paperi on liian kaukana, eikä jalat yllä maahan jne.

4.Osaa voidella leivän = jos nyt sitten antaa lapsen syödä jättimäisiä voipaakkuja, niin kyllä, sitten osaa:)

5. Maitopurkista kaataminen onnistuu, jos purkissa on alle puolet jäljellä. Jos purkki on täynnä, se kaatuu kokonaan.

6. Oman huoneen siivoaminen onnistuu niin, että siivoan vieressä ( = leikkii leluilla vieressä, kun minä siivoan )

7. Ei osaa käyttää mitään teknistä vempainta, vesihanan saa itse auki ja osaa vetää vessan.

8. ei osaa ajaa pyörällä, jossa on apupyörät, koska ei halua opetella.

9. Mielileikki: Kertoo pitkiä tarinoita, joissa jännittävä juoni. Laulaa kärsimyslauluja eläinten eksymisestä metsään tai prinsessoista, joita susi ahdistelee - tai lausuu runoja, tyyliin: " kimaltava timantti on potta-elefantti". Eli siis ihan kreisii:DDD

Vierailija
6/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä mikä on "normaalia" mutta tässä jotain mitä meidän 4 v. tyttö osaa niin voit ehkä vähän vertailla?

Osaa:

-lausua ärrän

-kuorii keitetyt perunat

-osaa kaikki aakkoset ulkomuistista ja tunnistaa kirjaimet kun näyttää niitä, siis isot kirjaimet

-osaa tehdä hamahelmillä

-osaa pestä hiuksensa ja vartalon itse ja kuivata itsensä suihkun jälkeen, suihkuttelussa autan silti

-osaa muovailla ihania juttuja muovailuvahasta, kuten eläimiä ja kakkuja ja ne tunnistaa

-osaa piirtää ihmisiä joilla on narumaiset ruumiinosat, hiukset löytyy, korvatkin ja ilmeet

-osaa ajaa pyörällä ilman apupyöriä

-osaa uida 25 metriä ilman apuvälineitä

-osaa pelata nintendolla mariota :D

Vierailija
7/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa:

-lausua ärrän

-kuorii keitetyt perunat

-osaa tehdä hamahelmillä

Se sentään on eroa, että mun 6v tyttö osaa lukea. Ai niin: hän ei muuten osaa tehdä rusettisolmua.

Mutta meidän 4v3viik. vanha toinen lapsi ei osaa esim. ärrää ja ässää

( puheterapiaan ei päästä kuin marraskuussa...), osaa laskea vain kymmeneen, ei pyyhi itse.

Paljonko päälle 4v teidän lapsi on?

Vierailija
8/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä mikä on "normaalia" mutta tässä jotain mitä meidän 4 v. tyttö osaa niin voit ehkä vähän vertailla? Osaa: -lausua ärrän -pyyhkiä pissat ja kakat (kosteita pyyhkeitä kakkaa varten) -pukee kaikki vaatteet itse, myös napit ja vetoketjut -voitelee leivät, laittaa päälliset -kuorii keitetyt perunat -osaa kuoria myös raakoja porkkanoita ja perunoita jos haluaa tehdä ruokaa -laskea numerot 30 asti oikein -osaa kaikki aakkoset ulkomuistista ja tunnistaa kirjaimet kun näyttää niitä, siis isot kirjaimet -osaa kirjoittaa perheenjäsenten etu-ja sukunimen -osaa tehdä hamahelmillä -osaa pestä hiuksensa ja vartalon itse ja kuivata itsensä suihkun jälkeen, suihkuttelussa autan silti -osaa pestä hampaat itse mutta tarkistan aina -osaa solmia kengännauhat -osaa muovailla ihania juttuja muovailuvahasta, kuten eläimiä ja kakkuja ja ne tunnistaa -osaa piirtää ihmisiä joilla on narumaiset ruumiinosat, hiukset löytyy, korvatkin ja ilmeet -osaa paljon lastenlauluja ulkoa -osaa avata jugurttipurkin kannen -osaa leikata pehmeitä ruokia veitsellä -osaa auttaa pikku sisarusta monissa asioissa hmmm mitähän vielä... nyt ei tule mieleen :)

-osaa ajaa pyörällä ilman apupyöriä -osaa uida 25 metriä ilman apuvälineitä -osaa pelata nintendolla mariota :D

25 metriä uintia on tosi paljon 4-vuotiaalta. Vaikuttaa ihmelapselta.

Vierailija
9/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa:

-lausua ärrän

-kuorii keitetyt perunat

-osaa tehdä hamahelmillä

-osaa ajaa pyörällä ilman apupyöriä

-osaa uida 25 metriä ilman apuvälineitä

-osaa pelata nintendolla mariota :D

Vierailija
10/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on nyt 4 v. 6 kk. Oppi puoli vuotta sitten uimaan ja pyöräilemään. Uusin taito taitaa olla tuo kengännauhojen solmiminen, tekee siis kaksi pupunkorvaa jotka halaa toisiaan jne. Ei osaa lukea eikä ymmärrä siitä mitään vaikka on pyytänyt mua opettamaan, ei ymmärrä esim. tavuja. Ja sitten voisi kirjoittaa mitä ei osaa :D

Ei osaa jakaa, se on aina vaikeaa. Haluaa olla aina eka, kaikki pitää saada ekana ja hän on aina paras ja the boss ja määrää :D On tosi voimakastahtoinen ja osaa pitää puolensa. Hänellä on silti paljon kavereita. On sellainen minä-minä-minä-tyyppi. Ei ole ollenkaan ujo ja on aina sanavalmis.

t. se joka kirjoitti pitkän listan mitä 4 v. osaa

Vierailija
11/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaali lapsi joka on vaan kiinnostunut monista asioista ja onnistuu niissä sitten. Hän on käynyt uimaopetusta, siellä oppi pari viikkoa 4 v. synttärien jälkeen uimaan.

Ja miten tuo päiväkodin sijaisuus tähän liittyy? :D Lapsi on kotihoidossa.

Vierailija
12/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen alkoi huolehtimaan pukemisista ja pyllyn pyyhkimisestä eskarivuonna. Nyt ekaluokkalaisena haluaa itse kuivata kylvyn jälkeen.

4-vuotiaamme osaa pukea itse jos haluaa. Yleensä ei halua eikä se minua haittaa.

Ei osaa kuivata itseään kylvyn jälkeen eikä osaa pyyhkiä pyllyänsä kunnolla.

Leivän osaa tehdä itse jollakin tavalla. Joskus haluaa ja saa harjoitella, mutta yleensä aikuinen tekee. Esikoinen alkoi harjoittelemaan leivän tekemistä eskari-iässä.

Minusta tuntuu, että omatoimisuuden vaatiminen on turha taistelu. Pienet kaipaavat vielä vanhempien huolenpitoa ja monet varmaan siksi haluavat että 'äiti pukee/riisuu'.

Kouluun mennessä itsenäistyvät kovasti eivätkä enää edes suostuisi äidin puettavaksi.

Vierailija
13/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta rytmittämistä esim. tapauttamalla: NAL - LE, KIS - SA...

Ja äänteet ovat " ssss" ei "äss" tai "koo" vaan "k k k".

Vierailija
14/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta rytmittämistä esim. tapauttamalla: NAL - LE, KIS - SA...

Ja äänteet ovat " ssss" ei "äss" tai "koo" vaan "k k k".

Olen siis ihan vanhanaikainen :D Täytyy kokeilla ymmärtäisikö lapsi paremmin jos teen noin. Hän haluaisi omasta mielestään jo lukea ja yritin sitten auttaa mutta en osannutkaan.

Vierailija
15/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. pesemään itse kätensä ja kuivaamaan ne. No, meillä sujuu, koskalapsi itse haluaa, jos ei halua, ei varmaan sujuisi. Pyyhkii pissan, minä kakan. Tosin ikää vasta 3,5. Pukemista on nyt opeteltu rauhassa ajan kanssa ja vähitellen, esim. pane sinä toinen sukka, niin minä panen toisen. Kuitenkin vähitellen, ei niin että lapsi harmistuu, koska se on taas omatoimisuuden vaatimista, josta ei ole mielestäni hyötyä. Ajaa apupyörillä, tekee hamahelmiä. Piirtämisen tarttee selkeästi kannustusta, muuten on vaan viivojen sotkemista. On kiinnostunut aakkosista, joten olen niitä sanonut. Kuivaa ite kylvyn jälkeen. Tytöillä ja pojilla voi myös olla eroja ja lapsilla yksiöinä varmaan myös.Vähitellen kannattaa kuitenkin jotain ottaa opeteltavaksi, eikä kaikkea yhdelläl kertaa. Meillä on tuo pukeminen nyt sellainen. Tuen ja autankin, mutta aikaa pitää siihen varata.

Vierailija
16/16 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo leivän voitelu on meillä jätetty myöhemmäksi isommillakin vasta koulun aloitettua ja sittenkin ottavat ja levittävät aivan liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän