Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nukahtamislääkkeestä - voiko olla näin?

Vierailija
17.09.2010 |

Joudun käyttämään Stella nimistä nukahtamislääkettä vaihtuvan vuorokausirytmin takia.

Olen nykyään ollut aika väsynyt ja laiskan saamaton useinkin jos olen illalla ottanut Stellan(ei oluen :).

Onko nukahtamislääkkeillä yleensä tälläisiä sivuvaikutuksia?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikka olisi vuorotöissä. Eikä ainakaan jatkuvasti. Olen lääkäri ja itsekin joskus niitä lääkkeitä popsinut kun jouduin paljon päivystämään. Nukahtamislääkeet ovat vain lyhytvaikutteisempia bentsodiatsepiineja kuin ns. unilääkkeet. Siis ihan samaan lääkeryhmään kuuluu. Ja todentotta niillä on sivuvaikutuksia kuten itse kuvailit. Olen henk.koht. sitä mieltä, että bentsoista ei ole kuin haittaa. Mieti miksi lääkkeitä syöt? Pakokeino nukkumaan niin ei tarvitse miettiä ja kohdata oikeita asioita?

Vierailija
2/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikka olisi vuorotöissä. Eikä ainakaan jatkuvasti. Olen lääkäri ja itsekin joskus niitä lääkkeitä popsinut kun jouduin paljon päivystämään. Nukahtamislääkeet ovat vain lyhytvaikutteisempia bentsodiatsepiineja kuin ns. unilääkkeet. Siis ihan samaan lääkeryhmään kuuluu. Ja todentotta niillä on sivuvaikutuksia kuten itse kuvailit. Olen henk.koht. sitä mieltä, että bentsoista ei ole kuin haittaa. Mieti miksi lääkkeitä syöt? Pakokeino nukkumaan niin ei tarvitse miettiä ja kohdata oikeita asioita?

Kyllä minä niitä tarvitsen, enkä kyllä maininnut aloituksessa ikääni, joka on kuitenkin jo yli 40, joten en ole nuori.

En minä pakene mitään. Olet lääkäri ja et tiedä, ettei Stella on bentso?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtamislääkkeet on sama kuin unilääkkeet, vain kevyempi nimitys.

Unilääkkeillä saa huonomman unen laadun, joten se saa kyllä nukkumaan, mutta uni ei ole syvää ja siksi et oikeastaan lepää unen aikana kunnolla.

Kokeile mielikuvaharjoittelua eli mene nukkumaan levollisena. Älä syö äläkä juo tai katso TV:tä tai käsittele mitään vakavia tai järkyttäviä asioita ennen nukkumaan menoa.

Ota lämmin suihku ennen nukkumaanmenoa. Sulje silmäsi vuoteessa ja mieti kuinka olet jossain ihanassa paikassa, joka on sinulle mieluinen ja turvallinen esim. joku ihana aurinkoinen ja suojaisa hiekkaranta, jossa kuulet vain aaltojen vienon äänen ja lämpimän tuulen vireen ihollasi. Makaat rannalla ja lepäät. Rannalle ei pääse kukaan eikä mikään, vain sinä olet siellä auringossa ja turvassa ja lepäät ihanassa aurinkotuolissa. Veikkaan, että saat unen kun teet tuon kunnolla.

Tule kertomaan huomenna auttoiko : )

Vierailija
4/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtamislääkkeet on sama kuin unilääkkeet, vain kevyempi nimitys.

Unilääkkeillä saa huonomman unen laadun, joten se saa kyllä nukkumaan, mutta uni ei ole syvää ja siksi et oikeastaan lepää unen aikana kunnolla.

Kokeile mielikuvaharjoittelua eli mene nukkumaan levollisena. Älä syö äläkä juo tai katso TV:tä tai käsittele mitään vakavia tai järkyttäviä asioita ennen nukkumaan menoa.

Ota lämmin suihku ennen nukkumaanmenoa. Sulje silmäsi vuoteessa ja mieti kuinka olet jossain ihanassa paikassa, joka on sinulle mieluinen ja turvallinen esim. joku ihana aurinkoinen ja suojaisa hiekkaranta, jossa kuulet vain aaltojen vienon äänen ja lämpimän tuulen vireen ihollasi. Makaat rannalla ja lepäät. Rannalle ei pääse kukaan eikä mikään, vain sinä olet siellä auringossa ja turvassa ja lepäät ihanassa aurinkotuolissa. Veikkaan, että saat unen kun teet tuon kunnolla.

Tule kertomaan huomenna auttoiko : )

Vierailija
5/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nämä jotka antavat näitä "käy lämpimässä suihkussa" ja "ajattele makaavasi rannalla"-juttuja eivät tiedä mitään siitä mitä todellinen unettomuus on.

Vierailija
6/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nämä jotka antavat näitä "käy lämpimässä suihkussa" ja "ajattele makaavasi rannalla"-juttuja eivät tiedä mitään siitä mitä todellinen unettomuus on.

Mikä sen unettomuuden sitten aiheuttaa? Henkiset ristiriidat vai jokin lääke? Kenties väärät nukkumistottumukset? Mikäli ei mikään näistä niin kyse on rentoutumisesta ja mielikuvaharjoittelu auttaa, mikäli nuo muut niin silloin ensin niiden ongelmien kimppuun.

Vierailija
7/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

666

Vierailija
8/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kärsinyt unettomuudesta kohta viisitoista vuotta ja on kyllä aika monet mielikuvaharjoittelut ja rentoutuskeinot tullut kokeiltua...Nukahtamislääke pitää minut järjissäni ja työkykyisenä, ei sivuvaikutuksia,tosin minulla riittää 1/4 tablettia unen tuloon. Kokeile sinäkin pienentää annostusta, sekin voi toimia.

Vierailija
9/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiden yövuoron jälkeen muuttaa rytmi normaaliksi.

Olen käyttänyt stellaa ja ei ole seuraavana päivänä velttoa oloa. Se väynyt olosi johtuu vuorotyöstä, mikä alkaa pikkuhiljaa kuluttaa siinä 40 vuoden paikkeilla.

t. eräs, joka on tehnyt vuorotyötä 28 vuotta

Vierailija
10/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan niin on,että vuorotyö sekoittaa vuorokausirytmin ja ihmisen hormonitoiminnan.Siksi se uni ei tule.Ihmisellä on tietty aika vuorokaudesta,jolloin nukuttaa.Jos silloin ei pääse nukkumaan,niin seuraavan kerran alkaa nukuttamaan joidenkin tuntien päästä.Esim. itse jollen mene,kun nukuttaa,niin virkistyn ja voisin valvoa vaikka kuinka pitkään.Sitten kun viimein menen nukkumaan,niin nukahtaminen vie aikansa.

Vuorotyö aiheuttaa stressihormonien vapautumista,unettomuutta ja heikentää ihmisen terveyttä monella tavalla.Parempi varmasti ottaa noin pieni lääkemäärä,kuin valvoa jatkuvasti liikaa ja ahdistua.Jos syöt lääkettä vain,kun pitää muuttaa nukkumisaikaa,niin tuskin siitä on mitään haittaa.Jokapäiväinen käyttö sen sijaan aiheuttaa jossain vaiheessa riippuvuutta.