Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

apua ruokalaskun pienentämiseen

Vierailija
17.09.2010 |

aattelin vaan, et olisitteko halunnut jakaa joitain vinkkejä ja ideoita, miten pienentää ruokalaskua minimiin.

Meitä on kaksi aikuista, ja vauva(eli en nyt laske vauvaa mukaan)...

tiedän että päästäis tosi halvalla jos syötäis vaikka pelkkää makaroonia, mut ajattelen lähinnä pitkäaikaisempaa vaikutusta, eli tavallaan kuitenkin monipuolisuutta kaipaisin.

Eli mitkä ruoka-aineet ovat säästön kannalta ehdottomia? kannattaako hamstraaminen(esim. pakkaseen tarjouslihaa...)? Mitä yllättäviä laskun kerryttäjiä olette huomanneet? Onko joku laskenut kk-säästöjä, jos ostaa esim. Euroshopperia ja Pirkkaa?

Jos aihe on paska, niin älä vaivaudu. :)

Ja ei olla mitenkään himoköyhiä, mutta on alkanut ärsyttämään, että ruokakauppaan menee niin paljon rahaa ihan turhaan. Uskon, että on muitakin kaltaisiani...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö valmis ruokia, vaan laita itse

Osta pakkaseen esim. lihaa, kun se on tarjouksessa

Tee isoja satseja kerrallaan ja pakasta osa, esim. keittoja ja laatikoita on helppo pakastaa

Suosi kauden kasviksia

Älä ostele sipsejä, olutta, pullia, kakkuja, yms. muuta kuin erityisissä tilanteissa

Hyviin juustoihin ja leikkeleisiin uppoaa helposti paljon

Seuraa tarjouksia

Hyviä edullisia perusruokia:

kaalilaatikko ja -keitto

keitot ylipäänsä, makkara, liha, herne, kasvissose...

jauheliharuoat

lohi

kasvisruoat kauden kasviksista

poimi itse sieniä ja marjoja

vaikka ostaisitkin marjat, niin pakastaminen kannattaa, pikku pussien ostelu pitkin vuotta tulee kalliiksi

keitä itse mehuja ja hilloja

tee vauvan soseet itse, ei ole vaikeaa eikä vie paljon aikaa

osta hedelmiä sen mukaan, mitä on tarjouksessa ja mikä on hyvää juuri silloin

Vierailija
2/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta isoja pakkauksia pienten sijaa, esim. löitran jugurtteja, ei niitä pikku purkkeja; litran jäätelöpaketteja, ei tuutteja jne.

t. 2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta isoja pakkauksia pienten sijaan, esim. litran jugurtteja, ei niitä pikku purkkeja; litran jäätelöpaketteja, ei tuutteja jne.

t. 2

Vierailija
4/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö valmis ruokia, vaan laita itse

Osta pakkaseen esim. lihaa, kun se on tarjouksessa

Tee isoja satseja kerrallaan ja pakasta osa, esim. keittoja ja laatikoita on helppo pakastaa

Suosi kauden kasviksia

Älä ostele sipsejä, olutta, pullia, kakkuja, yms. muuta kuin erityisissä tilanteissa

Hyviin juustoihin ja leikkeleisiin uppoaa helposti paljon

Seuraa tarjouksia

Hyviä edullisia perusruokia:

kaalilaatikko ja -keitto

keitot ylipäänsä, makkara, liha, herne, kasvissose...

jauheliharuoat

lohi

kasvisruoat kauden kasviksista

poimi itse sieniä ja marjoja

vaikka ostaisitkin marjat, niin pakastaminen kannattaa, pikku pussien ostelu pitkin vuotta tulee kalliiksi

keitä itse mehuja ja hilloja

tee vauvan soseet itse, ei ole vaikeaa eikä vie paljon aikaa

osta hedelmiä sen mukaan, mitä on tarjouksessa ja mikä on hyvää juuri silloin

hei voisitko(voi joku muukin)kertoa, tosta lihan pakastamisesta vähän. Eli siis jos pakastan vaikka jauhelihaa, niin mitä on otettava huomioon. Eli jos kauanko säilyy pakkasessa, otetaanko sulamaan jääkaappiin vai huoneenlämpöön? Jos ostaa "irtojauhelihaa" tiskistä, niin miten kannattaa pakastaa?

Vierailija
5/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vähentää lihan käyttöä ja valita tilalle soijarouhetta. Edullista, maukasta ja terveellistä.

Vierailija
6/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan paljon -50% laputettuja lihoja yms. jotka työnnän sitten pakkaseen, mutta alennettunakaan en osta mitään älytöntä eli en ikinä osta vain siksi kun halvalla saa. Kasviksia ja hedelmiä meillä menee paljon, mutta niistä tingin ainoastaan sen verran, että katson hintoja eikä aina tarvitse olla esim. kurkkua ja tomaattia vaan voi olla juuresraasteita. Maitoa menee paljon ja siinä säästän sen verran, että ostan Arlan maitoa. Säästö purkkia kohden ei ole iso, mutta meillä meneekin lähemmäs 10 l maitoa viikossa. Hintoja vertailen, mutta en kyllä aina osta sitä halvinta. Shipsejä ja limuja meillä on harvoin, alkoholiin ei paljon rahaa mene, kumpikaan ei tupakoi.

Suunnittelen ruokia etukäteen, mutta saatan kyllä vaihtaa suunnitelmaa lennosta jos esim. löydän jotain suunnitelmaan kuulumatonta edullisesti. Pyrin kokkaamaan kerralla vähän isompia satseja ettei tarvitse kahta ruokaa laittaa päivittäin.

Lapsia meillä on kolme ja ruokakauppaan kannamme kuussa n. 600 euroa.

Vierailija
8/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmallisuus. Eli jos vain jaksat/viitsit laatia ruokalistan vaikka viikoksi eteenpäin.

Voit siten tehdä ns.perusostokset kerran viikossa. Itse olen huomannut että mitä harvemmin käy kaupassa sitä vähemmälle jää heräteostot.

Kauppojen omia merkkejä tosiaan kannattaa suosia. En ole kylläkään laskenut kk-säästöjä, mutta näkeehän sen että halvempia ovat.

Ja jos pakastetilaa on niin ainakin Oulussa on leipomoitten myymälöitä joista saa leipää edullisemmin kuin kaupoista. Eli kerta viikossa/kahdessa reissu leipomoon :)

Vierailija
9/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei kannata aina heittää pois ylijäämiä, jos jää perunamuusia, tee seuraavana päivänä siitä jauhelihan tai nakkien kanssa laatikkoa, jos jää kaurapuuroa yli, tee sämpylöitä, jos jää keitettyjä perunoita, tee pyttipannua jne.

Puurot on muutenkin tosi hyviä ja halpoja. Aamupalalle kannattaa laittaa erilaisia puuroja, tulee huomattavasti halvemmaksi kuin leipien ja leikkeleitten syöminen.

Vierailija
10/10 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä kyselen...

Mikä olisi summa joka meillä menisi kuukaudessa ruokaan(siis kaksi henkilöä), jos säästäisimme mahd.paljon, mutta emme olisi nälissämme ja jollain terveellä tavalla pitäisi huomioida tuo monipuolisuus...

Joskus olen lukenut, että 2 henkilöä käyttävät keskimäärin ruokaan 80e viikossa, mutta minusta sekin kuulostaa aika paljolta. ei siis lasketa pesuaineita ja vastaavia, vain ruoka.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi