Millainen lapsen elatusapu suurin piirtein jos puolison vuositulot n 100000e?
Ei aavistustakaan millaista suuruusluokkaa elatustuki on ja miten se lasektaan.
Jos joku osaa edes yhtään suuntaa antavasti heittää jotain oman kokemuksen perusteella niin suurkiitos!
Kommentit (10)
Riippuu täysin siitä, minkä verran vanhepi elättää lasta suoraan - ja monista muistakin asioista. Useimmiten jos lapset ovat yhtä paljon molempien vanhempien luona niin elatusapua ei makseta.
Elatusavun perusta on lapsen kulutus. Siitä vähennetään lapsilisä. Loppu jaetaan vanhempien tulojen suhteessa. Molempien vanhempien tulee nimittäin lain mukaan elättää lasta. Tämä on kuitenkin vain karkea malli.
Lisätietoja eroperhe.net -sivuilta.
No enpä usko kyllä tuohon 0 euroon. Lapsella on kuitenkin aina joku lähikoti ja jos etä tienaa noin paljon, niin on idea, että etä maksaa prosenttuaalisesti kulut. Jos lähivanhemmalle koituu vaatekuluista puolet, ruokakuluista puolet ja sitten vielä kaikki harrastus ja hoitomaksut (jotka lähetetään yleensä siihen osoitteeseen, jossa lapsi on kirjoilla), niin on kyllä tosi typerästi tehty elatussopimus.
En ymmärrä muutenkaan tuota ideaa, että luonapito vaikuttaisi noin elareihin, että jos pidetään saman verran lapsia, että elareita ei maksettaisi. Vaikka tulot olis 2000 ja 4000, niin ei ole reilua, että se 2000 tienaava maksaa puolet ja maksaa kuitenkin hoitomaksut jne.
Sinänsä olen kyllä vastaan tuota viikko-viikko systeemiä varmaan 99% tapauksista. Mut ei ollut tän ketjun aihe.
Asettunee välille 0-500 Euroa/kk. Todennäköisimmin näin hatusta repäistynä: 350-400 Euroa. Ja tuo on poikkeuksellisen korkea elari, mutta onhan nuo tulotkin isot.
voit vaatia hyvinkin suurta summaa, sanoisin että alle 500 ei kannata edes yrittää vaan lähdet siitä ylöspäin.
Jos sun omat tulot on samaa luokkaa, saanet tyytyä minimiin.
Täällä heitetyt luvut ovat aivan hatusta, ei niihin kannata luottaa.
Sinänsä olen kyllä vastaan tuota viikko-viikko systeemiä varmaan 99% tapauksista. Mut ei ollut tän ketjun aihe.
No mitä väliä oikeastaan millään mielipiteillä on?
Tiedän kyllä, että minua viisaammatkin ovat samaa mieltä asiasta.
ARveleekohan vastaaja tuon lapsen hyvinkin tarvitsevan suojelua? Ja kummalta vanhemmalta häntä pitäisi suojella, rikkaalta vai ahneelta?
Se viranomainen, joka vahvistaa elatussopimukset, on lastenvalvoja.
ARveleekohan vastaaja tuon lapsen hyvinkin tarvitsevan suojelua? Ja kummalta vanhemmalta häntä pitäisi suojella, rikkaalta vai ahneelta?
Se viranomainen, joka vahvistaa elatussopimukset, on lastenvalvoja.
Ex-mies tienasi niihin aikoihin kun lastenelatuksesta sovittiin puolet tuosta ja maksoi 700€ kahdelle lapselle eli 350€, tosin itse olin opiskelija noihin aikoihin ja lapsilla tosiaan aika kalliita harrastuksia.
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta noin 600 muistaakseni Hjallis maksaa.
Ideana on lähteä lapsen elatuksen tarpeesta, joka jaetaan vanhempien elatuskyvyn mukaisesti. Normaali lapsi kuluttaa noin 500 e kuussa, mutta jos on jotain kalliita harrastuksia, niin voi toki olla enemmänkin.
Ja ainahan voi sopia ihan mitä vaan.