Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totuus ihmisistä:

Vierailija
15.09.2010 |

Ihminen on perusluonteeltaan "paha".

Tai siis viettiensä ja vaistojensa ohjailtavissa oleva laumakäyttäytyjä, jolle moraali tai eettinen koodisto on opittua, ainoastaan hyvinä aikoina voimassa olevaa, kulissia.

Ja tämä on totta.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ilman tuota eettistä ja moraalista koodistoa ei ole hyvää eikä pahaa. Moraali on kulttuuria, kulttuuri on moraalia. En näe itse sitä kulissina.

Vierailija
2/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin porukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIES on perusluonteeltaan paha.

Vierailija
4/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun annoin kenkää rentulle exälleni. Itsesuojeluvaisto ja järki voittivat.

Olen jatkanut elämääni ilman exää jo kymmenisen vuotta ja yhtä kauan olin aikoinani hänenkin kanssaan.

Arvatkaa vain, että harmittiko, kun suhteessa ei juuri muut asiat palanneet kuin kemiat? Annoin hänelle niin paljon sisintäni ja silti en saanut takaisin tasapainoista suhdetta, jossa molemmat ovat vahvoja yksilöitä!

Vierailija
5/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ilman tuota eettistä ja moraalista koodistoa ei ole hyvää eikä pahaa.

Tämä on totta, siksi itsekin mietin, että onko oikea nimitys siis "paha" - päädyin siihen kuitenkin ajatellen tätä perinteistä vastakkain asettelua nimenomaan hyvän ja pahan välillä sen mukaan millaiset ominaisuudet kollektiivisesti länsimaisissa ns. sivistyneissä yhteiskunnissa mielletään hyviksi ja pahoiksi.

Eli siis kysymykseen onko ihminen hyvä vai paha voi vastata, että ihminen on lähtökohtaisesti paha.

Moraali on kulttuuria, kulttuuri on moraalia. En näe itse sitä kulissina.

Aivan - juuri näin. Eli moraali on keksittyä ihmisen ylläpitämää toimintaa; joka on paikallaan yhteiskunnan toimivuuden kannalta, ilman sitä meillä vallitsisi todennäköisesti kaaos.

Mutta ihmisen synnynnäinen, perusolemus, se ei ole.

Ap.

Vierailija
6/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihmisen synnynnäinen, perusolemus, se ei ole.

Ap.

ei tietenkään. Sehän on aikojen saatossa kehittynyttä, ja näinollen se on ollut erilaista eri aikoina, ja edelleen eri puolilla maailmaa.

Mä en kuitenkaan sanoisi, että ihminen olisi pohjimmiltaan paha, ihminen vain ON pohjimmiltaan. Kuitenkin ihminen omaksuu niin hyvin näitä toisia ihmisiä miellyttäviä käyttäytymismalleja - ajatelkaapa vain, miten pienenä lapset oppivat lohduttamaan!

2

Vierailija
7/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittu mitä paskanjauhantaa. Oikeastiko te mietitte tällaisia?

Vierailija
8/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä vain on ollut vuosimiljoonien ajan taistelua, jossa on joutunut tekemään pahojakin asioita, ja ihmisessä on olemassa myös kyky pahaan. Se ryöpsähtää esiin kun on pakko selviytyä, mutta usein myös muulloin. Paha ei ole ihmisen perusluonne, vaan piilevä 'kyky', joka turvallisissa ja säädellyissä oloissa pysyy enimmäkseen piilossa.

Vierailija
9/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku asia, josta puhuminen ei ole paskanjauhantaa ja jota kannattaa miettiä. Selitä myös, miksi juuri tällaisten asioiden pohtiminen on turhaa.

Kiitos!

2

Vierailija
10/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta normaali ihminen miettii joskus asioita.

Vierailija
11/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavissa kriisitilanteessa (sota, suuronnettomuudet, luonnonkatastrofit) nuo itsekkäät piirteet tulevat esiin ja tehdään "pahoja" asioita. Silloin, kun on perusturva, on helppo olla kohtelias ja epäitsekäs.

Ja omien lasten suojeleminen on osa itsekyyttä, geenien pitää jäädä henkiin, vaikka muiden kustannuksella.

Nyrjähtäneet ovat sitten eri asia, siis massamurhaajat ja muut. Ja luonteen vittumaisuus on sekin yksilöllinen piirre ja ilmenee enemmän tai vähemmän voimakkaasti, jos sattuu olemaan henkilöllä.

Vierailija
12/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikaisemmin erehdyin tulkitsemaan ihmisen sosiaalisuuden tarpeen ihmisrakkaudeksi tai lähimmäisen rakkaudeksi - todellisuudessa se on uteliaisuutta.

Uteliaisuutta muita lajitovereita kohtaan ja alkukantaista tarvetta kuulua laumaan. Eli pohjalla tässäkin oma tarve - ei mikään altruistinen (pyyteetön) rakkaus / välittäminen toista kohtaan.

Tämä on hyvä tiedostaa suhteessa muihin ihmisiin. Itse en tiedostanut tätä tosiasiaa ennen tätä päivää - ja tätä oivallusta.

Ap.

Vierailija
13/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin ihminen omaksuu niin hyvin näitä toisia ihmisiä miellyttäviä käyttäytymismalleja - ajatelkaapa vain, miten pienenä lapset oppivat lohduttamaan! 2

Niinpä - ihmeellistä.

Mutta sikäli tarpeellista, että tuokin on lauman jäsenen tärkeä perustaito ; ). Toisten miellyttäminen - ja sen taidon omaaminen - on tärkeää siksi, että yhteiselo ylipäätään on mahdollista. Ja kyllä ihminen tarvitsee toista ihmistä.

Mutta ei toisen käyttäminen omien tarkoitusperiensä ajamiseksi ole eettisen oikeudenmukaisuuden tajumme kannalta sitä "hyvää" / "oikeaa" toimintaa - silti ihminen alitajuisesti ohjaa toimintaansa juuri näin.

Ap.

Vierailija
14/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei tarvitse olla kiva, eikä periaatteessa halua mitään keneltäkään yksittäiseltä henkilöltä täältä, on hyvä paljastaa oma todellinen luonteensa ja suhtautumisensa muihin ihmisiin.

Tuossa yllä lainattuna loistava esimerkki. Vieläkö joku on eri mieltä??

Ap.

Vierailija
15/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen perimmäinen vittumaisuus ilmenee tosiaan helpommin tämänkaltaisilla palstoilla, kuten totesitte. Nikittömiä palstoja on harvassa!

Mutta ihmisen lähimmäisenrakkaus myös ilmenee täällä. Olen monesti kirjoittanut vastauksia ihmisille, joita en tunne, ja jotka eivät koskaan saa tietää kuka vastauksen kirjoitti. Pitkiäkin, paneutuvia vastauksia joihinkin ihmissuhdeongelmiin ym.

Samoin olen saanut itse paljon näkökulmaa täältä. Monet ihmiset todella paneutuvat kirjoittamaan ajatuksiaan ja miettivät neuvoja, kertovat omia kokemuksiaan.

Vierailija
16/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihmisen lähimmäisenrakkaus myös ilmenee täällä. Olen monesti kirjoittanut vastauksia ihmisille, joita en tunne, ja jotka eivät koskaan saa tietää kuka vastauksen kirjoitti. Pitkiäkin, paneutuvia vastauksia joihinkin ihmissuhdeongelmiin ym. Samoin olen saanut itse paljon näkökulmaa täältä. Monet ihmiset todella paneutuvat kirjoittamaan ajatuksiaan ja miettivät neuvoja, kertovat omia kokemuksiaan.

Näitä hyviksiä täällä kuitenkin on selkeänä vähemmistönä. Miksi?

Miksi niin moni valitsee sen pahan, jos anonymiteetin varjolla annetaan siihen mahdollisuus?

Vierailija
17/19 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on erilaista niissä ihmisissä, jotka jossain vaiheessa kieltäytyivät jatkamasta koetta?

Tätä voisi jokainen omallakohdallaan miettiä.

Vierailija
18/19 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisessä on molemmat puolet, hyvä ja paha. On olemassa myös niin paljon hyvyyttä, auttamisenhalua, empatian kokemista jne. Ellei tätä näe, on vika omassa päässä ja kyynisessä asenteessa.

Vierailija
19/19 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni valitsee sen pahan, jos anonymiteetin varjolla annetaan siihen mahdollisuus?

Miksi niin moni muutenkin valitsee "olla valitsematta" tehdä hyvää/oikein?

Esimerkkinä nyt vaikka nämä kokeet, joissa ihmiset laitettiin "koeavustajiksi" ja tehtävänä oli antaa vääristä vastauksista vähitellen voimistuvia, lopulta tappavia sähköiskuja. Useimmat antoivat ihan kiltisti tappavia sähköiskuja, kun kokeen johtaja vaan niin käski. Mikä on erilaista niissä ihmisissä, jotka jossain vaiheessa kieltäytyivät jatkamasta koetta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme