Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hysteerisen väsynyt äiti kaipaa apua!

Vierailija
13.09.2010 |

Vauva 5 kk syö edelleen klo 20, 23, 03 ja 07. Päivisin vauva syö vähemmän eli rytmi on päin honkia. Vauva osittain imetyksellä mutta saa maissivelliä tuon 23 syötön. Kiinteitä maistelu vasta viikon ja pari teelusikallista vasta menee. heräily on joka öistä ja käsitykseni mukaan ei alle 6 kk voi olla öisin syöttämättä. Onko näin?

Vauva ei ole koskaan nukkunut yli 4 tuntia pidempään kerralla ja tämä äiti alkaa olla täysin uupunut. Vauva saattaa myös jäädä hereille klo 03 syötön jälkeen ja on hereillä pari tuntia. En laita valoja tai kommunikoi vauvan kanssa mutta hereillä se pitää. Vauva nukkuu omassa sängyssä mun vieressä. Päikkäreitä nukkuu 2 kertaa vain 1-2h tuntia kerralla.

Mies matkatöissä ja esikoinen pitäisi jaksaa aamulla viedä esikouluun....rupeaa väsyttämään niin että itkettää välillä.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoa en osaa. Meidän poika söi melkein vuoden ikäiseksi asti vielä muutaman kerran yössä, iltaisin latasin jääkaappiin viisi maitopullollista valmiiksi.

Näin päästiin helpommalla, koska miehen pitää herätä aikaisin töihin ja uni on hänellekin tärkeää.

Lopulta tajusimme että kyse on yöllisistä kauhukohtauksista, lapsi vaan alkaa huutamaan eikä ole edes ole hereillä. Huuto loppui heti maitopullolla.

Toinen mikä sai sitten myöhemmin pojan heräämään, oli hampaat.

Öistä tuli kokonaisia vasta kun poika täytti kaksi. Silti yhä on öitä, että saan nousta sängystä jopa kymmenen kertaa, hän nukkuu niin levottomasti.

Vierailija
22/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen molempia lapsiani alkanut rytmittämään 3 kk iästä, molemmille myös aloittanut kiinteät 3 kk iässä. Molemmat ovat lopettaneet itse yösyömisen n.5 kk iässä, jonka jälkeen olen antanut tarvittaessa uni- itkuun tutun. Eli lapsia voi hoitaa hyvin monella tapaa. Ensiapuna suosittelen kiinteiden lisäämistä melko ripeällä tahdilla päivään. Säännöllisen päiväohjelman luomista ja sen kirjoittamista paperille, jotta siinä pysytään. Vauvan voi myös herättää päivällä ukot syömään. Suosittelen opettamaan vauvan nukshtamaan illalla yksin omaan sänkyyn jotta hän osaa tehdä sen myös yöllä herätessään. Yöllä kannattaa kuunnella hetki itkua esim. Minuutin ajan josko loppuisi itsekseen. Ja ehdottomasti suosittelen vauvan siirtoa eri huoneeseen tai ainakin korvatulppien käyttöä samassa huoneessa nukkuessa. Kaikista tärkeintä on huonosta omasta tunnosta luopuminen. Opettaessasi vaivasi nukkumaan läpi yön teet palveluksen ennen kaikkea hänelle. Siedettävät unet ovat myös tärkeät sinun ja vaivasi väliselle vuorovaikutukselle. Usko minua, olin itse aikanani samassa jamassa, soittelin itkuisena neuvolaan, kunnes ymmärsin, että vastuu vauvan hoidosta ja vuorovaikutuksesta on minulla. Vauva ei " mene nukkumaan", hänet laitetaan nukkumaan.

Oma lapseni on varmasti luonteeltaan ollut "rytmikäs" ja hyvin nukkuva, mutta silti, olen täysin sitä mieltä että vanhemman velvollisuus on opettaa lasta nukkumaan. Luo iltarutiinit, opeta nukahtamaan itse omaan sänkyyn, ei siis niin että nukahtaa pullolle/rinnalle, ja lisää ihmeessä kiinteitä. Varmaan rytmi ei yleensä säännöllisty tuossa iässä niin tarkaksi kuin se on myöhemmin, mutta kyllä rytmiä on jo mahdollista saada aikaan.

Onhan lapsen päivissä tarpeeksi ohjelmaa? Oma lapseni siirtyi 5-6 kuukauden iässä syömään ateriat aika lailla 5 aterian rytmissä, lopetti yöheräilyt itsenäisesti 4kk:n iässä kun siirrettiin omaan huoneeseen (!).

Nuku aina kun voit ja tsemppiä!! Musta sulla on täysi oikeus ja mahdollisuus saada tuonikäinen lapsi jo yhteen syöttöön yössä.

Ja tämä on kaikki ihan sun omaa ansiota. Vauvan tempperamentilla ei ole asiaan minkäänlaista vaikutusta. Oon yrittänyt rytmittää oman vauvani päivää ja yötä laitokselta asti, mutta vieläkään en tiedä milloin nukkuu päiväunet, miten pitkään nukkuu, miten saan sen ylipäätään nukahtamaan, herääkö yöllä 1 vai 8 kertaa ja kukkuuko iltaisin 21 vai 23. Tuntuu, että kaikkeni olen tehnyt minkä voin ja siltikään toisella ei ole rytmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän yöt kuulostaa kyllä ihan normaaleilta! Samalla lailla meidän 4 kk nukkuu/heräilee, ja esikoinen myöskin aikoinaan. Kiinteitä ei olla vielä aloitettu aikä aloitetakaan. 4 h unipätkät on mun mielestä hyvät!! Myös meillä vauva saattaa aamuyöstä kukkua tunnin-kaksikin, ja ne on kyllä väsyttäviä, mutta jos ei kuku, niin hyvin koen jaksavani. Tsemppiä sulle, ja mene sieltä mistä aita on matalin: nukut päivällä aina kun vaan voit, ja illalla kans ajoissa nukkumaan.

Vierailija
24/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on poika 1v.3kk joka herää noin 6 kertaa yössä,välillä huutaa kurkku suorana tunnin-pari.aamulla herätys kuudelta,lapset päivähoitoon ja itse töihin,ja voin sanoo et äiti on vähän väsy.(mulla kaksi vanhempaa poikaa myös).mutta ei auta vaik välil niin väsyny et meinaan rattiin nukahtaa.lapsella on infektio kierre ollu 6kk ikäisestä,että sikäli oon kyllä joka viikko 1-3pvää,välil koko viikon saikulla,saahan siinä vähän nukkuu päivisin ku isommat päivähoidossa.mutta tätä tää vaan on,tää pikkulapsi elämä.mä lohduttaudun vaan sillä,että kyllä se joskus helpottaa,joskus mä vielä nukun koko yön,ehkä siihen menee vuosi tai kaksi,mutta joskus se aika koittaa.nyt mä taas riennän itseki nukkuu,kun pojatkin nukkuu.voimia sulle kuitenkin!

Vierailija
25/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 lasta, 1 heräili paljon useammin kuin muut. Ei auttanut vellit, ei puurot eikä soseet, vesipulloista, syöttäjän vaihtamiseta tai eri huoneessa nukkumisesta puhummattakaan. Ihan sama mitä teki niin vauva söi yhtä usein.

Aika auttoi, kun lapsi täytti 1-v, yöheräilyt loppuivat.

Vierailija
26/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli meillä tuossa iässä ja se todella alkoi painamaan eikä siinä auta vaikka muilla olisi asiat vielä huonommin. Oma väsymys on mitä on eikä sitä voi verrata muihin, mun äiti on väsyneempi ku sun äiti... Veikkaan että meillä ongelma oli se kun söi rintaa ja päivisin kaikki muut jutut kiinnosti enemmän kun syöminen. Piti nähdä ympärille ja katsella mitä tapahtuu. Pimeässä, äänettömässä huoneessa söi hyvin mutta eihän se käytännössä onnistu joka syötöllä eikä sen ole tarkoitus niin olla. Kiinteitä maisteli ihan ok mutta ei niitä aterioiksi voinut vielä siinä vaiheessa. Aloin antaa päivisin pullosta maitoa ja illat ja yöt imetin. Söi päivällä siis paremmin ja pikku hiljaa n.2-3vkon aikana alkoi yö syötöt vähentyä pois yksi kerrallaan, ensin klo 23, sitten 03 jne.. Vellit ei vaikuttanut meillä juurikaan asiaan, sitäkin kokeilin mutta kun saatiin päivän syömiset kuntoon alkoi yötkin helpottaa. Sitten valvoin itse pari viikkoa ja ihmettelin ettäå eikö se nyt herää syömään ;) Pulloa päivällä jos imetys hankalaa ja rytmistä kiinni, neuvolassa auttoivat ruoka ja uni rytmin kartoittamisessa koska olivat sielläkin jo sitä mieltä että pitäisi nukkua pidemmät unet yöllä! Voimia!!

Vierailija
27/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maito on vaan liian laihaa ruokaa sun vaaville.

Kokeile antaa lisää velliä tai ihan puuroa illalla.

Itse onnistuin imettämään pitkään ja maito oli ilmeisen tuhtia, kun lapset nukkuivat pitkiä 5-6 tunnin päikkäreitä+ hyvät yöunet.

Söin monipuolista ruokaa ja reilusti.

Vierailija
28/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskat neuvolan ohjeita. tukosaa ruokaa peliin ja enemmän kiinteitä.

Vierailija
29/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta huomasin vain, että ap puhui, että "jos herää 5 min parkasusta" tms. vauva vielä nukahtaa. Siis syökö vauva pullosta yöllä? Jos ei, suosittelisin ehdottomasti nukuttamaan vauvaa vieressä tai ihan lähellä, jolloin äiti herää jo ennenkuin vauva ehtii alkaa parkumaan.

Minulla tuo on ollut ainoa järkevä vaihtoehto ikinä vauvojen kanssa, eli yösyötöt hoituvat helposti, kun vauva nukkuu vieressä. Siinä herää jo, kun vauva alkaa havahtumaan nälkäänsä, eli pyörimään tai hieman ähisemään. Tissi vain suuhun ja syönnin jälkeen sekä vauva että äiti nukahtavat todennäköisesti tyytyväisinä varsin pian. Imetys vielä aikaansaa rentoutumista lisäävien hormonien eritystä, jolloin unta ei tarvinne odotella.

Näillä eväillä ainakin itse olen tullut toimeen mainiosti. Tuo heräilyrytmi on aivan normaali ellei jopa erittäin hyvä tuonikäiselle vauvalle, ja jonkun verran yösyöttöjä mielestäni äidin on pakko jaksaakin vielä alle vuodenikäisellä vauvalla. Tuntuu jotenkin hassulta, että parin yösyötön vuoksi pitäisi alkaa 5kk vanhalle antamaan kovin hirveästi kiinteitä! Ja yöheräilyjä tulee monesti isommillakin lapsilla. Organisoi vain yöheräilyt mahdollisimman vaivattomiksi.

Ja juu, varmaan olisin itsekin hysteerisen väsynyt, jos joka kerta olisi toiveena saada nukkua koko yö heräämättä, ja joka kerta vauvan itkuun herättyään täytyisi kammeta itsensä vaikkapa lämmittämään pulloa ja hakemaan vauvaa eri huoneesta, istumaan syöttämään jne. En todellakaan jaksaisi viikkoa kauempaa sellaista.

Vierailija
30/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni aikuinen ihminen nukkuu 8h yössä ja käy vaikka kerran vessassa yön aikana. Miten tuo poikkeaa siitä? Ap saa nukkua klo 23-7 ja herätä siinä välissä kerran! Tai vaihtoehtoisesti mennä jo klo 20 nukkumaan ja herätä klo 23 "yö"syötölle.

Uskon, että ap on väsynyt, mutta eivät nämä yöt selitä sitä.

Vierailija
31/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat sanat kuin tämäkin kirjoittaja sanoi. Sitä paitsi kuinka pitkiä unia sen pitäis päivisinkin nukkua jos ei 1-2h kerrallaan riitä? Öisin nukkuu kuitenkin noinkin hyvin. Kuinka paljon unta sä oikein tarvitset?

ei nuku vai?!? nukkuuhan tuo, jopa 4 h pätkiä, ja noin säännöllisesti! nuku itse samalla äläkä kuku illalla ylhäällä telkkarin edessä kun vauva nukkuu jo...ja nuku myös päivisin, päikkärit auttaa oikeasti. se mahdollista jos toinen lapsi ei ole kotona päivällä. tuntuu kummalta tuo sun valitus kun itse oon vetäny noin tunnin pätkissä ekat 3-4 kk ja sitte pääsi ihanaan kolmen tunnin välein heräilyyn mikä tuntui taivaalta. nuku siis. sori, mutta pahemmin voisi olla asiat. lapset on erilaisia, älä leiki yllättynyttä.

Sinänsä joo, väsymys on kamalaa, mutta kun on itse valvonut vauvan kanssa ensin 4kk putkeen, ja kun sanon valvonut, tarkoitan, että vauva otti öisin vain 10min torkkuja kerrallaan, eikä rytmi kääntynyt vaikka mitä tein, nukahti "yöunilleen" aamulla kuudelta ja isoveli heräsi seitsemältä, niin toi valitus lähinnä naurattaa. 4kk-8kk vauva heräsi tunnin välein ja nyt kun on 11kk niin vieläkin herää vähintään 2krt yössä. Allergioita ei ole, ja tässäkin tapauksessa toinen lapsi, ensimmäisen kanssa oli erilaista.

Vierailija
32/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ärsyttää tollaset ihmiset jotka sanoo että " ei saa valittaa, asiat voisi olla huonomminkin". kaikki kestää eri määrän stressiä ja valvomista ym! mitä te ootte sanomaan ettei ihminen voi olla väsynyt , kun on saanut nukkua 4h putkeen, MÄ AINAKIN OLISIN KIUKKUNEN JA VÄSYNYT. oikein empatiakykysiä ihmisiä taas paikalla.

Vierailija
33/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei herännyt enää syömään öisin, että ap ei ole porvoosta........

Vierailija
34/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdellä herätyksellä?

Tuohan on ihan luksusta noin pienen vauvan kanssa.

Vierailija
35/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun hoitaja on hoitamassa vauvaa, sinä nukut. Ensin hoidetaan sut kuntoon ja sitten aloitat rytmityksen. vauvalle. Suosittelen aloittamaan puuron vauvalle, ei vellejä. Anna illalla kunnon satsi puuroa, tämä saattaisi auttaa siihen, että vauva nukkuisi paremmin.

Toivottavasti saat apua!

http://www.hel.fi/hki/sosv/fi/Perheiden+palvelut/palvelut/perhekeskukse…

Vierailija
36/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka asialla ei ole väliä niin kommentoin paria juttua;

vauvaa en voinut imettää kuin ensimmäiset 2 kuukautta, sitten olen pumpannut pulloon ja antanut myös korviketta.

Joten jep, joka syöminen vaatii sängystä nousun ja pullon lämmittämisen (edes huoneenlämpöistä ei vauva suostu lukuisista yrityksistä huolimatta).

Esikoinenkin herää useina öinä ja haluaa tulla hetkeksi viereen. Ei siinä mitään mutta siihenkin herään joten todellisuudessa harvoin nukun koko 4 tuntia putkeen vaikka vauva nukkuisikin.

En itse enää saa unta ennen puoltayötä vaikka menisin klo 21 sänkyyn, olen vaan niin överi väsynyt. Aamusta voisin nukkua mutta sitä herkkua on hyvin harvoin tarjolla.

Mutta hienoa että täällä on monta ihmistä jotka ovat selviytyneet nukkumatta koko ensimmäisen vuoden. Minä en.

Nyt lisää velliä ja nukkumaan.

Kiitos silti monille ystävällisistä sanoista, neuvoista ja avusta, arvostan teitä kovasti!

Vierailija
37/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinusta sinulla on ollut vaikeampaa kuin ap:llä, selvä on, mutta tämä ei ole sinun ketjusi eikä ap:tä auta pätkääkään se, että lynttäät häntä maanrakoon, pilkkaat ja ivaat.

Ensinnäkin, ap sanoi, että vauva ei ole ikinä nukkunut enempää kuin 4 h putkeen. Toisekseen ap antoi aikataulun, jonka mukaan vauva heräilee klo 20, 23, 03 ja 07 JA SYÖ JOKA KERTA. Minuutinko syöjiä ne teidän vauvat on? Ja minuutissako te nukahdatte itse uudelleen? En saa tuosta rytmityksestä ap:lle neljän tunnin unia, en, vaikka miten ajattelisin ap:n tissien suihkuavan 30 sekunnissa vauvalle tarpeellisen määrän. Johan nyt vauvan vaipanvaihtoon (tuolla syöntimäärällä on pakko vaihtaa vaippaa pari kertaa yössä) ja siihen, että itse taas pääsee painamaan päänsä tyynyyn, menee enemmän aikaa kuin minuutti. Ja sitten se nukahtaminen... Se ei ole helppoa, kun rytmitys on tuo. Tiedän sen itsekin.

Parhaimmillaan siis näkisin, että ap saa öisin unta noin kahden tunnin pätkissä, välillä kolme. Todennäköisesti vauva herättää ap:n aina väärässä unirytmissä, jolloin ap:lle jää univelkaa siitäkin. Päivisin ap ei voi nukkua, kun on isompi lapsi hoidettavana (paitsi ehkä aamupäivällä).

Unen tarve on tosi yksilöllinen. Työkaverini tarvitsee 10 tunnin yöunet joka yö eikä pysty heräilemään pätkissä. Joku toinen pärjää niillä neljän tunnin yöunilla mainiosti - ja nekin ehkä pätkissä. Jos ap kokee olevansa väsynyt, ei ole kenenkään muun asia mennä väittämään toista. Tosi itsekkäitä ihmisiä täälläkin taas...

Ap, vellit eivät auta, siirry suoraan puuroon ja nopeuta soseiden määrää. Ei se vauva niitä lusikallisia lisää kovin nopeassa tahdissa mutta jos tarjoat soseita useamman kerran päivässä, saa myös ne pari lusikkaa enemmän kuin vain kerran päivässä tarjoamalla. Meidän 5 kk söi päivällä vihannessosetta (n. klo 12) ja iltapäivästä marjasosetta (n. klo 17) ja iltapuuro klo 20. Parin viikon jälkeen otettiin mukaan myös aamupuuro. Soseita ei mennyt mitään huippuvauhtia mutta puuroa söi alusta alkaen ihan mukavasti iltaisin. Tosin tuli välillä takapakkiakin, että meni vain pari lusikkaa, mutta tuo pari lusikkaa puuroakin täyttää enemmän kuin vellipullo.

Meidän vauva lopetti yösyömiset periaatteessa alle 3 kk:n ikäisenä, mutta söi tavallaan yhden ylimääräisen aamukerran klo 6-7 aamulla ja jatkoi sitten unia klo 9 asti. Meni siis nukkumaan tuossa vaiheessa klo 21-22. Tuo ylimääräinen aamukerta loppui, kun alettiin antaa soseita ja puuro tavallaan lopetti sen ihan lopullisesti, jolloin yöunia nukkui/nukkuu klo 21-08 heräämättä/syömättä (joskus haluaa tuttia yöllä). Kyllä siis alle puolivuotias pärjää ilman yösyöntejäkin tai ainakin hyvin tankattuna pärjää.

Suosittelen myös sitä, että saat ainakin kerran viikossa nukkua koko yön putkeen. Tuskin nukut aluksi, mutta jo tietoisuus siitä, että joku muu herää vauvan kanssa, helpottaa nukahtamista ja kyllä ne 6 tunnin unet putkeenkin on luksusta. Pyydä siis joku ystäväsi/äitisi/sukulaisesi nukkumaan vauvan kanssa ja itse menet korvatulppien kanssa toiseen huoneeseen.

Vierailija
38/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monesti ei edes kunnolla herää kun imetti. Vauvat aina kuitenkin söivät monta kertaa yössä. Varsinkin jos oli univelka päässyt pahaksi, niin sitten nukkui hyvin syömistauoista riippumatta. Minustakin ap:n vauva kuulostaa melko tavalliselta nukkujalta.

Vierailija
39/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin millaiseksi sen tekee. Miksi ihmeessä sä nouset yöllä lämmittelemään maitoja yms? Jos ei vauvalle huoneenlämpöinen maito kelpaa, ei se varmaan kovin nälkäinen ole. Ja mitä sitten jos vauva valvoo syötön jälkeen? Miksi sinunkin pitää valvoa?

Miksi et syötä tukevammin päivällä, jotta yöllä ei tarvii syödä? Miksi ruokit vauvan väärinpäin olevaa rytmiä? Miksi nukutat vieressäsi? Mikset laita toiseen huoneeseen, jolloin kumpikin, sinä ja vauva saatte nukkua rauhassa?

Sori vaan mutta ei säälitä yhtään, että olet niin väsynyt. Ihan omaa vikaasi se on ja taitamattomuutta järjestää elämäänsä.

Vierailija
40/43 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaimo päätti ottaa eron samassa tilanteessa ja katuu sitä. Myöhäistä ja todella ikävää.

Miettikää mitä omat äidit on jaksaneet aikoinaan ilman kaikkia apuvälineitä mitkä helpottaa!!! Ja niiden äidit... hemmetin perheenrikkoja naiset itkuinenne! Sellainen ero asioihin, että miesten pitää jaksaa kuitenkin työssään!!!

Meen just iskemään itselleni kunnon naisen vanhainkodista perkele!