En ymmärrä näitä ekaluokkalaisten vauhko vanhempia.
Kuukausi koulua takana ja nyt jo huolissaan ollaan,että osaakohan ne lukea ennen joulua. jne. KYLLÄ NE OPPII KUN ON AIKA!
Meillä esikoispoika oppi neljävuotiaana, nuoremmalla meni pitkälle ekaluokkaa ennenku hiffasi. Minä opin neljävuotiaana, siskoni vasta kolmannella kunnolla.
Kommentit (5)
Siis jos kuule on esikoinen kyseessä, niin ei voi tietää, mikä on ns. normaalia ja mikä ei. Ajan kanssa sitä sitten oppii :).
Olisi kiva tietää sun ikä. Jotenkin tää alotus oli nyt sen tasoinen, että....
ja osoittautui myöhemmin erittäin lahjakkaaksi matemaattisesti. Ja on kyllä hyvin menestynyt työelämässä, koulussa jne. Peruskoulun päästökeskisarvo oli 9,3 muistaakseni, vaikka melko välinpitämätön oli koulun suhteen. Eli ei kannata vetää johtopäätöstä että myöhään lukemaan oppinut on lahjaton. Siinä tekee virheen, että leimaa lapsen yhden asian takia huonoksi koulussa. Moni 4-v. lukemaan oppinut osoittautuu melko tavikseksi myöhemmin.
Omani on aikaisia oppijoita, mutten pidä itsestäänselvyytenä mitenkään että olisivat mitään ihmeellisiä lahjakkuuksia. 
Mun lapsi on kolmannella, mutta eipä vaan osaa vieläkään lukea hyvin eikä kirjoittaa... Vois kuvitella, että jo olis ollut SE AIKA...?
Vai olitko?
Ja olen melko varma, että sunkin lapsi oppii vielä. Jos sillä on lukihäiriö tms. niin se ei ole este lukemaan oppimiselle. Mun siskolla oli lukihäiriö. Akateemisessa ammatissa on, eli on joo lukenut aika paljon sen jälkeen. :)