CA-125 arvo 58
En näistä mitään ymmärrä, ymmärtääkö joku muu? Minulla löydettiin jokin möykky munasrjasta viimeviikolla ja tuo arvo on nyt 58 (en muista aivan tarkkaan, mutta päälle 50 ). Onko teiltä otettu noita arvoja ja mitä ne ovat näyttäneet? Itse hiukan pelkään endoa, koska vielä olisi lisää lapsia toiveissa (poika -09 on
Kommentit (8)
on sitten endometriooma, koska kyseinen arvo nousee hiukan jos on endometrioositauti. Tosin se voi nousta myös tulehduksen tai munasarjan kiertymisen seurauksena. Normaaliarvo hedelmällisessä iässä olevilla on alle 30.
Arvo nousee myös munasarjasyövässä, mutta on silloin yleensä useita satoja yksikköjä koholla, vrt. endometrioosissa kymmeniä.
Valitettavasti kohonnut arvosi puhuu sen puolesta, että sairastat munasarjasyöpää :´(
Arvo nousee myös munasarjasyövässä, mutta on silloin yleensä useita satoja yksikköjä koholla, vrt. endometrioosissa kymmeniä.
munasarjasyöpää sairastavalla Ca 12-5 on alle 65.
minulla oli suuri munasarjakysta, arvo oli, siis ca-125 oli 24.
"Valitettavasti kohonnut arvosi puhuu sen puolesta, että sairastat munasarjasyöpää :´("
Tiedänkin että arvo voi myös kieliä syövästä, mutta onneksi se kohoaa monesta muustakin syystä. Hoitaja sanoikin, ettei ole syytä olettaa pahinta, syöpää. Olenkin menossa tosiaan sinne polille kuukauden päästä, eli en mene omalle lääkärille tai gynellekään sitä ennen (polilla on siis naistentautien erit.lääkäri/gyne paikalla).
No, jos on endoa niin toivottavasti pysyisi aisoissa. Mulla ei ole kuukautiskipuja juuri nimeksikään eikä runsasta vuoto, päinvastoin tosi niukkaa. Jospa se olisi sitten jokin lievä versio siitä :)
-ap-
jossa munasarjassa on todettu ylimääräistä. Lisäksi CA-125 on otettu ja se on vähän koholla. Olet siis ilmeisesti ollut gynekologin tutkimuksessa.
Jos aika jatkotutkimuksiin on kuukauden kuluttua, niin lähettävä lääkäri tai lähetteen vastaanottanut lääkäri eivät potilastietojesi perusteella epäile pahanlaatuista. Muuten olisit saanut ajan seuraavaksi arkipäiväksi.
Todennäköisesti sinulla on endometriooma, joka kannattaa poistaa tähystysleikkauksessa. Raskausmahdollisuus on yleeensä melko hyvä, varsinkin kun sinulla on jo lapsi.
viestistäsi :)
Kyllä vain, olin lääkärissä ultraäänessä ja hän sanoi löytäneensä jonkin pienen möykyn munasarjasta. Itsekin sitä ajattelin, että olisin varmastikin saanut jo ajan jatkotutkimuksiin, jos lääkäri olisi huolestunut löydöksestä. Suht rauhallisin mielin siinä mielessä kuitenkin olen.
Olisi kyllä ihana juttu, jos vielä saisimme lisää lapsukaisia. Haaveissa on aina ollut kolme pientä. Niin olen itsekin käsittänyt, että se puhuisi sen puolesta että vielä voisin lapsia saada, kun se yksi jo on :)
viestin loppu jäi pois! No, lyhykäisyydessään siis jännittää, että jos poika ei koskaan enää saa sisarusta :( mutta onneksi endoonkin on hoitoa olemassa. Oletteko kokeneet vastaavaa? Hiukka sekava kirjoitus, pahoittelen :/