Oletko alkoholin suurkuluttaja?
Kommentit (17)
Tätä ei uskoisi kukaan. Ei naapurit, ei työkaverit, ei sukulaiset, ei kukaan..
Olen yksin ongelmani kanssa.
tänä syksynä olen alkanut karsimaan, vaikka vieläkin kuluu ihan liikaa.
Viinilasi kourassa tälläkin hetkellä. Pari bisseä alla.
Kummallekaan ei kelpaa. Itse juopottelin teininä, mies ei ole maistanut, kuin punaviiniä jouluna. Eikä tykännyt siitäkään. Olen onnellinen raittiina ja vielä onnellisempi, kun mies ei ole viinaan menevä.
Tätä ei uskoisi kukaan. Ei naapurit, ei työkaverit, ei sukulaiset, ei kukaan..
Olen yksin ongelmani kanssa.
Ja satojatuhansia kohtalotovereita tässäkin maassa.
vihamieheni jonka kanssa minun on elettävä.
-4-
Tätä ei uskoisi kukaan. Ei naapurit, ei työkaverit, ei sukulaiset, ei kukaan.. Olen yksin ongelmani kanssa.
Kyllä läheiset sen huomaa, alkoholisti ei vaan sitä itse tajua...
Itse olin suurkuluttaja, tuurijuoppo. Pahimmillaan 18 päivää yhtä soittoa juovuksissa. Nyt ei mene enää tippaakaan ja elämä on minulle näin paljon parempaa.
Tätä ei uskoisi kukaan. Ei naapurit, ei työkaverit, ei sukulaiset, ei kukaan.. Olen yksin ongelmani kanssa.
Kyllä läheiset sen huomaa, alkoholisti ei vaan sitä itse tajua... Itse olin suurkuluttaja, tuurijuoppo. Pahimmillaan 18 päivää yhtä soittoa juovuksissa. Nyt ei mene enää tippaakaan ja elämä on minulle näin paljon parempaa.
ja siis tissuttelen ja ehkä 2kk välein ns kännit. en kärsi asiasta. Rakastan hyviä viinejä! Juon viikossa ehkä 7-9 annosta alkoholia. Käyn töissä, hoidan kaikki asiat.
n. 35 puolen litran sidukkaa/olutta per viikko. Enkä juo edes päivittäin.
Joten kyllä. Voin olla kuukausiakin juomatta, mutta jos juon, otan kyllä enemmän kuin kolme annosta päivässä.
Mutta tuo kolme oli maksimimäärä, jonka saisi terveyttä riskeeraamatta nainen juoda. Siis neljä on terveyden kannalta jo liikaa, mikä minusta on kyllä aika pieni määrä.
Miehillä kohtuullisen kulutuksen alaraja taitaa olla yli 20 annosta viikossa. Jos ottaa lähtökohdaksi 21 annosta, se tietää 3 olutta joka ainoa ilta. Tai kolmena iltana viikossa 7 annosta. Kuulostaa minusta aika paljolta.
Olen viime vuosina ajatellut että käytän alkoholia kohtalaisesti, mikä lienee enemmän kuin kohtuullisesti. Nyt kuluneen vuoden aikana olenkin seurannut juomistani tarkasti ja rehellisesti. Talvella kulutus oli 4 - 7 annosta viikossa, myöhemmin keväällä 7- 10 annosta - lisäksi huhtikuussa otin veljeni kanssa yhdet kunnon kännit. Kesäkuukausien aikana kulutus liikkui tuolla 10 - 13 annoksen tasolla ja parit kännitkin otin. En laskenut noita kännejä tarkkaan, mutta sanotaan nyt 7 - 10 annosta illan aikana. Nyt juomiseni on jälleen vähentynyt. Viime viikkojen määrät ovat olleet jälleen 5 - 10 annosta viikossa. Viime viikko jäi neljään annokseen. (Mitä laiskuutta!)
Olen siis ylittänyt kohtuullisuuden tuon kohtuukäytönmääritelmän mukaan kuluneen vuoden aikana kolmesti. Jos juomistani tarkastelee vaikka kuukauden jaksoissa, olen vielä kaukana kohtuuttoman käytön alarajasta. Ja silti olen sitä mieltä, että vähentämisellekin olisi perusteita. En nimittäin usko siihen kahden päivittäisen annoksen terveellisyyteen.
Itse asiassa minusta on mukava humaltua joskus harvoin. Nykyään vain muutamastakin oluesta tulee krapula, joka vielä jatkuu useamman päivän. Juomisen jälkeen mieliala voi olla aika maissa viikonkin. Joten ihan jees, että tapanani ei ole ottaa kännejä useammin. Kohtuuden rajoissa mennään pääosin, mutta minusta on viisasta seurata tilannetta.
Paljonko juotte sitten? Per viikko? Per päivä?
Ennen lopettamistani join 10 päivän aikana lähemmäs sata puolen litran tölkkiä nelosolutta ja kait jotain muutakin siihen päälle. Päätös lopettaa kokonaan oli helppo, kun vielä pari päivää lopettamisen jälkeen tärisin vielä niin, että rakas mieheni joutui syöttämään minulle lusikalla lihalientä.
"Paljonko sitten juotte, per viikko, per pvä?"
Päivittäin en juo, mutta kun juon, vedän ihan liikaa. Kerralla kevyesti 20 annosta.
-4-
eli yli 5 annosta kerralla.