Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ollaan korkeakoulutettuja ja vain vähän reilu 4 tonnia yhteensä käteen kuussa. Kohtalotovereita?

Vierailija
06.09.2010 |

Ollaan siis molemmat töissä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä yhteensä yli 4t kuussa, miehelläni peruskoulu ja minulla toisen asteen koulutus..

Suomessa koulutustaso korreloi tulojen kanssa ainoastaan tiettyyn pisteeseen saakka ja tietyillä aloilla. Keskimäärin maisterintutkinnon (alasta huolimatta) omaavat tienaavat hieman enemmän kuin toisen asteen koulutuksen omaavat, mutta tämä ei ole mikään itsestäänselvyys.

Moni täällä kirjoittava tuntuu uskovan hyvien tienistiensä olevan oman "korkean koultustasonsa" aikaansaannosta, vaikka heillä on usein vain se perus maisterintutkinto, mikä on nykyään jo varsin tavallista, kun enemmän kuin joka toinen menee korkeakoulutukseen. Moni kauppatieteen maisteri kuitenkin tienaa enemmän kuin moni kasvatustieteen tohtori, joka on siis korkeammin koulutettu. Moni insinööri tienaa enemmän kuin korkeammin koulutettu filosofian tohtori. Moni ammattikoulun käynyt ja oman yrityksen perustanut tienaa enemmän kuon korkeammin koulutettu luokanopettaja. Kyse on valinnoista, ominaisuuksista, tuurista ja opiskelu/työalasta paljon enemmän kuin itse koulutustasosta.

Vierailija
2/10 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan nettona 1200 egee, mutt olen kyll muissa kuin oman alan hommissa. Jotenkin pärjätään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis paitsi tietty täällä AV:llä, jossa kaikkien ukot tienaa vähintään 7000e. Mutta jos ajattelet normaalien ihmisten palkkoja niin siinä 3000-3500 euron välissä on melkoinen haitari suomalaisia ammatteja -akateemisia ja ilman.

Isoilla palkoilla ovat IT-alan asiantuntijat, myyntityötä tekevät ja esimiesasemassa olevat -tämä nyt yleistyksenä ennen kuin joku älähtää, et "mä oon hei Siwan kassalla ja saan 5000e"-

Itse otin juuri lähes 1000 euron palkanalennuksen kun vaihdoin duunia. Olin päällikkönä pienessä firmassa, jota vihasin (todella sairas yrityskulttuuri) ja vaihdoin asiantuntijatyöhön yhteen Suomen suurimpaan yritykseen. Palkka laski tässä siirtymisessä 900 euroa, mutta nettona se ei tietty ole noin paljoa. Rahallisesti kova siirto, mutta mä olen nyt aivan huippuduunissa. Ja nettoni enää 2100e.

Miehellä ei mitään koulutusta lukion jälkeen ja palkka n. 5000e/kk (it-alalla) -siis kun joku mietti sitä koulutuksen merkitystä. Ei se tänä päivänä tosiaan ole niin autuaaksi tekevä asia. Tärkeämpää on suhteet, työhistoria ja persoona.

Vierailija
4/10 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpää on suhteet, työhistoria ja persoona.

Multa ei ole ikinä kysytty papereita! Tärkeintä on referenssit.

Vierailija
5/10 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat olla esim. ala-asteen opeja, lastentarhaopettajia, kirjastonhoitajia, arkeologeja jne. kaikki akateemisen koulutuksen saaneet ei todellakaan saa korkeaa palkkaa.

Vierailija
6/10 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja perheemme huimat tulot ovat 2900 käteen kuussa. Vaihdetaanko osia?

t: kohta tohtori x 2

Vierailija
7/10 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä netto aika tasan neljä tonnia. Pk-seutu ja lapsia, joten ei tuolla paljoa juhlita. Vaikka työ onkin ihanaa, niin ei se aina loppukuusta paljoa lohduta.

Mutta näillä mennään, itsehän olen alani valinnut.

Vierailija
8/10 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bruttokeskiansio Helsingin seudulla on sellaiset 3200 euroa, niin eihän tuosta jää kuin pari tonnia kouraan ja sillä eläminen on pääkaupunkiseudulla rankkaa varsinkin jos sillä palkalla elää vielä muitakin ihmisiä. Aika suuri osa Helsingin työläisistä on hyvin koulutettuja. Alastahan se on myös kiinni eli varsinkin humanistisen, kasvatustieteiden jne. korkeakoulutetut eivät helposti kovin korkeille palkoille pääse. Ja jos yliopistouraa havittelee, niin siellä on myös pienet palkat muilla paitsi professoreilla.

Yksityinen sektori on noin muutenkin nykyään varsin kitsas palkkojen suhteen. Suurin osa yksistyisistä keskisuurista firmoista ei halua jollekin proektipäälliköllekään maksaa kuin 3000-3500 bruttona koulutustasosta riippumatta.

Siinä yksi syy, miksi tohtorismiehenä pakkasin laukkuni 7 vuotta sitten ja lähdin maailmalle. Aluksi tienasin jopa vähemmän kuin Suomessa, mutta elin paljon leveämmin ja nyt rahaa sitten tulee paljon enemmän kuin koskaan tienasin Suomessa (ja elämä yhä paljon halvempaa).

Vierailija
9/10 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes ole osannut pitåä itseäni pienituloisena ennen varakkaiden av:lle tuloa. Tulen palkalla toimeen ja työ on kivaa. En ole omalla alallani voinut suurta palkkaa odottaakaan.

Vierailija
10/10 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä yhteensä yli 4t kuussa, miehelläni peruskoulu ja minulla toisen asteen koulutus..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä