Kamala flunssa puolivuotiaalla, milloin lääkäriin ja mitä apuja?
Kova kuume 39C, jonka olen saanut Panadolilla laskemaan n. 38C, lisäksi kova limaisen kuuloinen yskä ja nuha, hengittäminen raskasta rään takia. Syö kuitenkin, juo jne. Milloin veisitte lääkäriin? Kun eivät voi kuitenkaan tehdä muuta kuin määrätä Panadolia ja nestettä ja lepoa..
Onko teillä ollut apua sipulista tms. "poppakonsteista"? Höyryhengitys? Miten olette toteuttaneet?
Kommentit (9)
Oletko imenyt räkää nenästä. Sitten voi laittaa nenätippoja, jotka auttavat tukkoisuuteen. Kysy apteekista. Voi olla tietenkin myös korvatulehdus, eli jos kuume ei rupea laskemaan, niin lääkäriin
voi antaa esim. niin että laitat saunan lämpiämään, avaat oven että lämpö ja höyry pääsee pesuhuoneeseen, laitat pesuhuoneen hanan päälle ja valutat lämmintävettä että huone hoyrystyy ja sitten meet puuhailee vauvan kanssa sinne huoneeseen, varot tietenkin kuuman veden kanssa. Eikä siis saunaan vauvaa, vaan siellä höyryisessä pesuhuoneessa. Sitten tietenkin nukkumista helpottaa kohotettu pääpuoli ja joku on joskus maininnut sipulista esim. sukassa sängynpäässä joka avaa tukkoisuutta. Suolaliuostippoja nenään ja nenä-friidalla räät pois. Itse ainakin soittelisin terveyskeskukseen jos kuume nousee 39,5 tai enemmän, osaavat siellä ainakin neuvoa, milloin lääkäriin. Jos vauvan henki menee ahtaalle, kuten pienillä usein menee, niin silloin heti lääkärille. Apteekista kannatta kysellä rinnakkain käytettävä kuumetta alentavia lääkkeitä. Meillä ainakin 1-vuotiaalla käytetty suppoina para-suppoa ja burana-suppoa siten että vuorotellen eri lääkettä 4 tunnin välein. En vain nyt tähään hätään muista voiko buranaa antaa noin pienellä, vai onko jokin ikäraja..mutta toivottavasti jotain apua olisi. Paranemisia!
Laitat esim. kirjoja sängynjalkojen alle, niin että pääty on selvästi koholla. Helpottaa hengittämistä. Nenän imeminen tyhjäksi nenäfriidalla auttaa, mutta useimmat lapset inhoavat sitä, Sama juttu suolatippojen kanssa.
Miten hyvin lapsi syö? Ja erityisesti juo? Lapsen nesteentarve kasvaa kuumeisena aika lailla, joten jos lapsi lopettaa/vähentää juomista merkittävästi, niin lähtisin herkästi lääkäriin, ettei hän pääse kuivumaan. Apu tietysti nestetippa.
Käyttäisin lääkärissä mikäli kuume nousee kovemmaksi, eikä selkeästi esim. kolmen päivän aikana ole laskusuunnassa. Silloin kannattaa tarkistaa mahdolliset tulehdukset.
on vielä noin kova kuume, niin veisin lääkäriin, vaikka söisi ja joisi. Kaverin puoli vuotias söi ihan normaalimäärät makaroonilaatikkoa yms. Hän vei lääkäriin ja ei uskoneet että on mitään vikaa kun kerran syö. Seuraavaksi olikin tiputuksessa virtsatietulehduksen vuoksi.
Tänään on eka kuumepäivä tai oikeastaan eilen illalla alkoi. Katson nyt huomiseen tilannetta ja vien sitten lääkäriin jos vielä on kova kuume.
Panadolia olen antanut mutta tuntuu ettei vaikuta juurikaan, vaan kuume pysyy 39 C:ssä. Nenätipat käytössä ja Fridalla olen yrittänyt imeä suurimmat pois, mutta vauva pistää niin kamalasti hanttiin etten uskalla runnoa väkisin kun kerran jo raapaisin verinaarmun kun yritin imeä vastustuksesta huolimatta. Kokeilen tänään vielä tuota höyryhengitystä ja laitan sipulit roikkumaan....
AP
Meidän nuorempi tykkäsi jostain syystä nukkua nuhaisena mahallaan. Ja kun annoin olla mahallaan (vahdin vainoharhaisena itse vieressä) niin tosi paljon räkää valui unen aikana nenästä. Lakanat sai laittaa vaihtoon.
Meidän nuorempi tykkäsi jostain syystä nukkua nuhaisena mahallaan. Ja kun annoin olla mahallaan (vahdin vainoharhaisena itse vieressä) niin tosi paljon räkää valui unen aikana nenästä. Lakanat sai laittaa vaihtoon.
Höyryhengitys toimii parhaiten niin, että laitat suihkun päälle tulikuumalle ja menet hetken päästä vauvan kanssa istuskelemaan tuolille sinne suihkuhuoneeseen.
Sipulia (ja valkosipulia) olen pilkkonut reiluhkoiksi paloiksi ja laittanut harson tai ohuen sukan sisään ja roikkumaan jonnekin lapsen (sängyn) lähelle. Auttaa ainakin vähän hengitykseen.
Ilmaa voi yrittää kostuttaa esim. laittamalla märkiä pyykkejä kuivumaan huoneeseen. Tai vaikka vasiten kastella pari pyyhettä sitä varten.
Kuume on kyllä korkea, mutta niinhän se pienillä on. Mä olen itse niin "herkkä" lähtemään lasten kanssa lääkäriin, että luultavasti tuollaisella kuumeella lähtisin toisena, viimeistään kolmantena päivänä näytille.