Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Jos olisit viemässä lastasi kaatosateella autolla kouluun ja näkisit matkalla naapurin lapsen

Vierailija
03.09.2010 |

kävelemässä, ottaisitko kyytiin vai antaisitko kävellä?

Minä olin tässä tilanteessa aamulla. Naapurin perhe on uusi emmekä tunne heitä vielä juurikaan.

Kävi kaatosateessa taapertavaa lasta sääliksi, mutta en viitsinyt poimia häntä kyytiin. Minulla ei ole hänen vanhempiensa numeroita, jotta olisin voinut kysyä asiasta. Itse en todellakaan tykkäisi, jos puolitutut noukkisivat lapseni autoonsa ilman minun lupaani.

Tuttujen perheiden lapsille olen kyllä joskus tarjonnut kyydin, ja samoin minun lapseni on joskus päässyt heidän kyydissään. Mutta näiden perheiden kanssa onkin sovittu, että tarvittaessa voidaan kyyti tarjota.

Mielipiteitä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se olisi aika röyhkeää.

Vierailija
2/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat varmaan, että heidän pitää osata sanoa, jos eivät saa VIERAIDEN kyytiin hypätä.

Vai neuvooko joku lastaan, että et saa mennä tuttujen kyytiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmat ovat kieltäneet menemästä vieraan kyytiin, en olisi tietenkään mitenkään painostanut lasta kyytiini.

Toivoisin myös, että omalle lapselleni tarjottaisiin vastaavassa tilanteessa kyytiä.

Vierailija
4/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en olisi minäkään tätä lasta kyytiin ottanut...en tykkäisi minäkään jos puolituntemattomat noukkis mun lapsiani kyytiin.

Vierailija
5/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisivat samaan kouluun menossa, itse asiassa oltaisiin varmaan sovittu jo etukäteen että lapsi pääsee mun kyydillä.

Vierailija
6/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta jota en tunne...on kai ihan sama jos lapsi on uuden naapurin lapsi tai joku ihan tuntematon. Ei se naapuruus vielä tee lasta riittävän tutuksi. Mulle olis vastenmielinen ajatus että lapseni menisi lähes tuntemattomien kyytiin tai että hänelle tultaisiin edes ehdottamaan sellaista...

Vierailija
7/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin ottanut ilman muuta.

Vierailija
8/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat varmaan, että heidän pitää osata sanoa, jos eivät saa VIERAIDEN kyytiin hypätä.

Vai neuvooko joku lastaan, että et saa mennä tuttujen kyytiin?

mennä vieraiden kyytiin ja nimennyt ne tutut, joiden kyytiin saa mennä. Jos tuttu, jota en ole nimennyt, pyytää kyytiin, niin lapseni sanoo ettei saa tulla koska äiti on kieltänyt.

Vierailija
9/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vedin herneen nenään, kun kuulin lapseni menneen useita kertoja kouluun luokkakaverin isän autossa niin, että takapenkillä olikin istunut aina 4-5 lasta sylikkäin!

Siis tiesin kyllä lapseni olevan kyseisessä kyydissä, mutta sitä en tiennyt, että kyytiläisiä oli muutama muukin.

Lapseni oli kyllä käytäntöä ihmetellyt, koska meillä on aina korostettu, että jokaisella pitää olla oma turvavyö. Ryhmäpaineen takia lapseni oli kuitenkin mennyt joukon mukana kaverin isän vakuuteltua, että kyllä näin voi lyhyen matkan taittaa.

Juuri tällaisista syistä: pliis, älkää olettako, että teidän perheenne kyseenalaiset autoilusäännöt pätevät kaikkiin muihinkin perheisiin. Sopikaa asiat etukäteen, niin ei tule väärinkäsityksiä, prkl!

Vierailija
10/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraille lapsille etenkään jos lapsi olis omalle lapsellekin ihan vaan puolituttu. Lapsen kavereita kyyditsen mutta tunnenkin vanhemmat.

Vierailija
11/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sadevaatteet päällä jotka olisivat täynnä vesipisaroita, niin antaisin kävellä ihan sen takia ettei auto kastu. Enkä muutenkaan ota puolivieraita lapsia kyytiin. Ja vielä se seikka, että jos se lapsi olis tullut sun kyytiin, niin koulun vakuutus olis lakannut toimimasta just sillä sekunnilla.

Vierailija
12/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tutuille lapsille tarjoaisin tietenkin kyydin. Ja tarjoaisin myös jos lapset tuntisivat toisensa, vaikka me vanhemmat emme tuntisikaan.

Mutta kuskaisin lapset asianmukaisesti jokainen turvavöissään ja jos ei autoon mahtuisi, en kyytiä tarjoaisi.

Vierailija
13/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeporukkaa, että kouluikäiset eivät tiedä, mikä on sallittua ja mikä ei. Minä kysyn aina kouluikäiseltä itseltään, että onko vanhempien lupa, tarhaikäisen lapsen suhteen tarkistan aina vanhemmilta.

Vierailija
14/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa vierasta lasta kyytiin.

Vierailija
15/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kyytiin vain sellaisia lapsia, joiden vanhemmat joko tunnen hyvin (ja tiedän, etteivät pahastu) tai joiden vanhempien kanssa olen sopinut kuljettamisesta. Lisäksi lapselle pitää olla asianmukaiset turvavälineet (tarvittaessa istuin / koroke) autossa.

Korokkeita meillä yleensä onkin ylimääräisiä autossa ja tutuille lapsille tarjoan itse asiassa useinkin kyytiä lasten harrastusten tiimoilta. Vieraita lapsia en ota kyytiin, koska jos jotain sattuu ja tuntemattomat vanhemmat heittäytyvätkin hankaliksi, niin voi olla TOSI PULASSA.

Vierailija
16/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut meillä synttäreilläkin, halloween-juhlissa, sitten voisin kysyä että haluaako kyytiin. Olen tehnytkin näin.

Jos olisi ihan täysin tuntematon lapsi mulle, enkä tietäisi hänen vanhemmistaankaan paljon mitään, en ottaisi kyytiin.

Vierailija
17/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei autossa ole asianmukaisia turvavälineitä ja turvavöitä kaikille - oli matka kuinka lyhyt tahansa. En myöskään päästäisi lastani mihinkään huonokuntoiseen ja turvattomaan autoon (tyyliä rättisitikka tai kuplavolkkari) enkä ihan kokemattoman kuskin kyytiin, vähän tietysti kelistä ja matkan pituudesta riippuen. Lyhyen matkan hyvällä kelillä voi mennä vähän huonommassakin autossa, mutta esim. kun lähdettiin leirille 300 km päähän, niin katsoin kyllä tarkkaan kenen kyytiin lapset päästin ja millaiseen autoon.

Itse asiassa lapsen harrastuksessa on yksi äiti, joka on aina tarjoamassa kyytiä kaikille ja jonka kyytiin olen kieltänyt lapsia menemästä. Hän ei vaadi lapsilta turvavyön käyttöä ja lapset riehuvat siellä tila-auton takaosassa (penkit vastakkain) ihan keskenään miten sattuu.

t. 19

Vierailija
18/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaisi hyvinkin mennä uuden naapurin kyytiin vaikka oliskin tavallaan ihan vieras. En pidä siitä että kuka tahansa tarjoasi kyytiä omille lapsilleni...

Vierailija
19/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei olisi tullut, olisin ymmärtänyt. Olisin vielä käynyt esittäytymässä naapureille, että seuraavalla kerralla asia on selvä!

Vierailija
20/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin tuollaista lupaa tarvitsee oikeastaan edes kysyä, jos luokkakaverista kyse? En usko kenenkään suuttuvan siitä, että jonkun luokkakaverin vanhemmat antaneet kyydin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme