Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jättäisitkö 6-vuotiaan yksin kotiin hetkeksi?

Vierailija
31.08.2010 |

Pitäisi hakea hänelle lääkkeet ja käydä kaupassa, apteekki ja kauppa 100 metrin päässä. Hän on kuumeessa, enkä haluaisi ottaa tuonne ulos kylmään kävelemään edes sitä 200 metriä. Uskaltaisiko jättää yksin kotiin? Ei ole korkeassa kuumeessa (n.38).

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo 5,5-vuotiaana vastaavassa tilanteessa hetkeksi (noin 15-20 min). Annoin lapselle toisen puhelimistani ja näytin, miten voi soittaa mulle. Meillä rauhallinen ja tottelevainen tyttö - hyvin meni.

Vierailija
2/14 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos 6-vuotias on luonteeltaan sellainen ettei säikähdä. Jättäisin vaikka munakellon ja kertoisin että ennen kun tämä pirisee, äiti on kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluaako lapsi jäädä? Meillä eskarilainen (poika) ei halua jäädä hetkeksikään yksin, itse mielelläni välillä jättäisin, kun pitää pikaisesti käydä jossain. Ei nimittäin aina kovin mielellään lähde mukaankaan... Vanhemman sisaruksen kanssa jää kyllä kotiin. Esikoinen taas eskarilaisena tykkäsi harjoitella yksinoloa, kun välillä hetkeksi jätimme. Tykkää nykyään koululaisenakin olla kotona yksin "rauhassa", ilman pienempiä sisaruksia.

Vierailija
4/14 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin. Meillä 6-vee monesti yksin kotona kaupassa käynnin ajan. Hän ei itse halua lähteä mukaan. Kännykkä on, että voi soittaa jos jotain.

Vierailija
5/14 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta mun 6v käy jo koulua, ja osaa siis olla yksin.

Vierailija
6/14 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 6-v. lapsi on halunnut jo harjoitella yksin oloa kotona, ja on juuri lyhyen kauppareissun ajaksi jäänyt kotiin. Lapsi tietää säännöt ja sukaltaa olla.

Ja vaikka ei olisikaan harjoiteltu, en lähtisi sairasta lasta raahaamaan kauppaan, kun on noin lähellä.

Vierailija
7/14 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi tahtoo vaikka katsoa piirrettya ja jaada kotiin niin mikas siina :) meilla tama toimii...tosin oon kauhee hossottaja..jos meen alas hakee postia niin ei saa menna partsille tai mitaan...tosin asutaan 15.kerroksessakin.

Meilla 6v kay jo yksin kaupasta hakee litran maitoa :D meilla kauppa tos alakerrassa...kovin on ylpea kun osaa.

Ala pode huonoa omaatuntoa, mutta tietty jos lapsi ei halua, etta lahdet niin sitten en jattaisi.

Paranemisia teille :) meillakin tytto 38 kuumeessa

Vierailija
8/14 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululainen täytti vasta joulukuun lopussa 7, joten aika monta aamua ja päivääkin oli yksin kotona. Samoin nyt toinen ekaluokkalainen on vasta 6. Ja ennen kouluun menoa on yksin oloa jo harjoiteltava...

Vierailija
9/14 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin, että minut tyrmättäisiin täällä ja olisin hirveä äiti (itseasiassa olen vieläpä äitipuoli!). Tyttö on kyllä reipas, eli uskaltaa kyllä jäädä. Pienemmät sisarukset otan tietysti mukaan.

Ja tosiaan, kyllähän jotkut koululaiset ovat vasta 6-vuotiaita koulun alkaessa, itsekin olen ollut. Tämä 6-vuotias on eskarin aloittanut nyt syksyllä.

Ap

Vierailija
10/14 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käväisin äkkiä kaupassa - ja sanoin, että katsovat kiltisti telkkaria. Poika (5 v.) oli tuolloin sairas, joten en voinut ottaa mukaan lapsia.

Ulko-oven jätin auki ja sanoin, että jos tulee hätä, niin tulkaa sitten vastaan tai katsokaa portailta.

Tytär osaa jo kulkea itse tuonne kauppaan, joten uskalsin näin tehdä. Asumme pikkukaupungissa (ei Suomessa) ja kauppa on vajaan 100 m päässä, vain yksi tienylitys.

Vierailija
11/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan lapsesta ja miten homma on järjestetty. Meillä 6 ja 9 vuotiaat ja molemmat ovat olleet muutamia kertoja yksin tai kaksin kotona 1-2h. Kummallakin on käytössä "puhelinkello" joka kulkee ranteessa mukana. Voivat helposti soittaa kellosta vanhemmille jos on tarve. Lisäksi kännykän sovelluksella näkee koko ajan missä kello/lapsi kulkee. Lisäksi kotona on kännykkä varalla josta voi soittaa. Asutaan pienemmässä kunnassa omakotialueella. (hesassa jos asuttaisiin niin asia voisi olla eri)

Kyllähän noita eskarilaisiakin menee paljonkin bussilla eskariin ja eskarista kotiin muitakin. Luottamuksesta se on kyse, kumpaankin suuntaan. Aluksi jätettiin muutamaksi minuutiksi ja siitä sitten hiljalleen kasvatettu kotonaolon aikaa kun on oppinut käytäntöjä eikä pelkää. Mielestäni voi olla hyvä vanhempi vaikka lapsen jättää vähäksi aikaa kotiin, jos siihen vaan lapsella valmiudet

Vierailija
12/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat olleet 3v asti yksin sisällä yksin kun minä olen ollut vaikka tallitöissä. Muutenkin vauvasta asti tottuneet ettei äiti voi kokoaikaa istua vieressä.

Vierailija
13/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis jo hyvä harjoitella yksinoloa. Syksyllä pitää jo kouluaamut pärjätä yksin.

Vierailija
14/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi taitaa olla nyt jo 15 tai 16...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän