Mitä 5v neuvolassa tehdään? Joutuuko lapsi olemaan
neuvolatädin kanssa kahdestaan huoneessa ja äiti ulkopuolella? Hirvittää kun lapsi niin ujo, että minkä hulabaloon siitä kehittävät jos lapsi ei puhu tms. Lähettävät vielä lastenpsykiatrille jne. Itse olin tosi ujo lapsena ja nuorena, nyt suulaana markkinointihommissa ;)
Kommentit (9)
Turha sitä nyt on etukäteen murehtia, monesti lapset osaavat olla reippaampia kuin vanhemmat etukäteen uskovatkaan. Toisaalta tuskin lapsesi on ensimmäinen joka ei sinne tahdo jäädä.
Meidän lapsi joutui esim. piirtämään ihmisen ja kaksi kertaa kirjoittamaan nimensä. Lisäksi pitää kuunnella jotain tarinaa, ja osata vastata kysymyksiin.
Toisen kerran kuulemma pyytävät, jos lapsi kieltäytyy kaikesta ensimmäisellä kerralla.
tyttö oli pari viikkoa sitten tuossa 5v neuvolassa ja minua etukäteen mietitytti myös tuo, että hän jää kahdestaan hoitajan kanssa. Lapsi kun ei ole ikinä ollut kahden kenenkään vieraan kanssa ja todella ujo! Vieraiden lastenkin seurassa jähmettyy. Juttelin asiasta etukäteen tytön kanssa ja otin hänet mukaan pari viikkoa aikaisemmin olleelle äitiysneuvolakäynnilleni "esitutustumaan hoitajaan". Lopulta tuo 5v neuvola sujui varsin hyvin! Neuvolakortissa lukee että testit meni hienosti ja lapsi on yhteistyökykyinen.
Kyllä se varmaan hyvin sinunkin lapsella sujuu, ap!
niin se varmasti sujuisi ujoimmiltakin lapsilta..
kun "prepataan" etukäteen ja varoitellaan testeistä.
hän ei katso mitään kahdenkeskisiä testejä tarpeellisiksi. Niitä ei siis tehty. Lapset on nyt 12 ja 10v, ihan normaalisti elämässä pärjääviä hikipinkoja.
Neuvola on vain neuvola, sieltä saa valita haluamansa palvelut.
Istui hiljaa, tuijotti lattiaan ja oli täysin poissaoleva.
Kotona kertoi, että oli kamalan vaikea pysyä vakavana.
Lapsella takana päivähoitouraa jo lähes 3 vuotta eli kai ne isot viat jo olisi huomattu.
Ihan normaaleja testejä, leikkaamista, piirtämistä, asioiden hahmottamista, pituus, paino tasapaino, näkö, kuulo yms.