Aamu sossussa.
Perjantaiaamu aikuissosiaalityössä: puhelintunti alkaa ja vastaan puhelimeeni nimelläni, jolloin päivän ensimmäinen soittaja aloittaa huutamalla "Haista paska saatanan huora!"
Miksi minä edes teen tätä hommaa?
Kommentit (23)
alalle edes lähdit? Ei kävisi mielen vieressäkään!
Koska olet niin onnekas, että sulla on sentään joku työ, jolla jopa elää.
T: sos.työn opiskelija 30v
voin kuvitella...Eksäni,kolmikymppinen mies, on tuollainen sossupummi joka haukkuu sos.työntekijöitä.Joskus jopa riehunut sossussa... t.onnellinen yh nykyään
kuinka moni pitää lähes itsestäänselvänä ja melkein jopa hyväksyttävänä sitä, että sosiaalityöntekijöitä tai muita sosiaaliasemalla työskenteleviä saa haukkua ja huoritella. Miksi ihmeessä?! Tuskin kukaan alaa valitessaan ajattelee saatika haluaa tällaista kuulla, eikä pitäisikään - tavat ne olis oltava sossun asiakkaillakin!
pelastaa. Annat vain luokattomat arvostelut mennä ohi. Jos arvostelu jonkun osalla muuttuu jatkuvaksi, voi jo ruveta joihinkin toimenpiteisiin.
Toimeentulotuessa työskenteleville sossuille soisin mielelläni reilun palkankorotuksen. Ei ole helppoa olla puun ja kuoren välissä, kun vaatimuksia tulee sekä asiakkailta että työnantajilta. Annat aina liikaa tai liian vähän rahaa, näkökulmasta riippuen.
TT-tuki saisi kyllä olla Kelan vastuulla.
sen sijaan kirpaisee.
t.toinen sos.tt
ensin kuunteli, sitten alkoi mielessään nimitellä takaisin ja lopulta ei välittänyt, koska piti asiakkaitaan eläiminä. Ts. olivat olentoja, joilla ei ole mitään arvoa. Sama kuin koira murisisi, ei hetkauta pätkän vertaa.
Juu, lopetti työt väsyneenä, kyynistyneenä ja pettyneenä. Nykyään toimii ihan muissa hommissa ja ei ole kaivannut takaisin!
voikin selittää miksi joka kerta on ollut eri sossutäti asioitani hoitamassa kun olen siellä käynyt. Kolme kertaa piti lyhyehkön ajan sisällä käydä, ja joka kerta oli "täti" vaihtunut. Aika rasittavaa ja ahdistavaa kertoa aina uudestaan omasta ikävästä ja arkaluontoisesta tilanteestaan kun ne aiemmat tädit eivät olleet juuri mitään tietoja seuraajilleen jättäneet. Itse kyllä käyttäydyin kohteliaasti, en koskaan uskaltaisi ketään haukkua vaikka joskus joku päähän ottaisikin. Tosin minulle sossutädit olivat niin auttavaisia että mieluummin soittaisin heille kiittääkseni heitä, mutta kun eivät ole enää siellä töissä.
ensin kuunteli, sitten alkoi mielessään nimitellä takaisin ja lopulta ei välittänyt, koska piti asiakkaitaan eläiminä. Ts. olivat olentoja, joilla ei ole mitään arvoa. Sama kuin koira murisisi, ei hetkauta pätkän vertaa.
Juu, lopetti työt väsyneenä, kyynistyneenä ja pettyneenä. Nykyään toimii ihan muissa hommissa ja ei ole kaivannut takaisin!
Paremmin mulla asiat ois, jos olisin hänen sosiaalityöntekijänsä asemassa (ja tienaisin yli 2000€/kk). Sitä paitsi olen tottunut ottamaan vastaan haukkuja - mies on vihaisena paha suustaan.
4
sormet takkuaa..
4
(mutta jos joku kävis fyysisesti päälle, vois jo alkaa hermo mennä työhön.. koska työntekijän asema puolustaa itseään on kaiken lisäksi onneton..)
En tehnyt kylläkään päätöksiä, mutta selitä siinä sitten asiakkaalle, että laki on laki ja ohjeet on annettu kuinka tulee toimia. jos tuot laskun, joka on jo perinnässä, etkä ole toimittanut alkuperäistä laskua, emme maksa kuin alkuperäisen summan, perintäkulut tulee maksaa itse... Onneksi kaikki eivät olleet tuollaisia.
Eräs poika toi äitinsä paikanpäälle karjumaan, ja äiti ei tajunnut, etten voi hänelle sanoa poikansa asioita, ei tajunnut, ettei tosiaankaan kaikkea makseta tietyin perustein.
Kertokaas lisää näitä käytännön esimerkkejä. Mitä ne sieltä tulee hakemaan / luulee saavansa. Ja miten reagoivat.
Ihan vieras toimiala mulle...
Eräs poika toi äitinsä paikanpäälle karjumaan, ja äiti ei tajunnut, etten voi hänelle sanoa poikansa asioita, ei tajunnut, ettei tosiaankaan kaikkea makseta tietyin perustein.
Jos poika raahaa äitinsä mukana ja pyytää äidille selittämään tilanteen, niin sossuko ei sitä voi tehdä? Vaikka on asiakkaan suostumus? Johan on taas touhua...
Ja siis kuka ei tajunnut, ettei kaikkea makseta tietyin perustein? Jää vähän hämäräksi...
Mä myönnän, että sossun asiakkaissa on varmasti niitä idioottejakin, mutta kun itse nielee ylpeytensä ja paniikkihäiriönsä ja marssii sossuun ja saa ensimmäiseksi päivään sijaan vastaansa karjaisun, että älä pimpota sitä kelloa (no mitenkä sinne muutoin pääsisin!?) niin miettii kyllä asiakkaana että kerjuu katuojassa ja itsari vois olla miellyttävämpi vaihtoehto =/
Paljon porukkaa, joiden kohdalla ei ole sattumaa, että ovat sossun asiakkaina.
saa myös kuunnella huorittelua ja potilaat ovat itse vapaa-ehtoisesti tulleet hoitoa saamaan? ei mitään kiitollisuutta tms ilmaisesta terveydenhuollosta.
Yksikin ukko totesi mulle että "en panis tota huoran persettä" ja "mee vittuun siitä lääkkeines"
Moni naisvaltainen ala on just sellanen, johon kuuluu ottaa äijiltä paskaa niskaan.
Ehkä siihen voi karaistua.
Mutta tosiaan - haluaisko iki päivänä vaihtaa paikkaa potilaan/asiakkaan kanssa?
Eli eiköhän sen kestä. Ja muutenkin eihän jonkun tuntemattoman haukkuja tarvitse ottaa henkilökohtaisesti, koska ne eivät sitä voi olla (koska haukkuaj on vieras, usein sairas ihminen...
4
mutta joskus vaan tuntuu itsestäkin, ettei sitä työtä arvosta kukaan, vaikka itse aina tekee parhaansa ja yrittää todella vaikuttaa ihmisten elämään ja tehdä siitä hitusen parempaa.
t. ap
Tai ainakin se olisi vähintään suotavaa.
Ja edelleen, olisitko mieluummin työtön toimeentulotukiasiakas itse?!
4
Olen itsekin ollut aikuisosiaalityön asikkaana joskus mutta ei olisi tullut pieneen mieleenkään puhua noin työntekijälle vaikka kuinka olisi harmittanut. Kyllä tuolta tyypiltä on käytöstavat jossakin kadoksissa. Ei se ole työntekijän vika jos ei voi antaa esim. tt-tukea. Säännöt ovat sääntöjä.