Kuoleeko TÄIT saunassa?
Siis huonekalut, lelut yms. Paljon lämpöä ja kauan? Alkaa hermo mennä tän täi taistelun kanssa.
Kommentit (26)
mä kysyisin tähän samaan, että onko kovinkin yleistä ettei niistä pääse ekalla pesulla eroon?
Meillä nyt kahteen otteeseen pesty ja todella toivin, että tää ois nyt tässä! Olen tehnyt siivouksen kunnolla ja kammannut päitä päivittäin. Eli en usko, että torjunnan puutteesta olisi kyse.
en siis ole ap...
päivittäistä saivareiden nyppimistä. Jotkut ovat tosi sitkeitä yksilöitä.
meillä oli viime syksynä - melkein kevääseen asti, lapsilta kyllä sain "nopeastikin" häviämään, mutta mulle itselle oli tullut ja se oikeasti oli monen kuukauden projekti, kun mies yritti niitä etsiä joka ilta eikä oikein ollut niin harjaantunut tähän hommaan. Joko oli immuuneja aineille - montaa erilaista ja eri tyyppistä päähäni laitoin säännöllisin väliajoin - tai kun itsellä niin paksut ja paljon hiuksia, että aineet vaan ei menneet aina joka paikkaan... Toivotan voimia, mulla heti epätoivo iskee, kun näen lapsen raapivan päätä - mitä tänä kesänä on hien takia tapahtunut usein - se ei ole kivaa ollenkaan.
Vanhimmalla tytöllä oli järkky määrä ennenkuin ne huomasin. Kysyinkin eikö ne kutittaneet, ei hänen mielestään.
Eka pesun jälkeen löytyi vielä kammatessa eläviäkin. Uusin käsittelyn seuraavana päivänä kun olin ensin tuhonnut elävät.
Parin vkon päästä pesin uudestaan.
Toisella tytöllä ei ollut kuin yksi elävä ja loput munia. Hänen päästään sain ne helpommalla pois.
T.2
4*ohjeiden mukaan pesut täishampoolla + rapsuttelut kammalla. Pesun jälkeen kun rapsuttaa niitä kuolleita pois eikä enää löydy yhtään niin seuraavana päivänä taas väh. 10 elävää!! Ja taas sama homma, joka päivä vaihdettu petivaatteet, lisäksi ihan tyynyt ja peitot mennyt vaihtoon, sohvatyynyt saunassa muu sohva vuorattu lakanoilla joita vaihdellaan... lelut saunassa ja parvekkeella evakossa. omassa huoneessa lapsilla leikkikielto, sieltä vaan leluja olohuoneeseen (sellaisia joilla ei ole leikitty väh.3 päivään. Mulla menee hermo!! Mitä tässä vielä keksii???? ap
Myrkkyjä vai öljyjä? Se anisöljypohjainen tehokkaampaa. Ja hoidatteko aina koko perheen kerrallaa? Myös sen miehen pään. Usein kuulemma perheen isä pitää täikantaa yllä, sillä ei usko kantavansa.
Sitten yksi intialaisten käyttämä hyväksi havaittu keino, joka on täälläkin tunnustettu, mutta ei suositeltu sottaavuuden takia. Koko perheen tukat vähintään kahdeksaksi tunniksi, mielellään pitemmäksi ajaksi oliiviöljyn peittoon. Tukehduttaa ison osan munista ja aikuiset kaikki. Intiassahan ihmiset vielä nykyäänkin öljyävät hiuksensa, ja täidentorjunta on se perimmäinen syy.
Mitä täi shampoota olet käyttänyt?
Me käytettiin sitä liuosta jonka piti vaikuttaa 12h,sen jälkeen pesu ja tarkastus täi kammalla.Siitä 7 vkr kuluessa tein sitten vielä shampoo käsittelyt,shampoo vaikutti 10 min jonka jälkeen huuhdeltiin pois ja kosteisiin hiuksiin tehtii täi kammalla tsekkaus.
Lelut yms vien viikon karanteenin vaikka 2pv olisi piisannut,rintsikat,uimapuvut yms joita ei oikein voi kuin käsillä pestä niin laitoin kuivausrumpuun (ne voi myös pakkaseen laittaa).Tyynyt,tyynyliinat,lakanat,peitot ja petaus patjan päällisen pesin 90 asteessa,sängyt imuroin...harjat,pompulat yms sellaiset keitin.Lasten lakit laitoin pakkaseen...ööö...mitäs muuta,no tietenkin koko huushollin pyyhkeetkin pesin koska niitä saattoi tarttua pyyhkeisiin.
Tällä me selvittiin niistä, reilu kk sitten todettiin ja ei enää kenelläkään ole ollut kun olen säännöllisesti tarkastanut.
koska se ei ole hyönteismyrkky, ei perustu myrkyttämiseen vaan viskositeetin alentamisen johdosta täiden hukuttamiseen. Siksi sille ei voi kehittyä vastustuskykyä, kuten myrkkyihin. Mutta erittäin huolellisesti on tehtävä juuri kuten käyttöohjeessa neuvotaan. Koko pullo menee yhden lapsen tukkaan (ellei aivan lyhyt tukka) joten kallista on, melkein 20e/pullo. Meillä auttoi kerrasta. Olin hypertarkka. Tarkistin myös jälkeenpäin.
Kaksi viikkoa kammataan joka toinen päivä kosteita hiuksia, joissa hoitoainetta (rauhoittaa täit ja helpottaa kampaamista). Halpa ja tehokkain keino. Meillä hävinnyt aina n. 2 viikossa.
Kampa maksaa jotain 20€ ja sitten vaan halvinta hoitoainetta - ja huolellisesti kammataan joka toinen päivä. Tuolla lähtee saivareetkin, joten ei tartte erikseen niitä kytätä! Netistä lÿtyy lisää tietoa ja tarkat ohjeet.
Pesuaineet eivät tehoa muniin. Munat ovat vaaleankuultavia hiuksessa tiukasti kiinni olevia. Sijaitsevat hyvin lähellä päänahkaa. Toki voi löytyä pidemmältäkin hiuksen pituudesta mutta siinä vaiheessa ne ovat jo tyhjiä eli täi on kuoriutunut jo.
Vasta kuoriutuneet täit ovat värittömiä koska ne eivät vielä ole imeneet verta ei niitä meinaa huomata.
Kampaamisessa on tärkeää että käyt pään läpi tarpeeksi tiheillä jaoilla. Kampaan tarttuu vain tarpeeksi isot täit.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2010 klo 15:55"]Täistä ja saivareista pääsee helposti ja lopullisesti eroon vanhalla konstilla eli ihan tavallisella väkiviinaetikalla. Kampaa kunnolla etikkaa kuiviin hiuksiin, peitä hiukset kertakäyttöisellä muovipäähineellä ja vaikka vielä pyyheellä ettei etikkaa pääse valumaan silmiin, anna vaikuttaa n. puoli tuntia, pese tavallisella shampoolla ja - homma hoidettu!!! Meillä on viisihenkinen perhe, apteekin täishampoot turhiksi havaittu, mutta jesss, etikka toimii!!
[/quote]
Minä taas sanon, että Nix shampoo joka siis sisältää Permetriiniä. Sitä suosittelen.
Onko lapsen pyörilykypärä myös karanteenissa? Yhden tutun lapselle tuli jatkuvasti täitä, vaikka pesi pesemästä päästyään. syyksi paljastui pyöräilykypärä, mitä ei ollut tajunnut poistaa käytöstä.
Täi ei tuu kuoleen koskaan, täit ovat ikuisia.
Lisäksi öljy tai myrkky pitää levittää hiuksiin täikammalla, muuten ei levity tarpeeksi tarkasti.
Täistä ja saivareista pääsee helposti ja lopullisesti eroon vanhalla konstilla eli ihan tavallisella väkiviinaetikalla. Kampaa kunnolla etikkaa kuiviin hiuksiin, peitä hiukset kertakäyttöisellä muovipäähineellä ja vaikka vielä pyyheellä ettei etikkaa pääse valumaan silmiin, anna vaikuttaa n. puoli tuntia, pese tavallisella shampoolla ja - homma hoidettu!!! Meillä on viisihenkinen perhe, apteekin täishampoot turhiksi havaittu, mutta jesss, etikka toimii!!
Eli kuumalla föönillä föönätään hiuksia ja hiuspohjaa niin että saivareet kuolevat tähän kuumuuteen ja kuivuuteen.
ja edelleen tuntuisi löytyvän saivareita, mutta ei täitä (??). Voiko olla niin, että saivareita on viikkotolkulla, mutta ne eivät kehity täiksi? Viimeksi n. 1,5 kk sitten pesty täishampoolla hiukset, sen jälkeen vain kammattu ajoittain täikammalla.
hei!olet oikeassa täit kuole saunassa ja kymässä me laitetaan pakastimeen
Lelut olen laittanut jätesäkkiin ja karenssiin niin kauaksi aikaa kun täitä on.
Tärkeää on hoitaa koko perhe, imuroida sängyt, vaihtaa petivaatteita tarpeeksi usein eli aina jos täitä löytyy niin imurointi ja lakanat vaihtoon.
Saivareet olen nyppinyt yksitellen hiuksista pois, joka ilta käynyt koko perheen läpi ja tähän rumbaan meni aikaa n.kk. Pari viikkoa tuosta ei löytynyt täitä eikä munia mutta halusin olla varma ettei niitä enää ollut. Tarvitset kunnon valaistuksen että näet myös munat.
Lykkyä taisteluun!