Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot on eri asia!

Vierailija
13.08.2010 |

Talouselämä-lehdessä oli hyvä juttu siitä, miten työelämässä ihan turhaan on hypetetty sosiaalisuuden perään. Sosiaalisuus on synnynnäinen ominaisuus joka tarkoitaa sitä, että viihtyy muiden ihmisten seurassa eikä viihdy yksin. Sosiaaliset taidot taas on ihan eri asia, eikä liity välttämättä mitenkään sosiaalisuuteen. Sos.taidot siis tarkoittaa sitä, miten tulee toimeen toisten kanssa. Siis voi tulla toimeen vaikka ei pidäkään toisten seurassa olemisesta.

Minusta tämä oli hieno juttu lukea, koska itse epäsosiaalisena, mutta muiden kanssa toimeentulevana olen usein tuntenut syyllisyyttä siitä, kun kaikkialla aina hehkutetaan miten tärkeää on, että on sosiaalinen ja varsinkin, että lapsista pitäisi kasvattaa sosiaalisia.

Juttu perustui psykologian professori Keltinkangas-Järvisen uuteen kirjaan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim siskoni lapsi on hyvin sosiaalinen, mutta ei omaa juuri lainkaan sosiaalisia taitoja.

eivät ole naapuruston suosiossa. Todella rasittavia tapauksia. Käyvät vanhempiensakin hermoille niin, että ovat alvariinsa tuppamassa niitä kylään "kavereille".

Vierailija
2/10 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim siskoni lapsi on hyvin sosiaalinen, mutta ei omaa juuri lainkaan sosiaalisia taitoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan mulle.

Tarkoitan, että ei esim. ole mitään halua kommunikoida sellaisten tyyppien kanssa,joita kohtaan ei ole mitään sympatioita, kun taas osaan hyvinkin kommunikoida heidän kanssa, joita ymmärtää ja joiden toiminnassa on joku järki!

Vierailija
4/10 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisaa.

Vierailija
5/10 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/10 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan mulle.

Joo, ei siis varsinaisesti uutta, mutta se on uutta, että Talouselämä-lehden kaltaisessa lehdessä myönnetään, että tämä sosiaalisuuden ylistäminen työpaikoilla on kupla.

Vierailija
7/10 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan mulle.

Tarkoitan, että ei esim. ole mitään halua kommunikoida sellaisten tyyppien kanssa,joita kohtaan ei ole mitään sympatioita, kun taas osaan hyvinkin kommunikoida heidän kanssa, joita ymmärtää ja joiden toiminnassa on joku järki!

Eli sä et ole sosiaalisesti taitava etkä sosiaalinen.

Vierailija
8/10 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama mitä sanotte tai olette mieltä. Olen mestari.

Turpa kiinni nyt, kun selitän tämän teille.

Valitsen tarkasti henkilöt kenelle olen sosiaalinen. Siivoojalle en ole, kaupan kassalle en ole, pomolle olen ja muille esimiehilleni.

Muut saatte nuolla saappaitani! Tehkää sosiaalinen osuuteni saappaiden pohjalleni.

Vierailija
9/10 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin sosiaalinen ihminen on herkkä toisten mielipiteille, eikä siten välttämättä pysty olemaan perustellustikaan vastahankaan asioissa, missä hänen pitäisi sitä olla. Se voi tuottaa vahinkoa niin yksityis- kuin työelämässä.

Vierailija
10/10 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, että puhuu jatkuvasti ja paljon, ja on hyvä tyyppi. Oikeaa sosiaalisuutta on, että tekee osansa ja auttaa toisiakin. Se on sitä toisten huomioonottamista töissä.

t: höpöttäjä, toivottavasti myös oikeastikin sosiaalinen