Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelma; haenko työtä vaikka olen raskaana?

Vierailija
11.08.2010 |

Olen työtön eikä oman alani työpaikkoja ole ollut paljoa auki. Nyt olisi, ja jopa jonkinlaiset mahdollisuudet siihen päästäkin. Plussasin eilen, ja ajatukset on vähän vielä sekaisin. Tuo työ on projektityötä, joten olisi enemmän tai vähemmän väärin olla kertomatta, että jään jossain vaiheessa äitiyslomalle (selvää on, että he eivät raskaana olevaan palkkaa). Toisaalta tarvitsen työtä enkä voi tietää jatkuuko raskaus(jatkuvia alavatsakipuja, ovat ennen ennakoineen keskenmenoa). Perjantai on viimeinen päivä hakemuksen lähettämiseen.

Mä en oikein tiedä mitä tehdä. En haluais hakea vaan jotta kokeilisin kepillä jäätä, koska valitsijat ovat ystäviäni ja tiedän pääseväni ainakin haastatteluun. En itse arvostaisi sitä, että joku jättäisi kertomatta näin merkittävän asian jos olisin haastattelija. Onko kukaan ollut samassa tilanteessa?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa että olet raskaana. Ehkä se on ennen haastattelua jo mennyt kesken tai olet löytänyt jotain muuta, joten ei tarvitse sitä siihen hakemukseen sentään laittaa.

Minusta on silti ehdottoman väärin "huijata" työnantajaa.

Vierailija
2/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa että olet raskaana. Ehkä se on ennen haastattelua jo mennyt kesken tai olet löytänyt jotain muuta, joten ei tarvitse sitä siihen hakemukseen sentään laittaa.

Minusta on silti ehdottoman väärin "huijata" työnantajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelija ei saa lain mukaan kysellä mahdollisesta perheenlisäyksestä. Sukupuolen/raskauden perusteella syrjimisen estämiseksi on laadittu lakeja. Aika moni on sitä mieltä, että ei saisi vaikuttaa valintaasi. Pitäähän sinun elättää myös itsesi ja tuleva vauvasi, eli tietenkin haet normaalisti työtä.

Vierailija
4/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelussa ei saa edes kysyä, onko hakija raskaana eikä kukaan haastattelija edes oleta, että hakija itse ottaa asian puheeksi.

Vierailija
5/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaiva työnantajilla on kun naimaikäiset naiset salailevat raskauksiaan ja sitten heti koeajan jälkeisenä päivänä ilmoittavat jäävänsä äippälomalle.

Vaikka tuollaisia lakeja on tehty, ei niitä pitäisi häikäilemättömästi käyttää hyväksi.

Vierailija
6/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen ollut jo vuosia vastaavat toiminnan hallituksessa, ja tiedän, mitä seurauksia ihan käytännön tasolla työntantajalle on siitä, että työntekijä ei kerro olevansa raskaana. Se tarkoittaa sitä, että heti kohta ne rajoitettut resurssit on taas pistettävä sijaisen hakemiseen + mahdolliset sairaslomat on paikattava talon omalla väellä, joten suoraan sanottuna raskautensa salaava työntekijä on koko työyhteisölle melkoinen riesa, eikä siitä mitenkään hyvää mainetta itselleen saa.

Toisaalta taas mä todella, todella haluan tämän työn. Hirveän vaikeaa. :-/

Vierailija
7/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hakisin työtä, ehdottomasti. Kertoisin myös raskaudesta. Taloudellisesti ja työkokemuksen kannalta työpaikka olisi mahtava tilaisuus ennen mammalomaa. Älä suotta pähkäile asiaa, hae paikka ja jätä ratkaisu muille! Itse olen päässyt projektiin neljännellä kuulla. Miksi on selvää että eivät palkkaisi?

Vierailija
8/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei ole mitään takeita siitä, että plussan jälkeen kaikki menee hyvin, vaikka yleensä näin käykin. Jos et hae ja tuleekin komplikaatioita, menetät sekä työmahdollisuuden että lapsen.

Jos haluat olla rehellinen, niin kerro asiasta vasta, kun lopullisesti sinua ollaan siihen valitsemassa, hakuprosessiin menee kuitenkin aikaa. Nyt voit tehdä hakemuksen hyvällä omallatunnolla, koska et välttämättä itsekään edes tietäisi raskaudestasi, jos et olisi eilen testannut.

Vierailija
9/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaatia enemmän palkkaa jne. No pidä nyt sitten puolesi ap. Tuo työkokemus voi olla sinulle jatkossa tärkeää. Ja ethän voi tietää, miten raskautesi etenee.

Jos raskautesi olisi vahinko, et välttämättä edes vielä tietäisi olevasi raskaana.

Jos yritykselle koituvat kulut vaivaavat, äänestä vaaleissa henkilöä, joka ajaa kulujen jakamista yritysten kesken.

Haittaa on suhdannevaihteluista, lusmuilevista työntekijöistä, rahoituksen muuttumisesta yms. myös, ei vain lapsia saavista naisista (ja miehistä!). Ja miesten palkkoihin menee enemmän rahaa kuin naisten.

Vierailija
10/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen käynyt noiden tyyppien kanssa läpi omaan yhdistykseemme tulleita hakemuksia, ja heidän näkemyksensä työnhakijan raskautta tai mahdollista raskautta kohtaan on tullut erityisen selväksi. Mut toisaalta, sehän on sitten heidän ongelmansa tehdä päätös, kun kaikki faktat on kerrottu, eikä mitään salattu. Enkähän mä tosiaan tiedä miten tämä raskaus etenee vai eteneekö ollenkaan. Ehkäpä mä haen kuitenkin...!! ap

Vierailija
11/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkään se ei kuulu raskauden tossa vaiheessa työnantajalle jos on raskaana. tietääkseni raskaudesta täytyy työnantajalle ilkmoittaa kaksi kuukautta ennenkuin jää äitiyslomalle,

ja jos työpaikkaa ei voi ottaa vastaan nyt niin missä vaiheessa sitten? jossain vaiheessa voi kuitenki jäädä äitiyslomalle, eikä siinä kyllä ole velvollinen ajattelemaan työnantajaa jos haluaa lapsia.

kyllä te naiset olette melko lampaita ja säälittäviä jos ette hae töitä sen takia ettei työnantajalle vaan tule lisää haitaa jos sittenkin satutte haluamaan lapsen.

ei oo ihme että suomessa onkin niin paljon työttömiä :)

Vierailija
12/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkään se ei kuulu raskauden tossa vaiheessa työnantajalle jos on raskaana. tietääkseni raskaudesta täytyy työnantajalle ilkmoittaa kaksi kuukautta ennenkuin jää äitiyslomalle, ja jos työpaikkaa ei voi ottaa vastaan nyt niin missä vaiheessa sitten? jossain vaiheessa voi kuitenki jäädä äitiyslomalle, eikä siinä kyllä ole velvollinen ajattelemaan työnantajaa jos haluaa lapsia. kyllä te naiset olette melko lampaita ja säälittäviä jos ette hae töitä sen takia ettei työnantajalle vaan tule lisää haitaa jos sittenkin satutte haluamaan lapsen. ei oo ihme että suomessa onkin niin paljon työttömiä :)

Yllä olevalla asenteella olevaa ihmistä en palkkaisi missään olosuhteissa. Kyllä työnantajat ja työyhteisöt arvostavat enemmän suoraselkäisyyttä ja rehtiyttä työntekijöissä. Välillä on sellaisia projekteja, joissa tarvitaan sama henkilö alusta loppuun. Ainakaan tieten tahtoen tätä ei vaaranneta.

Itse hoitaisin asian siten, että hakisin paikkaa ja hakemukseen ei raskaudesta kannata mainita, koska on hyvin alussa. Mikäli prosessi etenee tästä eteenpäin haastatteluihin ja tapaamisiin testeihin tms. toisin raskauden esille. Toisin kuitenkin asian esille siten, että olisin itse miettinyt miten asia hoidetaan. Elikä ratkaisun kanssa. En tiedä kuinka pitkä tehtävä olisi kyseessä vai peräti toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Sinä annat itsestäsi järkevän ja vastuullisen kuvan,jos tuot realiteetit esille, olet huomannut mahdolliset haitat molemmille osapuolille ja sinulla on myös rakentava ehdotus. Sellaisen ihmisen haluaisin töihin meidän yhtiöömme enn sellaista,joka salaa, pimittää ja hokee minulla on oikeus muista välittämättä. Näitä ihmisiä on paljon ja he yleensä ihmettelevät miksi muut ajavat ohi.

Vierailija
13/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta sitten, kun olet jo saanut työpaikan ja paikka on varma.

Voit silti olla rehellinen ja suoraselkäinen, luotettava ihminen ja työntekijä.

Sinun ei tarvitse kertoa raskaudesta (ellet halua pysyä työttömänä).

Vierailija
14/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen voi sitten palata, kun lakkaa hoitamasta lasta kotona.

En tiedä kuinka pitkä tehtävä olisi kyseessä vai peräti toistaiseksi voimassa oleva sopimus.

Vierailija
15/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on sellaisia projekteja, joissa tarvitaan sama henkilö alusta loppuun. Ainakaan tieten tahtoen tätä ei vaaranneta.

Vierailija
16/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta sitten, kun olet jo saanut työpaikan ja paikka on varma.

Voit silti olla rehellinen ja suoraselkäinen, luotettava ihminen ja työntekijä.

Sinun ei tarvitse kertoa raskaudesta (ellet halua pysyä työttömänä).

tosi suoraselkäistä ottaa vastaan työ, jota ei kuitenkaan ilmeisesti pysty tekemään kovin kauaa, jos vielä itse tietää, ettei siitä tuossa työpaikassa pidetä?

Vierailija
17/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei ole mitään väärää eikä se ole mitään "pimittämistä". Se on sinun yksityisasiasi, joka ei tuossa vaiheessa kuulu millään tavalla työnantajalle.

Vierailija
18/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta sitten, kun olet jo saanut työpaikan ja paikka on varma. Voit silti olla rehellinen ja suoraselkäinen, luotettava ihminen ja työntekijä. Sinun ei tarvitse kertoa raskaudesta (ellet halua pysyä työttömänä).

tosi suoraselkäistä ottaa vastaan työ, jota ei kuitenkaan ilmeisesti pysty tekemään kovin kauaa, jos vielä itse tietää, ettei siitä tuossa työpaikassa pidetä?

Vielä sama, joka oli sitä mieltä, että kannattaa kertoa. Ei ole suoraselkäistä jättää kertomatta. Kyllä sellaisista pelaajista päästään myöhemminkin eroon, vaikka olisi kyse toistaiseksi voimassa olevasta työsopimuksesta. " Kusettamisen" maku suussa ei ole hyvä aloittaa yhteisytötä kummallakaan puolella. Myös työntekijä kärsii sellaisesta tunteesta ja työnantaja etsii itselleen sopivinta. Rehellisyys kannattaa toteaa rekrytoinnin ammattilainen

Vierailija
19/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta sitten, kun olet jo saanut työpaikan ja paikka on varma. Voit silti olla rehellinen ja suoraselkäinen, luotettava ihminen ja työntekijä. Sinun ei tarvitse kertoa raskaudesta (ellet halua pysyä työttömänä).

Vielä sama, joka oli sitä mieltä, että kannattaa kertoa. Ei ole suoraselkäistä jättää kertomatta. Kyllä sellaisista pelaajista päästään myöhemminkin eroon, vaikka olisi kyse toistaiseksi voimassa olevasta työsopimuksesta. " Kusettamisen" maku suussa ei ole hyvä aloittaa yhteisytötä kummallakaan puolella. Myös työntekijä kärsii sellaisesta tunteesta ja työnantaja etsii itselleen sopivinta. Rehellisyys kannattaa toteaa rekrytoinnin ammattilainen

Työnantajan edustajan vaan pitää myös tunnustaa työntekijän oikeudet ja niihin kuuluu se, ettei yksityisasioista kuten raskaudesta tarvitse tuossa vaiheessa kertoa.

Vierailija
20/33 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ilmeisesti tarkoitat ettei raskaana kannata hakea työtä ollenkaan? vaikka tietenkin, teidän firmaan on varmasti palkattu kymmenittäin näitä raskaana olevia, "suoraselkäisiä" naisia..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi