YH:t?! osallistuuko lasten isä muuten rahallisesti, kuin maksamalla elarit?!
Siis ostatteko elareilla kaikki kalliimmatkin jutut lapselle, vai osallisuuko isä esim. harrastuksiin tai matkoihin?
Kommentit (30)
toisen lapsen silmälaseista puolet. On ostanut joitakin vaatteita, joita lapset pitävät isän luona ollessaan, mutta pakkaan silti mukaan reilusti vaatteita sille ajalle, kun siellä ovat, kun en oikein tiedä, mitä siellä on. Jos taas olen unohtanut pakata tarpeeksi esim. sukkia tms. pientä, vähentää ne elareista ja kirjoittaa viestikohtaan elareita maksaessaan, että elokuu -sukat 1,90e. :) Jos käyttää lapsia lääkärissä, vähentää lääkkeet elareista, särkylääkkeet ja laastarit yms. maksaa itse. Ja heidän yhteiset reissut, esim. kesälomamatkat tai puuhamaat yms. maksaa tietysti itse ja antaa yleensä käyttörahaa sinne.
Saattaa ostaa joulu- tai synttärilahjaksi esim. luistimet, vaikka muuten mä ostan kyllä urheilu- ja muut harrastusvälineet, fillarit jne.
toisen lapsen silmälaseista puolet. On ostanut joitakin vaatteita, joita lapset pitävät isän luona ollessaan, mutta pakkaan silti mukaan reilusti vaatteita sille ajalle, kun siellä ovat, kun en oikein tiedä, mitä siellä on. Jos taas olen unohtanut pakata tarpeeksi esim. sukkia tms. pientä, vähentää ne elareista ja kirjoittaa viestikohtaan elareita maksaessaan, että elokuu -sukat 1,90e. :) Jos käyttää lapsia lääkärissä, vähentää lääkkeet elareista, särkylääkkeet ja laastarit yms. maksaa itse. Ja heidän yhteiset reissut, esim. kesälomamatkat tai puuhamaat yms. maksaa tietysti itse ja antaa yleensä käyttörahaa sinne.
Ei pidä paikkaansa. Elarista ei saa yksipuolisella päätöksellä vähentää senttiäkään. Asiasta pitää sopia ennakkoon että näin voi tehdä. Ja jos ei ole sovittu, lähi voi karhuta puuttuvia rahoja oikeuden kautta niin halutessaan. Sopimus on sopimus eikä sitä voi muuttaa ilman oikeuden päätöstä tai molempien osapuolien hyväksyntää. Vähän sama kuin että vuokralainen ostaisi asuntoon wc-paperitelineen sopimatta vuokranantajan kanssa asiasta ja vähentäisi sen vuokrasta. Ei käy.
Itselläni kela maksaa elarit, eikä etä osallistu lapsn elämään edes tapaamalla.
Jos sinä saat rahaa välttämättömien tarvikkeiden hankkimiseen, ja et niitä hanki, ja etävanhempi joutuu ne sitten hankkimaan, niin onnea vain oikeuteen kun tivaat niitä rahoja takaisin.
Jos sinä saat rahaa välttämättömien tarvikkeiden hankkimiseen, ja et niitä hanki, ja etävanhempi joutuu ne sitten hankkimaan, niin onnea vain oikeuteen kun tivaat niitä rahoja takaisin.
Tämä asia on ollut meillä keskeisenä aika pitkään. Lastenvalvoja ja asianajani ovat sitä mieltä että lain mukaan etä ei voi vähentää mitään hänen hyväksymästään elatusmaksusta. Sellaista syytä ei ole joka olisi hyväksyttävä. Etän pitää maksaa koko summa ja jos se ei hänelle sovi, hänen pitää hakea asiaan muutosta oikeuden kautta.
siis kaikki, ellei siitä ole sopimuksessa erikseen päätetty.
Osallistuu myös minun seksielämääni heidän äitinään. Ehkäpä jonkin aikaa näinkin ja sitten taas saman katon alle, jos mieheen on luotto?
Mun luvalla vähentää elareista, jos ostaa jotain pientä. Isommista ostoksista sovitaan erikseen. Tästä meillä keskinäinen suullinen sopimus ja on toiminut, ollaan hyvissä väleissä muutenkin. Mutta huvitti vain ihan hulluna, kun oli oikeasti vähentänyt sen vajaa 2e sukkarahaa elareista. :D Tuntui niin olemattoman pieneltä summalta nähdä se vähentämisen vaiva, mut saa toki vähentää, kun näin on sovittu.
Ei ollut edes pyöristänyt kahteen. :D
Ja korostan nyt, että ihan hyväntahtoisesti huvitti, ollaan lasten isän kanssa hyvissä väleissä.
markkaa yli minimin, siis äitini sai. Isä hylkäsi meidät ja teki loistavaa uraa. Äiti ei jaksanut tapella oikeudessa, eikä hänellä rahaakaan ollut taistella. Joten isäni vaurastuessaan maksoi sitä naurettavaa summaa.
Tunnen paljon yksinhuoltajia, ja kukaan ei saa lasten isältä mitään lapselle. Osa Kelalta elatustuen. Moni yh elää järkyttävässä köyhyydessä.
Yksi poikkeus on, mutta lapset ovat yhteishuoltajuudessa molempien tahdosta ja viikko-viikko systeemillä molempien luona. Isä haluaa maksaa elarit ja ostaa muutakin. Isä lähti toisen naisen matkaan itse.
kun vertaa muihin täällä kirjoittaviin... Eli maksaa elarit, mitkä on suullisesti sovittu, ei koettu tarpeelliseksi tehdä elareista kirjallista sopimusta... Lisäksi osallistuu kalliisiin juttuihin, esim. pyörästä maksoi puolet ja kesän ulkomaan matkasta maksoi lapsen lipusta puolet. (minä kävin lapsen kanssa etelässä.)
Lääkärissä käyttää lasta, jos on tarvetta, kun lapsi on hänellä. Maksaa lääkkeet ym. kulut mitä siitä tulee. Eikä todellakaan vähennä niitä elareista. Joskus käyvät lapsen kanssa kahden ostoksilla, isä ostaa lapselle mm. leluja ja vaatetta. :) Viimeksi kantoivat kotio hienon välikausiasun. :) Lapsi on miehellä jokatoinen vkl. pe-su, sekä viikolla yleensä 2-3 iltaa, tarvittaessa ottaa lapsen useamminkin.
Varmaan on sanommattakin selvää, että meillä on miehen kanssa hyvät välit. Heti, kun aloimme puhua erosta, niin sovimme, että ero ei saa vaikuttaa lapsen elintasoon. Ja että lapsella on erosta huolimatta äiti sekä isä, aina tavoitettavissa. Onneksi osasimme hoitaa eron asiallisesti ja pysyimme ystävinä, vaikka emme ole enään yhdessä, meillä on siitä huolimatta yhteinen lapsi, jonka vanhempia me molemmat olemme. :) Näin meillä on toimittu jo kaksi vuotta ja toivottavasti jetkokin menee yhtä hyvin. :)
ja maksaa osan ulkomaanmatkoista. Näin ei ole ollut aina, mutta nyt kun erosta on 14 vuotta, exän katkeruus on laantunut.
ylimääräistä. Äiti on tosi kitsas ostamaan lapselle mitään ja joskus mies "pakottaa" eli soittaa äidille, että mennään alennusmyynteihin ostamaan kasa vaatteita ja ehdottaa, että voi ottaa sitten elarista osan pois. Yleensä ottaa ostamiensa vaatteiden summasta puolet eli esim. 70 Euron vaatteista vähentää 35 Euroa elarista. Tämä on toki sopimuskysymys ja äidin ei olisi pakko suostua. Meillä vaan tilanne on niin paha, että lapsella voi olla koon 35 kevätkengät jalassa ja valittaa kenkien sattuvan, kun oikea koko on jo 38-39. Tai joulukuun alussa tuli verkkaritakissa, kun ei ollut talvitakkia vielä ostettu.
Meistä mies kyllä taloudellisesti kantaa vastuunsa silti, vaikkei ylimääräistä ostakaan. Mies tapaa säännöllisesti, maksaa tapaamiskulut ja meidän kanssa saa maksavia "elämyksiä" (matkat, huvipuistot jne.), kun äiti ei jaksa viedä ja ei raski. Poika on terve, ei ole kertaakaan käynyt edes lääkärissä sinä aikana, kun olen tuntenut. Ei harrasta mitään maksullista ja äiti asuu uuden miehensä vanhaa ja isoa taloa, joten asumiskuluihinkaan lapsi ei kauheasti vaikuta. Toki hiukan ja sähköä yms. kuluttaa, mutta väitän, että miehen elari ja lapsilisä riittävät pojan kuluihin. Omia ei tarvi käyttää.
Siis ostatteko elareilla kaikki kalliimmatkin jutut lapselle, vai osallisuuko isä esim. harrastuksiin tai matkoihin?
Enkä mä nyt toisaalta oletakkaan että osallistuisi.
Maksaakin alle minimin, kun elatussopimus tehty vuosia sitten ja sen jälkeen tulleet nämä indeksikorotukset. En ole jaksanut ruveta siitä tappelemaan.
Tapaa lasta ehkä pari kertaa vuodessa, joten ei olla tekemisissä säännöllisesti, vaikka meillä yhteishuoltajuus paperilla onkin.
Elatustukikin on erittäin pieni, vaikka tienaa nykyään todella hyvin. En jaksa tapella asiasta, koska tienaan itse riittävän hyvin ja mies on narsistinen paska.
markkaa yli minimin, siis äitini sai. Isä hylkäsi meidät ja teki loistavaa uraa. Äiti ei jaksanut tapella oikeudessa, eikä hänellä rahaakaan ollut taistella. Joten isäni vaurastuessaan maksoi sitä naurettavaa summaa.
Tunnen paljon yksinhuoltajia, ja kukaan ei saa lasten isältä mitään lapselle. Osa Kelalta elatustuen. Moni yh elää järkyttävässä köyhyydessä.
Yksi poikkeus on, mutta lapset ovat yhteishuoltajuudessa molempien tahdosta ja viikko-viikko systeemillä molempien luona. Isä haluaa maksaa elarit ja ostaa muutakin. Isä lähti toisen naisen matkaan itse.
Elarit saan sen minimin mukaan, itse jouduin työttömäksi ja lapselle pitäisi hankkia oppikirjat, ja isä ei tosiaankaan anna sentinsenttiä kirjoihin. Matkailee kyllä uuden naisensa kanssa parikertaa vuodessa ulkomailla.
Tuossa juuri mietin että kun maksan pakolliset menot joka kuukausi jää käyttö/ruokarahaa noin 170€ jolla pitäisi nyt ostaa kirjatkin...
Tein kokeeksi anomuksen soskuun, jos sieltä saisi harkinnanvaraista apua noihin kirjoihin, mutta eipä taida tulla.
Enkä mä nyt toisaalta oletakkaan että osallistuisi.
Maksaakin alle minimin, kun elatussopimus tehty vuosia sitten ja sen jälkeen tulleet nämä indeksikorotukset. En ole jaksanut ruveta siitä tappelemaan.Tapaa lasta ehkä pari kertaa vuodessa, joten ei olla tekemisissä säännöllisesti, vaikka meillä yhteishuoltajuus paperilla onkin.
Voit huomauttaa tästä ja vaatia myös oikeuden kautta. Jos siis jaksat.
Exä antoi mulle ruokarahaa kerran 50euroa, ennenkuin korotukset lapsilisään tai elareista oltiin saatu päätöstä, sanoi mulle rahan antaessaa, että mä haluun sit nähdä kuitit mihin tää raha menee. Hohhoijaa..