Lapsen päivähoidosta hakeminen.
Kertokaa mulle, että miten teidän päiväkodissa lasten hakeminen menee? Meettekö lapsen luo ja sitten tädille juttelemaan, vai ensin kyselemään kuulumiset tädiltä, ja vasta sen jälkeen etsimään lapsen? Lapsen uudessa päiväkodissa vaihtavat aina housut, kun menevät ulos. Onko jollain vinkkiä siitä, miten olisi housujen kanssa järkevintä toimia lasta haettaessa? Haetteko joka päivä sisähousut mukaan, jolloin voi laittaa seuraavanakin päivänä päälle, vai vaihtaako lapsi hoitoon tullessaan sisähousut. Vai laitatteko aina uudet housut aamulla, ja nappaatte edellisen päivän mukaanne? Mä yritän tehdä noista hauista mahdollisimman sujuvia, mutta en ole keksinyt mikä olis paras tapa..niin ja käyttekö joka päivä katsomassa, jos on jotain viestiä lapsen laatikossa?
Kommentit (13)
ja vasta sitten juttelen lapsen / hoitajan kanssa. Aina ei onnistu ja sitten se on häslinkiä se sisällä käynti, jos lapsi haluaa mukaan. Meillä onneksi saa lapsi jäädä myös ulos (joissain paikoissa kuulemma vastuu on vaihtunut siinä vaiheessa, kun hoitaja on jutellut aikuisen kanssa).
Jos lapsi ei huomaa kun tulen (esim. leikkii tiiviisti) vaihdan ensin pari sanaa henkilökunnan kanssa, sitten menen lapsen luo ja sanon että kohta pitää lähteä mutta haen ensin tavarat sisältä. JOs lapsi huomaa minut heti, niin tietty tervehdin lasta ensin ja hoidan muut jutut sen jälkeen.
Sisävaatteet otan joka päivä mukaan ja samalla tulee tsekattua mahdolliste viestit lokerosta ja mahdollinen ohjelma eteisen kalenterista.
menen tietysti ensin lapseni luo tai oikeastaan hän yleensä juoksee minua iloisena vastaan. Sen jälkeen menemme yhdessä sisään katsomaan, onko naulakolla pyykkiä (jos sisähousut likaiset, otan pyykkiin, jos puhtaat, jätän lokerolle). Samalla katson, onko kalenterissa tulossa retkiä tai muuta huomioitavaa, onko kirjettä vanhemmille lokerossa jne. Teen tämän sisäreissun siis jokaikinen päivä.
Sitten lopuksi menemme etsimään hoitajan lapsen ryhmästä ja juttelemme hetken ja sanomme heipat (jotta hoitaja näkee, että lapsi lähtee kotiin). Niin ja lapseni on 5v. jos sillä on merkitystä. Mies ei kyllä sitten yleensä muista käydä sisällä, joten joskus on likaista pyykkiä naulakolla partikin päivää...
Niin ja tietysti ne ulkohousut vaihdetaan! Johan siellä päiväkoti olisi pullollaan hiekkaa sänkyjä myöten jos aika samat pöksyt lapsilla jalassa.
Lapset yleensä huomaavat minut heti kun tulen pihalle ja tulevat iloisesti luokseni. Samalla kävelen tädin luo ja juttelen päivästä. Lapset tulevat mukaani hakemaan kamoja sisältä, mutta jäävät istumaan oven ulkopuolelle penkille.
Käyn laatikolla ja otan kaikki likaiset/käytetyt vaatteet mukaan (pesuun). Likaisia vaatteita on yleensä paljon. En pysty ymmärtämään pk-tätien sielunelää vaatteiden käytön suhteen. Miten ihmeessä lapset saavat päivässä kolmet housut per nassu likaisiksi (kahdet hiekkaisiksi)? Tai ne selvät ulkohousut (jotka olen jättänyt naulakkoon) pysyvät puhtaina, mutta ulkohousuiksi valitaan collegehousut repusta. Miksi niillä aamulla päälle laitetuilla verkkareilla ei ole voinut mennä ulos? Sisään tullessa on vaihdettu kuitenkin sortsit (kuten olin suunnitellutkin) eli aamupäiväverkkareita ei olisi tarvinnut säästää sisähousuiksi.
Lapset yleensä huomaavat minut heti kun tulen pihalle ja tulevat iloisesti luokseni. Samalla kävelen tädin luo ja juttelen päivästä. Lapset tulevat mukaani hakemaan kamoja sisältä, mutta jäävät istumaan oven ulkopuolelle penkille.
Käyn laatikolla ja otan kaikki likaiset/käytetyt vaatteet mukaan (pesuun). Likaisia vaatteita on yleensä paljon. En pysty ymmärtämään pk-tätien sielunelää vaatteiden käytön suhteen. Miten ihmeessä lapset saavat päivässä kolmet housut per nassu likaisiksi (kahdet hiekkaisiksi)? Tai ne selvät ulkohousut (jotka olen jättänyt naulakkoon) pysyvät puhtaina, mutta ulkohousuiksi valitaan collegehousut repusta. Miksi niillä aamulla päälle laitetuilla verkkareilla ei ole voinut mennä ulos? Sisään tullessa on vaihdettu kuitenkin sortsit (kuten olin suunnitellutkin) eli aamupäiväverkkareita ei olisi tarvinnut säästää sisähousuiksi.
Olisiko MITENKÄÄN mahdollista että lapsesi vaihtavat vaatteita itse? Jos esimerkiksi hoitajat sanovat, että nyt mennään vaihtamaan vaatteet ja lähdetään ulos, lapsillesi ei olekaan selvää, että aamupäiväverkkarit (ihana ilmaus :D ) olisi saanut laittaa ulos?
tai ylipäätään.
"miten haen lapseni pk:sta?!"
Oletko ap 20v?
En halua jutella hoitajien kanssa. Tervehdin kyllä ja jonkun sanan joskus vaihdan.
Lapsi kyllä kertoo jos on jotain kerrottavaa päivän taphtumista.
En halua jutella hoitajien kanssa. Tervehdin kyllä ja jonkun sanan joskus vaihdan.
Lapsi kyllä kertoo jos on jotain kerrottavaa päivän taphtumista.
Hoitajaa ei yleensä pihalla näy, en lähde etsimään sisältä, koska mielestäni hoitajan paikka on pihalla lasten kanssa. Aluksi etsin pitkin pihaa, kurkin jopa varastoon ja leikkimökkiin ja sitten tajusin, että ei sieltä aikuisia löydy.
Sisävaatteet haen perjantaina sisältä kotiin, tosikauan joutuu soittamaan kelloa, että sieltä tullaan avaamaan. Ja hoitajia paikalla 3-4 eli ei kukaan yksin ole töissä.
Olisiko MITENKÄÄN mahdollista että lapsesi vaihtavat vaatteita itse? Jos esimerkiksi hoitajat sanovat, että nyt mennään vaihtamaan vaatteet ja lähdetään ulos, lapsillesi ei olekaan selvää, että aamupäiväverkkarit (ihana ilmaus :D ) olisi saanut laittaa ulos?
Kun lapset nimen omaan valittavat kun tädit käskevät panna päälle jotain muuta kun äiti on käskenyt (kuulemma usein kinastelevat tästä asiasta). Isompi myös kertoo että pienemmälle ovat tädit nostaneet esille ne päälle puettavat vaatteet. (Ovat siis sisarusryhmässä.) Tietenkin asiasta on myös puhuttu tätien kanssa, mutta kun ihmisiä on niin paljon useinkaan viesti ei mene kaikille perille.
Sinänsähän minulle on ihan sama mitä lapsilla on siellä pk:sa päällä, mutta vaan ihmetyttää se jatkuva vaatteiden vaihtelu ja minun mielestäni epäloogisuus ulkovaatteiden suhteen (siis ulkona colleget eikä verkkarit tai rennot pehmeät farkut).
Toimin miten milloinkin, jos hoitaja huomaa minut ennen lasta, juttelen ensin tämän kanssa ja taas toisin päin, jos lapsi juoksee vastaan, jutellaan ensin lapsen kanssa.
Käyn yleensä aina kaapilla ja samalla voin tarkistaa vaatetilannetta (onko varavaatetta otettu käyttöön tms).
Vaihtaisin hoitopaikkaa, jos olisin samassa tilanteessa ja valittaisin ylemmälle taholle päiväkodin toiminnasta.
Hoitajaa ei yleensä pihalla näy, en lähde etsimään sisältä, koska mielestäni hoitajan paikka on pihalla lasten kanssa. Aluksi etsin pitkin pihaa, kurkin jopa varastoon ja leikkimökkiin ja sitten tajusin, että ei sieltä aikuisia löydy.
Sisävaatteet haen perjantaina sisältä kotiin, tosikauan joutuu soittamaan kelloa, että sieltä tullaan avaamaan. Ja hoitajia paikalla 3-4 eli ei kukaan yksin ole töissä.
Joskus haen sisävaatteita sisältä mukaan, joskus en. En viitsi joka päivä hakea vaan jätän vaihtovaatteiksi ja vien sitten joskus useampia kerrallaan.