Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rv 18 ja kohdunpohja 18 cm. Mistä kertoo?? Meni yli käyrän.

Vierailija
04.08.2010 |

Terkkari kyllä sanoi, että tässä alussa se on kovin yksilöllistä kuinka nopeasti kasvaa ja lopussa sitten saattaa tasoittua. Mutta voiko kertoa painonnoususta tai omasta koostani. Olen pitkä. Ja painoa tullut nyt 4 kiloa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja keskustelua asiasta.. tasoittuiko vai pomppasko jossain kohtaa ja mistä kertoi?

ap

Vierailija
2/12 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla koko raskauden alle käyrien, koska masu oli leveä poikittaissuunnassa ja lapsi syntyessään 5,1 kg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei edes mitattu noin aikaisessa vaiheessa, joskus rv 23 alkaen. Turhaa mittaamista ja paniikkia noin aikaisin.

Vierailija
4/12 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samat mitat rv 18! Terkkari sanoi myös mulle että voi tasoittua. Odotan kolmatta joten en ole oikeastaan yllättynyt, koska kahden aiemman kohdalla maha on mennyt yläkäyrää pitkin koko ajan. Nyt tietysti hieman käyrän yli, mutta kai se siitä vähän laskee.

En usko että sillä on mitään tekemistä ihmisen koolla. Kaikilla kohtu kasvaa eri lailla riippuen siitä minkä muotoinen se on jne.

Itse olen kyllä aika lyhyt, 158 cm, ja painoin ennen raskautta noin 63 kg. Kiloja on nyt rv 20 tullut noin 5.

Vierailija
5/12 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mittoja enkä jaksa nyt kaivaa korttia esille, mutta mulla sf-mitta jossain ihan omissa sfääreissään. Sen muistan että rv 28 mitta oli 32 cm. Ja koko ajan meni tuolla omalla käyrällään, ei siis tasottunu vaan alusta loppuun oli yhtä paljon yli käyrän. Koskaan ei th siihen mitenkään kommentoinu ja terve tyttö synty rv 39+3 3380g painosena.

Vierailija
6/12 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni mitta vastasi aina viikkoja eli toi menis samaan kaavaan. Aina hieman yli yläkäyrän. Olen pitkä ja olin silloin hieman ylipainoinen, en paljon. Mutta ihmeen aikaisin edes sinulta tuo mitattu, yleensä mittaillaan vasta 20+ viikoilla. Mittavirheetkään ei ole mahdottomia.

Terkkari

Vierailija
7/12 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sf-mittaa ei suositella mitattavaksi kuin vasta puolivälin mentyä, ennen sitä ei ole luotettava mittari.

t. th

Vierailija
8/12 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkkareista kertoa, miksi sitä mitataan?

Vierailija
9/12 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen alalla. Oleellisempi seikka on, onko sikiön ultraäänitutkimukset olleet kunnossa. Ainakin niskapoimu-ultrassa olet viikkojen perusteella ollut. Jos siinä oli kaikki kunnossa, ei huolia todennäköisesti ole. Morfologia-ultra on tulossa sinulle parin viikon sisään. Siellä selviää taas sikiön kasvu.

Yleensä noilla viikoilla ei edes mitata kohdunpohjan mittaa eli symfyysi-fundus-mittaa. Mittaaminen on karkea tapa saada käsitys sikiön kasvusta. Virhelähteitä on monia ja eri henkilötkin saattavat saada samasta vatsasta eri tuloksen.

Tyypillisesti loppuraskaudessa pitkillä ja hoikilla odottajilla sf-mitta voi olla hyvin pieni ja vauva kasvaa normaalisti. Taas lyhyillä ja ylipainoisilla, varsinkin vatsakkailla sf-mitta voi olla hyvinkin reilu.

Tiivistettynä: sf-mitta ei noilla viikoilla kerro mitään, sen mittaaminen on tarpeetonta.

Vierailija
10/12 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä eka raskausdessa vatsa alkoi vieraille näkyä vasta rv30, vatsa oli pieni ja alakäyrien alapuolella. Juoksin kokoarvioissa ja kontrolleissa pienen vatsan takia. rv30 jälkeen vatsa sitten alkoi todella kasvaa, oli sairaan kipeä ja kireä ja raskausarpia tuli kamalasti. olo oli tukala ja tuntui kuin lapsi tulisi ulos kyljestä.

toisessa ja kolmannessa sitten raskaus näkyi "heti" ja vatsa kasvoi aluksi yläkäyrien yläpuolella. Puolivälin jälkeen sf-mitat uitenkin tasoittuneet keskikäyrien alapuolelle.

ekasta raskaudesta syntyi hoikka tyttö 2800g, toisesta jäntevämpi poika 3200g. Kolmatta vielä odottelen.

Mutta itselä ainakin nämä raskaudet missä vatsa on alusta asti ollut iso, on olleet helpompia. Liikkeet ei tunnu niin terävinä ja olo kaikin puolin mainio.

Vierailija
11/12 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa ja itse olen lyhyt, vain 157 cm pitkä. nyt rv 38 vatsa on valtava :)

Vierailija
12/12 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläkäyrän yläpuolelle, mutta sitten loppuviikoilla tasoittui. Mun maha oli sellanen että sivuilla ei olut juuri mitään. Vauva painoi sitten rv 39+6 3150g.