Jalostetun ruusun juurikasvu?
Onko mitään tehtävissä....
Ostin ja istutin pihaani viime syksynä aivan ihanan suurikukkaisen ruusun (kuvasta näkyi että sellainen sen pitäisi olla). Ruusun juuri on kestävä suomalainen ja itse ruusu joku ihanuus, jota en myöskään nimeltä muista. Uutena ruusuihmisenä ihmettelin koko kesän, että eipä se ihanuus ala heräilemään. Nyt sitten menin penkomaan ja huomasin, että lähistölle punkevat ruusun lehdet tulevatkin tämän ruusun juuresta. Itse jalostettu ruusu ei ole muuta kun tönöttää vaan tikkuina siinä yhä kasvamatta. Mitä pitäisi tehdä ja onko enää mahdollista saada tuota varsinaista juureen liitettyä ruusua kasvamaan ja kukkimaan - jos niin miten?
Kommentit (4)
Se juuriruusu on oikein hyvävointisen näköinen, mutta teki niin vaatimattomat harvat ehkä päivän kestävät kukat, ettei sitä toinna pihan paraatipaikalla pitää. Jaloruusu siinä päällä ei ole hievahtanutkaan, siinä ei ole mitään elonmerkkiä. Eli olisiko jaloruusu lähtenyt kasvuun, jos olisin heti ylimääräiset juurikasvut leikannut pois?
ja mulle luvattiin, että heinäkuussa on jo tuuhakat kun heti istutan. Tein kunnon penkit ja ohjiden mukaiset lannoitukset yms. j dotin ja odotin; ei mitään elonmerkkejä. Kaikki törrötti vian kuivat kepit ojossa, ei lehden lehteä. vihdoin kesäkuun puolessa välissä varovasti kaivoin yhden maasta, ja koko kasvi oli ihan kuoluut. Nostin kaikki muutkin ja vain yhdessä oli pieni silmu tulossa siitä jalostamiskohdasta.
Vein kaikki taimet takaisin puutarhaan ja lähtivät etsimään mulle uusia, mutta eipä onnistunut: samainen ruusu heidän hyllyssään oli kuollut sinnekin. Eli joku epäkelpo erä, toisen paikkakunnan samassa liikkeessä just sama juttu.
Vaihdoin sitten lajiketta toiseen, Nina Weibulliin, ja reilussa kuukaudessa ne on kasvaneet jo lähes 30 senttiä, siis niistä varsista ja maastakin työntyää tulemaan. Yli puolet on jo kukkineetkin!
Luulisin, että sun ruususi on mennyttä.
Eli olisiko jaloruusu lähtenyt kasvuun, jos olisin heti ylimääräiset juurikasvut leikannut pois?
Jos siinä ei ole koko kesänä ollut mitään elonmerkkiä, niin toennäköisesti se jalo-osa on kuollut jo talvella kokonaan. VIime talvi oli kylmä. SIlloin se ei olisi enää keväällä lähtenyt kasvuun vaikka olisit tehnyt mitä. Mut jos siinä ensin oli edes pari lehteä, niin sitten kaikkien juuren voimien säästäminen sille jalo-osalle olisi voinut auttaa ja ainakaan ne juurivesat ei olisi tukahduttaneet jalo-osaa, minkä ne usein tekevät kun ovat voimakkaampaa sorttia.
Jos jalostetussa osassa on eläviä lehtiä niin leikkaa heti pois kaiki ne juurestä työntyvät epäjalot osat. Kannattaa ehkä leikata myös noin kolmannes jalostetun osa latvaa, jotta se haaroittuisi. Ja suojaa talveksi hyvin. Ensi keväänä sitten leikkaat paleltuneet osat ja juuresta työntyvät epäjalot pois ja ruusu vahvistuu.
Jos taas jalostetussa osassa ei enää ole läeviä lehtiä, peli on kyllä menetetty. Juureta työntyy sitä perusjuurta. Sun täytyy silloin valita, kaivatko koko puskan ylös vai kasvatatko sitä perusjuurta siinä toivossa, että sekin olisi ihan nätti.