Silitättekö päiväkoti-ikäisten "tarhavaatteet"?
Lasten vaatetuksesta puhutaan paljon, suurin osa varmasti tahallista provosointia, mutta onko todellakin niin, että lasta arvotetaan vaatteiden mukaan kuitenkin?
Kuka niitä eniten katsoo? Toiset lapset, lasten vanhemmat vai päiväkodin henkilökunta? Pitääkö siis mm. silittää vaatteet, että lapsi olisi edustava?
Kommentit (20)
vaan siitä mikä nykyään riittää. Pitääkö olla merkkivaatteet, silitetyt T-paidat ja collegehousut.
Enpä kyllä ole tullut katsoneeksi onko muilla lapsilla silitettyjä vaatteita. Ulkoiset arvot ovat kuitenkin toissijaisia eikä lapsia pitäisi vertailla vaatteiden mukaan.
puhtaat kun on niin saa riittää. Parempaakin tekemistä
mutta ihan sen takia, että itse tykkään silittämisestä ja sileistä vaatteista. Ja vaatteet pysyvätkin siisteinä pidempään. Ja myös atoopikon iho tykkää sileämmästä pinnasta.
Mä en itse koskaan katso toisten vaatteita ja niitten sileyttä. Toki silmiin pistää jos vaate on todella likainen. Tai todella vanha, epäsiisti (esim. kuva kulunut pois).
Vaatteet kuivataan niin että ne eivät ole alunalkaen ryppyisiä joskaan eivät nyt ole myöskään yhtä sileitä kuin silittämisen jälkeen. Tämä mielestäni riittää. Harvemmin myöskään lapsen vaatteissa on sellaisia materiaaleja (esim. pellavaa) jotka rypistyisivät herkästi.
Meillä vaatteet ovat puhtaita ja laadukasta materiaalia joka tuntuu hyvältä päällä ja niissä ei ole rispaantumia, reikiä tai nukkaa. Se riittää.
Silitetty vaate pysyy ryhdikkäämpänä.
Silitän leikki-ikäisen ja vauvan vaatteet.
Itse en kyllä katsele, että onko muilla silitettyjä.
Periaatteessa se on kai vain jotain hifistelyä, mutta silti...
En jaksa. En myöskään katsele toisten lapsien vaatteita kovin tarkasti. Joskus katselen ulkovaatteita kun mietin itse että minkä tyyppisiä vaatteita lapsille pitäisi laittaa. Siis onko esim. suurimmalla osalla päällä välikausihaalari ja pipo vai verkkarit ja lippis. Merkkejä en juurikaan katsele, enkä niitä ihmeemmin tunnistakaan.
Joskus harvoin tulee kiinnitettyä huomiota siihen, että jollakulla on täysin säähän sopimattomat vaatteet. Siis esim. kaikilla muilla toppahaalari ja yhden perheen lapsilla farkut ja hupparit.
Tuntuu että lapsilla on sisävaatteina päiväkodissa varsin tavallisia vaatteita. Ainakaan minun silmääni ei yleensä pistä kenenkään vaatteet erityisen hienoina tai huonoina. Lapsillani (3 ja 6 v) ei selvästi ole aavistustakaan muiden vaatteista.
Ja toisten lasten vaatteissa kiinnitän huomioni lähinnä siihen ovatko siistejä (= ehjiä, puhtaita ja 2000-luvulta). Merkeillä ei väliä!
ja meidän lapset EIVÄT MENE TARHAAN VERKKAREISSA TMS. Lapsillamme on aina farkut, hame, siistit paidat päällä. Inhoan lökähousuja, yök.
Meillä muutenkin käytetään kirppisvaatteita ja saatuja käytettyjä. Lapsi on oikein kehuttu ja pidetty päiväkodissa. Tuskin ne ryhmän lähihoitaja-hoitsutkaan siellä niin hirveän kalliita vaatteita omilleen ostaa, ellei satu olemaan rikas mies. Ymmärtänevät hyvin heidän palkoillaan ettei kaikkien ole järkeä ostaa sitä Reimatecia.
En silitä omiakaan vaatteitani. Ihan sama mitä
joku ajattelee, on parempaakin tekemistä.
Itseasiassa mulla ei edes ole silitysrautaa.
Vaatteiden silitys on ihan turhaa energiantuhlausta.
uskon kuitenkin, että tarhassa on tärkeintä olla rennot ja puhtaat vaatteet yllä. yleinen siisteys muutenkin kuuluu kuvaan, -siis pestään hampaat ja harjataan hiukset.
En silitä juuri mitään!Lähinnä verhot ja jotkut ihan pakolliset jutut.Meillä on kuitenkin hyvä pesukone,jossa on rypistymisen esto ja ripustan pyykit tuoreeltaan ja paukautan ne sileämmäksi ripustaessa..Että ei meidän vaatteet mitenkään kovin kurttuisia kyllä ole edes..Joilla kuilla olen nähnyt,mitä"sotkua" koneesta tulee ulos,joten ymmärrän,että silloin mielellään haluaa silittää.
Mitäs pahaa verkkareissa tai joustavissa collegehousuissa tai vastaavissa? Minä taas en pidä lapsilla farkkuja kuin tosi harvoin! Minun mielestä farkut ovat lapselle kankeat leikkiä! Niitä on kyllä monenlaisia, mutta siitä huolimatta väljänkin malliset farkut eivät vaan sovi leikkivälle lapselle. Lapsen päivähän on (ainakin pitäisi olla) suurimmaksi osaksi leikkiä, jolloin joustavat vaatteet on mielestäni kivat päällä! Hameet ja mekot kyllä passaa oikein hyvin, jos vaan ovat joustavaa kangasta, ei farkkua!
Sun lapset taitaakin olla niitä, jotka istuu vaan tv:n ja videoiden ääressä eikä missään lattialla leikkimässä vapaasti...
Ja jokaisen lapseni vaatteet ovat suurimmaksi osaksi joko college- tai trikoovaatteita. Ja suurimmalla osalla näyttäisi olevan ne HUONOIMMAT vaatteet juuri pk-vaatteina, mikä on ihan ymmärrettävää, kun siellä tuntuu sotkua syntyvän enemmän kuin kotona.
Ja vaikka meillä on noinkin arkisia (halpojakin) ja silittämättömiä vaatteita, niin monet pk-tädit ovat ihastelleet lasteni värikkäitä vaatteita. Tykkään, että lapset puetaan mukavasti ja iloisiin väreihin ja pk-tädit näyttävät tykkäävän myös :)
minäkääm en tykkää verkkareista enkä kollareista. Ihan vapaasti kuitenkin lapset saavat leikkiä vaikka aina siisteissä vaatteissa päiväkotiin tulevatkin.
kyllä kaikki lasten vaatteet. Tulevat pehmeiksi ja kauniiksi.
Käytän sekä merkkivaatteita että "merkittömiä".
Arvostuksesta en tiedä. Mutta onhan se kiva, että lapsi on siististi puettu. Se on (kai) jonkinlaista tapakasvatusta lapsellekin.
mä yleensä silitän. Ihan sen takia, kun meillä kuivataan tuollaisella kuivaustelineessä ja siitä jää jäljet vaatteisiin. Ne mua häiritsee :) Ja tietysti jos on ihan selvästi ryppyinen vaate, niin eihän se kivannäköinen päälläkään ole. Kyllä meillä muutenkin katsotaan että tarhassa on siistiä päällä, ei kai sinne nyt likaisissa ja risoissa muutenkaan mennä.