Aika nurinkurista, mutta otetaan nyt rahat pois...
Monella ison perheen omistavalla tutulla on on ollut kotona ätiysrahakaudella hoitaja, jolle palkka maksettu yksityisenkotihoidontuen kautta. En ole jotenkin tajunnut miettiä tätä omalle kohdalleni, ennenkuin eräs läheiseni palkkasi siskonsa vastaqavalla systeemillä kotiinsa.
Oma äitini on paljon meillä, tulee piipahtamaan ja vaihvihkaa auttamaan täysin vapaaehtoisesti ainakin kolmena arkipäivänä viikossa. Otin varsin selvää, miten meidän tilanne muuttuu ensi kuussa, kun vauva syntyy, ja faktat on seuraavat:
Minä saa minimiäitiyspääivärahan ja sen lisäksi peräti 35 euroa kotihoidontukea muista alle kouluikäisistäni (joita on tulevan vauvan lisäksi kolme).
Jos palkkaisin äitini meille avuksi 25 tunniksi viikossa, kela + kunta maksaa suoraan hänelle 330 euroa per lapsi, eli 990 euroa. Vauvaa ei lasketa mukaan.
Mitä menetän minä? Tuon suuren kotihoidontukeni 35 euroa (josta muuten lähtisi vielä verotkin) ja lisäksi joudun maksamaan noin 6 % työeläke- ja sosiaalimaksuja. Eli saan itselleni avuksi tutun ja rakkaan ihmisen viideksi tunniksi päivässä vajaalla 100 eurolla kuussa ja äitini saa tästä auttamisesta 990 euroa kuussa.
On se jännä, miten toisen tekemä työ on äidin omaa työtä arvokkaampaa :)
Pitää vielä mainita, että äitini on aivan innoisáan asiasta, eilen mainitsin tästä mahdollisudesta ja tänään hän puhalsi meille kertomaan, miten kävi jo Kelasta kyselemässä, vaikuttaako mitenkään hänen eläkkeeseensä... ei vaikuta ja oikein tohisee, milloin saa aloittaa :D
Kommentit (27)
kuin olla eläkeläisen mumminsa kanssa kaiket päivät...
Onko äitisi eläkkeellä? Tuleeko tästä vaikutuksia eläkkeeseen?
Äitini on kansaneläkkeellä, johon tuo ei vaikuta mitenkään. Ja tuosta summasta joutuu maksamaan pikkuisen reilu 2 % veroja, niin oli Kelassa vastattu. Eli selvitti sen SAMANA päivänä, kun asian otin puheeksi, sekin taitaa kertoa siitä, miten innoissaan tämä "uhri" hoitajanhommasta on :D
Ja äitini totesi, että meni siitä vaikka puolet veroa, me ilman muuta tehdään se sopimus: hänestäkin on tyhmää olla ottamatta se raha, kun hän kuitenkin sen tuntimäärn meillä joutessaan on :)
ap
kuin olla eläkeläisen mumminsa kanssa kaiket päivät...
Minä olen itse tässä kotona ihan samalla tavalla kuin ennekin :) Jos ennekin olemme yhdessä itini kanssa käyneet lasten kanssa puistossa, kaupoissa, käyttäneet kerhoissa - mikä tässä muuttaa mitään? Muuta uin se, että nyt on viiden tunnin ajan joka päivä se toinen aikuinen äsivarsi käytössä?
Onko se paha, jos mummin syli on lähellä? Ei mulla ole aikomustakaan käytää näitä tunteja siihen, että laukkaan kaupoilla - kenen rahat siihen riittää :)
Ehkä mä olen tyhmä, kun edes viitsin vastata. Mutta han edelleen käytän lapsiani kerhossa kuten ennenkin - nyt vain pääsen viemään lapset sinne suit sait ilman koko revohkan pukemista. On muuten hyvä juttu!
Ja ihan samalla tavalla voin viedä esrailaisen aamulla eskariin, eikä tatte pukea koko sakkia aamuvarhaisella. Se on ehkä se kaikkein paras juttu tässä diilissä :)
ap
edelliseen siis.
Jotenkin mua oikeasti harmittaa... Tajuatteko te, että äitini on PARAS YSTÄVÄNI, niin hyvin me tullaan toimeen ja välimme ovat hyvät. Ja hän on lastemme mummu! Tässä ei tosiaankaan ole kyse hyväksikäytöstä, vaan molempien parhaasta. Tai ennemminkin olemassaolevan järjestelmän suoman mahdollisuuden hyväksikäytöstä :)¨
Sanoinkin äidilleni, että ehkä siksi en ole tätä ennen miettinyt, kun en missään nimessä halua kotiini ketään vierasta aikuista seuraamaan mun elämää. Ja kun olen pärjännyt hyvin lasteni kanssa ja nauttinut tästä.
Mutta kun he muuttivat paikkakunnalla ja huomaan, miten paljon äitini haluaa olla perheemme kanssa, miksi ei käytettäisi tätä mahdollisuutta hyväksi, kun siitä ei mitään haittaa ole, molemmille vain tulee hyvä mieli?
Onko ulkokulaista sanoa, että koen meidän jollain tavalla jopa ANTAVAN tämän rahan äidilleni, koska systeemi ei käytännössä muuta arjessamme mitään? Tähänkin saakka äitini on ollut meillä lähes sen 20 tuntia viikossa, nyt siitä vain maksetaan hänelle. Ja homma on virallista.
Eihän tämä kestä kuin muutaman kuukauden: ei tähän pysty kuin äitiyspäivärahakaudella, kun sitä kotihoidontukea ei juuri muutenkaan saa. Kun äitiyspäiväraha loppuu ja jään kotihoidontuelle, ei silloin kärsi pitää hoitajaa, kun kaikki (= kotihoidontuki) tuloni lähtisi pois.
Kärsiikö lapset muuten siitä, jos heidän mumminsa leikittää, laulattaa ja lukee heille paljon, kun se tulee luonnostaan ja sydämestä?
ap
Juuri katsoi kelan sivuilta ja Espoon kaupungin sivuilta (missä siis me asumme), ja minun nähdäkseni täällä saisi vain kelan maksaman 160€/per lapsi. Ja lisäksi pitäisi maksaa ne hoitajan sosiaali- ja eläkemaksut.
Eikö sinulle jää mitään maksettavaa itselle? Mikä tuo kunnan osuus on?
kouluttamattomalle mammalle pitäisi maksaa maltaita lapsitehtailusta.
Äitini on kansaneläkkeellä, johon tuo ei vaikuta mitenkään. Ja tuosta summasta joutuu maksamaan pikkuisen reilu 2 % veroja, niin oli Kelassa vastattu. Eli selvitti sen SAMANA päivänä, kun asian otin puheeksi, sekin taitaa kertoa siitä, miten innoissaan tämä "uhri" hoitajanhommasta on :D
Ja äitini totesi, että meni siitä vaikka puolet veroa, me ilman muuta tehdään se sopimus: hänestäkin on tyhmää olla ottamatta se raha, kun hän kuitenkin sen tuntimäärn meillä joutessaan on :)
ap