Mitä voin tehdä/voinko tehdä mitään? Ystävän parisuhde
rakoilee pahasti ja syynä se, ettei kukaan muu osaa hoitaa ystävän 1v1kk ikäistä lasta. Lasta ei osaa hoitaa lapsen isä, ei isovanhemmat, vain ja ainoastaan äiti. Kaikki tehdään kuten äiti sanoo ja hirvittäviä riitoja olen saanut todistaa/kuullut jälkikäteen. Äiti suojelee lasta hysteerisenä kaikelta, liikkumaan oppi melko myöhään, koska lasta ei pidetty yhtään lattialla, vaan sylissä. Isä on häädetty toiseen huoneeseen nukkumaan, koska vauvan pitää nukkua tissi suussa. Tiedän ettei toisten asioihin pidä puuttua, mutta huolestuttaa tilanne eikä minustakaan ystävän toiminta ihan tervettä ole.
Kommentit (13)
sä olet ANOPPI!!! Ei ole nimittäin vaikea lukea rivien välistä :D! Kehottaisin vain sietämään miniää ja hänen tapaansa hoitaa lapsia ja tekemään mahdollisimman vähän kärkeviä päätelmiä siitä mitä hetkittäin kuulet tai näet. Ja ps. tunnistin helposti mistä on kyse, koska olen anoppi itsekin. :)
sä olet ANOPPI!!! Ei ole nimittäin vaikea lukea rivien välistä :D! Kehottaisin vain sietämään miniää ja hänen tapaansa hoitaa lapsia ja tekemään mahdollisimman vähän kärkeviä päätelmiä siitä mitä hetkittäin kuulet tai näet. Ja ps. tunnistin helposti mistä on kyse, koska olen anoppi itsekin. :)
vaan kaveri. Ja ei tarvitse tehdä päätelmiä kun näkee itse mitä tapahtuu. t.ap
että sinusta vaan tuntuu siltä, että äiti ylisuojelee lastaan? Voisiko hänellä olla joku hyvä syy, jota sinä et tiedä tähän käytökseen? Toisten perheistä kun ei voi tietää ulkopuolinen kaikkea.
Mietin, että voisitko joten tukea ystävätärtäsi, tarjota hänelle apua kodinhoitoon tms.? Lähtisikö hän kanssasi vaikka alennusmyyntejä katsastamaan ilman lastaan? Tai ehkä hän tarvitsee vain sitä, että joku kuuntelisi hänen tunteitaan.
Ensimmäisen lapsen kanssa kai kaikki ovat aika ylisuojelevia ja varovaisia herkkänahkaisia jne.
että sinusta vaan tuntuu siltä, että äiti ylisuojelee lastaan? Voisiko hänellä olla joku hyvä syy, jota sinä et tiedä tähän käytökseen? Toisten perheistä kun ei voi tietää ulkopuolinen kaikkea.
Mietin, että voisitko joten tukea ystävätärtäsi, tarjota hänelle apua kodinhoitoon tms.? Lähtisikö hän kanssasi vaikka alennusmyyntejä katsastamaan ilman lastaan? Tai ehkä hän tarvitsee vain sitä, että joku kuuntelisi hänen tunteitaan.
Ensimmäisen lapsen kanssa kai kaikki ovat aika ylisuojelevia ja varovaisia herkkänahkaisia jne.
itse ollut näkemässä kuinka edes lapsen isä ei saa hoitaa lastaan. Olen tarjoutunut lastenhoitoavuksi ja pyytänyt mukaan vaikka minne, mutta lasta ei voi jättää edes isälle, koska se ei osaa hoitaa lasta. Minusta tilanne on jo huolestuttava ja en tiedä voinko mitenkään jeesata kaveria, jotta näkisi oman mielettömyytensä.
että lapsen on pärjättävä toistenkin ihmisten kuin äidin kanssa. Voisitko suoraan kysyä mikä häntä pelottaa siinä että isä hoitaisi lastaan ja ehdottaa, että kokeilisi ensin miten pärjää puolisen tuntia ilman äitiä lapsi.
toisten elämään on hyvin vaikea puuttua ja varsinkin mennä arvostelemaan toisen äitiyttä. ehkä ystäväsi jossain vaiheessa helittää kun lapsi kasvaa, se on sitten eri asia jaksaako mies niin kauan odottaa. minä en ainakaan sanoisi asioista kovinkaan suoraan, voihan sitä vähän yrittää jutella. mutta jos ystäväsi on noin ylisuojeleva lastaan kohtaan, niin tuskin kestää että hänen äitiyteen puututaan, siinä voi olla ystävyys vaarassa.
niin anna palaa.
Muuten et pysty mitenkään saamaan viestiä hänelle perille.
Toisaalta jos hänen avioliittonsa on vaarassa, niin ehkä olisi hyvä saada hänet heräämään. Siihen kyllä voisi mielestäni myös mies vaikuttaa. Jos ottavat eron, täytyy miehellä olla oikeus tapaamisiin ja jopa ilman äitiä. Tällöin paikalle tulee lastenvalvoja. Haluaako tämä äiti sitten sitä? Että joutuu väkisin eroon lapsestaan, kun ei pysty nyt yhtään hellittämään? Mielestäni ihan hyviä asioita tuollaisen naisen pohtia. Ei se nimittäin niin mene, että maailmassa on vain tämä äiti ja lapsi, ja jos ero tulee, isä poistuu siististi takavasemmalle ja häviää näiden elämästä.
voi olla, että isä ei oikeasti osaa hoitaa lasta, se ei ole mitenkään mahdoton ajatus, ja voi olla, että äidillä on äidinvaisto vähän ylikierroksilla. 1 v lapsen kanssa eletään usein vielä aika poikkeusaikaa, ystäväsi vielä saattaa tasaantua. Oletko itse lapseton? Jos olet, niin sitten kannattaa ainakin olla puuttumatta, koska saatat tulkita tilanteen aivan totaalisen päin honkia.
voi olla, että isä ei oikeasti osaa hoitaa lasta, se ei ole mitenkään mahdoton ajatus, ja voi olla, että äidillä on äidinvaisto vähän ylikierroksilla. 1 v lapsen kanssa eletään usein vielä aika poikkeusaikaa, ystäväsi vielä saattaa tasaantua. Oletko itse lapseton? Jos olet, niin sitten kannattaa ainakin olla puuttumatta, koska saatat tulkita tilanteen aivan totaalisen päin honkia.
Ei koskaan kuulosta kovin vakuuttavilta nämä "hänen miehensä kertoi miehelleni että..." jutut. Olen myös vakuuttunut että ap on jossain muussa suhteessa kuin ystävän roolissa kyseiseen perheeseen. Oisko tosiaan anoppi...tai käly :).
tuolla menolla lapselle tulee vaikeuksia ja pahoja.
Ihme väitteitä että nuuskisin tms. Huolestunut olen ja ihan aiheesta.
saattaa ystävyys loppua siihen.
Mitä ystäväsi äiti tuumaa tästä? Jos juttelet ensin hänen kanssa.