Pystyisiko sinun 6v oelmaan taysin liikahtamatta aivokuvauksen ajan 30-40min?
Meidan lapselle on tuollainen tulossa ja asken pohdittiin pystyyko lapsi sen ajan olemaan liikkumatta ilman nukutusta.
Kommentit (14)
jo päiväkoti-ikäisissä. Mut mä en varmaan pystyis itsekään ja ikää on sentään jo rauhalliset ja vakiintuneet 39 vuotta.
Myöskään mun 13v poika ei pystyisi. Sillä on levottomat jalat, paikallaanolo sattuu.
Lapsi tuppaa olemaan aika liikkuvainen ja tapana kosketella nenaa useasti tms niin en tieda onnistuukohan... ap
Jos kyseessä magneettikuvaus, 'putken' sisällä oleminen ja kovat äänet voivat pelottaa. Siis siitä laitteesta kuuluu melko kova ääni ja kuulokkeilla saa kuunnella musiikkia. Tykkäisikö lapsi kuunnella jotain satukasettia? Voisi varmistaa sairaalasta, voiko sellaista kuunnella. Kuvaushan ei satu yhtään, joten sitä kannattaa korostaa lapselle ja vaikka harjoitella kotona sitä, että makaa paikoillaan jonkun putken sisällä. Vai onko kyseessä EEG, se on sitten ihan erilainen.
Työskentelen itse dementikkojen kanssa, jotka eivät aina ymmärrä/muista miksi heitä kuvataan, ja usein ovat kuvat epäonnistuneet, kun eivät pysty olemaan liikkumatta. En siis ole itse ottamassa niitä kuvia, mutta vastaanotollani asia välillä tulee esille.
Tyttö otti torkutkin tutkimuksen aikana. :)
Jos kyseessä magneettikuvaus, 'putken' sisällä oleminen ja kovat äänet voivat pelottaa. Siis siitä laitteesta kuuluu melko kova ääni ja kuulokkeilla saa kuunnella musiikkia. Tykkäisikö lapsi kuunnella jotain satukasettia? Voisi varmistaa sairaalasta, voiko sellaista kuunnella. Kuvaushan ei satu yhtään, joten sitä kannattaa korostaa lapselle ja vaikka harjoitella kotona sitä, että makaa paikoillaan jonkun putken sisällä. Vai onko kyseessä EEG, se on sitten ihan erilainen. Työskentelen itse dementikkojen kanssa, jotka eivät aina ymmärrä/muista miksi heitä kuvataan, ja usein ovat kuvat epäonnistuneet, kun eivät pysty olemaan liikkumatta. En siis ole itse ottamassa niitä kuvia, mutta vastaanotollani asia välillä tulee esille.
cdt mukaan kuunneltavaksi. Ja lehtisessa on kuvat milta putki nayttaa yms. Mutta eikos tuossa ole tarkeinta se ettei paa liiku?
Liikkumatta oleminen on siksi tärkeää, että kuvia otetaan paljon ja ne sitten yhdistetään, joista muodostuu se kokonaiskuva joka tulkitaan, eli ei riitä että saadaan yksi hyvä kuva.
Antoivatko sairaalasta minkälaisia vaihtoehtoja? Mummoja joskus rauhoitetaan. EEG:ssä lapsilla on joskus annettu nestemäistä unilääkettä, jonka käsittäisin olevan pehmeämpi keino kuin varsinainen anestesia.
peraan ja kysyivat etta tarviiko muuten nukutusta vai arvelenko etta lapsi pystyisi olemaan liikkumatta ilman anestesiaa. Sita sitten vatvottiin ja paadyttiin siihen etta kokeillaan ilman mitaan ensin ja sitten jos ei onnistuu pitaa varata uusi aika nukutuksineen.
Taytyy toivoa etta onnistuisi, ei olis kiva se nukutus. Mutta koska lapsi on usein aika rauhaton, huolettaa etta tuleekohan koko jutusta mitaan. Puhelimessa sanoivat vain etta ei saa liikkua yhtaan, mutta kai siina nyt saa sormi vaikka vahan heilahtaa ;o) Paatahan siina kuvataan...
Noh, pitaa ruveta lasta tsemppaamaan ajoissa!
Minä antaisin nukuttaa 6-vuotiaani, jos hänelle tehtäisiin tuo sama.
1) siinä ollaan pää ja koko kroppa putken sisällä, eli voi tulla klaustrofobinen olo
2) vehkeestä lähtee aika hurja meteli :)
3) 30-40 min on hurjan pitkä aika maata paikoillaan. Aikuisellekin.
Oma kuopukseni on nyt siis 6-vuotias. Kovin rauhallinen ja järkevä jne. Mutta jos häntä kuvattaisiin tuossa, pyytäisin nukutuksen.
Tsemppiä tuonne joka tapauksessa!
Tyttö oli tuolloin 5v6kk Kaikki sujui hyvin. Mukana oli oma cd. Kannattaa kertoa rehellisesti kovista äänistä ja siitä että paikalla pitää olla niin kuvaus on nopeasti ohi jos venkoaa niin kuvaus venyy. Minä sain istua tuolilla jalkapäässä ja lapselle laitettiin pään paikalla pitävään häkkyrään peili jolla tyttö näki minut. Kuvaus tehtiin jorvissa mutta eiköhän siellä ole samanlaiset systeemit.
Kuvaus ei meillä kestänyt noin kauaa kun tyttö osasi olla aloillaan. Samoin kun minun pää kuvattiin niin aikaa ei kulunut noin kauaa. Joten eiköhän tuo ole aika maksimi aika.
pikkusen tahto liikahdella. saivat kuitenkin kuvattua
Minulla oli lapsuudenaikainen epilepsia ja sen tutkimuksiin kuului mm. magneettikuvaus. Ei nukutettu, onnistui. Olin tuohon aikaan juuri noin 5-vuotias.
Tämä siis 70-80 -lukujen taitteessa.
Tyttö otti torkutkin tutkimuksen aikana. :)