Kuinka pieni voi olla alasti
yhteisellä pihalla esimerkiksi uima-altaassa? Vai käyttääkö nykyään kaikki uikkareita jo ihan pienilläkin?
Kommentit (18)
meidän 4v. juoksentelee ilkialasti tuossa viereisellä (yleisellä) uimarannalla, kuten monet muutkin lapset. Poika vain tykkää nakuilla enkä näe mitään pahaa siinä. Minusta tuon ikäisen ei tarvitse vielä tietää mitään häveliäisyydestä tms.
Uskon myös, että uikkarit tulee pysymään päällä ihan omasta tahdosta jossakin vaiheessa, ilman minun erillisiä kehotuksiani, kun lapsi alkaa tajuamaan enemmän asioita.
Meidän lapset on taloyhtiön pihalla keikkuneet alasti vielä 5-v kun pihassa ollut lasten allas...siis miksi se on mukamas noloa tai hävettävää?Tottakai kun rannalle lähdetään niin uimapuvut päälle mutta tänäänkin meidän pian 4v tyttö otti uikkarit pois rannalla kun kävi pissalla ja sen jälkeen ei uikkareita laitettu vaikka vielä puoltuntia polskutettiin...en ymmärrä mitä ihmeellistä tässä on?
Mä olen kai sitten taas aivan liian höveli alastomuuden suhteen. Kyllä meidänkin 4-vuotias tyttö ui alasti omalla (rivari-)pihalla ja joskus ihan uimarannallakin.
Täytyy sanoa, etten ole edes ajatellut etteikö niin sais antaa tehdä. Mikä sen ihanampaa kuin kirmata nakkena kesähelteellä :-)
on noloa jos pikkusisko, 3v, juoksentelee alasti ulkona. Eli jos murkkuikäisillä on kavereita kyläilemässä, niin huolehdin pikkusiskolle ainakin uimahousut jalkaan. Muuten meidän murkut eivät ole kotiväen aikana kovin häveliäitä ja käyvät sujuvasti saunassa koko perheen kanssa, mutta vieraiden aikana ovat varovaisempia.
Tänään juuri meidän 5v oli yleisellä uimarannalla loppuajasta nakuna uimassa. Samaisella rannalla 8v isosisko ui pelkissä shortseissa, eli yläosattomissa.
Meillä saatan itse ottaa omakotitalon pihalla yläosattomissa aurinkoa ja koko perhe voi käydä naku-uinnilla omassa altaassa.
Poika 10v on kävellyt vieraiden ohi saunasta uimaan nakuna, mutta ehkä hitusen pidellyt kättä pippelin edessä.
Taidetaan sitten olla aika vapaamielisiä. Mutta niin kauan kun lapsilla ei häpykarvat/rinnat kasva, niin voivat minusta hyvin nakuilla. Kyllä nuo itse käyvät sitten häveliäiksi ja haluavat vaatteet peitoksi.
kuin yleisellä uimarannalla tai yleisellä pihalla, jossa vieraita ihmisiä myös. Jos on vaikka kahden-kolmen taloyhtiön piha ja kaikki tuttuja, sekin muuttaa tilannetta.
1v 11kk poika on ollut ilkosillaan pihalla. Pienkerrostalon pihassa meillä allas. Ei ole tullut sanomista keneltäkään.
joskus myös alasti, tavallisesti kyllä on uimahousut/puku päällä, mutta joskus haluaa "tuulettaa":)
saunan jälkeen ilkosillaan vielä kouluikäisinäkin...mutta julkisilla paikoilla uikkarit jalassa ihan vauvaiästä asti.
joskus myös alasti, tavallisesti kyllä on uimahousut/puku päällä, mutta joskus haluaa "tuulettaa":)
vaan aurinkosuojauikkareissa. Mitä pienempi, niin sen nopeammin iho palaa. Kamala katsella uimarannalla niitä punaiseksi palaneita alastomia pikkulapsia... Miksi eivät vanhemmat laita edes paitaa päälle. Hattu on, muttei mitään muuta ja selkä ja hartiat ihan punaisena.
Illalla voi minusta uida nakunakin, mutta auringossa aurinkosuojauikkarit on parhaat.
mutta toisaalta riippuisi pihan tavoista. Kuitenkin olisin sita mielta, etta koululaisella pitaisi olla pippelit ja pimpat piilossa.
Ja yli 10v IHAN EHDOTTOMASTI. Ei mitaan joustoa.
olen antanut 5-vuotiaan olla lyhyitä aikoja alasti. Se on musta vähän jo kyseenalaisen rajalla, mutta en haluaisi vielä ruveta opettamaan hänelle että alastomuudessa olisi jotain pahaa.
2-vuotias on jossain määrin alasti melkein koko kesän, paitsi jos lähdetään kauppaan tms (meidän piha on melko varjoisa).
Täysin julkisella paikalla pistäisin kummallekin jotain päälle jos siihen vain olisi mahdollisuus. Kummankaan kanssa en pitäisi ongelmana vaihtaa vaatteista uimapukuun uima-altaan reunalla ilman näkösuojaa.
lapselle uimapuvun.:) Mutta lähinnä sen takia että se edes vähän suojaa auringolta.
lapsillani on aina ollut uikkarit
sitäpaitsi ne ovat hauskan näkoisiä
mutta 2-vuotias vasta opettelee kuivaksi, ja jos puen sille uikkarin niin se pissaa siihen kun ei kunnolla erota uikkaria vaipasta ja luulee että reitti on selvä. Alapää paljaana se tajuaa mennä potalle.
Tokikaan en anna niiden olla pitkiä aikoja auringossa uimapuvussa tai ilman.
Minusta nakupelleily julkisilla paikoilla tulisi lopettaa viimeistään viimeisenä kesänä ennen kouluunmenoa. Ihan vedenpitävästi en osaa perustella, mutta seuraavassa kokemukseni:
Olin täyttänyt jo seitsemän vuotta ja menimme äitini kanssa maauimalaan. Hän ei päästänyt minua yksin miestensaunaan vaan pakotti mukaansa naisten puolelle. Muistan kuinka minua nolotti ja hävetti.
Yhtäältä kyse on lapsen yksityisyyden huomioinnista, mutta myös siitä että jossain vaiheessa lapsi alkaa hävetä alastomuuttaan.
mun alle parivuotiaalla pojalla meni siis tänään uikkarit pyykkiin kesken uimisen, ja annoin hänen olla alasti. Koko ajan oli kuitenkin sellainen tunne, että onkohan tää nyt ihan oikein - mä en esikoisen kohdalla tiedä mikän on yleinen käytäntö, koska kun itse olin lapsi niin nakuna juostiin suurinpiirtein koko kesä kouluikään asti, mut me oltiinkin aina yksityispihoilla ja omalla rannalla. Musta tuntuu että aikakin on jotenkin muuttunut, niin että lapsia ehkä suojellaan ja pitää suojella vähän enemmän kuin silloin.
ap.