Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan meidän ei lestadiolaiset naapurit joitain teitä jotka

Vierailija
08.07.2010 |

mollaavat tällä palstalla lestadiolaisia? Juttuja lukiessani tuli mieleen että mitä jos joku heistän kirjoittelee täällä ja minulle on kuitenkin niin ystävää... Ehkä omat epäilykseni iskivät vain siksi, että tällä palstalla tuntuu että lähesulkoon kaikki vihaavat lestadiolaisia. Jos tietäisin, että joku naapureistani on kaksinaamainen, en koskaan enään juttele heille mitään. En halua pilata heidän elämää näyttämällä lestadiolaista naamaani heille.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että leimaat "vihaammiseksi" kun keskustellaan ja kritisoidaan teidän uskomuksia. Eri uskonnot eivät ole suojelukohteita eivätkä arvostelun yläpuolella. Vapaa ja krittinen keskustleu on demokratian tunnusmerkki. Diktatuurissa sitä ei sallita.

Usein vnhoillesltadiolaiset loukkaantuvat arvostelusta siitä syystä että heillä ei ole mitään asiaperusteita eikä raamatullisiakaan perusteluita uskomuksilleen ja säännöilleen.

Kuten tupakointi ja ehkäisykielto: tupakointia hyysätään ja sitä ei ole leimattu synniksi, sillä perusteella että sitä ei ole kielletty Raamatussa. Muta vaikak ehkäisyä ei myöskään ole kielletty Raamatussa, siitäpä onkin tehty lestadiolaisuudessa kuolemansynti!

Niin että mikä logiikka?

Jos tietäisin, että joku naapureistani on kaksinaamainen, en koskaan enään juttele heille mitään.

Kun nyt otit esiin kaksinaamaisuuden, niin aika monet lestadiolaiset ovat teeskentelijöitä. Vaikka ehkäisy on synti, jotkut sanovar ehkäisevänsä. Vaikka televisio on synti, ohjelmat saa katsoa netistä, koska internet /tietokone ei ole syntiä, vaan se televisiovastaanotin!! Jne.

Vierailija
2/15 |
08.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala olisi uskonnon vuoksi vihata, kun en uskonnostanne mitään tiedä. Muuta kuin ehkäisykiellon ja tv:n, niiden perusteella en kyllä ihmistä vihaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllähän tällä palstalla usein se kritisointi on pelkkää haukkumista ja parjausta.

Vierailija
4/15 |
08.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän jo valmiiksi mitä ne sisältävät.

Toisaalta ajattelen että mä olen varmaan paljon onnellisempi kuin sellainen ihminen jonka täytyy vihata jotain ihmisryhmää. Mulla on kaikki hyvin, olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni, enkä oikein osaisi kuvitella itseäni täällä tai muuallakaan haukkumaan ketään. Näin ei taida olla monillakaan tällä palstalla riehujista?

Vierailija
5/15 |
08.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on lapsesta saakka (70-luvulta) opetettu että nimenomaan televisiovastaanotin EI ole synti, vaan koska niin iso osa siitä ohjelmasta mitä siitä vastaanottimesta tulee, on huonoa, parempi olla koko laitetta hankkimatta.

Ja olen myös lapsesta saakka kuullut että ei kaikki TV-ohjelmat ole huonoja.

Vaikka televisio on synti, ohjelmat saa katsoa netistä, koska internet /tietokone ei ole syntiä, vaan se televisiovastaanotin!! Jne.

Vierailija
6/15 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on lapsesta saakka (70-luvulta) opetettu että nimenomaan televisiovastaanotin EI ole synti, vaan koska niin iso osa siitä ohjelmasta mitä siitä vastaanottimesta tulee, on huonoa, parempi olla koko laitetta hankkimatta. Ja olen myös lapsesta saakka kuullut että ei kaikki TV-ohjelmat ole huonoja.

Sinulle on opetettu tyypillistä "Kaanaan kieltä", jolla ei ole normaalilogiikan kanssa mitään tekemistä.

Sehän juuri todistaa että juuri LAITE on ymmärretty synnilliseksi, koska samat ohjelmat saa ilman seuraamuksia katsella vapaasti tietokoneelta, mutta tv-vastaanottimesta ei saa.

Toiseksi, liikkeestä on erotettu tuhansia lestadiolaisia juuri sen takia, että heillä on ollut kotonaan televisio, joko itse hankittu tai jonkun samassa taloudessa asuvan ei-lestadiolaisen hankkima.

Kun SRK:n vuosikokouksessa tämä TV-synti päätettiin, vuonna 1963, silloin päätöksen sanamuodossakin puhuttiin "huonekalusta" eli tv-vastaanottimesta, joka ei ole kristityn kodin huonekalu", eli laitteen hankkimiskiellosta on koko ajan ollut kyse.

Tiedot kieltopäätöksistä eri vuosikymmeniltä sekä erottamisista rangaistuksena löytyvät Wikipediasta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Televisiop%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s

Huvittavaa on miten SRK:n nykyinen pääsihteeri on leimannut televisiovastanottimenja kaikki Suomen kanavien ohjelmat:

"SRK:n pääsihteeri Aimo Hautamäki ei myöskään katso tarpeelliseksi muuttaa kantaa televisioon.[26] Hänen mukaansa televisio edistää väkivaltaa ja vapaata seksiä, eikä siksi sovi perheeseen, jossa on paljon lapsia." Sen sijaan hän ilmeisesti kuvittelee että Internetissä ei muka ole seksiä ja väkivaltaa!!

Suomen tv-kanavayhtiöitä ja televisio-ohjelmia säädellään lailla joka rajoittaa väkivaltaa ja seksiä sekä mm. alkoholin mainontaa televisiossa.

Mutta Internetiä ei valvo kukaan eikä mikään. Mutta se siis on vanhoillislestadiolaisten mielestä ihan ookoo...

Joskus minulle tulee vanhoillislestadiolaisten systeemeistä sellainen tunne, että he pilkkaavat kristinuskoa tekemällä sen naurettavaksi ja idioottimaiseksi.

Vierailija
7/15 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen mukaansa televisio edistää väkivaltaa ja vapaata seksiä, eikä siksi sovi perheeseen, jossa on paljon lapsia." Sen sijaan hän ilmeisesti kuvittelee että Internetissä ei muka ole seksiä ja väkivaltaa!!

Haastan löytämään nykytelevisiosta seksiä, oikeasti. Nykyään hyvä jos enää siveästi suudellaan. Ja jos jotain rakastelukohtauksia on, ne on leikattu sellaisiksi pätkiksi joista ei saa mitään selvää. Toista se oli vaikka 70-luvulla ja kasarilla jne. Silloin saattoi jopa nähdä naisen paljaat tissit suoraan edestä kuvattuna sekuntien ajan. Nykyään ei tulis kuuloonkaan.

Vierailija
8/15 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuteen testamenttiin!

Telkkari, tietokoneet, pleikkarit jne. ovat oikeasti syypää siihen, että nykymaailma on niin hukassa!

Ei tarvise olla kovinkaan järkevä vaikka 40v äiti sen tajutakseen.

Mutta ehkä nää kaikkeen tottuneet nuoremmat sitä eivät edes näe??

Todella surullista, että hienot autot, talot, menestys, urat jne... ohittavat tämän.

Ei tarvitse varmaan kauaa ihmetellä lastensa pahoinvointia sitten, kun ei ole heille aikaa. Kun sitä vanhempien antamaa rakkautta ei korvata millään harrastuksilla, rahalla tai pelikoneilla yms.

Vierailija
9/15 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisliikkeestä ei eroteta ihmisiä jos on tv. On myös alkoholisoituneita lestadiolaisia. Ei ketään eroteta jos tekee syntiä, usko on jokaisen omakohtainen asia, eikä kukaan voi olla uskomassa toisen puolesta. Itse en halua tv:a sen takia, että sieltä tulee päivälläkin niin paljon huonoa, en myöskään katso niitä netistä. Meillä on mahdollisuus katsoa tv:a ja joskus lapset kattoo sieltä pikkukakkosen ja mies jalkapalloa. Se on harvoin auki, maksamme silti tv-lupamaksun vaikka sitä tosi vähän käytetään. Meitä ei ole erotettu tuon takia. Netti onkin jokaiselle haaste. Kuka pystyy hallitsemaan oman netin käytön täysin, ja jos pystyy oman netin käytön, niin ongelmia voi tulla puolison tai lapsen netin käytön kanssa. Kaikki me ollaan vaan ihmisiä, ja ihminen on heikko. Netti onkin mielestäni ehkä pahempi kun tv, koska sen käyttöä on vaikeampi hallita...

lestadiolainen äiti

Vierailija
10/15 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvise olla kovinkaan järkevä vaikka 40v äiti sen tajutakseen. Mutta ehkä nää kaikkeen tottuneet nuoremmat sitä eivät edes näe?? Todella

Minä en usko että maailma ja nuoriso on yhtään enemmän hukassa kuin ennenkään. Jos sulla on ikää 40 vee, olet vaan tullut keski-ikään ja siihen vaiheeseen jossa joka sukupolvella alkaa nuorison kauhistelu. Löysin meidän talon papereista kirjeen jossa oli seuraavanlainen kohta: "Keskustelun tulos on selvä: nuoriso on kevytmielistä, tuhlaavaa, tanssihaluista ym., siis kertakaikkiaan mahdotonta.--- Ei niin minun nuoruudessani". Jep. Tämä siis kirjoitettuna oikein vanhanaikaisella musteella joskus viime vuosisadan alussa.

Sitäpaitsi Provinssirokin järjestysmiehet on jo vuosia sanoneet että nuoriso käy vuosi vuodelta fiksummaksi ja paljon pahemmat järjestyshäiriöt on tangomarkkinoilla :D.

Vierailija
11/15 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisliikkeestä ei eroteta ihmisiä jos on tv. On myös alkoholisoituneita lestadiolaisia. Ei ketään eroteta jos tekee syntiä, usko on jokaisen omakohtainen asia, eikä kukaan voi olla uskomassa toisen puolesta. Itse en halua tv:a sen takia, että sieltä tulee päivälläkin niin paljon huonoa, en myöskään katso niitä netistä. Meillä on mahdollisuus katsoa tv:a ja joskus lapset kattoo sieltä pikkukakkosen ja mies jalkapalloa. Se on harvoin auki, maksamme silti tv-lupamaksun vaikka sitä tosi vähän käytetään. Meitä ei ole erotettu tuon takia. Netti onkin jokaiselle haaste. Kuka pystyy hallitsemaan oman netin käytön täysin, ja jos pystyy oman netin käytön, niin ongelmia voi tulla puolison tai lapsen netin käytön kanssa. Kaikki me ollaan vaan ihmisiä, ja ihminen on heikko. Netti onkin mielestäni ehkä pahempi kun tv, koska sen käyttöä on vaikeampi hallita...

lestadiolainen äiti

Tuohan kuulostaa ihan erilaiselta, miltä se kuva, jonka nämä netin keskustelupalstat uskostanne antavat. Tunnen muutamia lestadiolaisia ja ovat mielestäni oikein mukavia ihmisiä. Joskus mietin vaan, että opetetaanko tosiaan, että kaikki muut kuin lestadiolaiset ja näitä sääntöjä noudattavat päätyvät helvettiin. Ajattelevatko nämä mukavat tuttavatkin minusta niin?

Vierailija
12/15 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon niin kuin minulle on opetettu, että tämä on se oikea uskonto. En kuitenkaan voi mennä kenestäkään sanomaan että joutuisi helvettiin, sehän on kuitenkin Jumala joka sen asian päättää. Voin olla siis varma vain itsestäni. Uskon että puhtaalla omalla tunnolla pääsee taivaaseen, kun synnit on anteeksi. Ja uskon että kaikki lapset ja vammaiset pääsee taivaaseen, en kuitenkaan voi tuomita ketään. Yksi lestadiolainen pappi sanoi helluntailaiselle ystävälleni joka mietti sitä pääsikö hänen helluntailainen äitinsä taivaaseen kun kuoli, että hän saa uskoa niin. Kukaan ei voi sitä mennä sanomaa, Jumala on se joka sen asian päättää. Ja tunnen erään uskovaisen joka tappoi kolme ihmistä...Hän tuntee olevansa uskovainen, ja hän on kertonut että on saanut virheensä anteeksi. Olen monesti miettinyt, että voiko saada anteeksi jos tappa jonkun. Ehkä, Jumala sen päättää. Onneksi valta ei ole meidän ihmisten käsissä! Ei olis kiva jos ihmiset sais päättää ketkä joutuu helvettiin ja ketkä pääsee taivaaseen...

Vierailija
13/15 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran laitan tähän, että tälle vihaamistunteelleni (joka on ehkä vainoharhaisuuttani), tuli tunne siitä, että jälleen tällä palstalla on suviseurojen vuoksi ollut paljon kritiikkiä, mutta todella paljon vihaa lestadiolaisuutta kohtaan. Kritiikin takaa paistaa myös usein viha. Niin siis piti sanomani, että vuosien ajan olen seuraillut tältä palstalta keskustelua lestadiolaisuudesta ja se sama viha on noussut sieltä lähesulkoon joka ketjussa jollain tapaa esiin.

Pidän itse kovasti keskustelusta, esitän itsekin kritiikkiä lestadiolaisuuden heikkoihin kohtiin, koska haluan että asiat saavat oikeudenmukaisuutta. Vaikka olen itse SrK:n pääsihteerin ja puheenjohtajankin kanssa hyvin eri mieltä monista asioista, ei minulla ole kuitenkaan mitään tarvetta vihata heitä. Heidän uskonsa on se mikä on, minun on se mikä on. Ehkä heillä on paljon myös ymmärtämöttyyttä. Sitä ymmärtämättömyyttä voi löytyä minultakin. Emme ole yksikään lestadiolainen täydellisiä ihmisiä, joten ei meidän yhteisökään voi olla täydellinen. Ei koskaan.

Vuosien varrella tällä palstalla olen myös tehnyt havainnon, että monet ei lestadiolaiset kirjoittelevat asioista vaikka eivät oikeasti ole tietoisia asioista. Tässäkin ketjussa joku mainitsi että netti on ok lestadiolaisille. Juuh, nettiä käytetään lestadiolaisuuden piirissä, mutta se ei tarkoita että se on suoranaisesti vain ok. Tietäisitkin kuinka paljon netin vaaroista keskuudessamme on keskusteltu. Etenkin lasten ja nuorten netin käytöstä.

Televisiopäätös on tehty aikana, jolloin on koko lestadiolaisliike käynyt sivuraiteilla, eikä sitä ole myöhemmin nähty tarpeelliseksi muuttaa. Tiedän että televisioita on nykyään joissakin lestadiolaisissa perheissä, eikä heitä television vuoksi kukaan liikkeestä ulos heitä. Televisio ei ole syntiä, mutta kasvatuksellisista syistä en halua sitä kotiimme. Kasvatuksellisista syistä valvomme myös lasten netin käyttöä. Siinä on tarpeeksi jo meidän lapsille, että töllöttävät nettiruutua, en halua että lisäksi tölläisivät televisiota päivittäin.

Ajatustani tähän on vain vahvistanut monet tutkimustulokset lasten television katsomisesta/tietokoneen käytöstä. Paljon terveellisempääkin ajanvietettä lapsille on, kuin nämä masiinat.

En aikonut pitkästi kirjoittaa, mutta tulihan tuossa.

Ap

Vierailija
14/15 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoisin toisen lestadiolaisen viestiä sen verran, että minä en mielellään sanoisi niin, että lestadiolaisuus on oikea uskonto, vaan uskon ja ajattelen niin, että lestadiolaisuuden sisältä löytyy puhdasta uskoa, joka vie kerran perille. Itse lestadiolaisuus kun ei ketään pelasta. Vain usko Jumalaan sekä Jeesuksen Kristuksen sovitustyöhön, armoon. Lestadiolaisuuden sisällä tunnen löytäväni tätä evankeliumin ilosanomaa, joka vahvistaa omaa uskoani ja auttaa minua jaksamaan uskossa kilvoitellakseni.

Ap

Vierailija
15/15 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ovathan aivan täysiä helvettejä naapureina. Lapset huutaa klo 8 - 22 ja kun käy sanomassa niin ei meidän lapset huuda. Äiti kulkee vastamelukuulokkeet korvilla kun lapset huutaa jopa apua ku on sattunut. Kuitenkin naapurusto jo aivan täynnä heitä. Viranomaiset eivät voi puuttua. Sitten ihmetellään kun heitä vihataan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi