Onko liikaa telkkarin katsomista 2-vuotiaalle?
Aamulla kun herää, yleensä saa katsoa n. tunnin lastenohjelmia, siinä samalla saa aamupalaa kun muuten ei uppoaisi ollenkaan. Iltasella toinen tunti eli kakkosen lastenohjelmat (pikkukakkonen ja sitä ennen tuleva). Muuten meillä ei juuri pidetä televisiota auki eikä videoita katsella koskaan. Lapsi on kotihoidossa, pari kertaa päivässä ulkoilee jne.
Kommentit (23)
Eli näettekö, että lastenohjelmat (pikkukakkonen) on pahaksi tuon ikäiselle?
Miksi lapsesta pitää kehdosta pitäen tehdä telkkarin orja?
Lapsi on 2v ja ei ole tullut mieleenkään antaa sen katsoa telkkaa... Jostain aikoinaan luin siitä,kuinka lapsen kehitys voi hiadastua,jos tuijottaa paljon telkkua. Tämä johtui yksinkertaisesti siitä,että kyseisen ajan käyttäisi muuten johonkin tekemiseen,josta samalla myös oppisi jotain.
No ei todellakaan kuuluisi olla noin. Vanhemmatko haluavat syödä rauhassa aamupalansa ja laittavat lapsen siksi telkkarin ääreen? Tehtävä olisi opettaa lapselle, että aamupala on yhteinen hetki, vaikkei lapselle ruoka edes maistuisi. Eikä vanhempien tarvitse itse syödä kuin brunssilla vaan touhuta myös sen oman lapsen kanssa. Ei ehkä niin kivaa laiskoille vanhemmille, mutta normaalia perhe-elämää ja lapsen kasvattamista..
Pari tuntia päivässä television katsomista 2-vuotiaalle? Huhhei, kun ei kuuluisi katsoa ollenkaan alle kolmivuotiaana :(
kuule ap, ihan hyvältä ja rennolta kuulostaa teidän päivät!
Ei tuossa liikaa telkkaria ole.
Eli näettekö, että lastenohjelmat (pikkukakkonen) on pahaksi tuon ikäiselle?
Sehän se syy on, miksi lapset tv:n eteen istutetaan. Se on karhunpalvelus lapselle. Meillä ei tv:tä edes ole.
koska ole lainkaan kiinnostunut siitä. Jos katsoisi vaikkapa pikkukakkosen niin saisi toki katsoa! Mukavahanse olisi jos hetkeksi rauhottuisi yksin paikalleen.
Ap, ei kuulosta pahalta, ihan ok on noin! Toki olisi hyvä opetella syömään aamupala pöydässä.
kunhan sitä ei käytetä esim. ulkoilun korvikkeena.
2h/pv on mun mielestä paljon, mutta kukin tekee miten itse parhaaksi näkee. Enpä usko, että siitä mitään haittaa on pidemmän päälle, jos muuten kaikki ok.
Meillä 2,5v katsoo monesti aamupäivällä dvd:ltä jotain, että voin käydä rauhassa suihkussa. Tai jos lapsi on hankalalla päällä eikä anna mun laittaa rauhassa ruokaa, niin dvd lastenvahdiksi. :)
Välkkyvä kuvaruutu kiinnostaa lasta, mutta pieni taapero ei tarvitse televisiota tai tietokoneita kehityksensä tueksi. Päinvastoin jopa lapsille suunnatut ohjelmat saattavat tässä ikävaiheessa olla taaperolle vielä liian monimutkaisia ja nopeatempoisia.
Joidenkin näkemysten mukaan alle kolmivuotias ei tarvitse televisiota lainkaan, sillä siinä iässä lapsen aivot kehittyvät erityisesti itse tehdessä.
0-3-vuotiaille tärkeää ovat selkeät, maailman hahmotusta tukevat virikkeet. Siksi kuvakirjat ovat tässä iässä suositeltavampi media. Pieninä annoksina ajatuksella valitut telkkariohjelmat voivat kuitenkin viihdyttää taaperoa rakentavasti.
Suurin osa vanhemmista kertoo rajoittavansa sekä lasten television katselun määrää että ohjelmien sisältöä. Se onkin tarpeen, sillä mitä pienempi lapsi on, sitä enemmän häntä on suojeltava epätoivotuilta median sisällöiltä.
Television katselun määrän suhteen on vaikea antaa tarkkoja aikarajoituksia, sillä lapset ovat yksilöllisiä ja toiset ovat paljon toisia herkempiä ”koukuttumaan” televisioon ja reagoimaan median sisältöihin.
Psykologian tohtori, mediapsykologian asiantuntija Anu Mustonen painottaa, että tärkeintä on kohtuullisuus, eli mikään asia ei saisi kaapata arjessa ylisuurta roolia. On tärkeää, että tv:n ja elokuvien lisäksi leikitään ja ulkoillaan.
3-12 -vuotiaille televisio
on suosituin media. 96 %
lapsista katsoo televisiota.
(TNS Gallup,
Yippee-tutkimus 2008)
- Pari tuntia päivässä ruutuaikaa on lapsille liian paljon. Alle kouluikäisille riittää kerrallaan 30-45 minuuttia paikallaan oloa. Keskittymiskyky ei riitä tätä pidemmälle, Mustonen kertoo ja selittää, että elokuvat, pelit ja tv-ohjelmat ikään kuin huijaavat lapsen keskittymään kauemmin kuin hän jaksaakaan. Tällöin voi kertyä levottomuutta ja patoutunutta energiaa, jok
saattaa koko päivän aikana katsoa tunnin verran telkkaria. Meidän aamu alkaa sillä että laitetaan disney channel pyörimään, itse siivoan ja teen aamupalaa, poika leikkii ja välillä katsoo telkkaria. Sitten mennään pihalle. Ja illemmasta kun alkaa ''minun'' ohjelmat, niin poika tulee välillä kainaloon ja katsotaan yhdessä. Mä en nää siinä mitään pahaa että antaa lapsen katsoa telkkaria. Eri asia sitten nämä erilaiset pelit mitkä tulevat myöhemmässä iässä, niitä koitan välttää, nehän ne koukuttaa!
Itse ajattelen niin, että maalaisjärjellä pääsee aika pitkälle. Noi "alle 3-vuotias ei saa katsoa lainkaan telkkaria, TV on pahasta"- kommentit on musta se toinen, aika turha ääripää. Toinen ääripää on tietty sit se, että lapsi nököttää koko päivän telkkarin ääressä tai et telkku on koko päivän päällä "taustahälinänä"...
Näiden välillä on myös jotain. Meillä 2-vuotias katsoo ajoittain muutamankin tunnin päivässä telkkaria. Esim. lapsen ollessa sairaana, jolloin kaikki kiukuttaa ja väsyttää tai sadepäivänä tai jos itse olen sairaana... Sitten taas on päiviä/viikkoja, jolloin telkkaria ei avata kertaakaan, esim. hyvällä säällä ulkoillessa tai muuta kivaa puuhaillessa... Joku sanoi viisaasti, ettei telkkari saa olla ulkoilun korvike. Se ei saa olla myöskään aikuisuuden tai muun kivan tekemisen korvike tai esteenä.
Itse pidän sääntönä sitä, että kontrolloin, mitä lapsi katsoo. Meidän poika tykkää paljon Lindgrenin lasten elokuvista, koska niissä on lapsia ja eläimiä (piirrettyjä hän ei malta katsoa). Niitä katsotaan aina yhdessä ja ihmetellään heppoja ja lintuja ja mitä kaikkea höpsöä ne lapset tekevätkään jne. Kun lapsi alkaa kyllästyä, pannaan videot kiinni ja tehdään jotain muuta.
Ehkä ton syömisen kanssa kannattais olla siksi tarkkana, ettei siitä telkkarista tule sellainen pakollinen ruokakaveri. Mun mielestä telkkarin katsominen ei ole paha asia mutta se ei saa olla pakonomaista, siis niin, että aamupala ei mene ilman telkkaria, tulee huuto, jos Pikkukakkonen jää joskus väliin tms...
kuin nro 16.
Meillä ainakin pikkusisaruksen syntymän jälkeen, on ollut äidille pieni pelastus kun Pikku Kakkonen alkaa. Saan mm. vauvan rauhassa unille ja laitettua ruokaa. Ja tosiaan, on lastenohjelmien laadullakin väliä, enemmin jotain rauhallista katseltavaa kuin kauheen vauhdikasta räimettä alle 3-vuotiaalle...
Ja vielä ap:lle, mielestäni tv:n katselu tuossa mittakaavassa ok, mutta aamiainen syödään erikseen..
ei kaikesta aina kannata ottaa noin paljon stressiä. Kyllä sun lapsesta ihan normaali tulee vaikka katsookin pari tuntia päivässä telkkaria. Ja kun ei kuitenkaan ole yhtäjaksoista. Ota ihan iisisti :-)
MITÄ lapsi katsoo. Meillä 4- ja 6-vuotiaat saattavat katsoa sen parin tuntia päivässä, ei toki joka päivä eikä aina ollenkaan, mutta meillä pannassa kaikki muu paitsi pikkukakkonen ja muumit plus jotkut tarkoin valitut, "rauhalliset" piirretyt tms. Kaikki nämä Neloselta ja maksukanavilta tulevat räiskintäohjelmat missä ei ole päätä eikä häntää ja tapahtuu miljoona asiaa minuutissa tekevät aikuisenkin levottomaksi, laadukkaammat, rauhalliset ohjelmat eivät niinkään. Kyllä sen täysjärkinen aikuinen lapsesta huomaa, milloin on katsottu liikaa.
Ei nyt taas vedetä tätä keskustelua överiksi ja liioitella ja luoda hirveitä suorituspaineita - minä ainakin haluan joskus tehdä jotain rauhassa ja silloin saatan laittaa lastenelokuvan pyörimään. Samoin viikonloppuaamuisin jatkan unia lasten katsellessa pikkukakkosta.
Meillä katsotaan tuon päälle joskus videolta esim. Babaria ja Maija Mehiläistä ja digiboksiin tallennettuja Kaapoa ja Postimies Patea. Lisäksi vielä tietokoneelta Areenasta jotakin ja videoita Youtubesta. Joinakin päivinä katseluun menee ehkä jopa 4 tuntia, joskus vajaa tunti yhteensä. Kuitenkin lähes aina vanhempi on mukana selostamassa ja seurana.
Ja paljon muutakin toki tehdään (pelataan jalkapalloa, rakennetaan legoilla jne.) 2,5 v lapsen suurin huvi tällä hetkellä lienee rokkistaran leikkiminen niin, että tv:ssä (iso plasma TV + blue ray -soitin) pyörii joko AC/DC:n tai Bruce Springsteenin videoita ja pouika heiluu ja "laulaa" leikkikitaran/rumpujen/"mikrofonin" kanssa. Siinäkin puuhassa on usein vanhempi mukana jammailemassa...
.
Meillä alkaa telkkarin katsominen kahdeltatoista ja loppuu puoli kymmeneeltä se on ehdottomasti LIIKAA t.isoveli
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsesta pitää kehdosta pitäen tehdä telkkarin orja?
Tuolla tavallahan nykyajan vanhemmat kasvattavat lapsensa. Laittavat sen telkkarin eteen. Jotta itse ei tarvitse olla lapsen kanssa.
Ja ihan taatusti lapsi syö kun on nälkä, miksi ihmeessä olet aluperinkään lapsen ehdollistanut telkkarin katsomiseen aamupalalla??