Pitäiskö minun, lestadiolaisen naisen, tehdä jokaisesta ihmisarvoani alentavasta
henkilöstä kantelu ihmisoikeustuomioistuimeen? Tai nostaa oikeusjuttu kunnianloukkauksesta?
Tekisi melkein mieli tehdä niin, on vain vaikea löytää kaikkia niitä jotka ovat olemiseni ja elämiseni oikeutta loukanneet.
Minua haukutaan synnytyskoneeksi ja mieheni orjaksi. Minua ei pidetä täysivaltaisena ihmisenä. Minua arvostellaan rankasti koska olen valinnut itse oman tapani elää.
En saisi synnyttää joka vuosi.
Minun olisi pakko meikata ja ehostaa itseäni.
EN saisi elää niinkuin haluan.
Eikö Amnesty International voisi puolustaa oikeuttani elää niinkuin tahdon?
Kommentit (35)
sinuthan on kasvatettu siihen samoin kuin kaikki kanssasisaresi ja varmasti moni heistä tekisi toisin jos saisi valita. He vaan eivät uskalla! Jos he irtisanoutuvat kaikesta tuosta roskasta heidät hylätään,kirotaan helvettiin ilman minkäänlaista tukiverkkoa elämässä! Systeeminne on paska!
tämä yhteisöstäm ulkoistaminen toteutuu muuallakin. esim hyvin helposti jos et ole kiinnostunut alkoholista. moni omilla aivoillaan ajatteleva keksii muutakin tekemistä ja tajuaa elämän olevan ihanaa ja hauskan hauskaa ilman viinaakin.
toiseksi..sinut on kasvatettu ajattelemaan erilailla, mutta kasvatetut arvot sinullakin on ja taatusti on niistäkin monella sanomista.
ja kolmanneksi. perus elämänohjeet (joissa ei ole mitään pahaa! tutustukaapa asiaan) ovat kaikilla lestoilla kai aika yhteneväiset, mutta kaikki eivät silti elä samalla tavalla. ne on ihmisiä, jotka tekee valintoja kuten me kaikki muutkin. osa lestaadiolaisperheen kasvateista valitsee täysin toisin kuin mihin häntä on kasvatettu, eikä tule hylätyksi. Osa meistä muistakin valitsee toisen tien, kuin mille meitä kotona ohjattiin. ELI sama tapahtuu oli koti lestadiolainen tai ei.
lestat harvoin viihtyy muiden kanssa tai yrittää käännyttää ketään, mutta ei kukaan viihdy sellasessa seurassa, joka ajattelee toisin kuin itse.
miks te vedättä tällasta kummallista rajaa lestadiolaisten ja ei lestadiolaisetn välille?
musta ei tule koskaan lestadiolaista, olen oman tieni kulkija, en seuraa toista johtajaa, päätän itse omasta elämästäni, mutta annan toistenkin olla kuten ovat, paitsi toisiin kohdistuvaa vääryyttä en voi sietää, se on anteeksi antamatonta ja tuomittavaa
jos yhtään lohduttaa,minuakin haukutaan synnytyskoneeksi ja mieheni orjaksi,kun olen valinnut tapani elää yrittäjä miehen tukena vaimona ja lastensa äitinä,kuusi lasta(vasta..) okt,eläimet ,yrityksen juoksevat asiat jne..miehestä ei ole avuksi kotihommissa,kun on oikeasti aina töissä,vkl vpaat menee remontteihin tms isompiin "miesten"töihin.en ole VL,olen onnellinen äiti ja vaimo,joka toki joskus väsyy työtaakaan alla,mutta niinhän me kaikki:)
pidä lippu korkealla! jos olet onnellinen,älä välitä muiden mielipiteistä! olen tänään täällä monessa ketjussa kirjoittanut ihmetykseni miten täällä haukutaan ja arvostellaan muita..kellään kun ei mielestäni ole siihen oikeutta
nettipalstoilla kotiäidit, aikaisin hoitoon vieneet, köyhät, ilman omaa syytään työttömät, ei-imettäneet, mielenterveysongelmaiset, nuoret äidit, abortin kokeneet, vanhana synnyttäneet, rumat, lihavat, sheivaamattomat jne.
Aika usea saisi olla poliisille ilmoitusta tekemässä...
Ja monia eri ryhmiä kohtaan, ehkäpä sitä ei kannata ottaa niin vakavasti - vaikka ymmärrän hyvin, että kun kyse on omasta vakaumuksesta, niin totta kai tuollainen "keskustelu" on loukkaavaa.
Jotenkin tämä arvostelu kyllä liittyy uskontoon. Ehkä se pelottaa arvostelijoita. Tässäkin ketjussa monet toistavat sitä, että mikä on oma valinta ja mikä ei. Puhutaan samalla tavalla kuin esim. islaminuskoisista naisista. Ehkä joku pelkää, että menettää oman itsenäisyytensä, jos naisen ja perheen historian kannalta katsottuna perinteisemmät elämisen mallit sallitaan?
Minä itse olen viiden lapsen äiti, en meikkaa kuin suuriin juhliin (häät), en käytä alkoholia, en seuraa muotia, olen elänyt vuosia ilman televisiota kotonani - enkä ole lestadiolainen. Ei minua kukaan hauku mieheni orjaksi eikä holtittomasti lisääntyväksi pupuksi. Tai jos haukkuvat, eivät tee sitä päin naamaa. Siksikö näin, että jokainen kohta näyttää olleen oma valintani (paitsi että lapsiluku on kyllä yllättänyt itsenikin)?
Ap:lle toivon onnea, voimia ja siunausta hänen elämäänsä - ja ehkä löydät tosiaan netistä mukavampiakin keskustelupalstoja kuin tämän.
ihmettelen suuresti tätä lestadiolaisvihamielisyyttä, joka palstalla on tällä hetkellä. Luulen, että aikalailla samat ihmiset pyörittävät noita useita keskusteluja ja purkavat joitain turhaumiaan. Varmasti osa kritiikistä on aiheellista, sillä toki jokaiseen yhteisöön liittyy hyvät ja huonot puolensa, mutta ihmisten leimaaminen on todella ala-arvoista.
Olen itse helluntailainen ja minulle on tuttua se, että meistäkin on paljon ennakkoluuloja. Vähemmistöön kuuluminen on ainakin minulle ollut hyvää suvaitsevaisuuskasvatusta. Kun näen muiden omituisetkin ennakkoluulot omaa ryhmää kohtaan ja miten ikävältä leimaaminen tuntuu en hevillä ala tuomita toisia tai usko kaikkea, mitä av tai mikään muukaan lähde jostakin toisesta ryhmästä suoltaa. Ei ole kovin objektiivista. Pidä lippu korkealla ja nauti elämästä. Yritä itse toimia oikein toisia kohtaan ja jätä ala-arvoiset kommentit omaan arvoonsa.
hihhulit tosiaan jonnekin muualle.
Olette rasittavia niin täällä kuin tosielämässäkin...
ne jotka pitää isointa meteliä, on kokeneet tulleensa jotenkin kaltoinkohdelluksi yksittäisen tiettyyn yhteisöön kuuluvan ihmisen taholta ja näin ollen leimaavat koko yhteisön. Ketään ei voi pakottaa uskomaan. Se on ihan oma valinta. Ihmisoikeus uskoa tai olla uskomatta. Ja uskokaa tai älkää, ihan eduskunnan säätämät lait koskee myös lestadiolaisia, ihan samalla lailla sitä ollaan rikosoikeudellisessa ym. vastuussa.
Itse luen näitä haukkumisia puoliksi huvittuneena, asioita, joihin en ole omassa elämässäni koskaan törmannyt puhutaan täytenä totena ja kaikkia lestadiolaisia koskevina. En kiellä, ettei erinäisiä asioita olisi voinut tapahtua, todennäköisesti moneen asiaan löytyy todellisuuspohja ja sille ei mitään voi. Mutta jos yksittäinen ihminen toimii tietyllä tavalla, ei se tarkoita, että kaikkien tulee toimia samoin tai että kaikki toimivat samoin.
Fiksuinta olisi kai meidän lestadiolaisäitien jättää törkeydet omaan arvoonsa, ihmiset arvostelee toisten elämää tekipä sitten niin tai näin. Ja jos itse ei tekisi jotain ratkaisua, ei voida eikä haluta ymmärtää, että joku muu saattaa tehdä sellaisen valinnan.
Parhaan suhtautumisen oon saanu työkaveriltani, joka on valinnut lapsettomuuden ihan itse. Ei ole tarvinnu selitellä ratkaisua, tosin enpä minäkään kyselly häneltä enempiä hänen ratkaisustaan, kun sen itse otti aikanaan puheeksi. :)
Olen itse vl ja jopa meidän rauhanyhdistyksen jäsenkin. :-) Mutta monessa asiassa ns. toisinajattelija. Tosin voin puhua ajatuksistani vain harvojen ja valittujen kanssa.
Ketään ei voi pakottaa uskomaan. Se on ihan oma valinta.
Kun ihminen on vauvasta asti kasvatettu vanhoillislestadiolaiseen yhteisöön ja sen uskomuksiin, se ei ole oma valinta. Kun hänen ei sallita luovan ystävyyssuhteita murrosiästä eteenpäin enää ei-lestadiolaisiin, ja hänen kaikki ihmissuhteensa ovat liikkeen piirissä, se ei ole oma valinta.
Se on manipuloiva ideologia, josta on hyvin vaikeaa irrottautua.
Vain jokainen sellainen ihminen, joka on aikuisena liittynyt vl uskoon, on tehnyt vapaan valinnan. Mutta heitä on vain kourallinen koko liikkeessä. Meidän rauhanyhdistyksessä en tunne yhtään.
Voishan näistä puhella jos ei olisi noi sanktiot niin rajut.
Olen entinen vl ja samaa mieltä siitä, että jotkut ulkopuolisten kommentit ovat monesti täysin asiattommia ja loukkaavia.
Ulkopuolisen on varmasti vaikea ymmärtää että joku valitsee vapaaehtoisesti pyyteettömän suurperheen äitiyden.
Valitettavasti tuo taas ei pidä paikkaansa läheskään kaikkien kohdalla. On sanoilla kikkailua ja manipulointia väittää että niin monet naiset tosiana tekevät vapaaehtoisesti valinnan että haluaa suurperheen. Kyllä heitäkin toki on.
Mutta useimmille se ei ole oma valinta vaan he joutuvat siihen koska ehkäisy on kielletty. Lisääntymisvelvoitteen noudattaminen (mitä ei Raamatussa lainkaan ole) on vl-uskomusten mukaan taivaspaikan ehto. Kun nainen haluaa iankaikkiseen elämään kuoleman jälkeen, hän ei kertakaikkiaan USKALLA ehkäistä.
Kyse on uskomuksista, joihin hänet on lapsesta saakka kasvatettu. Hänen hyväksyntänsä uskovaiseksi rauhanyhdistyksen yhteisössä riippuu siitä hyväksyykö hän pakkosynnytätmisen vai ei.
Tätä eivät ulkopuoliset tiedä eivätkä käsitä. Siksi tulee niin asiattomia kommentteja. Osa on törkeitä.
Olen itse vl ja jopa meidän rauhanyhdistyksen jäsenkin. :-) Mutta monessa asiassa ns. toisinajattelija. Tosin voin puhua ajatuksistani vain harvojen ja valittujen kanssa.
Kun ihminen on vauvasta asti kasvatettu vanhoillislestadiolaiseen yhteisöön ja sen uskomuksiin, se ei ole oma valinta. Kun hänen ei sallita luovan ystävyyssuhteita murrosiästä eteenpäin enää ei-lestadiolaisiin, ja hänen kaikki ihmissuhteensa ovat liikkeen piirissä, se ei ole oma valinta.Se on manipuloiva ideologia, josta on hyvin vaikeaa irrottautua.
Vain jokainen sellainen ihminen, joka on aikuisena liittynyt vl uskoon, on tehnyt vapaan valinnan. Mutta heitä on vain kourallinen koko liikkeessä. Meidän rauhanyhdistyksessä en tunne yhtään.
Voishan näistä puhella jos ei olisi noi sanktiot niin rajut.
no sinut on sitten kasvatettu erilailla. Meillä on kaikilla ollut ei-lestadiolaisia ystäviä ihan aina, myös äidilläni ja isälläni. Emme ole eristäytyneet maailmasta. Ts. meille usko on lahja, ei varsinaisesti tietoinen päätös. Moni ihminen haluaisi uskoa, mutta ei tunne synnintuntoa, eikä näin ollen voi tehdä parannusta.
Olisin muuten ollut aina todella yksinäinen, jos en olisi voinut olla muuta kuin lestadiolaisten "ystävä". Usko on minulle henkilökohtainen ja tärkeä asia, mutta jollain tapaa erilaisena on ollut todella vaikea löytää mistään aitoja ystäviä ja monet ei-lestadiolaiset on ollu suvaitsevampia ja hyväksyvämpiä esim. sen suhteen, etten kertakaikkiaan jaksa olla kiinnostunut ulkonäöstä ja vaatteista jne..
En ole kuullut ikinä mistään sanktioista, vaikka joku on toisin ajatellut tai ottanut asioita esille ja kysynyt. Toki vastauksia haetaan, mutta pohjana on Raamattu.
En ymmärrä, miksi "roikut" mukana, jos et kerran koe, että olisit itse tehnyt valinnan uskoa. Ei se pelasta, että kulkee mukana, jos ei kerran oikeasti usko. Arvostelu on eri asia kuin terve krittiikki ja asioiden kysyminen.
Jos koet, että lestadiolainen oppi on väärä, miksi kuitenkin tunnustaudut lestadiolaiseksi?
että _sinua_ ei haukuta, vaan sitä järjestelmää, joka naisista synnytyskoneita tekee!
Suomen huippujuristit ovat todenneet, että vanhoillislestadiolaisuuden ehkäisykielto loukkaa Suoomen perustuslakia, jossa olemme sitoutuneet ihmisoikeuksien noudattamiseen.
http://www.ihmisoikeusliitto.fi/images/pdf_files/ehkaisykielto.pdf
Kaikkein vakavin rikkomus lestadiolaisuudessa on naisten ja lasten alistaminen. Sille aisalle lestadiolaiseet itse ovat selvästikin täysin sokeita, niin etät asia on pitänyt nostaa jopa kansalliseksi ihmisoikeuskysymykseksi.
On todennäköistä, että asia nousee seuraavaksi esiin kirkon piirissä ja piispat joutuvat pohtimaan tilannetta.
Kun ihminen on vauvasta asti kasvatettu vanhoillislestadiolaiseen yhteisöön ja sen uskomuksiin, se ei ole oma valinta. Kun hänen ei sallita luovan ystävyyssuhteita murrosiästä eteenpäin enää ei-lestadiolaisiin, ja hänen kaikki ihmissuhteensa ovat liikkeen piirissä, se ei ole oma valinta. Se on manipuloiva ideologia, josta on hyvin vaikeaa irrottautua. Vain jokainen sellainen ihminen, joka on aikuisena liittynyt vl uskoon, on tehnyt vapaan valinnan. Mutta heitä on vain kourallinen koko liikkeessä. Meidän rauhanyhdistyksessä en tunne yhtään. Voishan näistä puhella jos ei olisi noi sanktiot niin rajut.
no sinut on sitten kasvatettu erilailla. Meillä on kaikilla ollut ei-lestadiolaisia ystäviä ihan aina, myös äidilläni ja isälläni. Emme ole eristäytyneet maailmasta. Ts. meille usko on lahja, ei varsinaisesti tietoinen päätös. Moni ihminen haluaisi uskoa, mutta ei tunne synnintuntoa, eikä näin ollen voi tehdä parannusta. Olisin muuten ollut aina todella yksinäinen, jos en olisi voinut olla muuta kuin lestadiolaisten "ystävä". Usko on minulle henkilökohtainen ja tärkeä asia, mutta jollain tapaa erilaisena on ollut todella vaikea löytää mistään aitoja ystäviä ja monet ei-lestadiolaiset on ollu suvaitsevampia ja hyväksyvämpiä esim. sen suhteen, etten kertakaikkiaan jaksa olla kiinnostunut ulkonäöstä ja vaatteista jne.. En ole kuullut ikinä mistään sanktioista, vaikka joku on toisin ajatellut tai ottanut asioita esille ja kysynyt. Toki vastauksia haetaan, mutta pohjana on Raamattu. En ymmärrä, miksi "roikut" mukana, jos et kerran koe, että olisit itse tehnyt valinnan uskoa. Ei se pelasta, että kulkee mukana, jos ei kerran oikeasti usko. Arvostelu on eri asia kuin terve krittiikki ja asioiden kysyminen. Jos koet, että lestadiolainen oppi on väärä, miksi kuitenkin tunnustaudut lestadiolaiseksi?
Koska on hyviä kavereita ja ystäviä sekä koko suku vl:iä. ja esim. suviseuroissa ja maakunnallisissa on ihan hauska käydä.
"En ole kuullut ikinä mistään sanktioista, vaikka joku on toisin ajatellut tai ottanut asioita esille ja kysynyt. Toki vastauksia haetaan, mutta pohjana on Raamattu."
Meidän ry:llä ovat kyllä puhuttelut ja "hoidot" tuttua. Julkiseksi silmätikuksi ry:llä joutuminen kauhistuttaa, se olisi tarpeettoman stressaavaa. ja jotkut alkaisivat syrjiä, ei tultaisi enää kyläilemään meille, jne.
Meidän ry:llä ovat kyllä puhuttelut ja "hoidot" tuttua. Julkiseksi silmätikuksi ry:llä joutuminen kauhistuttaa, se olisi tarpeettoman stressaavaa. ja jotkut alkaisivat syrjiä, ei tultaisi enää kyläilemään meille, jne.
Ihan kiinnotuksesta kysyn, asutko jossain Tornion liepeillä? Vai missä päin Suomea on tällaisia siioneita?
t. keskisuomalainen vl-äiti
keski-suomesta minäkin, mutta asunu monella muullakin paikkakunnalla.. tosin en Kajaania pohjoisemmassa, enkä ole törmännyt tuollaisiin "hoitoihin tai puhuttelemisiin" ja ollaan kyllä tekemisissä edelleenkin useidenkin uskosta luopuneiden ihmisten kanssa. Jokaisella kun on vapaus valita tiensä.
en muutenkaan voi tajuta miten te jaksatte jauhaa jostain lestoista. ootte varmaan aika paljonkin yksinkertasia ja elämän sisältöä vailla. jokainen saa uskoa ja elää kuten haluaa ja valitsee. NIINHÄN SINÄKIN SUVAITSEMATON JUNTTI TEET! en minäkään ole samaa mieltä kaikista asioista heidän kanssaan , mutta en ole kyllä todellakaan monestakaan asiasta samaa mieltä muidenkaan kanssa. Itse tunnen lestoja, jotka on ihan varmasti maailman hienoimpia ja ihanimpia ihmisiä ja sitten niitä, jotka ovat alinta kastia. ja sama koskee teitä kirkostaeronneita, sillä vouhottavia, joilla ei ole pokkaa valita itse. sama suhde kaikissa ryhmissä. Ei ihmisen vakaumuksen, ihon värin, kansalaisuuden jne perusteela voi yleistää. tajuatteko te jo realiteetit? ihme natseja tääki palsta täynnä, hävetkää!