Elounelmat heinäkuussa
Mitäs muille elomammoille kuuluu :)
Täällä voidaan hyvin ja ihmettelen niitä lausahduksia mitä mulle on sanottu "Varo vaan kesähelteistä, sulla on kamalan tukalat oltavat". Siis mitä? Mulla on ollut hyvä olo. On käyty Wasalandiassa ja Ähtärissä ja mitään harkkarupistuksia eikä mitään ole ollut.
Paino on noussut nyt rv 34 n. 6-7kg. Hb noussut ilman rautaa. Ja vointi tosiaan hyvä :)
Kommentit (21)
Mulla myös noita selkävaivoja.Välillä kun imuroi tai kyyristelee paljon niin kyllä taas teitää tehneensä jotain.Mulla ne on edelleen niitä issian vaivoja.
Muuten ei olossa oikeastaan ole valittamista.Yritän vaan nauttia näistä neljästä viimeisestä viikosta.Silloin tällöin edelleen supistelee,mutta ei läheskää joka päivä.Ajattelin vielä ensi viikon ottaa silleen suht iisiti ja sit ajattelin että voisin käydä salilla vähän kokeilemassa,pystyykö siellä enää mitään tekemään.Pyörällä ajo tuntuu hyvältä,mikä on toisaalta hyvä homma kun en voi tota kävelyä enää harrastaa.Kauheesti haluaisin liikkua,mutta kun ei vaan pysty.Mua vaan tosiaan alkaa aika herkästi supistelee ja kipeesti ja sen takia olen joutunut ottaa tässä vähän iisimmin,kun ton pienokaisen ei ihan vielä tarttis kuitenkaan tulla.
Mua ei noi helteet häiritse,olen aurigossa ja sit kun olen saanut tarpeeksi,niin menen varjoon.Illalla kyllä huomaa että jalat on vähän turvoksissa,mutta ei kuitenkaan kovin pahasti.
Yritetään nyt kaikki'nauttia'niin hyvistä oloista kuin pahoistakin,tää on ohi ennen kuin me huomataakaan.
Pakkastyttö 36+0(poks,poks)
Kuulostaa tosi ikäviltä nuo selkäkivut. Ihan kylmät väreet käy kun ajattelee miten tuskaista se voi olla. Ristin kyllä kädet kun ei ole itselle yltynyt noin pahaksi.
Muutenkin itsellä menee ihan kohtuuhyvin. Touhutessa selkä ja jalat rasittuu, mutta sitten loppupäivä lepoa ja taas seuraavana päivänä jaksaa hetken touhuta. Ollaan viikon aikana ehditty käydä huvipuistossa (en ollut kyllä yhdessäkään laitteessa), Tallinnassa, maaseudulla 5 tunnin ulkoilmahuutokaupassa ja jopa merellä saaressa pikku paatilla ja nyt on pihan muokkaus käynnissä. Välillä on melkeen unohtanut olevansa raskaana. Vatsassa on yleensä aina liikettä kun hetken istuu tai makaa paikallaan, kovasti yrittää välillä työntyä ulos tuosta vatsan läpi. Joitakin päiviä on kyllä jalat ollu aivan turvoksissa.
Painoa ei ole tullut paljoakaan lisää parissa viikossa (nyt n. +15 kiloa koko aikana), mikä on oikein hyvä. Arvot on koko ajan pysynyt hyvinä.
Pitäsköhän tässä joku laukku oikeesti pakata synnytystä varten. Miten se jo ensi kuu on elokuu, apua!
~Serpentiini, rv 33+0~
viime kirjoittelusta. Ei ole oikein olo muuttunut mihinkään suuntaan, ainut "muutos" taitaa olla se, että nyt olen äitiyslomalla sairasloman sijaan :)
Viime viikolla oli neuvola, ja hemppa oli noussut 128 ( aiemmalla kerralla 114), valkuaiset +1, verenpaine lievästi koholla ( vasta 3 mittauksella alapaineen lukema alkoi seiskalla) maha 33, eli yläkäyrällä mennään...
Neuvolatäti kielsi uimisen; onneksi ehdittin pojan kanssa käydä ennen sitä parina päivänä uimassa. Eihän näillä helteillä tee mieli yhtään mennä uimaan...
Valkuaisen ja verenpaineen takia pitää kuulostella omaa oloa hieman tarkemmin, aina välillä tulee mitattua verenpaine ja pari kertaa aion tikuttaa valkuaiset kotona kun seuraava neuvola on vasta viikon päästä.
Mihinkään pidemmälle en enää aio lähteä; eikä enää selkä ja nivuset kestäisikään mitään pidempää istumista autossa. Eikä selkä ja nivuset pidä pitkistä kävelyistäkään, mutta joka päivä yritetään käydä edes pienellä kävelyllä. bussilla tulee kuljettua lyhyitäkin matkoja, meillä kun se on ilmaista kun on rattaat mukana; ja pojalle bussiajelu on aina päivän kohokohta :)
Supistuksia on, useinmiten vain mahan kovettumista, mutta on muutaman kerran jonkinmoista kipuakin ollut havaittavissa. Kovasti toivoisin, että vauva syntyisi vaikka jo parin viikon kuluttua, mutta se taitaa kuitenin olla toiveajattelua...
iipukka 35+1
Niinkuin aika monella muullakin täällä, niin myös mulla alkanut tulla vähän kremppoja. Molemmat polvet vihloo ajoittain, alaselkä rasittuu aika pienestäkin hommasta ja sit oikea reisi kutiaa/ pistelee välillä.
Tota pistelyä reidessä ollut muutaman kerran aiemmin keväällä, mutta nyt useammin kävellessä. Epäilisin, että joku hermo painaa. Soitin tänään lääkäriinkin ja sain perjantaille ajan. Tuskin mitään vakavampaa, mutta hyvä se nyt on varmaan tsekata, että kaikki arvot kunnossa.
Ens viikolla toinen/ viimeinen lääkärikäynti neuvolassa ja tarkistavat että vauva pysynyt RT:ssä. Edellisessä neuvolassa epäilivät, että taitaapi olla pää alaspäin, niinku itekkin oon tulkinnut. Kiloja n.12 tullut ja varmaan lisää tulee viä reilusti kun kävely aika heikkoa enää ja turvotusta tod.näk. tulee näillä helteillä. Muuten mulla onneks turvotusta ei oo onneks viä tullut juurikaan.
Tilasin just netistä www.nursingbra-shop.co.uk kahdet bravadon imetysliivit. Heillä jopa 45 pvää palautusaika, jos jostain syystä ei sit oliskaan sopiva koko. Hinnat paljon halvemmat kuin Suomessa vastaavissa ja moni suomalainen tätä saittia kehunut.
Tää ja ens viikko olis viä töitä, mutta ehkä sairaslomaa tulee kun näitä kremppoja ja töissä aika puuduttavaa istua. Tsemppiä kaikille loppusuoralla!
Lahja80, 33 tasan
Eilen kävin rv 34 neuvolassa ja sf mitta oli 27,ei siinä mitään mutta kun se oli rv 32 viikolla aivan sama lukema.Neuvolantäti ei asiasta ollu huolestunut lainkaan kun vauva on laskeutunut jo lähtökuoppaan mutta itseäni jäi vaivaamaan kun kasvua ei ollu kahteen viikkoon tapahtunut.Muuten kaikki arvot on hyvät ja painoa on tullu 6kg.Sekin sahaa edes takas,riippuu kuinka ahkeraan pääsen lenkkeilee mutta nyt helteillä se ei tunnu hyvältä idealta.Odottelen sitä rv 37 lääkäriultraa että mitä tohtori sanoo tuosta vatsan kasvusta,ystävälläni käynnistettiin sillä reissulla synnytys samasta syystä kun vauva oli ollut pieni kokoinen ja kasvua ei ollut tapahtunut(vaikka vauva olikin sitten ihan normaali kokonen,arvio oli vaan heittänyt).Sen näkee sitten,täytyy vaan jatkaa vatsan kasvattelua.Työt on loppusuoralla,enää muutamia päiviä :) mukavaa,sitten meillä onkin koko perhe kuukauden lomalla (ennen vauvan tuloa) jota ei ole tapahtunut koskaan.Yrittäjänä mulla ei lomia ole :/ joten nyt otan ilon irti tästä ihanuudesta.Hyviä loppu odotuksia kaikille ja kohtahan sitä saadaan rueta lukemaan ensimmäisiä elokuisia synnytystarinoita :)
Itsellä reilu 5 vk lepohoito takana, muutama osastoreissukin tehty. Kohdunkaulan todettiin lyhentyneen melkein olemattomiin 30+5, ja kohdunsuu oli usealle sormelle auki. Lepohoidolla (suihku ja vessa sallittu, muuten totaali vaakataso), nesteytystipalla ja supistuksia laukasevalla lääkkeellä saatiin tilanne rauhottumaan. Kortisonitki pistettiin keuhkoja kypsyttämään. Saas nähdä mitä tapahtuu kun nyt alan pikkuhiljaa liikkumaan. En tosiaan lenkille lähe, mutta että pikkupuuhastelua ja postinhakua.
Oireina oli vaan kuukautiskivut ja arka alavatsa.
Kaikki vauvakama hommattu :) ja nyt vielä toivotaan että malttaisi kasvaa masussa joitaki viikkoja.
Tikunen 36+0 **POKS**
Kyllä nyt on lämmin.Jotkut päivät mennee paremmin kun toiset.Eilen iltapäivästä kävin neljä kertaa suihkussa,kun oli niin tukala olo.
Omaan napaan ei oikeastaan kummempia.Viime pe oli neuvola.Kaikki oli paremmin kuin hyvin ja neuvolatätikin sanoi että en näytä yhtään siltä että viimeisiä viikkoja viedään.paino oli muutaman satagrammaa edelliseltä viikolta laskenut ja sf-mitta oli pysynyt samassa eli 33cm.Eipä tässä vaiheessa enää nousekkaan kun toi maha roikkuu jo alhaalla.Pikkuheppu on edelleen kovin vilkas,mikä on tietysti hyvä,tuntuu vaan välillä aika ilkeeltä kun hikottelee tai myllertää.
Keskiviikkona olisi sitten se synnytystapa-arvio jota jo kovasti odottelen.Kirjoittelempa sitten uudestaan sieltä saamiani uutisia.
Pakkastyttö 37+1
Viimeinen viikko asuntovaunulla menossa. Miehen työt loppuu saaristossa silloin joten ah, pääsemme kotiin :) !! vkoja nyt 34.
Oikeassa pohkeessa on ollut viimeiset 5pv kipua ja turvotusta ja soitin tänään paikalliseen lääkäriin täällä saaristossa ja myös tyksiin (joka on myös meidän synnäri) joten "kipitän" tänään näyttämään jalkaa onko veritulppa vai mikä. Pelko jo hiipi puseroon. Saa nyt sitten kuulla onko paha vai hyvä. Jos eivät osaa apua antaa on pakko lähteä hetimiten turkuun.
Muuten vauva melskaa ja myllertää. Tähän asti ollaankin selvitty ilman ongelmia!...
Ilmoittelen miten lääkärissä meni.
Nyt on käyty loppuraskauden lääkärikäynnillä. Kohdusuu on pehmeä, mutta vauva ei ole vielä laskeutunut. Muutenkin kaikki hyvin.
Mulla ei oo ollut oikein mitään vaivoja moneen moneen viikkoon. Mutta nyt kun helteitä on jatkunut jo niin kauan niin rupee oleen vaivoja. Jalat on turvonneet ja pahaa oloa ja hengenahdistusta. Mutta vauva potkii kovaa vauhtia jatkuvasti niin pikkuisella sentään kaikki hyvin varmasti
Eipä ole tänne tullut kirjoiteltua pitkiin aikoihin. Minullakin raskaus on loppua kohden sujunut oikein mallikkaasti, ja mitään suurempaa vaivaa ei ole ollut. Nämä helteet tosin ovat olleet kyllä todella raskaat, ja turvotusta on suunnilleen päästä varpaisiin =D. Painokin oli tänään neuvolassa pompsahtanut edellisestä reippaasti ylös, joten kerää tosiaan nestettä oikein huolella kroppaan. Vähän samanlaista vaivaa aiheuttaa helteet minulla kuin Naunallakin, välillä on ollut ihan pahoinvointia ja heikotustakin (vaikkakaan ei tosiaan niin pahaa että oksentelua olisi ollut), vaikka kuinka paljon joisi. Ja kohtu selkeästi painaa jo keuhkoja kun hengästyy välillä pelkästä puhumisesta, ja muutenkin ahdistaa helposti. Onneksi pahimmat helteet pitäisi nyt olla takana päin, joten eiköhän tämä olo kuumuuden puolesta ala helpottamaan. Jos saisi nukuttuakin sitten taas vähän paremmin. Supistuksia minulla on tuntunut jo raskauden puolesta välistä asti tulevan todella herkästi, nyt taas on viikonlopusta asti supistellut oikeastaa päivittäin, mutta melkein kaikki ovat kivuttomia, ja edellisessä lääkärintarkastuksessa pari viikkoa sitten oli kohdunsuu edelleen täysin entisessä kunnossaan, joten synnytyksen käynnistymisen merkkejä ei ole ollut supistelusta huolimatta ilmassa. Tänään tosin neuvolan täti sanoi että vauvan pää oli jo painunut aika alas, vaikka ei lantioon ilmeisesti olekkaan vielä kiinnittynyt. Ensi maanantaina olisi sitten taas lääkäri, jossa katsoo samalla että mikä olisi painoarvio, ja tarkistavat että olisi normaalit edellytykset alatiesynnytykseen.
Meinattiin tässä kyllä vielä lähteä mökkeilemään kun mieskin jäi kesälomille. Saisi siis tuo pikkuinen vielä muutamia viikkoja pysyä massussa =).
H-Hetki meillä kaikilla tässä kovaa vauhtia lähenee, onko jo tullut teille jännitystä lähenevästä synnytyksestä? Itselläni on edelleen ihmeen rauhallinen olo synnytyksen suhteen. Täytyy toivoa että säilyy loppuun asti. Kai se sairaalakassi pitäisi vihdoin itsenkin pakata, niin ei jää ihan viime tippaan. Onhan mulla toki tässä laskettuun aikaan vielä yli kuukausi aikaa, mutta kun eipä näistä masu-asukeista koskaan voi olla varma milloin päättää että nyt riittää massussa kölliminen =).
Hyviä vointeja ja mukavia kesäpäiviä kaikille!
Hansu 34+4
siksi ei tule kirjoiteltua, vaikka välillä käyn kurkkaamassa onko kukaan käynyt mitään kirjoittamassa...
Helteet ahdisti täällä sen verran, ettei reiluun viikkoon tullut nenää enempää laitettua oven ulkopuolelle; meillä on kotona ilmalämpöpumput, joten ollut ihanan viileää :) Aiemmin pyrin pojan kanssa käymään päivittäin pienellä kävelyllä, mutta oli pakko lopettaa ne liitos/selkäkipujen ja helteiden takia. Jos kohta pääsis taas vähän ulos...
viime viikolla oli lääkärineuvola, ja ei sieltä muuta käteen jäänyt kun julmettu pettymys... esikon aikaan ( 1 pv eroa raskausviikoissa) kaulaa oli 1 cm ja auki 2 cm, niin nyt luvut olivatkin täysin toisin päin, eli kaulaa 2 cm ja auki 1 cm :( aiemmin ajattelin, että tämä varmasti syntyy ennen laskettuaa aikaa, mutta nyt olen alknut kallistumaan sille kannalle, että syntyy vasta 2 vkoa la yli... Vauva majailee vielä kovin ylhäällä, ei ole alkanut yhtään laskeutumaan..
Iso pettymys oli myös se, etten saanut minkäänlaista synnytystapa arviota, enkä vauvan painoarviota. Enkä sitten itse muistanut kysyäkään koko asiaa, muistin vasta kun katsoin neuvolakorttia kotimatkalla... Ei siis mitään tietoa minkäkokoinen kaveri mahassa majailee... käyrä menee maksimissa, joten seuraavalla neuvolakäynnillä PITÄÄ muistaa valittaa asiasta neuvolatätille ( joka tietty on tuuraaja kun kesälomat pyörii...lääkärikin oli lomatuuraaja).
No siinä taas omaa napaa tällä kertaa, nyt täytyy valmistautua lähtemään hammaslääkäriin.
iipukka 37 + 1
laiskottaa ja on tylsää. Onneksi edes helteet hellitti niin vähän tekee mieli jotain puuhastella. Kuten Iipukalla, minulla oli myös viime viikolla lääkärineuvola josta jäi pettynyt mieli. Kaulaa 2cm ja kiinni ollaan. :( Ihan tylsää... En minäkään saanut mitään arvioita synnytystavasta tai koosta tai mistään muustakaan. Lääkäri vaan teki gynekologisen perustarkastuksen ja sillä siisti, ei edes puhunut mitään. Itse piti udella vauvan asentoa ja laskeutumista, kaikkea en huomannut edes kysyä mikä mieltä askarruttaa. Huomenna taas neuvolaan. Ihan turhaa ravaamista kun ei siitä ikinä mitään kostu. Mulla on arvot pysyneet hyvinä, hemoglobiinikin oli viime viikolla 144 vaikken ole rautaa muistanut juuri ottaakaan. Vauva on voinut koko ajan hyvin ja on tosi aktiivinen, mikä välillä jo ihan rasittaa.
Tuntuu että on liikaa aikaa ajatella asioita ja sitten alkaa jotenkin masentua, mutta en oikein keksi mitään tekemistä kun olen melkein koko ajan yksin koirien kanssa kotona. Tarvikkeet on hommattu ja vauvanhuone järjestetty. Ystäviä en ole nähnyt moniin viikkoihin kun kaikki on tietty kesätöissä ja viikonloput kesäriennoissa joihin en itse ole jaksanut tai voinut lähteä joko tappavan helteen tai tukalan olon takia. :( Sori kauhea valitusvirsi...
piti vielä lisätä että nyt on 37+0 menossa.
Tänään tosiaan kilpparin vajaatoiminnan takia ylimääräinen ultra ja lähinnä tuota vauvan kasvua ajatellen. Tyroksiinin aloitin alkuraskaudesta ja arvot pysyneet hyvinä. SF-käyrä tippui rv:en 27 ja 32 välillä keski- ja yläkäyrän välistä keski- ja alakäyrän väliin.
Kasvuseurantaultrassa mittoja oteltiin vauvasta ja keskiarvoksi tuli viikkoa nuorempi. Kaikki oli kuitenkin niin hyvin mittasuhteissa ja se joku prosentti luku oli 20%, joten ei tarvii käydä uudestaan kasvuseurannassa. Muutaman viikon päästähän on jo kuitenkin se hyvinvointiultra (kuten meilläpäin sanotaan) eli rv37. Painoarvio tällähetkellä pikkuisesta on 2163g ja jos tuota tahtia kasvaa, niin on laskettuna aikana pikkuinen sirpukka 3200g:) Kaiken lisäksi siropäinen:) *tekee aaltoja* Ainiin ja uskalsi ultraaja sanoa, että ihme on jos tämä ei ole tyttö.
Pitkästä aikaa otettiin hemoglobiinikin ja se oli nyt 138, tippunut kymmenen pinnaa tammikuusta. Hyvä edelleen, kunhan ei enempää tippuisi.
Tuntuu hassulta, kun teillä muilla tuntuu olevan noita lääkärineuvoloita, joissa paikkoja tarkastetaan. Meillähän on luovuttu noista kokonaan, eikä terkkarikaan turhaan tarkasta paikkoja, jos ei ole ollut supistuksia tai muitakaan oireita. Olishan se toisaalta kiva tietää missä mennään, mutta oudolta tuntuu tämä meidän alueen käytäntö, että itse pitää pyytää, että kurkkaatkos tuonne alapäähän...
Kävi muuten silleen, että en ole tarvinnut keppejä reiluun viikkoon ollenkaan. Vauva nähtävästi muutti asentoaan tai laskeutui alemmaksi, koska hermo/issiaskivut ovat hävinneet lähes kokonaan. Nyt kun vielä nämä helteet loppuu, niin on kyllä huippu fiilis!
Seea 34+2
Eli turvotusta on tosiaan tullut viime aikoina. Viimeinenkin sormus jemmattu pois sormesta (kiva rusketusraita :D). Jalkaterät on kuin pullataikinaa ja naama aika väsähtäneen näköinen. No, tää on ihan tuttua edellisistä raskauksista, eikä sinänsä vaarallista.
Lääkärineuvolassa eilen oli kaikki ok. Ei tule kuulemma etuajassa - kohdunkaulaa täydet jäljellä, ulkosuu sormelle auki, sisäsuu tiukasti kiinni. Kaikki arvot on ollut hyviä. Kohdunpohjan korkeus menee keskikäyrää (esikoinen jää isoimmaksi vauvakseni?) Pahimmat vaivatkin (eli noi selkäkivut ja närästys) ovat HELPOTTANEET näin loppua kohti. Painoa kertynyt tähän mennessä noin 11kg. Eikä helteet haittaa liikaa, vaikka toki voimia verottavatkin hieman. Masun kanssa on kierretty niin Kolmården kuin asuntomessutkin :)
Jännät ajat kohta käsillä elounelmilla, kun ekat vauvat alkaa varmaan kohta pian syntymään :)
Valvoja rv36+0
Itse en edelleenkä tunne supistuksia. En tiedä mitä ne on? Ja kuitenkin rv 37+3. Esikoisesta tunsin ekat supistukset synnytyssalissa kalvojen puhkaisun jälkeen. Eli en tiedä mennäänkö samoille linjoilla?
Sairaalakassia en ole itsekään vielä pakannut. Mutta kun esikoisesta jäinkin yllättäen sairaalaan niin oon nyt sentään kirjoittanut paperille mitä tarviisin sinne kassiin niin mies osaa sitten pakata sen tarvittaessa :)
Mulle ei tehty myöskään synnytystapa arviointia, johtuukohan siitä kun esikoisesta se on kait tehty? Mutta esikoisen syntymästäkin on jo 6v 8kk.. Kokoarvio tehtiin kuitenkin, siis mittailtiin pituutta ja sit niiden senttien perusteella katsoi jostain lapusta, että painoarvio olisi nyt n. 2600g. En sitten tiedä?
Teillä osalla on sentään kaulaa vähemmän. Mulla edelleen se 3cm.. Veikkaan kans, että pari viikkoa menee yli.. Ei jaksaisi millään odottaa.
Me kans on kierretty Ähtärit, Wasalandiat ja Jazzit ja käytiin uimarannoilla on käyty :)
Mulle sit taas on iskenyt närästykset ja kaikki takaisin. Mutta huomenna sit taas neuvola, saas nähdä paljonko se paino on nyt noussut.. Yht. on tullut 7kg, siis se oli viime viikolla se :D Ja hb oli laskenut aika paljonkin, enää 116 kun kipus jo reilusti yli 120. Ja yks päivä mittasin kotona verenpaineet kun oli niin heikko olo niin yläpaine oli 98 ja alapaine 58. Johtuisko heikko olo siitä?
Mutta huomenna tosiaan neuvola :)
Miten täällä pirkanmaalla ei tehdä mitään tuollaisia erillisiä synnytystapa-arvioita sen kummemmin. Äsken lääkäri totesi vaan sisätutkimuksen yhteydessä että kyllä siellä tilaa on... vai tätäkö muutkin tarkoittaa tuolla arviolla(?).
Koosta ei ollut puhetta. Sf mitta normaali 32 (nyt rv36+1). Kaikki arvot ollut hyviä kautta raskauden. Kohdunkaula pehmentynyt mutta kaulaa oli vielä melkeen täydet 3 cm. Pää ei ollut vielä kiinnittynyt vaikka aika alhaalla olikin. No onneksi jotain edistystä kuitenkin. Kyllä sitä jo toivoo synnytyksen tulevan nyt vaikka heti tästä.
Melkein ilkeintä itselle on tuon pikkukaverin jatkuva liikehdintä ja puhkuilu kun työntää jalkaa tai yleensä pyllyä melkeen vatsan läpi. Vatsa on ihan kosketusarka aina iltaisin (herkät hermopisteet varmaan siellä).
Vielä on ollut vaatehankintoja menossa, kun kaveri vinkkas, että heillä meni vauvalla kuusikin vaatekertaa päivässä heti alusta alkaen puklailujen ja muiden "vahinkojen" takia. No enhän ihan siihen määrään ollut varautunut, joten ei muuta kun kirppareita ja kauppoja vielä kiertämään.
Mietin samaa kuin täällä joku muukin (täs ei nyt näy nimiä...) että tietääkö sitä miltä supistukset tuntuu. Aamuisin kun yrittää sängyssä vaihtaa asentoa, vatsa menee ihan kovaksi ja vatsalihaksetkin kovenee... kuvittelen sen olevan supistus (kivuton). Loppuu heti kun lopetan liikkeen. Kun nousee ylös, ei niitä enää tule Mutta että niitä sitten voi alkaa tulla ihan tahdosta/liikkeestä riippumatta...? No, uskon että sitten tietää kun on tosi kyseessä.
Tilasin myös imetysliivejä nursingbrashopista (joku aiemmin suositteli paikkaa) ja ihan hyvin sain tilattua (vaikka piti perustaa joku paypal tili), oli kiva että oli valikoimaa. Tilasin ensin tietenkin väärää kokoa. Palautus oli kuitenkin helppoa samassa pussissa kuin tulikin ja viestittivät jo, että uudet on lähetetty. Niitä odottelen.
Tämmöstä täällä, kovaa odotusta.
~serpentiini rv36+1~
Mulla oli pari viikkoa sitten vika lääkäri, eikä hän puhunut oikeestaan mistään mitään, enkä itse ensikertalaisena tajunnut kysyä. Nyt vähän jälkikäteen harmittaa, kun lueskelin, mitä te muut ootte saanu tietää.
Joku mainitsi, että neuvolakäynnit tuntuvat turhilta, kun kaikki arvot on hyvät jne. Niin mullakin on ollut, mutta viime neuvolakäynnillä sitten paljastui, että vauvan sykkeessä on lisälyöntejä :( Se on kuulemma yleistä, onko muilla ollut? Sain kutsun kättärille maanantaiksi lisätutkimuksiin. Ainakin siellä ultrataan, muusta en vielä tiedä. Tuntuu hirveen pitkältä ajalta odottaa viikko ultaan pääsyä, että voi varmistua, että kaikki on hyvin.
Muuten odotus sujuu hyvin. Nukahtamisvaikeuksia on viime aikoina tullut ja tuntuu, että koko ajan väsyttää.
Mukavaa loppuodotusta kaikille!
Sasbe rv 38+0
Heips! Mulla meni pitkän aikaa että löysin jonkun vanhan kirjoitukseni että muistin nimimerkkini ja sain tilattua uuden salasanan. Joskus helmi-maaliskuussa oon tainnut viimeks tänne raapustaa.
Luinkin mielenkiinnolla tekstejänne kuukausien ajalta ja nyt harmittaa etten ole itse vuodatellut mitään, tässä kun muutto, työpaikan muutos yms olleet välissä on tämä kirjoittelu jäänyt...
Mulla tänään 39+5 eikä tietoakaan supistuksista, mistään. Iso masu, turvonneet raajat, käsissä paha nivelkipu ja hermot menee. :) Tuttua? Onneksi tänään ei ole kuuma. Olen onnekas ja sain myös raskauspahoinvoinnin tähän loppupäähän ja silloin tällöin aamuisin laatta lentää. Asukki viipottaa täysin omaa elämäänsä ja pitää välillä hurjaakin elämää masussa joka alkaa jo vähän ottaa päähän.
Luin teidän kokemuksia vikoista lääkärikäynneistä ja kiva että toisilla paikkakunnilla se toimii! Itse en ole saanut mitään arvioita yhtään mistään paitsi että pää edellä olisi kaveri tulossa mutta sen nyt tiesikin kun hikka pulputtaa alapäässä joka ilta.
Kassit sairaalaan myös jo pakattu, kaikki valmiina ja tuntuukin että elämä pyörii pyykinpesussa, vessassa ramppaamisessa ja siinä että mietin kummalla kyljellä viimeksi makasin. Voi että odotan aikaa jolloin saan nukkua mahallani! :)
Mulla on syntynyt iso huoli pystynkö imettämään. Rinnat eivät ole juurikaan muuttuneet sitten ennen raskautta. Oon koittanut löytää tietoa miten voisin edesauttaa maidon nousua; kotikaljaa ja simaa jo ennaltaehkäisynä. Onko muilla samoja fiiliksiä?
Kaikille tsemmpiä loppuaikoihin, tosiaan 2 päivän päästä la, kertoilen sitten kuinka kävi :)
No, ei minullakaan nämä helteet aiheuta mitään ongelmia, mutta tämä minun selkävaiva on edennyt siihen, että kävelen keppien kanssa... :(
Kyllä on itku ollut silmässä, kun ei voi normaalisti elää vaan joka askeleella vihloo ja meinaa jalka mennä alta.
Harmittaa tuon esikoisenkin puolesta niin vietävästi, kun ei rannalle päästä eikä minnekään kesärientoihin. Onneks on mummeja ja ukkeja ja tätejä ja setiä samassa kaupungissa, niin ne jonkun verran viihdyttää välillä, vaan kun ei heitäkään kokoaikaa kehtaa vaivata.
On vaan niin hyödytön olo... Ja viikkoja vielä edessä ainakin se 8!
Olen alkanut pelkäämään, että miten mie synnytän jos en pystykään ponnistamaan missään asennossa tuon hermopinteen takia. Odotan muuten niin kovasti jo synnytystä. Tykkäsin ekan tekemisestä tosi paljon!
Muuten ei ole mitään raskausvaivoja. Huomenna neuvolaan.
Seea 32+0