Suviseuroista: "Avioliitto on siunauksen ja onnen lähde"
Alustus suviseuroissa.
http://www.suviseurat.fi/2010/Tiedotustil2
"Avioliittoa ei ole tarkoitettu kahleeksi vaan siunauksen ja onnen lähteeksi".
Täällä paasataan taas miten vl-miehet saavat raiskata vaimojaan ja plaa plaa plaa yms yms yms. Ihmiset kehittelevät itse jostain yhdestä lauseesta ihme sääntöjä mitä lestadiolaiset saavat ja eivät saa tehdä. Kannattaa vähän pohtia mikä on totta ja mikä ei..
Itse (olen vl-nainen) koen olevani tasa-arvoisessa suhteessa mieheni kanssa eikä minua TODELLAKAAN saa raiskata uskoni perusteella.
Kunnioitus sekä rakkaus molemmin puolin ohjaa siihen että miehen ja vaimon kohtelu toisia kohtaan voi tuoda elämään onnea, siis ONNEA.
Jos taas joillakin kohtelu toista kohtaan on esim väkivaltaista tms., EI USKO sihen ohjaa vaan
se on ihmisen omalta puolelta lähtöisin oleva tapa johon kehoitetaan hakemaan apua.
Kommentit (18)
"Pedofiliaan on otettu kantaa muun muassa Päivämies-lehdessä ja todettu, että kyseessä on synti ja rikos, joka tulee ilmoittaa viranomaisille. Oikeus turvalliseen lapsuuteen on aina ollut vanhoillislestadiolaisille tärkeää. "
Miksi sitten monia pedofiilien uhreja on käsketty antamaan anteeksi ja pedofiili on saanut jatkamaa toimintaansa? Viittaan nyt tämän vuoden puolella julkaistuihin lehtijuttuihin joissa lestadiolaisissa perheissä kasvaneet ovat kertoneet joutuneensa uskonveljen (vai mikä se termi nyt onkaan) uhreiksi ja tilannetta on vain hyssytelty.
tai huono tuuri voi myöhemmin osoittautua siunaukseksi.
Nimimerkillä kokemusta on.
Kiistatta toimiva, kestävä ja rakkauden täyteinen parisuhde on paras perheen perusta. Kaikilla vain ei ole voimaa eikä kykyä toteuttaa sitä. Siksi ihmiset elävät kuten parhaaksi katsovat, etsien onneaan ja rauhaansa. Usko antaa sokeuden ja nöyryyden ottaa elämä vastaan kaikkine huonoinepuolineenkin. Huomatkaa autuaat kuitenkin tuo onnellinen avioliitto on siunaus ja onneton sallimusta. Kaikki elämässä kohdattu epäonnistuminen, vääryys tai huono tuuri on sallimusta tai lankeemusta. Kaikki on otettava vastaam mitä annetaa, kuulostaako totuudelta, vai onko kyseessä uskon tuoma sokeus.
"Pedofiliaan on otettu kantaa muun muassa Päivämies-lehdessä ja todettu, että kyseessä on synti ja rikos, joka tulee ilmoittaa viranomaisille. Oikeus turvalliseen lapsuuteen on aina ollut vanhoillislestadiolaisille tärkeää. " Miksi sitten monia pedofiilien uhreja on käsketty antamaan anteeksi ja pedofiili on saanut jatkamaa toimintaansa? Viittaan nyt tämän vuoden puolella julkaistuihin lehtijuttuihin joissa lestadiolaisissa perheissä kasvaneet ovat kertoneet joutuneensa uskonveljen (vai mikä se termi nyt onkaan) uhreiksi ja tilannetta on vain hyssytelty.
Jos kerrot olevasi uskovainen (ihan sama mikä uskonto: islam, buddismi, lestat) KAIKKEA mitä teet sen paljastuksen jälkeen arvioidaan USKONTOON kuuluvaksi.
Ihan kuin ihminen muuttuisi jotenkin paremmaksi tai hänen pitäisi käyttäytyä jollakin tavalla vain siksi että uskoo. Ihminen pysyy ihmisenä vikoineen päivineen eikä sillä ole mitään tekemsitä uskon kanssa.
Suomessa joutuu piilottelemaan uskoaan jos vain voi, koska ateistien tuomio on kova. Toisin kuin he väittävät, he eivät kannata uskonvapautta.
ja minusta on hyvin sanottu, että avioliitto on onnen lähde. Ja onnellinen avioliitto on paras mahdollinen pohja onnelliselle perheelle. Meillä se on toteutunut.
"Siunauksen lähdettä" en kyllä ymmärrä, että mikä ihme se semmoinen on?
Onnen lähteen ymmärrän. Onni kun on tunne, joka voi pulputa sisällä jonkin yksittäisen jutun aiheuttamana. Tosin mulla ei siihen riitä pelkkä avioliitto (jonka miellän sopimuspaperiksi). Tarvitsen jotain enemmän.
Mutta voi jestas, että siunauksen lähde, anna mun kaikki kestää!
suviseurojen uskonnolliseen luonteeseen. Kuten huomaat, minäkin poimin siitä vaan sen "onnen".
Minulle avioliitto ei ole mikään paperi, vaan sitoutuminen. Olen ääneen luvannut tahtoa rakastaa ja se merkitsee minulle enemmän kuin pelkkä ajatuksissa aikominen.
t. ed.
Itse Jumalaan uskovana ajattelen että avioliitto on siunaus Jumalalta ja näin on esimerkiksi kolme lasta jotka olemme saaneet. Siunaus tarkoittaa vähän samaa kuin lahja. Siis kun Jumala siunaa ihmisiä niin se on kuin antaisi lahjoja, eli positiivinen ja onnellinen asia. Itse uskon ja ajattelen näin.
(siunaus sanana voi olla jollekin outo, mutta sen sisältö on vähän samaa kuin lahja tai onni.. sitä käytetään ehkä usein kun "lahja tai onni" tulee Jumalalta)
ap
Kyllä avioliittoa voi pitää siunauksena, vaikkei uskonnollinen olisikaan. Avioliittoa kannattaa vaalia.
samaa kuin pentutehtailua. Okei, asia selvis. Tarkoittaa siis samaa kuin vaikkapa fraasissa:
"Herra jestas, kun sille on siunaantunut ryppyjä vanhemmite!"
Terv. 4
:D Ihan miten haluat lukea.
Mut ihan totta: aina vaan paranee...
sun mielestä näköjään.. mun mielestä ei.
"Joka hylätyn nai, huorin tekee"
Eli ei julisteta avioliiton onnellisuutta vaan tuomitaan eronneet ja uusperheet. Näin toimii lestadiolaisuus.
"Joka hylätyn nai, huorin tekee"
Siihen naiset kyllä repsahtaa, mutta voi voi, ei ole äijä kykenevä pysyviin parisuhteisiin, joten ei kannattaisi naikkosten kuvitella itsestään suuria.
Onneksi itse olin se hylkääjä: kun ukko kerran tuli yöliesusta niin sanoin sille, että painu kuule vaan sen ämmän luo, ei ole enää tänne tuleminen. Ja siten saatiin sitten ero, kun itse vein paperit maistraattiin. Hieman tuo yritti vielä narista, mutta ei auttanut enää vikiseminen. Muuten taas on ukolla uusi nainen vetämässä.
mutta ap:n linkin ekasta tekstistä tuo lausahdus pedofiliasta löytyi ja siksi sen tänne laitoin.
Jos täällä ei saa puhua muusta kuin avioliitosta, niin kertokaapas onko se avioliitto siunaus silloinkin jos puoliso paljastuukin häiden jälkeen esim. väkivaltaiseksi, fyysisesti tai henkisesti?Koska osahan osaa ja kykenee kätkemään ne huonoimmat puolensa kunnes toinen on nalkissa. Ja miten lestadiolaisuudesas suhtaudutaan jos tällaisessa tapauksessa ottaa eron? Vai onko se Jumalan tahdon vastustamista, että tällaisesta siunauksesta ja sallimuksen lahjasta haluaakin eroon?
Avioliitto ei ole pedofiliaa. Tässä ketjussa käsiteltiin avioliittoa.
onko se avioliitto siunaus silloinkin jos puoliso paljastuukin häiden jälkeen esim. väkivaltaiseksi, fyysisesti tai henkisesti?Koska osahan osaa ja kykenee kätkemään ne huonoimmat puolensa kunnes toinen on nalkissa. Ja miten lestadiolaisuudesas suhtaudutaan jos tällaisessa tapauksessa ottaa eron? Vai onko se Jumalan tahdon vastustamista, että tällaisesta siunauksesta ja sallimuksen lahjasta haluaakin eroon?
ja alisti minkä ehti. Kummankin suku vaan painosti palaamaan miehen luo. Mies oli kuulemma luvannut parantaa tapansa ja oli pyytänyt anteeksi seurakunnalta. Luojan kiitos kaveri piti päänsä ja haki kuin haki avioeron. Paskaa tuli niskaan, mutta onnellisempi kaveri nyt on, vaikka osa suvusta ei vieläkään puhu kaverini kanssa.
Kiistatta toimiva, kestävä ja rakkauden täyteinen parisuhde on paras perheen perusta.
Kaikilla vain ei ole voimaa eikä kykyä toteuttaa sitä. Siksi ihmiset elävät kuten parhaaksi katsovat, etsien onneaan ja rauhaansa. Usko antaa sokeuden ja nöyryyden ottaa elämä vastaan kaikkine huonoinepuolineenkin. Huomatkaa autuaat kuitenkin tuo onnellinen avioliitto on siunaus ja onneton sallimusta. Kaikki elämässä kohdattu epäonnistuminen, vääryys tai huono tuuri on sallimusta tai lankeemusta. Kaikki on otettava vastaam mitä annetaa, kuulostaako totuudelta, vai onko kyseessä uskon tuoma sokeus.