Hoitolaisen ottamisesta
Olen kotihoidon tuella, ja olen ajatellut, josko ottaisin yhden tai kaksi hoitolasta päivähoitoon perheeseeni.
Minulla ei ole alan koulutusta, joten yksityisen hoidon tukea en voi saada. Kunnasta kuitenkin sanottiin, että saan hoitaa kotihoidon tuella lasta kotonani.
Onko kukaan tehnyt vastaavaa? Kuinka löysit hoitolaisen itsellesi? Millaiset olivat kokemuksesi? Kannattiko?
Nimim. Ei lapsia vielä päiväkotiin
Kommentit (13)
olisiko sinun mahdollista hakea pph:n paikkaa kunnalta? täällä koulutetaan hoitajia oppisopimuksella, joten ei tarvitse olla edes pätevyyttä kun aloittaa.
- Tahtoisin hoitaa jonkun toisen lasta (tai kahta) kotonani.
- Soitin kuntaan, siellä sanoivat, että perhepäivähoitajaksi ryhtyminen edellyttää koulutusta (jota minulla ei ole)
- Sieltä sanottiin myös, että jos haluan hoitaa jonkun lapsia omin nokkineni, ei heillä ole mitään sitä vastaan.
- Tällöin hoitolapsista ei voi kuitenkaan saada yksityisen hoidon tukea, vaan vain tavallisen kotihoidon tuen, joka voidaan maksaa minulle. Sopimuksen mukaan hoitolaisen vanhemmat voivat maksaa minulle myös palkkaa.
Kysyn, onko joku tehnyt näin, ja millaisia kokemuksia itse kukaisellakin on asiasta? Entä mistä hoitolaiset löytyivät?
Tämä kysymys siis oppisopimuksella aloittavalle?
Ap
- Tahtoisin hoitaa jonkun toisen lasta (tai kahta) kotonani. - Soitin kuntaan, siellä sanoivat, että perhepäivähoitajaksi ryhtyminen edellyttää koulutusta (jota minulla ei ole) - Sieltä sanottiin myös, että jos haluan hoitaa jonkun lapsia omin nokkineni, ei heillä ole mitään sitä vastaan. - Tällöin hoitolapsista ei voi kuitenkaan saada yksityisen hoidon tukea, vaan vain tavallisen kotihoidon tuen, joka voidaan maksaa minulle. Sopimuksen mukaan hoitolaisen vanhemmat voivat maksaa minulle myös palkkaa. Kysyn, onko joku tehnyt näin, ja millaisia kokemuksia itse kukaisellakin on asiasta? Entä mistä hoitolaiset löytyivät?
Joko teet toiminimellä tai yrityksenä tai olet työntekijän statuksella, joka tapauksessa hinta lasta kohti on itse määriteltävissäsi.
Kunnan tulee hyväksyä sinut yksityisen hoidon tuottajaksi, mutta ei siihen ennenkään ole koulutusta vaadittu. Meillä riittää se, että perhe hyväksyy lapsensa hoitajaksi eikä ole sossun asiakas eikä ole rikosrekisteriä.
Jos vanhemmat maksavat sinulle palkkaa/korvausta lapsen hoitamisesta, voivat he saada yksityisen hoidon tukea lapsensa hoitomaksuihin (jotka he siis sitten maksavat sinulle). Sillä, että sinulla ei ole alan koulutusta, ei ole asian kannalta merkitystä ainakaan niin kauan, kun yksityisen hoidon tuki tulee Kelalta. Kuntien omissa lisätuissa voi sitten olla kuntakohtaisia ehtoja.
Sen lisäksi voit saada kotihoidon tukea oman lapsesi hoitamisesta.
Muistelen, että täällä nimenomaan sanottiin, ettei kunta hyväksy kouluttamattomia yksityisen hoidon tuottajaksi. Mutta voi olla, että käsitin väärin. Pitää soittaa sinne vielä uudestaan :)
Ap
Muistelen, että täällä nimenomaan sanottiin, ettei kunta hyväksy kouluttamattomia yksityisen hoidon tuottajaksi.
tai ryhmäperhepäiväkodin vetäjästä. Mutta tilanne on eri, kun kysymyksessä on lapsia omassa kodissaan hoitava perhepäivähoitaja.
Meillä uudellamaalla hyväksytään myös kouluttamaton, haastattelun, rikostaustaselvityksen ja kotikäynnin jälkeen.
Kotihoidontukea ei sinulle voi suoraan maksaa, mutta toki jollakin voi olla mahdollisuus maksaa esi. osittaista päivää ihan itsekseenkin.
Kunnilla on hyvin erilaisia systeemejä tässä. Esim. Järvenpääsä ostopalveluhoitaja saa palkkaa kunnalta, mutt toimii muuten kuin yksityinen pph. Kunnallisia pphta ei tämä kunta enää palkkaa. sen sijaan naapurikunta palkkaa nimenomaan suoraan kunnan listoille (ja siinä ei kouluttamaton pääse!)
Jos ap. on ymmärtänyt oikein niin kuntahan on kehoittanut häntä veropetokseen. Hoitamaan toisten lapsia heidän kotihoidontukeaan vastaan.
... kaikilta uusilta yksityisen hoidon tarjoajilta, hoiti sitten lastaan kotona tai ryhmiksessä.
Mitä tuohon veropetokseen tulee, niin kotihoidon tukeahan maksetaan niille perheille, joiden lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Siis lasta ei ole tosiaankaan pakko hoitaa itse, vaan hoitotehtävät voi hoitaa isoäiti, sukulainen tai joku tuttava.
lasten vanhemmalle ap:n kuvaamassa tapauksessa on minusta aika pieni, ei siis lähellekään sitä mitä maksetaan yksityisiin päiväkoteihin. Itse luulin, että tuki olisi sama kuin pk:hin ja innolla suunniteltiin kotiin hoitajan palkkaamista, tuli muutos suunnitelmiin :(
Muistelen, että täällä nimenomaan sanottiin, ettei kunta hyväksy kouluttamattomia yksityisen hoidon tuottajaksi. Mutta voi olla, että käsitin väärin. Pitää soittaa sinne vielä uudestaan :)
Ap
riittää, että muuten on puitteet kunnossa
mitä sieltä kunnasta sanottiin?