EN pysty maksamaan laskua > maksumuistutus
Eli kävi nyt näin, että asun vanhempieni kanssa ja minullehan ei oikeastaan mitään postia koskaan henkkohtasesti tule. No kuitenkin eräästä lehdestä oli sitten tullut lasku, mutta kukaan ei ollut tästä minulle sanonut, enkä osannut sitä itsekään odottaa ! No löysin laskun siivotessa ja huomasin eräpäivän menneen 2vk sitten ! No mietin pitäisikö sinne soittaa että näin on käynyt nyt, mutta ensimmäinen maksumuistutus ehtikin tulla melkein heti seuraavana päivänä. Nyt senkin eräpäivä menee parin päivän päästä, eli mitä jos en nyt mitenkään pysty maksamaan sitä siihen aikaan mennessä, tuleeko vielä toinenkin huomautus vai mitä tapahtuu ? Vanhempani eivät myöskään juuri NYT pysty sitä maksamaan oikeastaan, enkä haluaisi heitä vaivata turhaan kun muutenkin vähän vaikea tilanne.
Kannattaisiko siis sinne soittaa ja sanoa että miten mulla kävi sen ensimmäisen laskun kanssa, ettei ne lähetä jotain miljoonan euron perimiskirjettä tms ?! (ärsyttää muutenkin, koska olisin tämän laskun voinut maksaa silloin kun se ensimmäinen oikeasti tuli, mutta minkäs teet kun en huomannut eikä kukaan tästä viitsinyt ilmoittaa!!)
Kommentit (14)
Ehkä voit sopia jotain, ettei mene perintätoimistolle ja ettet saa maksuhäiriömerkitnää.
ja selität tilanteen. Se, ettei reagoi maksumuistutukseenkaan, on tosi huono ratkaisu.
Kenen olisi sulle pitänyt muistuttaa ensimmäisestä laskusta?Kyllä sun itse täytyy huolehtia omista posteistasi ja laskuistasi.
t:yksi joka on asiansa sössinyt
vaan 15v ihan tällä hetkellä. ei ollut sanoma magazines vaan joku forma ... no soitan huomenna sitten. kiitos kuitenkin auttaneille ! ja joo koska oon vasta 15 nii en kauheesti tiedä näitä asioita vielä.
3 muistutusta ja vasta sen jälkeen se menee perintään ja sittenkin voi vielä neuvotella mutta kannattaa maksaa viimeistään kolmas "karhu" eli muistutusmaksu. Vielä ei kannata ottaa yhteyttä mihinkään tahoon (muista ennen kolmatta karhua ei ole mitään hätää.)
maksumuistutus on n. 5 euroa, perintäfirma lisää siihen pari kymppiä enintään jos jostain parin kympin lehtilaskusta on kyse. Perintäfirmankin kanssa voi neuvotella maksuohjelmasta ja he lähettää pari kirjettä ainakin. Mutta jos sitäkään ei maksa, niin sitten lasku menee ulosottoon, ja siitä tulee useamman satasen oikeuskulut. Soita nyt sinne lehden asiakaspalveluun ja kysy voivatko vaikka kaksi viikkoa tai minkä sitten kestääkin odottaa.
no joo ajattelin kuitenkin ihan varmuudeks soittaa sinne ja sanoo mikä tilanne on et ne sit ainaki tietää vähä siel. joo kyl uskon et pari kolme viikkoo riittäis !
Alaikäisen tilaajanhan pitää joka tapauksessa hankkia vanhempiensa suostumus tilaukselle, joten vastuukin on vanhempien. Mutta jos nyt ajatellaan että kannat vastuun itse, niin aikuisten maailmassa asia menee näin: otat yhteyttä velkojaan ja ehdotat maksujärjestelyä. Yleensä nuo järjestelyt aiheuttavat jonkinmoisia lisäkustannuksia. Sinun pitää kyetä myös sanomaan täsmällinen päivämäärä, jolloin maksat sen laskun. Se tietenkin taas edellyttää että sinulla on tuloja. Aikuisten maailmassa se tarkoittaa, että pitää olla tiedossa, koska seuraava palkka, eläke tai päiväraha tulee tilille ja kuinka suuren osan siitä voi käyttää syntyneen velan lyhentämiseen. Koska lain mukaan vanhempasi elättävät sinua, velkojan näkökulmasta joka ainoa sentti, jonka saat, on tuloa jolla voit lyhentää velkaasi.
Lehtilaskussa tuskin on kyse suuresta summasta. Tokihan muutama kymppi on iso lovi nuoren taskurahoissa, mutta älä nyt järjestä itsellesi mitään velkaongelmia moisen summan takia. Suomessa kaikki muut omat asiansa saa sählätä ja aina on tarjolla jotakin yhteiskunnan apua, mutta raha-asioistaan on vastuussa periaatteessa kuolemaan asti, viimeistä senttiä myöten.
Vastaisuudessa vaadit, että perheessänne maksamattomat laskut säilytetään niin, etteivät ne katoa mihinkään. Kun ne ovat jollakin määrätyllä hyllyllä tai ilmoitustaululla tms, ne on helppo muistaa ja hoitaa ajallaan. Ja kun ne on maksettu, ne voi siirtää johonkin maksettujen laskujen taivaaseen.
luulen et siel ei tiedetä mun ikää, koska sitä ei oo ikinä kysytty ja ei oo kysytty mitään vanhempienkaa suostumusta tms, niin luulen että ne luulee mun olevan yli 18 ! -.- mut siis silloinhan se on tavallaan niiden vika eiköö ? ;o koska mä en oo koskaan väärentänyt mun ikää missään, en ees tiedä mistä ne on mun tietoja saanu, ehkä oon sinne sivuille kirjautunu tms, don't know mut kuitenki. Ja joo no yritän täs nyt järjestää tän asian, mut en usko et toi 1 maksumuistutus on kovin paha tai tarkotan et kai sen jälkee nyt joku homautus viel tulee ennenku suurempia summia alkaa periin.. Mut kiitos avusta kuitenkinn taas !!
kun provosoituu jostakin tyhmästä vastauksesta, että täällä tosiaan palstailee jotain 15-vuotiaita...
en kuluta aikaani täällä, tulin vain kysymään, koska satuin joskus katsastamaan paikan kun oli jossain ehdolla tämäkin sivusto, ajattelin että onko tosiaan vauvat aihe niin suosittu että pääsee johonkin suomen suosituimpien keskustelusivustojen joukkoon, mutta täällä puhutaankin aika paljon muista asioista. Ja täällä käy aikuisia paljon, muista nuorille suunnatuista keskustelupalstoista ei kauheasti apua saisi tähän kysymykseen !
ja tehdä pienehköjä ostoksia kuten vaikkapa lehtitilauksia.
Edelleen 15-vuotiaallakin voi mennä luottotiedot.
Kolmen maksumuistutuksen varaan ei todellakaan kannata laskea. Esim. kännyliittymissä tulee yksi muistutus, siitä vielä viikon päästä tekstari ja päivä tai kaksi siitä liittymä sulkeutuu ja lasku lähtee perintään. Jotkut laskut menevät maksamattomina suoraan ulosottoon ilman mitään muistutuksia (esim. sairaalalaskut).
sen lehden laskutukseen ja neuvottele maksuajasta.