Harrikat pitäis kieltää
Naapuristossa asuu harrikkamies, joka tänä aamuna taas käynnisteli pyöräänsä VROOOm, Vroom, vROOOM pari minuuttia ja sitten läksi ajamaan. Helevtti mikä ääni. Usein ajalee ihan vain pieniä kierroksia muuten hiljaisella asuinalueella, ja palaa 10 sisällä takasin pihaansa. Oli siis kiva herätä taas klo 6.05, siihen heräsi myös koululainen, ja oli pahalla päällä kuin heräsi ennen aikojaan. Otan töistä desibelimittarin mukaan ja seuraavalla kerralla mittaan pihalla äänen...
Kommentit (50)
naapurilla Honda-merkkinen auto ja voi jessus mikä ääni siitä lähtee. Ilta-ajeluilleen lähteissään joutuu käynnistelemään ja polkemaan sitä tuossa ja mua se häiritsee niinku niiiin paljon...
No joo, jos meno ei miellytä, niin maallehan voi aina muuttaa.
Tosin ihminen on kumma eläin, ilmeisesti ikinä ei mikään ole hyvin ja jostakin on aina päästävä valittamaan.
Jos sillä on liivit [...]
että kaikki liivijengit eivät ole rikollisia. Rikollisia suomalaisia jengejä ovat esim. Bandidos, Hells Angels ja Cannonballs. Todella monella ihan tavallisella kerholla on myös liivit.
Hondat pitäis kieltää naapurilla Honda-merkkinen auto ja voi jessus mikä ääni siitä lähtee. Ilta-ajeluilleen lähteissään joutuu käynnistelemään ja polkemaan sitä tuossa ja mua se häiritsee niinku niiiin paljon...
Tosin ihminen on kumma eläin, ilmeisesti ikinä ei mikään ole hyvin ja jostakin on aina päästävä valittamaan.
moottoripyöristä, mutta voin kertoa, että kyllä tuo Harley-Davidson on semmoinen merkki, jonka yhteydessä esiintyy paljon näitä ns. suoria, vaimentimettomia putkia, joista tässäkin ketjussa on puhuttu. Aika suurella todennäköisyydellä Harrikka siis möykkää, aika paljon todennäköisemmin kuin Honda-merkkinen auto.
on naapurustossa useampiakin teinejä, jotka ajelevat mopoilla, skoottereilla ja moottoripyörillä. Vähiten niistä moottoripyörillä ajavista on ollut haittaa, mutta ne pennut, joilla ei edes ikä riitä mopolla ajoon ovat kyllä varsinainen riesa. Ajavat kävelyteillä ympyrää öisin, eikä ajopelit ole ihan asiallisessa kunnossa äänestä päätellen. Lisäksi on kiva aloittaa mopojen ja skootterien korjaus siinä kymmenen aikaan illalla...lapset ei kovin hyvin nuku, kun metelöinti ja ajelu jatkuu aamuyöhön. Terveisiä täältä Espoosta!
on naapurustossa useampiakin teinejä, jotka ajelevat mopoilla, skoottereilla ja moottoripyörillä. Vähiten niistä moottoripyörillä ajavista on ollut haittaa, mutta ne pennut, joilla ei edes ikä riitä mopolla ajoon ovat kyllä varsinainen riesa. Ajavat kävelyteillä ympyrää öisin, eikä ajopelit ole ihan asiallisessa kunnossa äänestä päätellen. Lisäksi on kiva aloittaa mopojen ja skootterien korjaus siinä kymmenen aikaan illalla...lapset ei kovin hyvin nuku, kun metelöinti ja ajelu jatkuu aamuyöhön. Terveisiä täältä Espoosta!
ei ollut dissata motoristeja yleensä, vaan tätä kyseistä möykkäputken huudattajaa. Samat lait pätevät myös mopoihin, liian äänekkäät mopot ovat myös laittomia.
Mutta ilmeisesti yleisen mielipiteen mukaan tästä ei saa valittaa, vaan koska asuu kaupungissa, pitää nöyrtyä siihen, että toiset ihmiset saavat harjoittaa millaista meluterroria haluavat...? Toivottavasti tätä mieltä olevat ihmiset nyökkäilevät hyväksyen silloinkin, kun seinänaapurissa pidetään kolmatta yötä todella äänekkäitä bileitä ja omat lapset eivät saa nukutuksi. Koska eihän sitä tarvitse niitäkään sääntöjä noudattaa, jos ei tarvitse MP:n äänenvaimenninta koskevia lakejakaan noudattaa, vai kuinka?
ei ollut dissata motoristeja yleensä, vaan tätä kyseistä möykkäputken huudattajaa. Samat lait pätevät myös mopoihin, liian äänekkäät mopot ovat myös laittomia.Mutta ilmeisesti yleisen mielipiteen mukaan tästä ei saa valittaa, vaan koska asuu kaupungissa, pitää nöyrtyä siihen, että toiset ihmiset saavat harjoittaa millaista meluterroria haluavat...? Toivottavasti tätä mieltä olevat ihmiset nyökkäilevät hyväksyen silloinkin, kun seinänaapurissa pidetään kolmatta yötä todella äänekkäitä bileitä ja omat lapset eivät saa nukutuksi. Koska eihän sitä tarvitse niitäkään sääntöjä noudattaa, jos ei tarvitse MP:n äänenvaimenninta koskevia lakejakaan noudattaa, vai kuinka?
Mä olen juuri se joka nyökkäilen hyväksyvästi ja naureskelen naapureille kun soittelevat huonoa musaa yöllä kolmelta tai laulavat karaokea päin honkia :D Ei ehkä kolmea yötä putkeen mutta noin 5:nä iltana viikossa. Eikä kyseessä ole yksi naapuri vaan kaksi jotka soittelevat musaa ja laulavat ja kolmannet tappelevat ja huutavat sitten omalla vuorollaan. Oma lapsi herää joskus niihin ääniin, kuten myös pihan läpi täysiä ajelevan mopoilian aiheuttamiin ääniin.
Kun ei meno miellytä niin muutan.
Hondat pitäis kieltää naapurilla Honda-merkkinen auto ja voi jessus mikä ääni siitä lähtee. Ilta-ajeluilleen lähteissään joutuu käynnistelemään ja polkemaan sitä tuossa ja mua se häiritsee niinku niiiin paljon...
moottoripyöristä, mutta voin kertoa, että kyllä tuo Harley-Davidson on semmoinen merkki, jonka yhteydessä esiintyy paljon näitä ns. suoria, vaimentimettomia putkia, joista tässäkin ketjussa on puhuttu. Aika suurella todennäköisyydellä Harrikka siis möykkää, aika paljon todennäköisemmin kuin Honda-merkkinen auto.
kyllä niitä suoria putkia ilman vaimentimia on monen merkkisissä vanhemmissa pyörissä, ei siis pelästään HD merkkisissä. Lisäksi löytyy paljon hiljaisiakin HD:itä.
Jos autossa on pakoputki rikki niin kyllä siitäkin lähtee aikamoinen pörinä joten se Honda voi kyllä pitää meteliä yhtälailla.
Samalla logiikalla vois sitten mun mielestä kieltää lentomatkustamisen, kauhea meteli kuuluu noista menevistä ja tulevista koneista. Puhumattakaan naapuruston kakaroista. Alkavat aina leikkiä jo klo 7 ja me herättäis vasta ysiltä.
Ainiin ja remontit pitää kans kieltää, poraaminen kun on tosi ärsyttävää niin aamuisin kuin päiväuniaikaankin.
Jos ei kestä meteliä niin maalle tosiaan voi muuttaa. sinne vaan skuttan keskelle niin ei muiden harrastuksista tarvitse stressata.
Ap on todennäköisesti todella rasittava nipo, nekin vois mun mielestä kieltää, siis rasittavat nipottavat av-ämmät.
Tosin noi meluasiat on mulle valjenneet myös työsuojeluvaltuutettuna, koska tehtävääni on olla nipo ja puolustaa työntekijöiden oikeuksia. Ja kaupunkilaisena osaan asua muiden kanssa. Jos muiden huomioonottaminen on vaikeaa tai mahdotonta, niin ehdotaisin näille ihmisille maalle muuttoa. Siellä voitte elää kuin pellossa, ja tehdä mitä huvittaa.
Kaupunkilaisuuteen kuuluu muiden huomioonottaminen.
ei ollut dissata motoristeja yleensä, vaan tätä kyseistä möykkäputken huudattajaa. Samat lait pätevät myös mopoihin, liian äänekkäät mopot ovat myös laittomia.Mutta ilmeisesti yleisen mielipiteen mukaan tästä ei saa valittaa, vaan koska asuu kaupungissa, pitää nöyrtyä siihen, että toiset ihmiset saavat harjoittaa millaista meluterroria haluavat...? Toivottavasti tätä mieltä olevat ihmiset nyökkäilevät hyväksyen silloinkin, kun seinänaapurissa pidetään kolmatta yötä todella äänekkäitä bileitä ja omat lapset eivät saa nukutuksi. Koska eihän sitä tarvitse niitäkään sääntöjä noudattaa, jos ei tarvitse MP:n äänenvaimenninta koskevia lakejakaan noudattaa, vai kuinka?
jos sitten vaikka tutustut siihen äänenvaimenninlakiin uudelleen...
0 kilvillä oleviin vanhoihin pyöriin ei mikään laki velvoita asentamaan äänenvaimenninta, sellaisia kun ei oltu 50 luvulla keksitty.
Kukaan rakentelija/harrastaja ei pilaa vanhaa alkuperäispyörää äänenvaimentimella joka ei sellaiseen kuulu eikä sovi.
Huomioonottamista on monenlaista myös toisten harrastuksien hyväksyminen on huomioonottamista.
Aimutta eihän työsuojeluvaltuutetun tarvitsekaan ottaa mitään muuta huomioon kuin laki äänenvaimentimista..sehän on se eläämää suurempi tehtävä.. huoh.
Myös ennen vuotta 1992 hyväksyttyjä ajoneuvoja koskee lait.
b) Mitattu äänitaso ei saa 14 §:n mukaisesti mitattuna, ylittää:
ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön ennen 1.1.1992
99 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on enintään 80 cm3;
103 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on 81?175 cm3;
106 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on yli 175 cm3;
moottoripyöristä, mutta voin kertoa, että kyllä tuo Harley-Davidson on semmoinen merkki, jonka yhteydessä esiintyy paljon näitä ns. suoria, vaimentimettomia putkia, joista tässäkin ketjussa on puhuttu. Aika suurella todennäköisyydellä Harrikka siis möykkää, aika paljon todennäköisemmin kuin Honda-merkkinen auto.etpä taida itse tietää yhtään mitään kyllä niitä suoria putkia ilman vaimentimia on monen merkkisissä vanhemmissa pyörissä, ei siis pelästään HD merkkisissä. Lisäksi löytyy paljon hiljaisiakin HD:itä.
Jos autossa on pakoputki rikki niin kyllä siitäkin lähtee aikamoinen pörinä joten se Honda voi kyllä pitää meteliä yhtälailla.Samalla logiikalla vois sitten mun mielestä kieltää lentomatkustamisen, kauhea meteli kuuluu noista menevistä ja tulevista koneista. Puhumattakaan naapuruston kakaroista. Alkavat aina leikkiä jo klo 7 ja me herättäis vasta ysiltä.
Ainiin ja remontit pitää kans kieltää, poraaminen kun on tosi ärsyttävää niin aamuisin kuin päiväuniaikaankin.Jos ei kestä meteliä niin maalle tosiaan voi muuttaa. sinne vaan skuttan keskelle niin ei muiden harrastuksista tarvitse stressata.
Ap on todennäköisesti todella rasittava nipo, nekin vois mun mielestä kieltää, siis rasittavat nipottavat av-ämmät.
En mäkään ole sitä mieltä, että joku merkki pitäisi kieltää, enkä usko AP:nkaan niin ajattelevan - otsikko on otsikko. Meillä päin ei ole kuin muutava meluava prätkä, ja osa niistä katupyöriä. Suurin osa melunlähteistä on täällä näitä teinituunink-autoja, merkistä ei ole tietoa (enkä autoista muutenkaan tiedä mitään).
Kokkareita aika paljon tahkonneena olen kuitenkin päätynyt sellaiseen lopputulemaan, että aika monesta Harrikasta se suora putki löytyy. Toki löytyy hiljaisempiakin vehkeitä.
Pointti ei ole kuitenkaan tässä se merkki, vaan se, että minusta naapureita ei saa terrorisoida suoran putken aiheuttamalla mökällä. En käsitä, miten se on jostakusta nipotusta. Totta kai kaupungissa asumiseen kuuluu se, että naapureista lähtee ääntä, mutta mielestäni siihen kuuluu myös se, että naapureita täytyy huomioida niin, ettei aiheuta turhaa melua. Ja möykkäputken huudattaminen siihen aikaan, kun valtaosa ihmisitä nukkuu, on turhan melun aiheuttamista. Vai eikö teidän mielestä oikeasti kaupungissa asumiseen kuulu naapurin kunnioittaminen? Jos näin on, olen entistäkin onnellisempi siitä, että muutin kaupungista maalle. Ties vaikka olisin joskus muuttanut teidän naapuriin. Mulla on nimittäin yhtä poikkeusta lukuunottamatta ollut naapureita, jotka kunnioittavat kanssa-asujia. Toki bileitä saa pitää, lapset saa leikkiä, remonttia saa tehdä, kunhan muistetaan hienotunteisuus naapureita kohtaan. Ja bileitä mäkin olen pitänyt, remontoinut ja käynnistellyt moottoripyörää aamuviideltä, mutta nää kaikki oon pyrkinyt tekemään naapureita kunnioittaen.
näistä möykkäpyöristä on ihan uudempaa tuotantoa...
7§ Pakoputken ja äänenvaimentimen muutokset
1. Moottoripyörän alkuperäisen pakoputkiston tai äänenvaimentimen saa korvata toisella pakoputkistolla tai äänenvaimentimella tai moottoripyörän pakoputkistoa ja äänenvaimenninta muulla tavalla muuttaa. Muutoksen edellytyksenä on, että korvatun tai muutetun pakoputkiston ja äänenvaimentimen suuntaus ja mitoitus vastaavat katsastushetkellä voimassa olevia määräyksiä ja että moottorin äänenvoimakkuus ja pakokaasupäästöt eivät muutoksen jälkeen ylitä moottoripyörän käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita rajoituksia.
2. Mopon pakoputkiston tai äänenvaimentimen saa korvata vain alkuperäisen mukaisella pakoputkistolla tai laitteella.
Huomaa kohta " moottorin äänenvoimakkuus ja pakokaasupäästöt eivät muutoksen jälkeen ylitä moottoripyörän käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita rajoituksia."
50-luvulla ei kyseisiä säädöksiä ollut...
moottoripyöristä, mutta voin kertoa, että kyllä tuo Harley-Davidson on semmoinen merkki, jonka yhteydessä esiintyy paljon näitä ns. suoria, vaimentimettomia putkia, joista tässäkin ketjussa on puhuttu. Aika suurella todennäköisyydellä Harrikka siis möykkää, aika paljon todennäköisemmin kuin Honda-merkkinen auto.etpä taida itse tietää yhtään mitään kyllä niitä suoria putkia ilman vaimentimia on monen merkkisissä vanhemmissa pyörissä, ei siis pelästään HD merkkisissä. Lisäksi löytyy paljon hiljaisiakin HD:itä.
Jos autossa on pakoputki rikki niin kyllä siitäkin lähtee aikamoinen pörinä joten se Honda voi kyllä pitää meteliä yhtälailla.Samalla logiikalla vois sitten mun mielestä kieltää lentomatkustamisen, kauhea meteli kuuluu noista menevistä ja tulevista koneista. Puhumattakaan naapuruston kakaroista. Alkavat aina leikkiä jo klo 7 ja me herättäis vasta ysiltä.
Ainiin ja remontit pitää kans kieltää, poraaminen kun on tosi ärsyttävää niin aamuisin kuin päiväuniaikaankin.Jos ei kestä meteliä niin maalle tosiaan voi muuttaa. sinne vaan skuttan keskelle niin ei muiden harrastuksista tarvitse stressata.
En mäkään ole sitä mieltä, että joku merkki pitäisi kieltää, enkä usko AP:nkaan niin ajattelevan - otsikko on otsikko. Meillä päin ei ole kuin muutava meluava prätkä, ja osa niistä katupyöriä. Suurin osa melunlähteistä on täällä näitä teinituunink-autoja, merkistä ei ole tietoa (enkä autoista muutenkaan tiedä mitään).Kokkareita aika paljon tahkonneena olen kuitenkin päätynyt sellaiseen lopputulemaan, että aika monesta Harrikasta se suora putki löytyy. Toki löytyy hiljaisempiakin vehkeitä.
Pointti ei ole kuitenkaan tässä se merkki, vaan se, että minusta naapureita ei saa terrorisoida suoran putken aiheuttamalla mökällä. En käsitä, miten se on jostakusta nipotusta. Totta kai kaupungissa asumiseen kuuluu se, että naapureista lähtee ääntä, mutta mielestäni siihen kuuluu myös se, että naapureita täytyy huomioida niin, ettei aiheuta turhaa melua. Ja möykkäputken huudattaminen siihen aikaan, kun valtaosa ihmisitä nukkuu, on turhan melun aiheuttamista. Vai eikö teidän mielestä oikeasti kaupungissa asumiseen kuulu naapurin kunnioittaminen? Jos näin on, olen entistäkin onnellisempi siitä, että muutin kaupungista maalle. Ties vaikka olisin joskus muuttanut teidän naapuriin. Mulla on nimittäin yhtä poikkeusta lukuunottamatta ollut naapureita, jotka kunnioittavat kanssa-asujia. Toki bileitä saa pitää, lapset saa leikkiä, remonttia saa tehdä, kunhan muistetaan hienotunteisuus naapureita kohtaan. Ja bileitä mäkin olen pitänyt, remontoinut ja käynnistellyt moottoripyörää aamuviideltä, mutta nää kaikki oon pyrkinyt tekemään naapureita kunnioittaen.
olen samaamieltä tuosta huomioon ottamisesta. Meillä sellainen suoraputkinen vehje, mutta ei sitä todellakaan aamuisin huudateta talon edessä, vaan rullataan kauemmaksi ja käynnistetään vasta sitten. Turhaan ei huudateta, sellaista en itsekään ymmärrä. En kuitenkaan jonkun yhden yksittäisen meluajan vuoksi olisi kieltämässä kaikkia hd-pyöriä, siitähän tässä oli kyse.
Se suvaitsevaisuus kun yleensä näillä av-mammoilla riittä just siihen omaan metelöintiin.
Meidän naapurustossa uskaltaisin väittää, että moottoripyörästämme lähtevä meteli on yksi pienemmistä meluista.
Kyllä ne aamu 7 tai ilta 22 aikaan pihalla kiljuvat kakarat, remontit kukonlaulun aikaa tai teinit mopojensa kanssa on paljon suurempi mölynlähde. Ainiin ja se naapuruston yksi teinimimmi, joka joka viikonloppu bilettää takapihallaan kavereidensa kanssa, siinä vasta onkin "hiljaista" menoa.
EN vaan yleisesti ymmärrä tätä jatkuvaa vinkumista moottoripyöristä kun pahempiakin melun/saasteen lähteitä on. Tuntuu vaan olevan näille paksupyllyisille kananpersetukka mammoille, joku suurempikin ongelma.
Hankkikaa elämä vai onko se kuitenkin se kateudenpistos kun itsellä ainoa kulkuväline on lähiö bussi tai oman ukon tylsä volvo
Eikös noi "hoodee" tyypit ole rikollisjärjestöissäkin mukana? vetävät piriä ja cannaa ja kiertävät veroja. Sano sille että painuu vittuun huudattamasta sitä mopoonsa.
Eikös noi "hoodee" tyypit ole rikollisjärjestöissäkin mukana? vetävät piriä ja cannaa ja kiertävät veroja. Sano sille että painuu vittuun huudattamasta sitä mopoonsa.
suomessa onkin sitten aika paljon rikollista väkeä kun kaikki hd kuskit on verojakiertäviä huumerikollisia. Voitko vaikka itse painua vittuun idiootteine mielipiteinesi.
Miten jollain rakennussiivoojalla VOI olla harrikka tai jopa kaksi elle se tee muuta pikku "oheistyötä" samalla? No, suurin osa varmaan ostaa harrikan velaksi, ja tamineet ne taitaa olla tärkeempiä kuin pyörä :) (Maltanristi ja muu höpöhöpö aikuisen miehen päällä.)
Ja mitä vittuun painumiseen tulee niin. Jääköön sanomatta.
Miten jollain rakennussiivoojalla VOI olla harrikka tai jopa kaksi elle se tee muuta pikku "oheistyötä" samalla? No, suurin osa varmaan ostaa harrikan velaksi, ja tamineet ne taitaa olla tärkeempiä kuin pyörä :) (Maltanristi ja muu höpöhöpö aikuisen miehen päällä.)
Ja mitä vittuun painumiseen tulee niin. Jääköön sanomatta.
ymmärrätkö ollenkaan kuinka paljon HD -merkkisiä pyöriä suomessakin on? Niillä ei todellakaan ajele pelkästään rakennussiivoojat tai rikolliskerhojen jäsenet.
Jos olet niin naivi ettet ennakkoluuloistasi näe tuon vertaa ohi, niin onnea vaan muihin elämäsi järjenkäyttöä vaativiin suorituksiin.
Niin ja ihan vaan kunnioituksella kaikkia "rakennusiivojia" ym. ammatinharjoittajia kohtaan, ei sulle tullut mieleen, että toiset ehkä osanneet säästää palkastaan, jotkut saaneet perinnön tms.
Joku perus sportti ei maksa muutamia tonneja enempää, joten ei siihen verionkiertoa tarvita että voi HD:n ostaa.
tää palsta kyllä jaksaa aina muistuttaa siitä millaisia idiootteja tähänkin maahan mahtuu. Ihmetystä tosin herättää, että kyseiset henkilöt kykenevät tiietokonette käyttämään.
Nämä harrikkamiehet (ja yleensä kaikilla moottoriajoneuvoilla revittelevät) nyt ovat henkisesti lähinnä pikkuautoilla leikkivien pikkupoikien äännäännään-tasolla.
Samoissa piireissä mm. lukutaitoa ei pidetä mitenkään kovin välttämättömänä ja koulunkäynnin katsotaan lähinnä haittaavan kokopäiväistä kaljan kittaamista.
enkä halua ihmisiä pois puistoista, mutta se, että tahallaan herättelee ihmisiä aamulla kierrättämällä äänenvaimentimettoman Harrikan konetta kerrostaloalueella on kyllä todella, todella turhaa, ja silkkaa kiusantekoa. Selittäisitkö mulle, miksi se susta on ookoo?