Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan terapiaan - miten käytännössä pääsee?

Vierailija
27.06.2010 |

Ensin kai pitää käydä psykiatrilla - kuinka monta kertaa ja millä aikajänteellä? Psykiatri vissiin sitten kirjoittaa lausunnon Kelalle - kauanko Kela harkitsee asiaa? Kun kelan päätös on olemassa, miten pian terapia pitää aloittaa/lopettaa jotta tuki voimassa?

Onko muita tahoja, jotka sponsoroi terapiaa kuin kela?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin kela voi sitä myöntää. kelan hakemuksessa pitää olla terapeutin nimi, jolle aiot mennä. kauhean byrokraattista touhua se on. itse kävin vuoden aikanaan.

Vierailija
2/13 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi pitää olla näyttöä että lääkitystä on kokeiltu ja jonkinlaista työkyvyttömyyden uhkaa/saikkua on jo takana.

Kelassa kestää sen kun kestää ja sitten saat ilmoituksen tuesta. Sitten etsit itsellesi Kelan kanssa sopimuksen tehneen psykologin, jonka kanssa teet hoitosopimuksen.

Itse olen toista vuotta Kelan tukemassa terapiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ilmoitat hänen nimensä Kelaan

Vierailija
4/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittaa lausuntonsa Kelalle. Kolme vuotta on mahdollista saada terapiaa - mutta ei senkään jälkeen tarvitse heittää hanskoja tiskiin. Ensin tietysti arvioidaan se, mahtaako terapia auttaa, onko asiakas siihen valmis sitoutumaan ja muutenkin soveltuva. Tuon kolmen vuoden täytyttyä sain viime syksynä tietää, että on mahdollista sekin, että sairaanhoitopiiri antaa maksusitoumuksen terapiaan. Eli mulla on jo 4. vuosi menossa. Maksusitoumuksen voi saada tarvittaessa niin pitkäksi aikaa, kuin se järkeväksi nähdään.

Mulle käytännössä tuo terapeutti tuli niin, että hänellä sattui olemaan aikoja. Ei siinä kauheasti ollut valinnanvaraa. Ikävä juttu, etten osaa kauhean avoin hänen kanssaan olla. Puhun ja kerron kyllä kaikenlaista, mutta ei hän minua tunne eikä varmaan koskaan tule tuntemaankaan. Voi olla, etten vuosienkaan "terapian" jälkeen ole tämän kummempi;-o. Mutta ei se mitään! Pystyn käymään töissä ja tekemään vielä hyvin itsenäisesti hommani. Se on sitten se tunnepuoli joka takkuaa ja sen kautta vaikutus ulottuu koko elämään..

Vierailija
5/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, ei pidä paikkaansa

näin piti olla minun kohdallani, mutta siitä on jo muutama vuosi. saattaa olla muuttuneet nuo säännöt. Minulla piti olla terapeutin nimi tiedossa joa hakupaperissa.

Vierailija
6/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen on vaikea kirjoittaa kelalle sellaista lausuntoa joka puoltaisi terapian jatkoa, koska piti minua siinä vaiheessa niin "terveenä" ja tilanne oli hyvä. jatkoa olisi varmaan tullut, jos olisin ollut huonossa kunnossa. Hyvin olen sen vuoden jälkeen pärjäillyt.

Vierailija
7/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

terapiaan. Eli mulla on jo 4. vuosi menossa. Maksusitoumuksen voi saada tarvittaessa niin pitkäksi aikaa, kuin se järkeväksi nähdään.

Ikävä juttu, etten osaa kauhean avoin hänen kanssaan olla. Puhun ja kerron kyllä kaikenlaista, mutta ei hän minua tunne eikä varmaan koskaan tule tuntemaankaan.

Vierailija
8/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vaihda terapeuttia?!?!?! :0

tuo kelan maksusitoumus on kenties juuri tuolle kyseiselle terapeutille. ei terapeuttia välttämättä niin vain saa vaihtaa. Sitäpaitsi, jos on muutaman vuoden käynyt jollakin terapeutilla, on aika raskasta taas alkaa selittää koko elämäänsä uusiksi uudelle terapeutille.

Vierailija
9/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kielteisen päätöksen, vaikka olin ollut pitkällä sairauslomalla toistuvan masennuksen takia ja lääkkeitäkin käyttänyt vaikka kuinka monensorttisia. Kela ei kai uskonut työkykyni palautumiseen, vaan edellytti, että masennus on hoidettu kuntoon ennen kuin se tukee terapiaa.

Vierailija
10/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai oliko masennus niin syvä että kela ei uskonut terapiasta olevan hyötyä? valititko päätöksestä?

Vierailija
11/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kielteisen päätöksen, vaikka olin ollut pitkällä sairauslomalla toistuvan masennuksen takia ja lääkkeitäkin käyttänyt vaikka kuinka monensorttisia. Kela ei kai uskonut työkykyni palautumiseen, vaan edellytti, että masennus on hoidettu kuntoon ennen kuin se tukee terapiaa.

Jos on liian sairas, ei saa terapiaa. Paradoksi. Esim. ilmeisesti jos on VAIKEA masennus, terapiaa on vaikeampaa saada, kuin KESKIVAIKEAAN. Mulla on diagnoosina keskivaikea, ja kolmen vuoden terapia irtos.

Vierailija
12/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein on käynyt niin, että loppuvuodesta Kelan terapiarahat on loppu, joten alkuvuodesta voi olla parempi mahdollisuus saada terapia.

Kriteerinä on työkyvyn ylläpito tai palauttaminen, eli mielenterveysongelmien (masennuksen) tulee olla sellaista että se uhkaa työkykyä (ei pysty toimimaan, ei pysty keskittymään, on tolkuttoman väsynyt koko ajan, on pelkotiloja yms) ja että terapiasta arvioidaan olevan apua. Nuorehkon on helpompi saada kuin vanhemman, uskoisin. Kelan kriteerit ei ole varsinaista mielenterveyshoitoa vaan kylmästi työkyvyn ylläpitoa eli veronmaksajana säilymistä.

ITse sain opiskeluaikana, kum menin YTHS:n psykiatrille, siellä yllätyksekseni itsellekin itkin koko ajan ja kerroin taustoistani. Tapasin psykiatria pari kertaa, hän laati diagnoosin (keskivaikea masennus, itsetunto-ongelmat ja pelkotilat) ja sain Kelasta myönteisen päätöksen. Tästä on varmaan 15 vuotta aikaa. Minua terapia auttoi.

Toivon voimia sinulle, että jaksat hakea apua ja saat sitä. Prosessi on raskas, vaikeasta masennuksesta kärsivä ei välttämättä edes kykene siihen. :( Kaikkea hyvää ap:lle!

Vierailija
13/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ensin psykiatrilla, joka kehotti minua hakeutumaan haluamalleni yksityiselle terapeutille. Näin tein ja lähetin heti Kelaan hakemuksen terapian korvaamisesta psykiatrin ja terapeutin lausunnoilla oheistettuina (molemmissa listaa ongelmistani sekä pääpointtina, että työkykyni on uhattuna, mutta voisin varmasti hyötyä terapiasta).

Ensin sain hylkypäätöksen, koska Kelan korvaama terapia voitiin kuulemma myöntää vasta 3 kk jatkuneen hoitosuhteen jälkeen. Loppujen lopuksi maksoin terapian kokonaan itse puolen vuoden ajan (kallista, 200 €/kk), koska kesälomista ym. johtuen päätöksen saapuminen Kelasta kesti kauan ja korvauksia ei saanut takautuvasti.

Tämän jälkeen uuden hakemuksen lähetettyäni (ja uuden psykiatrin lausunnon, joka myös maksoi) sain myönteisen päätöksen ja vuoden päästä uuden. Joka kerta hakemukseen pitää liittää uudet lausunnot psykiatrilta ja terapeutilta.

Tänä aikana olen kerran vaihtanut terapeuttia, ja se ei tuottanut ongelmia. Lähetin vain uuden terapiahakemuksen, jossa selitin tilanteen ja vaihdon syyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme