PUOLUKKA PIIRAS-Kiire!!
tarvishuomiseksi väsätä joku ihana maukas puolukka piiras.Laittakaa hyviä ohjeita,erityisesti kaipaisein sellaista jossa ois kaurahiutale muru-sekoitus päälle,onko kellään??
Kommentit (4)
Lintu 75 kirjoittama ohje on todella hyvä! Itse olen soseuttanut marjat ja sekoittanut kermaviiliseokseen ennen piirakan päälle laittamista.
300g rasvaa
4 lasillista vehnäjauhoja
2 lasillista sokeria
1 tl soodaa
Nämä nypitään käsin muruseokseksi
Otetaan noin kolmasosa osa sivuun päälle ripoteltavaksi muruseokseksi ja lopputaikinaan lisätään
1 kananmuna
1 lasi piimää
Levitetään pellille, päälle puolukat ja muruseos
200 astetta puolisen tuntia.
Juuri tällä viikolla sain sellaista puolukkapiirakkaa, jossa oli tuo kauramuruseos päällä. Varmastikin tälläkin ohjeella saa sen aikaan, joko tekee kaurahiutaleista, voista ja sokerista eri seoksen päälle tai sitten tekee pohjankin kaurasta. Kaurahiutaleista tehty pohja ei kyllä pysy kasassa, joten siihen pitänee laittaa joukkoon vehnäjauhoja tai vaikkapa ohrakasta.
Pohjana käytin kylläkin pakastealtaan muropohjaa, on mielestäni niin hyvä, etten jaksa nähdä itse vaivaa sen tekemiseen.
Samalla täyteohjeella olen aikasemminkin tehnyt kylläkin muita marjapiirakoita, mutta jostain syystä puolukat eivät ole tulleet mieleen, olen varmaan ajatellut niitä liian happamiksi.
Mutta erittäin hyvää ja maukasta puolukkapiirasta tuli, kiitos vinkistä!
Pohja:
150g margariinia
1dl sokeria
1 muna
3dl vehnäjauhoja
1tl leivinjauhetta
täyte:
1 purkki kermaviiliä
0,5 dl sokeria
1 muna
2tl vaniljasokeria
pinnalle puolukoita tai mustikoita
vatkaa rasva ja sokeri, lisää muna ja lopuksi kuivat aineet.
painele taikina lasisen piirakkavuoan pohjalle, kaada päälle keskenään sekoitetut täyteainekset ja ripottele pinnalle marjat.
paista 200 asteessa puolisen tuntia.