Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä teiniäidille?

Vierailija
17.06.2010 |

Aina kun tulee poikansa kanssa hiekkalaatikolle, sytyttää tupakan ja alkaa huutaa puhelimeen (odottaa toista lastaan). Lastaan hän ei vahdi ollenkaan, vaan me muut joudumme pitämään hänestäkin huolta. Muut äidit ovat usein puhuneet hänelle raskausaikaisen tupakoinnin haitoista, jolloin äiti on todennut, että esikoinenkin on ihan terve, vaikka poltti silloinkin odottaessaan.

Keskustelu on yleensä sitä, että äiti valittaa, miten on huonot tuet kun ei ole varaa ostaa lapselle ruokaa/vaatteita ja samalla esittelee uusia rakennekynsiään tai kertoo menevänsä kampaajalle. Tupakkaa palaa myös aika kovaan tahtiin myös isällä, eli siihen kyllä on varaa. Lapsi käy usein meillä syömässä, koska säälin häntä. Tämä käy äidille.

Yläkerrasta (missä teiniperhe asuu) kuuluu musiikinjytke vielä klo 23 aikoihin ja näkyvät välillä tulevan rattaineen kotiin puolilta öin. Lapsi on usein huonosti puettu (liian vähän päällä). Lasten isä puhuu pojalle aivan kamalia juttuja (kiroilee, haukkuu, opettaa näyttämään keskisormea yms).

Olemme muutaman tuttavani kanssa puhuneet, että jotain pitäisi tehdä. Tässä ei taida valitettavasti olla aihetta vielä ls-ilmoitukseen?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anni Sinnemäkeä ikävä?

Vierailija
2/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä tapauksessa voisin jopa kuvitella tekeväni. Jos ei muuten niin siksi että havahtuisivat että joku heidän tavassaan toimia mättää pahasti. Ja sanoisin varmaan ihan suoraan että no tupakkaan ja uusiin kynsiin sulla näyttää olevan kuitenkin rahaa. Jos siitä tulisi sanomista, sanoisin että itsehän sä täällä raha asioittesi huonoutta valittelet.

Sääliksi toki käy että lapset joutuvat tuommoisessa ympäristössä kasvamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kaikki nuoriin vanhempiin liitetyt kliseet löytyvät tästä viestistä...

Äidin raskausajan tupakointi ei ole lastensuojeluilmoituksen peruste. Se sen sijaan on, jos lasta kuljetetaan mukana ties missä pitkin yötä, hän ei saa kunnollista ravintoa ja ei ole kunnolla vaatetettu jne.

Varmasti kuvailemasi kaltaisia teinivanhempia on, valitettavasti. On myös kuvailemasi kaltaisia "vanhoja" vanhempia.

Miksi et aloituksessasi puhu vain perheestä, miksi nuori ikä pitää tuoda esille?

Tällainen vain lisää nuorten vanhempien kokemia ennakkoluuloja.

Vierailija
4/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi sanoisin "isälle" aivan suoraan että miten puhuu lapsilleen (saman tien jos kuulisin) ja varmaan pari muutakin valittua sanaa ...

Vierailija
5/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ihmeessä lastensuojeluilmoitus, käyvät ainakin tarkistamassa tilanteen.

Valitettavasti kuvailusi kaltaisia vanhempia on muitakin kuin teiniäitejä.

Vierailija
6/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. vanhemmat vanhemmat ovat usein kiinnostuneita erilaisista asioista, kun teinit.

Yleensä heidän tuttavapiirissään on muita vanhempia ja heillä on ystäviä, jotka tukevat heitä ajattelemaan lapsen parasta. Naapurimme teinipariskunta on myös lähitalojen äitien "holhottavana", eikä teiniperhe näe siinä mitään pahaa, että lapsi syö milloin kenenkin luona tai ettei heillä ole koskaan omia eväitä pihalla, jossa kaikki muut grillaavat. Pyytävät aina joltakulta toiselta, mikä mielestäni on aika lapsenomaista käytöstä. He eivät siis tunne juurikaan vastuuta itsestään saati lapsistaan.

Valitettavasti kliseet kumpuavat pitkälti todellisuudesta. Onneksi poikkeuksia löytyy nuorista äideistä, mutta lapsen mukanaantuoma vastuu on valitettavasti niin suuri, ettei samalla ole tilaa elää omaa villiä nuoruuttaan.

Olen miettinyt lastensuojeluilmoitusta, jotta vanhemmat voisivat miettiä asioita. Tilanne on todella hankala.

Vierailija
7/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. vanhemmat vanhemmat ovat usein kiinnostuneita erilaisista asioista, kun teinit. Yleensä heidän tuttavapiirissään on muita vanhempia ja heillä on ystäviä, jotka tukevat heitä ajattelemaan lapsen parasta. Naapurimme teinipariskunta on myös lähitalojen äitien "holhottavana", eikä teiniperhe näe siinä mitään pahaa, että lapsi syö milloin kenenkin luona tai ettei heillä ole koskaan omia eväitä pihalla, jossa kaikki muut grillaavat. Pyytävät aina joltakulta toiselta, mikä mielestäni on aika lapsenomaista käytöstä. He eivät siis tunne juurikaan vastuuta itsestään saati lapsistaan. Valitettavasti kliseet kumpuavat pitkälti todellisuudesta. Onneksi poikkeuksia löytyy nuorista äideistä, mutta lapsen mukanaantuoma vastuu on valitettavasti niin suuri, ettei samalla ole tilaa elää omaa villiä nuoruuttaan. Olen miettinyt lastensuojeluilmoitusta, jotta vanhemmat voisivat miettiä asioita. Tilanne on todella hankala.

Ehkä kyseessä on nuoripari, jolla ei ole mitään kunnollista vanhemmuuden mallia.

Niinhän se on ettei voi kauhalla ammentaa jos on lusikalla annettu.

Sosiaaliviraston kautta tällaiset nuoret vanhemmat voivat saada apua ja tukea vanhemmuuteensa.

Olen itse ollut teiniäiti, joten siksi minua aina ärsyttävät yleistykset. Jouduin itse niin monien ennakkoluulojen kohteeksi kun esikoinen oli pieni (suurin osa terveydenhuollon ammattihenkilöstöä)...

Vierailija
8/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut teiniäiti, ja jotenkin tuossa tarinassa on LIIKAA kliseitä, joita teiniäiteihin liitetään.

Tuli sellainen olo, että aloittaja haluaa tappelua aiheesta teiniäidit ; ).

Vierailija
9/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nimittäin kuunnellaan musiikkia vielä puolelta öin (emme kylläkään asu kerrostalossa..) olkkarissa, kun lapset nukkuvat yläkerrassa.

Tullaan joskus vasta puolen yön aikaan kotiin ja lapset OVAT mukana! Lapset nukahtavat kyläpaikassa rattaisiin (kuopus) sekä sohvalle (isompi) ja kiikutetaan heidän nukkuvana joko autoon tai bussiin. Myös kyläpaikan lapset käyvät ajoissa nukkumaan, vaikka olisivatkin meillä myöhään kylässä.

Lapsilla voi olla muiden mielestä vähän päällä, mutta jos heille laittaa "tarpeeksi" päälle, lopputulos on vänisevä ja hikinen lapsi! Eli lapsilla ei ole pakkasellakaan mitään muuta kuin sisävaatteet ja haalarit. Nyt, kun ilma on ollut n. 14 astetta ja on ollut kylmä tuuli, lapsilla on ollut T-paidat, ohuet välikausitakit tai collegehupparit + colleget + lenkkarit ja lippikset, kun muut lapset ovat suunnilleen haalareissa, pipoissa, HANSKOISSA jne.

Tupakkaa ei kyllä polteta kumpikaan eikä juoda alkoholia.

Lapset 1v ja 3v.

Vierailija
10/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos eivät muuta tapojaan/käytöstään. On reilua ilmoittaa etukäteen. Muista, että heillä on oikeus tietää kuka ilmoituksen on tehnyt.

Vierailija
11/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit nyt lisännyt, että ovat työttömiä.. Ilmeisesti isäkin kun on aikaa leikkipuistossa notkua? Mutta tiäksä mitä? Minä tunnen kuvailemiasi perheitä, enemmän ja vähemmän ongelmaisia ihan joka ikäryhmästä..

Vierailija
12/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin tämä jäi vähän auki. Missä oli vika? mennään vaikka Italiaan tai... what ever. Siellä lapset on terasseilla mukana aikuisten menossa, ei kukaan siitä rikki mene. Eikä tarvitse mennä edes Italiaan asti, Ranskakin riittää.

Ja mitä sitten, vaikka syövätkin naapureissa? Tuskin noin pienet kovin ketään vararikkoon syövät. Sitä kutsutaan myös yhteisöllisyydeksi. Että jokainen vähän huolehtii ja katsoo perään. Niikuin oli siihen "ennen vanhaan" kun adhd-lapsia ei vielä oltu keksittykään ja päivähoito ei ollut jokamiehen oikeus. Silloin koko kylä huolehti, niin lapset kuin mummotkin. Ja jos äidillä ei ollut rahaa, lapsethan otettiin "eläteiksi" pientä työtä vastaan. Jokainen perhe määrittelee itse omat arvonsa ja miten haluaa elää. Ja niin kauan kaikki on hyvin, kun lain puitteissa toimitaan.

Vierailija
13/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain siksi, että hän ei elä samalla tavalla kuin sinä?

Vierailija
14/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koliikkivauvansa kanssa meillä päivät ja lähtevät iltaisin kotiin noin klo 11 kun vauva on vihdoinkin saatu nukkumaan. Olen itse kotona työttömänä, joten jaan mielelläni hoitovastuuta tyttären kanssa, ettei hän liiaksi väsy esikoisensa kanssa. Koskaan ei ole tullut mieleenkään, että naapuri siellä rapussa kyttää, että taas se teiniäiti tulee yömyöhällä vauvansa kanssa kotiin. Ja rakennekynnetkin tytöllä on. Ei tosin polta....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi