Pyyhkeiden värjääminen
Onnistuukohan froteepyykeiden värjääminen kotona (6 kpl käsipyyhkeitä)?
Onko mitään vinkkejä? Käsin vai pesukoneessa? Pysyykö väri? Sotkeutuuko kone?
Värin sävyllä ei ole niin väliä. Kunhan saisin vaaleanvihreät uudehkot lahjapyyhkeet esim. ruskeiksi tai harmaiksi.
Kiitos jos osaat auttaa.
Kommentit (9)
Käsinvärjäyksestä ei ole mulla kokemusta. Osta sellanen pesukoneväri + suolaa, pakkauksessa on ohjeet. Samalla pakkauksella voit värjätä muutakin kuin ne pyyhkeet, ei muuta ku bongaileen kaapista uutta eloa kaipaavia vaatteita..
Koneesta on mulla tiivisteet värjäytyneet, mutta se väri ei kyllä irtoile sit mihinkään muuhun ja haalistuu ajan mittaan.
jos värjään vaikka punasella ni jääkö koneeseen väri että jos seuraavalla kerralla pesee vaikka valkosia lakanoita värjääntyykö lakanat??
ei ap
ei jäänyt mitään, edes tiivisteisiin
jos värjään vaikka punasella ni jääkö koneeseen väri että jos seuraavalla kerralla pesee vaikka valkosia lakanoita värjääntyykö lakanat?? ei ap
niin peset värjätyt vaatteet vielä normaalisti niin kuumassa kuin vaan pystyy, jolloin värijäämät lähtee koneestakin pois.
90 asteen ohjelmaa tyhjällä koneella. Itse olen heittänyt siihe silloin luutuja ja rönttävaatteita (mielellään vähän vajaa kone), ekominä ei anna pyörittää täysin tyhjänä.
Kannattaa huomata, että usein ompelulangat ei värjäänny, jos ovat poly-jotain. Puhdasta puuvillalankaa on aina harvoin.
Kai sitä uskaltaa kokeilla.
Saumojen näkyminen itseäkin hieman jännittää (lapsena jonkun paidan värjänneenä tuon huomasin), mutta ehkä nuo eivät niin kauheilta kuitenkaan näytä.
t.ap
pyyhkeitä, housuja, lakanoita. Yleensä värjään dylonin pesukoneväreillä. Kyllä ne pysyvät, vaikkei käyttäisi kuin 40 astetta (tällä oon värjännyt strech-farkuja, joita ei voi kuumemmassa pestä), mutta 60 on varmasti pyyhkeille paras. Se suola pitää muistaa laittaa joukkoon, muuten väri ei kiinity.
Värjäämisessä kannatta ahuomioida alkuperäinen väri ja materiaali. Pyyhkeet imee väriä kuten vettäkin eli tosi hyvin, joten niistä tulee helposti aika tummia. Tasaisia myös, mutta voimakkaat kuviot voi näkyä läpi ja pohjaväri vaikuttaa lopputuloksen sävyyn. (VÄrjäsin kerran samassa koneellisessa yhden valkoisen collegepaidan ja yhden vaaleanbeigen kylpypyyhkeen. Collegepaidasta tuli taivaansininen ja pyyhkeestä tumman preussinsininen.)
Ei oo koskaan jäänyt jäämiä koneeseen, ja olen vaan pessyt värjäyksen jälkeen saman koneellisen (siis ne värjätyt pyyhkeet/vaatteet) kertaalleen uudestaan ihan normaalissa pesussa - en siis konetta tyhjänä enkä missään erikoiskovissa lämpötiloissa. Mulla on kyllä muuten puhdas kone, joten siellä ei ole mitää nsakkoja, joihin väriä voisi jäädä. Kone on cylinda.
joskus tyhjää konetta 90 asteessa ilman pesuaineita niin kone puhdistuu
jos pyyhkeet niin hyvää laatua, että kestää 90 astetta. Sillä värin saa pysymään eikä irtoa normi 60m asteen pyykissä.