Lukemaan oppimisesta....
Miten olette opettaneet lapsianne lukemaan? meillä osataan/tunnetaan kyllä kaikki kirjaimet, mutta se sanan lausuminen on pelkkiä kirjaimia. Vaatis nyt vaa sen "välähdyksen". oisko kellään vinkkejä jakaa?
Kommentit (14)
...mutta hän niin kovasti itse haluaa oppia. Oisko kellään vinkkejä?
Eli esim K on ihan vain lyhyt ja töksähtävä K eikä "koo". M on pelkkää muminaa mmm eikä äm.
Kun sitten noita kirjaimia luettelee vaan letkassa eli esim K I S S A niin lapsi ymmäetää, että sana on kissa. Jos taas luettelet koo ii äs äs a niin lapsen mielestä siinä lukee koiäsäsa :)
Meillä 3v tyttö oppi lukemaan noin. Tosin en häntä opettanut vaan oppi samalla, kun opetin isoveljeä lukemaan.
Lukemisen oppiminen ei riippune yksin opetustekniikoista, vaikka niillä voi asiaan vaikuttaa. Joillakin ei vain leikkaa, koska aivot eivät ole riittävän kehittyneet. Lapsethan kehittyvät eri tahtiin eri asioissa. Jotkut ovat motorisesti näppäriä, toiset kielellisesti jne.
Mä aavistelisin että jos lapsi kovasti haluaisi oppia lukemaan, niin asiaan voisi suhtautua niin että pidetään rima matalalla. Ei kannata odottaa sitä mikä ei ehkä ole vielä mahdollista ja lapsi voi kenties iloita siitä, että ylipäätään tunnistaa ja muistaa lyhyitä sanoja, vaikkei varsinaisesti osaisikaan lukea. Opetellaan tunnistamaan perheenjäsenten etunimiä, muutaman kirjaimen sanoja ja niin edelleen. Itse lukutaito tulee kun tulee - pääasia että virikkeitä on tarjolla.
Lukutaito vaatii tietyn kypsyysasteen ja sitten kun juttu loksahtaa kohdilleen, se on siinä. Itse en ole houkutellut lapsiani harjoittelemaan lukemista, vaan olen vastannut kysymyksiin (mikä kirjain, mitä tuossa lukee) ja lukennut heille. Kaikki ovat oppineet lukemaan itsekseen ennen kouluikää.
T. Alkuope
kirjaimista ja numeroista jne.
On kerrottu ja luettu, oltu kiinnostuneita (kun lapsikin on). Noin kuukautta ennen, kun täytti 4v. lapsi kantoi minun vanhan aapisen ja kysyi "lukeeko tuossa SU-SI?" ja olihan se. Siitä asti lukenut siis ja nyt 5,5v. lukee aivan sujuvasti.
Kaikenmaailman muumi-tietokoneet sun muut on sen suhteen huonoja, että ne opettaa ääntämään kirjaimet väärin (kuten joku jo tuossa aiemmin mainitsi), joten niitä ainakin välttäisin. ;)
tykkäsi harjoitella asiaa itsekseen koulukanava.fi -sivuilla. Oli silloin erittäin kiinnostunut kirjaimista ja sanoista. Ohjaa lapsi sinne ja niitä eskari/ekaluokan tehtäviä. Meillä poika tajusi siellä jo ekalla kerralla, miten homma menee.
Mutta tajuttuaan miten lukeminen menee, ei ole ollut yhtään kiinnostunut lukemisesta, eikä ole vuoteen kehittynyt yhtään sujuvammaksi. Nyt menee syksyllä kouluun ja pidän asiaa hyvänä, niin saa haasteita koulussa.
Itse ihmettelin, kun omalla lapsellani ei "loksahtanut" ollenkaan, vaan tuskallisen hitaasti oppi tavu tavulta uusia äänteitä lukemaan.
Syykin selvisi: lukivaikeus tai lukihäiriö, miten sitä haluaakin kutsua. Se on muuten yllättävä yleinen.
Lukutaito vaatii tietyn kypsyysasteen ja sitten kun juttu loksahtaa kohdilleen, se on siinä. ...
Siis ensin opetetaan kirjain, sitten sitä vastaava äänne, äänteitä liu'utetaan tavuiksi ja tavuista muodostetaan sana. Näin mun lapset oppivat lukemaan 3 - 5-vuotiaana.
ymmärrä tällaisia vanhempia. Ensinnäkin koulun ja opettajan tehtävä on ohjata sopivalla tavalla eri tasolla olevia oppijoita.
Toisekseen jos lapsi on jostain innostunut, niin tapatteko aina innon uuden oppimiseen koska "vielä ei ole sen aika"?
Mielestäni lapsella on oikeus opetella asioita omaan tahtiinsa, kamalaa jos oppimisen into pitää tukahduttaa siksi ettei koulussa olisi tylsää tai ettei erottuisi joukosta.
Joku oppii aikaisemmin lukemaan, toinen uimaan ja kolmas pyöräilemään. Ette kai kiellä lasta opettelemasta muitakaan taitoja jos kiinnostusta on, miksi sitten lukemista?
Muuten koulu voi alussa olla tylsää, jos oppii jo lukemaan. Ei ole mikään kiirus sen kanssa!
et vanhemmalle muksulle ladattiin koneelle Ekapeli Eskari, ni 5v pikkuveli sitä sit alkoi myös pelailee ja yks päivä vaan luki. kaipa se sen ohjelman avulla oppi lukemaan.
niinkuin haluaa. Hän oppii itsekseen tai sitten hän oppii sen koulussa. En suosittele vanhempaa ryhtymään lukemaan opettamiseen, sillä se saattaa jopa hidastaa lukemaanoppimista tai ainakin sekoitttaa lapsen pään koko hommassa. Vanhemmat ovat nimittäin itse kouluaikanaan oppineet lukemaan täysin eri tavalla kuin nykyään opetetaan. Nykyään lukemaan opettaminen tapahtuu äänteestä toiseen liukumalla, ei kirjainten nimillä. Eli anna vaan lapsesi tehdä niinkuin hän nyt luonnostaan tekee. Joillekin homma aukee itsestään, mutta lukemaan oppimisen ehtii hyvin vielä koulussakin. Sillä ei ole mikään kiire eikä saa ajatella, että nykyaikana lapsen pitäisi jo osata lukea kouluun tullessa. Näin asia ei ole. Tärkeintä on, että lapselle luetaan paljon, hän on kiinnostunut kirjoista ja lukemisesta ja hänen kanssaan keskustellaan paljon. Se nimittäin edistää kielellistä tietoisuutta merkittävästi, kun lapsi oppii kysymään ja vastaamaan toisen esittämään kysymykseen. t. eräs opettaja
Kaikenmaailman muumi-tietokoneet sun muut on sen suhteen huonoja, että ne opettaa ääntämään kirjaimet väärin (kuten joku jo tuossa aiemmin mainitsi), joten niitä ainakin välttäisin. ;)
Meillä juuri 4 v 4 kk poika oppi lukemaan Muumi-tietokoneen avulla! Toki seurasi myös isosisarusten (ekaluokkalaisen ja eskarilaisen) lukutreenejä, mutta lukutyyli on aivan identtinen Muumi-tietokoneen kanssa. Pojalle vaan sattui herkkyyskausi lukemisen oppimiseen, ja tuo tyyli sopi hänelle, hahmottaa yhdyssanojakin tuolla tekniikalla.
(Tutuille terkut! :D)
niinkuin haluaa. Hän oppii itsekseen tai sitten hän oppii sen koulussa. En suosittele vanhempaa ryhtymään lukemaan opettamiseen, sillä se saattaa jopa hidastaa lukemaanoppimista tai ainakin sekoitttaa lapsen pään koko hommassa. Vanhemmat ovat nimittäin itse kouluaikanaan oppineet lukemaan täysin eri tavalla kuin nykyään opetetaan. Nykyään lukemaan opettaminen tapahtuu äänteestä toiseen liukumalla, ei kirjainten nimillä. Eli anna vaan lapsesi tehdä niinkuin hän nyt luonnostaan tekee. Joillekin homma aukee itsestään, mutta lukemaan oppimisen ehtii hyvin vielä koulussakin. Sillä ei ole mikään kiire eikä saa ajatella, että nykyaikana lapsen pitäisi jo osata lukea kouluun tullessa. Näin asia ei ole. Tärkeintä on, että lapselle luetaan paljon, hän on kiinnostunut kirjoista ja lukemisesta ja hänen kanssaan keskustellaan paljon. Se nimittäin edistää kielellistä tietoisuutta merkittävästi, kun lapsi oppii kysymään ja vastaamaan toisen esittämään kysymykseen. t. eräs opettaja
omat vanhemmat aikanaan. Väittäisin, että meidän lukutaito oli ja on parempi kuin nykymuksujen.
Muuten koulu voi alussa olla tylsää, jos oppii jo lukemaan. Ei ole mikään kiirus sen kanssa!